11.03.2024

Преглед на медиите 11.3.2024 (понеделник)

1.   Работодатели

investor.bg – Трябва ли заплащането на работниците да бъде по-прозрачно?

Публикувана: 09.03.2024 11:20

Политиките, които принуждават компаниите да разкриват информация за възнагражденията, имат непредвидени последствия

Жените средно получават по-малко от мъжете. И ще ви разкрия една тайна: това не им харесва. Политиците по света заложиха на едно уж просто решение, а именно – да направят заплащането по-прозрачно, но резултатите са спорни, пише икономическата колумнистка на Financial Times Сумая Кейнс.

Политиките, които осветляват заплащането, са различни. От една страна, някои американски щати защитават правото на работниците да обсъждат заплащането си помежду си. От друга страна, Швеция, Финландия и Норвегия правят доходите на всички обществено достъпни. (Това добавя известна пикантност към телевизионните риалити формати, където можете да класирате бъдещите двойки по доходи.)

Работодателите в ЕС се подготвят за голяма реформа, която попада някъде по средата. До 2026 г. служителите ще имат право да знаят „обективните“ критерии за своето заплащане и развитие, както и какво печелят другите, които вършат „сходна“ работа. И всеки, който иска да наеме хора, ще трябва да споделя диапазона на заплатите с търсещите работа.

Всичко това вероятно ще прозвучи добре на някой, който е бил каран да се съмнява от работодател. Поставянето на диапазон на заплатите в обявите за работа може да спести време. Формализираните практики за определяне на заплащането трябва да оставят по-малко място за скрити пристрастия. Но наскоро публикувано изследване на Зоу Калън от Harvard Business School предполага, че тези смесени усилия ще има също толкова смесени резултати.

Да започнем с добрата новина. Хората са склонни да подценяват това, което печелят техните шефове, и осведомяването им може да бъде мотивиращо. Проучване на банка в Югоизточна Азия установи например, че когато работниците открият, че шефовете им печелят 10 процента повече, отколкото са смятали, приходите им от продажби се повишават с 1 процент. По-малко приятно за колегите си, те също изпращат с 1% повече имейли.

Ефектите от прозрачността в обявите за работа също са обещаващи. В няколко случая изглежда това е повишило заплащането като цяло, вероятно като е помогнало на нископлатените работници да намерят по-добри възможности и като е оказало натиск върху работодателите да положат повече усилия, за да запазят персонала си. След реформа в Словакия едно проучване установи, че хората кандидатстват за по-широк набор от работни места. Странно е обаче, че разликата в заплащането между половете не помръднала.

Политиките, които хвърлят светлина върху разликите в заплащането между половете при служителите, са най-трудни. Там, където работниците са синдикализирани, политиките за прозрачност изглежда нямат голям ефект. Когато хората се пазарят, доказателствата, събрани от Калън, сочат, че откритостта относно заплатите работи в един аспект. Едно проучване на британска реформа от 2018 г. установи, че компаниите, изправени пред нови изисквания за разкриване на информация, са преодолели около една пета от средната разлика в заплащането между мъжете и жените.

Проблемът е, че премахнатата разлика не е дошла от повишаване заплащането на жените, а от намаляване това на мъжете. Прозрачността изглежда има „стагниращ“ ефект, давайки сила на работодателите в преговорите. („Бих искал да ти дам увеличение, брато, но не мога, защото няма бюджет, за да дам такова и на дамите.“)

Други рискове са, че мъжете с по-слаб ръст на заплащането намаляват усилията си. („Няма проблем, братле, просто ще ми отнеме малко повече време, за да отговоря на всички тези имейли, които ми изпращат.“) Всеки друг, който сега разбира, че им се плаща по-малко от колегите им, също ще бъде раздразнен. („Много ви моля, спрете да се наричате братлета.“)

Проучване на датска реформа, повишаваща прозрачността, показва, че това не е хипотетично. То установява, че засегнатите фирми страдат от по-ниска производителност, компенсираща увеличаването на печалбите заради по-ниските заплати.

Някои други непредвидени последици може да се окажат трудни за откриване в проведените досега изследвания. Компаниите биха могли да избегнат неловкостта от аутсорсването на нископлатени работни места. Или биха могли да проявят креативност при заплащането. (Щедър родителски отпуск, понички или виртуални корпоративни лога?… брато?)

Сега заплащането може да се основава на комбинация от възприятия, външни оферти и неудобството от заменяне на някого. Но тъй като компаниите все повече трябва да оправдават своите разлики в заплащането за сходен тип работа, изглежда вероятно повече да се насочат към формализирани, твърди структури на заплащане. Антъни Пуул от консултантската компания McLagan отбелязва, че някои компании ще намерят изискваната категоризация на служителите за неудобна. „Някои от тези неща наистина показват как една организация мисли за кариерата, развитието и заплащането“, казва той.

В краткосрочен план повече формализация вероятно означава главоболия за мениджърите. Те ще трябва да измислят как да измерват обективно постиженията, което е невъзможна задача в някои области на белите якички. Те ще трябва да имат трудни разговори с недоволни служители, които може да не са най-добрите оценители на собственото си представяне.

Разчитайте и на мен във войната срещу неравенството в заплащането между половете, но някои битки са по-трудни от други, завършва Кейнс.

https://www.economic.bg/bg/a/view/trjabva-li-raboteshtite-ot-vkyshti-da-poluchavat-po-nisko-zaplashtane

bnr.bg – Приемат документи по проекта за безработни “Започвам работа”

Публикувана: 08.03.2024 16:30

Агенцията по заетостта започна да приема заявки по проекта “Започвам работа”, който ще осигури субсидирана заетост на 14 хиляди безработни.

Срокът на тази заетост е до 6 месеца за безработни и неактивни, до 12 месеца за хора в неравностойно положение и до 24 месеца за неактивните с трайни увреждания.

Работодателите, които запазят работните места, след като изтече съответният период, ще получат допълнителни еднократни стимули.

По проекта могат да кандидатстват както фирми, така и общини и общински предприятия.

Заявки ще бъдат приемани до 7 април.

https://bnr.bg/blagoevgrad/post/101959918

bloombergtv.bg – Българска HR платформа дава видимост на сектор здравеопазване и възможностите в него

Публикувана: 10.03.2024 22:05

Medboard скъсява процеса на кандидатстване и подбор на кадри за болниците, но освен това се опитваме да стигнем до цялостно решение при подбора. Ние даваме възможност на болниците да се представят – нещо, което липсва в момента. Това беше и една от целите при създаването на платформата – да дадем повече видимост на сектора, да осветлим възможностите в него, като залагаме на работодателската марка. Това каза Петър Джиджев, съосновател и управител на платформата Medboard, в предаването “UpDate” на Bloomberg TV Bulgaria с водеща Елена Кирилова.

Medboard е специализирана кариерна платформа за здравеопазване, която разбира и отговаря на специфичните нужди на сектора, предоставяйки ефективен и удобен начин за свързване на работодателите и кандидатите.

Техническата разработката на платформата е отнела над една година и сме онлайн от три месеца, сподели гостът. Той сподели и, че погледът на пазара на труда, който екипът му е добил, когато са стартирали своя агенция за подбор на кадри, е бил много ценен, защото е показал, че както търсещите работа, така и предлагащите в областта на здравеопазването изпитват затруднения.

В България има друг вид платформи за търсене и предлагане на работа, а няма специализирани за отделни сектори, което отличава Medboard от останалите. Сайтът е създаден така, че много интуитивно кандидатите да стигнат до търсената от тях възможност.

Опитахме се и да обърнем процеса и предлагащите работа сами да могат да намират кандидатите, каза Джиджев. “В Medboard съществува традиционната възможност да кандидатстваш по обява, но съществува и възможност да те поканят, ако се регистрираш на нашата платформа (което не е задължително)”.

“При регистрация при нас, платформата и нейните алгоритми свързват обявите за работа на работодатели с твоите възможности, образование и опит и ти дават най-подходящите позиции за теб. При работодателите е същото – те няма нужда да чакат някой активно да кандидатства. При регистрирането на обявата, платформата автоматично им дава списък на кандидатите, които са регистрирани и отговарят на тяхното търсене”.

https://www.bloombergtv.bg/a/28-update/127961-balgarska-hr-platforma-dava-vidimost-na-sektor-zdraveopazvane-i-vazmozhnostite-v-nego

actualno.com – Как ще се определя минималната работна заплата у нас?

Публикувана: 10.03.2024 17:30

Минималната заплата да не се се вдига, ако има отчетен спад на БВП, инфлацията и производителността на труда. Това е един от вариантите, които държавата предлага за определяне на формула, с която да се въведе евродирективата за справедливи доходи. За нея е създадена работна група, а предложенията ще бъдат обсъдени следващата седмица със социалните партньори, предаде ” 24 часа “.

На 1 февруари 2023 г. – само ден преди да се разпусне, 48-ото НС реши минималната работна заплата да бъде 50% от средната брутна за период от 12 месеца, който включва последните две тримесечия на предходната година и първите две тримесечия на текущата. Точният размер на минималната заплата ще се определя до 1 септември на текущата година. Така от 1 януари минималната работна заплата у нас е 933 лв.

Какво предлага държавата сега?

Още: 600 000 души у нас нямат осигуровки: Икономист казва кои сектори са най-зле платени

„Определяне на минималната работната заплата за страната в размер на 50 на сто от средната брутна работна заплата за период от 12 месеца, който включва последните две тримесечия на предходната година и първите две тримесечия на текущата година.” Тя не може да е по-ниска от предходната година. Тук новото е, че минималната заплата ще се определя най-късно до 31 октомври на текущата година, а не до 1 септември както е сега.

Освен това “министърът на труда и социалната политика предлага размер на минималната заплата за страната, не по-малък от определения размер за предходната година в случай, когато последната приета средносрочна бюджетна прогноза предвижда спад на БВП, производителността на труда и ръстове на инфлацията в страната и когато такива са отчетени от Националния статистически институт за предходното тримесечие в годината за определяне и на годишна база”, пише още в този вариант. При определянето ѝ пък ще се отчитат общото равнище на работната заплата в страната и нейното разпределение; темп на растеж на работните заплати; доходи и разходи на домакинствата; икономическите фактори, вкл. изискванията за икономическото развитие на страната, равнището на производителността на труда и поддържането на целесъобразно равнище на заетостта.

“Предложеният вариант на механизъм е гъвкав по отношение на икономическата среда и прогнозните стойности, като отчита икономическите цикли и по този начин благоприятства за запазване на работните места, възможностите на бизнеса, бюджета и запазване на заетостта”, пише в мотивите си държавата. Оттам отбелязват, че предложената долна граница е според препоръчаните референтни стойности в евродирективата за определяне на минималната работна заплата от 50% от средната заплата. Според социалното министерство тя е в съответствие с прогнозните бюджетни разчети и гарантира защита на наетите на минимална заплата, работодателите пък ще бъдат стимулирани за запазване на работните места на нископлатените работници и минималната заплата няма да изостане необосновано от средната работна заплата.

“Тези промени в закона ще окажат положително въздействие върху процеса по актуализацията на минималната работна заплата, който следва да бъде координиран с процесите по надграждане и в други области, като например линията на бедност, социалното включване, социалното подпомагане по начин, който да балансира различните интереси, свързани с ползотворното участие на пазара на труда на оптимално количество работна сила и при оптимална реципрочна рентабилност за заинтересованите страни”, пише още в мотивите.

Още: Идея в страна от ЕС: 2800 евро минимална заплата при четиридневна работна седмица

Други опции

Според друг вариант минималната заплата може да се определя в интервала 50% – 55% от средната брутна работна заплата за период от 12 месеца, който включва последните две тримесечия на предходната година и първите две тримесечия на текущата година. И при този вариант определената минимална работна заплата за страната не може да е по-ниска от определената за предходната година. И при него се предлага тя да се определя най-късно до 31 октомври.

“При икономическо развитие министърът на труда и социалната политика предлага размер на минималната заплата за страната от 50% от средната брутна работна заплата за период от 12 месеца, който включва последните две тримесечия на предходната година и първите две тримесечия на текущата година. Министърът на труда и социалната политика предлага размер на минималната работна заплата за страната от 55% от средната работна заплата, не по-малък от определения размер за предходната година и в случай, когато последната приета средносрочна бюджетна прогноза предвижда спад на БВП, ръст на инфлацията, спад на производителността в страната и когато такива са отчетени от Националния статистически институт за предходното тримесечие в годината на определяне на МРЗ и на годишна база”, пише още в работния документ.

Минималната заплата да е 50% от средната няма да се прилага, когато последната приета средносрочна бюджетна прогноза предвижда за текущата година спад на БВП, ръст на инфлацията и спад на производителността. Да е 55% от средната пък няма да се прилага, когато последната приета средносрочна бюджетна прогноза предвижда за текущата година ръст на покупателната способност, спад на инфлацията, отчитайки заетостта и производителността.

Още: За да сменим лева с еврото: Няма условие за минимална работна заплата, казва финансовото министерство

“Отчитането на нарастването на минималната работна заплата с инфлацията (прогнозния индекс на потребителските цени) за следващата година спрямо текущата е допълнителна гаранция за запазване на покупателната ѝ способност в периода, от който ще влезе в сила. Обвързването на минималната работна заплата със средните равнища на доходите от труд чрез коридор 50% – 55% от средната работна заплата с горна и долна граница, в който да се движи отношението на минималната към средната работна заплата за страната, е предпоставка за гъвкавост.

Обвързването с отчетения ръст на средната работна заплата е предпоставка да се отчете динамиката на средните доходи в икономиката, което от своя страна гарантира до голяма степен икономическата роля, която минималната работна заплата трябва да изпълнява. По този начин се отчитат разходите за труд, както и тенденцията в ръста на производителността на труда и средното равнище на заплащане. Диапазонът от 5 процентни пункта предоставя допълнителна гаранция за адекватност на минималната работна заплата”, пише социалното министерство в мотивите си към този вариант.

За да приемем еврото: Каква трябва да е минималната ни заплата?

https://www.actualno.com/economy/kak-shte-se-opredelja-minimalnata-rabotna-zaplata-u-nas-news_2176670.html

telegraph.bg – Работодатели чакат по 6 месеца за персонал отвън

Публикувана: 09.03.2024 17:25

В се още са необходими доста промени в нормативната уредба, които да улеснят вноса на работници от трети държави. Това заяви пред „Телеграф“ Жасмина Саръиванова, главен експерт „Социален диалог“ в Българската стопанска камара.

По думите й работодатели са споделяли, че понякога отнема по половин година да наемат работник или служител от трета държава.

При сезонната заетост сроковете са по-къси. Според шефа на Българската асоциация на заведенията Ричард Алибегов от сключване на договор с посредник до идването на човека минават от три до четири месеца. Той също е на мнение, че административните процедури са тежки.

Работодателите искат те да се улеснят.

Искания

Според Саръиванова един от проблемите е изискването за осигурено жилище и адресна регистрация на лицето месеци преди то да е получило разрешение за пребиваване. Друг проблем е и това, че има ограничение за определен процент граждани от трети страни, които един работодател може да наеме във фирмата си. Трябва да се търси балансът, разчитаме чрез социалния диалог да се намери най-доброто решение, коментира Саръиванова.

От синдикатите обаче са на обратното мнение. Не бих могла да кажа, че в момента нашите процедури са сложни или тромави, каза Атанаска Тодорова от КНСБ. Тя посочи като пример това, че при сезонната заетост до 90 дни документите се разглеждат в едноседмичен срок. И допълни, че задължението работодателят да съдейства за намирането на квартира за сезонните работници произтича от европейска директива.

София Симеонова

https://telegraph.bg/biznes/novini/rabotodateli-chakat-po-6-meseca-za-personal-otvyn.-firmata-dlyzhna-da-sydejstva-za-zhilishte-407324

forbesbulgaria.com – Как да използваме индикатора „средна заплата“?

Публикувана: 08.03.2024 20:20

Автор

Един от първите въпроси, които задават новите инвеститори, е какви са разходите за труд. Обичайно първите числа, които им се предлагат, са средни заплати според официалната статистика. В най-добрия възможен вариант тези данни са предоставяни като крос между регион и индустрия, т.е. средни заплати в дадена област или община за даден икономически сектор. Това обаче крие някои сериозни рискове за грешна информация. Как да минимизираме тези грешки?

Трябва да се има предвид, че средните заплати не са нищо друго освен средноаритметично изчисление на разходите за брутни заплати, разделени на броя работни места. Дали това носи информация на инвеститора? Вижте следния пример за средна стойност. Вашето дете скача 1.50 м на дълъг скок от място. Учителят по физическо ви казва, че средното за тази възраст и пол е 1.65 м. Това сигурно ще ви обърка, без да ви даде никакво ценно знание за представянето на вашето дете. Нито знаете дали по-голям процент деца скачат повече от вашето, нито знаете кое е „нормалното“, очакваното и вероятно постижение за едно дете на дадената възраст.

В статистиката средноаритметичната стойност се използва при т.нар. нормални разпределения, където отклоненията от тази стойност са относително симетрични в посоки плюс и минус. Средната разделя разпределението на две, т.е. тя е и медиана. Също тя показва и стойностите, които са най-вероятни. В примера с детския скок, ако знаете, че резултатите на децата следват нормално разпределение, ще знаете, че вашето дете е някъде в долната половина, но нищо повече. Това е само част от проблема.

Другата част, по-съществена, от проблема е, че заплатите обикновено не следват нормално разпределение, а нещо друго, което икономическите модели доближават до логнормално разпределение. При тях не виждаме „симетрията на камбана“ и по-никакъв начин средната не ни казва каква е типичната заплата, ако изобщо може да говорим за такова нещо. Стойностите около средната не са с най-висока вероятност, а повечето декларирани доходи са под средните. (Тук приемаме, че инвеститорът проявява интерес към декларираните заплати, защото се вълнува как плащат другите легитимни работодатели, които са потенциален източник както на работници, така и на конкуренция на пазара на труда.)

Практически какво може да се направи? Първо, допълнителни проучвания. Второ, при невъзможност за още изследване да се предоставят данни за средни заплати, но с уточненията, че не задължително те са най-масовите, или „типичните“. Също с уточнението, че средната заплата не е линията, която дели работните места на горна и долна половина.

Внимателна преценка на географския обхват на данните може да помогне. Понякога област е твърде широк обхват, община – твърде тесен. Като правило, по-добре повече данни, т.е. по-широка география, но не твърде широка. Като цяло този подход е оправдан от мобилността на пазара на труда. Също това помага да разширим извадката и да намалим влиянието на аутлайърите върху средните стойности.

Има случаи, в които в дадена индустриална зона работят сериозен процент хора, които пътуват от друга област. Това означава, че данните за заплати – доколкото показват потенциална конкуренция за работници – трябва да отчетат и съседни области. Като неписано правило трябва да се вземе географска територия, в която е възможно ежедневното придвижване от дома до работното място и обратно.

Самата средна заплата може да се използва при изчисления на ръста на заплатите при липса на други данни: нещо, което също трябва да се напомня на инвеститори и консултанти, колкото и да е тривиално – заплатите ще се променят във времето, докато построите завода.

https://forbesbulgaria.com/2024/03/08/kak-da-izpolzvame-indikatora-sredna-zaplata/

24chasa.bg – Увеличават учителските заплати с 8.4%

Публикувана: 08.03.2024 17:30

Анекс към общинския Колективен трудов договор (КТД) за системата на училищното и предучилищното образование е подписан от кмета на София Васил Терзиев и социалните партньори в сферата на образованието. Това съобщиха в сайта на общинската администрация.

Кметът Васил Терзиев посочи, че темите, свързани с образование, са водещи приоритет за него и екипа му. “Трябва да работим така, че да даваме най-доброто образование на децата в София и да надграждаме развитието на човешкия потенциал”, смята Терзиев.

Една от ключовите договорености, които се постигат с Анекса, е увеличаване размера на индивидуалните основни работни заплати с 8,4 %, считано от първи януари 2024 г. Инвестициите в образованието са много важни и общината ще бъде активна в това отношение и като роля в диалога с държавата, посочи още кметът. Терзиев обясни, че като работодател знае, колко е важно да има добра система на работа и справедливи възнаграждения за труда на хората. Затова подписването на Анекса към КТД е важна стъпка в тази посока, смята той.

Синдикатите и работодателските организации изразиха готовността си да партнират конструктивно на Столична община в реализирането на общинските политики за образование, да посочват проблемите на терен и да съдействат за решаването им, посочиха от общинската администрация.

“Социалният диалог и доверието са изключително важни”, подчерта Янка Такева. Тя коментира, че освен диалога със социалните партньори, е нужно спокойствие в образователната система. Пред образованието има редица предизвикателства като трансформацията, свързана с дигитализация и изкуствен интелект, което изисква адекватна подготовка и постоянна квалификация на учителите, посочи също председателят на Синдиката на българските учители (СБУ).

След увеличението стартовата минимална основна заплата на учителите става 1 853 лв, обясниха от Общината и допълниха, че същият е размерът и за всички останали педагогически специалисти – ресурсни учители, възпитатели, ръководители на направление „Информационни и комуникационни технологии”, логопеди, психолози, педагогически съветници, корепетитори, хореографи, рехабилитатори на слуха и говора и треньори по вид спорт в училищата и детските градини.

Минималната основна заплата за старши учителите и старши възпитателите става 1 911 лв., а за главните учители и главните възпитатели – 1 985 лв. Директорите ще получават най-малко 2 257 лв. основно възнаграждение, а заместник-директорите – 2 088 лв, пише БТА.

Отделя се специално внимание на длъжността „Помощник-възпитател” със свидетелство за професионална квалификация – не по-малко от 132 процента от минималната работна заплата. В Анекса е заложено още и увеличение на допълнителните трудови възнаграждения на педагогическите специалисти: лекторските часове, за професионално-квалификационна научна степен, за водене на задължителна документация, за работа при специфични условия на труд, за провеждане на допълнителното обучение на деца и ученици, средствата за представително и работно облекло и др.

Подписи под документа сложиха кметът на Столичната община Васил Терзиев, д.ик.н. Янка Такева – председател на Синдиката на българските учители (СБУ) към КНСБ, Петя Йосифова – заместник-председател на Столичната организация на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета в България (СРСНПБ), Иванка Харбалиева – председател на Общинска секция София-град на Сдружението на директорите в средното образование в Република България (СДСОРБ), Милена Мавродиева, председател РСО София-град към КТ „Подкрепа” – Синдикат „Образование” към Конфедерацията на труда „Подкрепа” и Мая Желязкова, председател на ОКС на НУС София-град – Независим учителски синдикат към Конфедерацията на независимите синдикати в България.

https://www.24chasa.bg/biznes/article/17335266

3. Бизнес

trud.bg – ББР е подкрепила 27 333 български микро, малки и средни компании

Публикувана: 11.03.2024 14:55

микро, малки и средни предприятия е подкрепила Групата на Българската банка за развитие за своята 25-годишна история или по около 1 100 компании на година. Това показват резултатите на банката от нейното създаване през 1999 г. до днес. Капиталът ѝ от е многократно мултиплициран, като е довел до осигуряването и отпускането на финансиране за българския бизнес, включително и по специални правителствени мандати, на стойност Банката има 22 международни партньора, от които през годините е получила средства в размер на ББР е единствената банка у нас, която освен директно финансиране, отпуска ресурс и чрез други кредитни институции. Размерът на индиректните кредити по т.нар. он-лендинг програми е на стойност Отново чрез търговските банки, благодарение на гаранционните програми за споделяне на риска търговските банки са отпуснали кредити на бизнеса на стойност Българската банка за развитие е създадена през 1999 г. под името Насърчителна банка. По това време на новата структура е възложено да подпомогне икономическото и социалното развитие на страната. Основният акционер при старта ѝ е Министерството на финансите. Към момента ББР е 100% собственост на българската държава, а неин принципал е Министерството на иновациите и растежа. Банковата група включва 4 дъщерни дружества – Националният гаранционен фонд (създаден през 2008 г.), ББР Микрофинансиране (правоприемник на Програма JOBS на ПРООН, създадена през 2010 г.), ББР Лизинг и Фонд за капиталови инвестиции (създадени през 2019 г.). Първоначално дейността на банката е насочена към подкрепа на малките и средните предприятия по индивидуален пакет от пет програми за инвестиционно кредитиране. Осем години след началото, месеци след приемането на България за пълноправен член на ЕС през , със специален закон е създадена Българска банка за развитие. Идеята е Насърчителната банка да стане на европейските банки за развитие, които съществуват в почти всички държави-членки на ЕС. През 2008 г., за да смекчи негативните ефекти от световната финансова криза върху българската икономика, правителството капитализира ББР с Това е част от , като парите са за целево рефинансиране на търговските банки и улесняване достъпа на МСП и селскостопанските производители до финансов ресурс. В края на 2009 г. стартира първата национална гаранционна схема, на която партньори стават 11 търговски банки. на многофамилни жилищни сгради. През , за втори път от създаването си, ББР е натоварена с ключова антикризисна роля в страната – този път заради . Капиталът на банката е увеличен със с мандат от правителството да разработи мерки за справяне с негативните последици върху икономиката, като банката създаде програми в подкрепа на бизнеса и гражданите. Ключова за ББР е и , когато завършва двугодишният й процес по акредитация от Европейската комисия. Тя става , както и единствената насърчителна институция в ЕС с такъв правителствен мандат. Същата година ББР подписва и договор с Европейската инвестиционна банка на обща стойност за подобряване достъпа до финансиране, насърчаване на заетостта и ускоряване на екологичния преход на малките и средни предприятия в страната.

https://trud.bg/bbr-e-podkrepila-27333-balgarski-mikro-malki-i-sredni-kompanii/

bloombergtv.bg – За 9 месеца бизнес средата се влоши, няма политики за развитие на икономиката

Публикувана: 11.03.2024 14:40

Оценката за правителството на Николай Денков от гледна точка на бизнеса е негативна. Бизнес средата се е влошила през последните десет месеца с увеличаване на административната тежест, допълнителен фискален контрол на множество стоки, допълнителни задължения за отчитане на касовите наличности и деклариране на изплатени необлагаеми доходи, увеличени такси и глоби. Това коментира Добрин Иванов, изп. директор на Асоциацията на индустриалния капитал в България, в предаването “Бизнес старт” с водещ Христо Николов.

“Политика за развитие на икономическия растеж на практика липсваше… Девет месеца бяхме свидетели на скандали от всякакъв тип, липса на дългосрочна визия и хоризонт за развитие на икономиката. България има нужда от 4-годишна програма за управление, а не от 9-месечна – и тази програма трябва да е амбициозна и реформаторска, защото много системи имат крещяща нужда от реформа.”

Засилените мерки за фискален контрол не са постигнали целта за повишаване на приходите в бюджета

България се опитва да надгражда върху свръхрегулациите на ЕС, каза Иванов и даде за пример праговете за одит, които са пет пъти по-ниски от европейската директива. Това задушава бизнеса, който напуска Европа към САЩ и Азия, добави той.

В България се наблюдава и драстично забавяне на усвояване на средствата от ЕС по плана за възстановяване и устойчивост и други програми. Нивата на инвестиции в страната са на рекордно ниско ниво за 2023 г. въпреки уверенията на правителството за обратното.

“Трябва да се гледа какво е естеството на тези инвестиции. Те казват: инвестициите в България пораснаха с 50% над 2022 г. през 2023 г. На практика те са намалели с 22%. 86% от инвестициите през 2023 г. представляват реинвестирана печалба от основно банки, големи търговски вериги и телекоми. Печалбите на тези дружества са платени от българския бизнес и граждани.”

България няма шанс да изпълни инфлационния критерий за членство в еврозоната и трябва да разчита на специално отношение за това, като вместо да намаляват инфлацията, политиките на правителството са били проинфлационни, коментира Иванов. Влизането по въздух и море в Шенген няма да има особено ефект за бизнеса, тъй като само 3% от стокообмена към и за България са по тези канали, добави той.

https://www.bloombergtv.bg/a/16-biznes-start/127978-aikb-za-9-mesetsa-biznes-sredata-se-vloshi-nyama-politiki-za-razvitie-na-ikonomikata

utroruse.com – Университетът за национално и световно стопанство и “Кока-Кола Хеленик‘‘ откриха бизнес академия за студенти

Публикувана: 08.03.2024 17:55

Първата бизнес академия “Coca-Cola Hellenic – UNWE Academy“ беше официално открита, съобщават от пресцентъра на Университета за национално и световно стопанство (УНСС).

Академията ще започне на 12 март и ще приключи през май, като в нея може да се включи всеки студент на УНСС, без значение от специалността, която изучава. Всяка седмица до края на академията ще има обучение по трите модула, включени в програмата, а именно: ролята на финансите, бизнес визията в ерата на новите технологии и начините за откриване на таланти. 

Преподаватели в обучението ще бъдат мениджъри от “Кока-Кола Хеленик“, като всеки модул ще съдържа комбинация от лекции, упражнения, дискусии и работа по групи. Накрая всеки участник ще защити курсов проект пред комисия от преподаватели от УНСС и мениджъри от компанията. На откриването на академията целият екип от мениджъри в “Кока-Кола Хеленик“, които ще водят обучението, се представи пред студентите, отбелязват от висшето училище.

Всички, които завършат успешно бизнес академията, ще получат своите сертификати на официална церемония през май. Студентът, който най-добре защити своя проект по съответния модул, ще има възможността да спечели 1500 лв. от наградния фонд на академията.

“Създаването на тази Бизнес академия е един много хубав момент за всички нас, тъй като стимулира студентската активност. Имаме вече седем-осем бизнес академии, всичките много успешни – както за студентите и преподавателите, така и за бизнеса. Те са един много добър инструмент, който надгражда лекциите, доразвива теорията, предоставя конкретни казуси от практиката. Освен това, те са подходящи за всички специалности – както за бакалаври, така и за магистри“, каза на откриването на Бизнес академията проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС. 

“Тази академия ще даде възможност на нашите студенти да се докоснат до реалния бизнес, който се осъществява в компанията, да научат много нови неща от хората, които обучават служителите в компанията, да развият теоретичните си знания в реалната бизнес среда“, отбеляза проф. д-р Цветана Стоянова, заместник-ректор по институционално и бизнес сътрудничество, и студентски политики, на УНСС.

Атанас Димитров, директор на Междууниверситетския център за развитие на кариерата (МЦРК) при УНСС, който от години работи заедно с “Кока-Кола Хеленик“ във връзка с кариерното развитие на студентите, акцентира върху полезните контакти, които участниците в академията ще създадат по време на обучението. 

Кока-Кола Хеленик Ботълинг Къмпани  (Кока – Кола – ХБК) България е част от Групата Кока-Кола ХБК, една от водещите бутилиращи компании на търговските марки на The Coca‑Cola Company. Кока-Кола ХБК има два производствени центъра на територията на България – в Костинброд (за безалкохолни напитки) и в Банкя (за минерална вода), а продуктите ѝ  се разпространяват чрез шест дистрибуционни центъра в цялата страна. Кока-Кола ХБК започва дейност в България през 1992 г. и оттогава е един от водещите инвеститори в местната икономика.

https://utroruse.com/article/999944/