13.03.2024

Преглед на медиите 13.3.2024 (сряда)

1. Работодатели

focus-news.net – Човешкият фактор е основата за всяка една компания, смята Румяна Босева

Публикувана: 13.03.2024 14:50

Best Employers Bulgaria е проучване, което за 17-а поредна година анализира гъвкавостта на процесите и политиките на работодателите в България. Това каза в“ изпълнителен директор на ARS България Румяна Босева.”Ние измерваме определени фактори от работната среда, като питаме за това служителите. Най-същественото нещо на това проучване е, че оценката идва от служителите, не от нас. Не ние, като организатор на проучването даваме оценка на компанията, а самите служители казват доколко техният работодател успява да отговори на нуждите им и доколко успява да ги ангажира в процеса на работа,“ обясни тя.Човешкият фактор е основата за всяка една компания. Това, което отличава добрите работодатели от останалите е това, че най-добрите работодатели фокусират правилно усилията си в такива области които наистина да ангажират хората в процеса на работа. “Това, което ги отличава от останалите компании, е, че са много целенасочени в усилията си и наистина обвързват мисията, визията и целите на компанията с това, което хората допринасят. Т.е. всеки един човек в компанията е наясно какъв е неговия личен примерно за тази компания. Ето това отличава най-добрите работодатели,“ категорична е изпълнителният директор на ARS.По думите й поради забавянето на всички индустрии в Европа и при нас се наблюдава леко забавяне в BPO и IT сектора, но от друга страна производствата за момента остават стабилни като трендове: “Те вървяха малко по-назад като политики за служителите, особено ако говорим за производство, които са локирани в провинцията, но последната няколко години определено наваксаха и въвеждат изключително иновативни и интересни неща и там,“ разказа тя, като допълни, че голяма част от Европа избра Балканите и Източна Европа като аутсорсинг центрове заради часови разлики, данъчно облагане и регулациите, които са унифицирани в Европейския съюз, и това е тенденция, която се запазва.Важен фактор, който излезе на преден план при проучването от 2023 година, това е един фактор, който е отпреди три години – гъвкавост на компанията. “Т.е. служителите очакват компаниите да са все по-гъвкави и по-гъвкави. Един от начините, по който компанията го решават това нещо, е с гъвкави политики, които са заложени от самото й начало.Друг от основните изводи от тазгодишното проучване е една водеща тенденция от миналата година, която ще продължи за следващите няколко години, отбеляза тя. Това е намаляването на значението на факта “бранд“ за служителите и все по-голямото значение на управление на представянето, което най-вече идват поколенческите различия. “Докато за по-старото поколение това да принадлежиш към определена компания, да допринасяш за развитието на определена компания беше нещо изключително важно, за новото поколение много по-съществени са личните приоритети. И за тези хора основният мотив, който ги кара да ходят на работа, това е да постигат някакви цели и да изпитват удовлетворение от постигнатите цели. Това са поколението Z,“ разясни още Румяна Босева.

https://www.focus-news.net/novini/Bylgaria/Choveshkiyat-faktor-e-osnovata-za-vsyaka-edna-kompaniya-smyata-Rumyana-Boseva-2038419

Мерки за улесняване на достъпа до пазара на труда на граждани от трети страни

Публикувана: 12.03.2024 16:55

Проект на Национален план за действие в областта на трудовата миграция за 2024 г. е приет на заседание на Националния съвет по трудова миграция и трудова мобилност. В документа са заложени законодателни и административни мерки за улесняване на достъпа до българския пазар на труда за граждани на трети държави и електронизиране на процедурите по издаване на разрешения за пребиваване и работа.

Заместник-министърът на труда и социалната политика Гинка Машова отбеляза, че се прави стъпка към възстановяване ролята на Съвета като основен орган на тристранния диалог при формулиране на политиката в областта на трудовата миграция и трудовата мобилност.

Проектът на Националния план за действие в областта на трудовата миграция за 2024 г. е разработен от Междуведомствената работна група, създадена към Съвета по трудова миграция в края на миналата година със заповед на министъра на труда и социалната политика Иванка Шалапатова. „Работната група е част от процеса по

търсене на решения за задоволяване на потребностите на бизнеса от чуждестранна работна сила

и събира на едно място представители на заинтересованите институции, на национално представителните организации на работодателите и на работниците и служителите“, посочи заместник-министър Машова.

В проекта на Националния план се предвижда да бъде направен преглед на експертно ниво на Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност и на Закона за чужденците в Република България. Заедно с това ще бъдат предложени промени в действащото законодателство, насочени към подобряване на условията за достъп до пазара на труда за граждани на трети държави.

Административните мерки, предвидени в проекта, са насочени към

електронизирането на всички процедури по издаване на разрешения за пребиваване и работа

и подновяването на преговорните процеси по сключване на двустранни спогодби в областта на трудовата миграция с трети държави. „Искаме да насърчим връщането на наши сънародници, живеещи извън страната и да привлечем квалифицирана работна сила от трети държави“, отбелязва заместник-министър Гинка Машова. Тя посочи, че е предвидено разработването на Национална програма за популяризиране на България като добра дестинация за работа.

Предстои проектът на Национален план за действие в областта на трудовата миграция за 2024 г. да бъде представен пред Министерския съвет за предприемане на действия за неговото изпълнение.

https://econ.bg/Научи-за/Властите-ще-улесняват-достъпа-до-пазара-на-труда-на-граждани-от-трети-страни_l.a_i.805899_at.10.html#comments

efir2.bg – С електронните ваучери може да плащаме комунални услуги и да си купуваме билети за театър : Ефир 2

Публикувана: 13.03.2024 11:35

750 хиляди работници в България получават ваучери за храна от работодателите си. Предстои те да станат електронни.

„От 1 януари някои оператори започнаха да издават електронни ваучери. Търговците вече може да виждат как се пазарува с тях. Това е една пластика. Работодателят я предоставя на своя служител. С нея е забранено плащането за алкохол и цигари, както и тегленето от банкомат. Има териториално ограничение – ваучерите могат да се ползват само в България”, обясни в „Тази сутрин” по bTV Стоилка Арсова, директор „Националната картова и платежна схема”.

Неудобство при хартиените ваучери беше точната сума, която можеше да се плаща с тях. Сега това неудобство е преодоляно, като потребителите могат да плащат с електронни ваучери не само кръгли суми

„Като схема разрешихме справка за наличност по банкомат. Има и мобилно приложение, в което може да се види валидността на ваучерите. Всеки ваучер е валиден 12 месеца. Новите електронни ваучери не би трябвало да се позволяват за плащане на алкохол и цигари, но контролът остава от касиера в магазина”, допълни Арсова.

„200 лева е максималният размер на ваучерите. С тях могат да се плащат и комунални услуги и култура. Може да се купят билети за театър. Ще видим в следващите месеци доколко това е популярно в моделите на операторите на ваучери. Гориво не може да се плаща. Преходният период за преминаването към електронните ваучери е до юни”, подчерта тя.

Досега на хартиените ваучери беше изписвано само името на фирмата. По решение на работодателя при електронните ваучери може да се изписва и името на служителя. Арсова коментира и казуса около служителите на Държавата агенция „Национална сигурност”, на чиито ваучери за храна беше изписано, че работят в ДАНС.

„Задача на ведомството е да отговаря за защитата на информацията. За банковите карти това е уредено. Възлово е къде се съхраняват данните, как протича информацията. Грижа е всеки, съгласно закона, да си пази данните”, посочи директорът “Национална картова и платежна схема”.

https://efir2.bg/news/17089379796951/s-elektronnite-vaucheri-mozhe-da-plashtame-komunalni-uslugi-i-da-si-kupuvame-bileti-za-teatar

dnes.bg – Паламентът ще гледа промените в КТ за работа от вкъщи

Публикувана: 13.03.2024 09:45

Депутатите решават окончателно дали КЕВР да се освободи от задължението да определя цената на балансиращата енергия с промените в Закона за безопасно използване на ядрената енергия. Решението вече мина на второ четене от ресорната комисия по енергетика.

Народните представители ще гледат на второ четене и промените в Кодекса на труда, с които се определя мястото на работа от разстояние. Измененията, които МС предлага, касаят изричното уговаряне и вписване в трудовия договор на конкретното място, от което ще се извършва работата от разстояние.

Предлага се и промяна на легалната дефиниция на „работно място”, като според измененията това е “място в помещение в дома на работника или служителя или в друго помещение по негов избор извън предприятието, където се извършва работата”.

С предложенията са представени балансирани решения относно регулациите за работа от разстояние и отговорността за гарантиране на трудовите възнаграждения на работниците и служителите.

Въведено е т.нар. „право на изключване”, което дава право на работника или служителя, който извършва работа от разстояние, да не отговаря на инициирана от работодателя комуникация по време на междудневната и седмичната почивка.

Регламентира се и основание за намаляване на отговорността на работодателя при настъпване на трудова злополука, когато работещия от разстояние не е спазил правилата по безопасност и здраве при работа. Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

https://www.dnes.bg/obshtestvo/2024/03/13/palamentyt-shte-gleda-promenite-v-kt-za-rabota-ot-vkyshti.601040

 

2. Бизнес

24chasa.bg – Асоциация „Прозрачност без граници“ потвърди доброто корпоративно управление и бизнес интегритет на ББР

Публикувана: 13.03.2024 15:15

Асоциация „Прозрачност без граници“ потвърди доброто корпоративно управление и бизнес интегритета на Българска банка за развитие (ББР). През 2023 г., по инициатива на Надзорния съвет на банката и ръководството на асоциацията, двете организации подписаха Меморандум за сътрудничество в областта на антикорупцията и въвеждането на допълнителни управленски правила и добри практики в банковата група.

Експертите на Асоциация „Прозрачност без граници“ извършиха детайлен анализ на вътрешните процедури и процеси в банката и спомогнаха за надграждане и усъвършенстване на системата за предотвратяване на нередности в институцията, както и за управление на сигналите за тях.

ББР и дъщерните ѝ дружества следват политика на нулева толерантност към незаконното или неетично бизнес поведение. Банката е ангажирана в създаването и поддържането на култура на откритост в рамката на своята организация, осигуряваща защита при изразяване на опасения за нередности на ранен етап.

Асоциация „Прозрачност без граници“ е част от международната организация Transparency International. Повече от 25 години тя работи за развитие на гражданското общество и повишаване на антикорупционния капацитет на публичните институции, съдебната система, администрацията на местно и национално ниво, и бизнеса.

https://www.24chasa.bg/biznes/article/17372261

efir2.bg – Димитър Цоцорков: Бизнесът трябва да е социално отговорен за устойчивото развитие : Ефир 2

Публикувана: 13.03.2024 11:35

“Няма как бизнесът – независимо дали е голям или малък – днес да бъде успешен, ако не е социално отговорен и ако няма свой принос към целите за устойчиво развитие. Като общество трябва да работим по тях “от вчера” и заедно да постигаме по-бърз напредък”, каза днес Димитър Цоцорков на бизнес форума ESG&Friends.

Председателят на Надзорния съвет на “Асарел-Медет” АД и на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН участва в дискусията за прилагането на европейските ESG регулации и приноса на бизнеса към устойчивото развитие. “Принципите за етичен, екологичен и отговорен бизнес са фундаментални и са неотменими, а устойчивото развитие е дългогодишен и постоянен процес, а не е еднократно действие”, каза той пред над 200 български и чуждестранни представители на научната общност, бизнеса и медиите. Цоцорков разказа за 25-годишните инвестиции на “Асарел-Медет” по седем фирмени програми за устойчиво развитие и обърна внимание върху ролята на дигиталната трансформация и иновациите за промяната на съвременния минен бизнес. Той участва в тематичния панел на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН заедно с Цветанка Минчева – главен изп.директор на “УниКредит Булбанк”, Милена Драгийска – главен изп.директор на Лидл България”, и Дарина Георгиева – изпълнителен директор на Мрежата.

https://efir2.bg/news/17090416231227/dimitar-tsotsorkov-biznesat-tryabva-da-e-sotsialno-otgovoren-za-ustoychivoto-razvitie-

economynews.bg – Рекорден износ на специфични бизнес услуги

Публикувана: 13.03.2024 10:30

Държавите от Европейския съюз през 2022 г. са извършили в страни извън ЕС дейности, които спадат към категорията “Други бизнес услуги”, оценявани на рекордните 313,4 милиарда евро. Това представлява увеличение с 16,9 на сто спрямо 2021 г., сочат най-новите данни на Евростат.

Категорията “Други бизнес услуги” включва три подкатегории: “Технически услуги, свързани с търговията и други бизнес сектори”, “Услуги за научноизследователска и развойна дейност” и “Професионални и управленски консултантски услуги”.

Износът на дейности, отнасящи се към подкатегорията “Технически услуги, свързани с търговията и други бизнес сектори” е достигнал 144,3 млрд. евро. Това представлява ръст от 16 на сто спрямо 2021 г.

Най-значително е било нарастването (19,6 на сто) на стойността на дейностите, отнасящи се към подкатегорията “Професионални и управленски консултантски услуги”. Те са достигнали 116,7 млрд. евро през 2022 г.

При “Услуги за научноизследователска и развойна дейност” е отчетено увеличение на износа с 13,7 на сто до 52,7 млрд. евро.

Страните, в които износът на този вид услуги от Евросъюза е бил най-значителен като стойност през 2022 г., са САЩ (78,1 млрд. евро), Великобритания (62,5 млрд. евро) и Швейцария (40,7 млрд. евро)./БТА

http://www.economynews.bg/рекорден-износ-на-специфични-бизнес-услуги-news111825.html

bloombergtv.bg – Големите компании бягат от Европа заради прекалените регулации

Публикувана: 12.03.2024 23:55

Зелените цели, санкциите и социалните политики в Европа свързани с мигрантите (получават се повече пари да се стои вкъщи, отколкото да се работи във фабрика) оказват финансов натиск върху компаниите и влияят негативно, а резултатът е, че големите компании бягат от Европа. Това е шанс за България, ако се действа бързо и с малко далновидност. Може да оберем каймака. Това каза инж. Мартин Петров, изп.директор на “Технически компоненти България”, в предаването “Светът е бизнес” на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Ивайло Лаков. “Технически компоненти България” е компания, развиваща дейността си във Видин, която получи наградата “Златен бик” в категория Инвестиция в човешки капитал на Българската агенция за инвестиции.

Ние не сме зависими от българския пазар, изтъкна инж. Петров. Той добави за бизнес климата в Германия и в света, че има забавяне в следствие на множество фактори като пандемията, войната в Украйна, рецесионните процеси. Влияние имаха и социалните политики в следствие на миграционния натиск и зелените политики. От друга страна санкциите на Китай също оказват влияние на пазара. “В икономиката няма проблеми, но в следствие на административния натиск – данъци, такси, зелени регулации – е нормално нашите клиенти да са по-предпазливи”.

“Нидерландската компания AMSL е единствения производител на машините, които произвеждат последно поколение чипове и процесори. Те продават на Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), която работи с Apple, Nvidia, Advanced Micro Devices (AMD) и т.н. Поради тези регулации – санкциите спрямо Китай (те не само не могат да изнасят за Китай, а не могат и да обслужват тези машини) те имат милиарди долари пропуснати ползи. В момента AMSL се мести в Лондон. Същият пример от миналата година е Royal Dutch Shell. Те вече са Shell plc. Същият пример е и Unilever. Резултатът е, че големите компании бягат от Европа”.

За нас – в Източна Европа – настоящата бизнес среда в Европа и света може да се окаже позитивна, защото “се затвориха много подобни производства в Русия, в Украйна и те си търсят място. При тези условия никой не би отишъл в Западна Европа и поне повечето не биха”.

“Може бързо и ефективно да заемем едно място в този вакуум, който се получи сега – проблеми на Запад, проблеми на Изток. Ние сме в перфектната географска ситуация и със съвсем малко усилия може да направим нещо изключително позитивно и реално. От друга страна Африка е сравнително близо и има безкрайно много и евтини ресурси, работна ръка и потребители. Там бизнесът върви след политиката, но търговските контакти бързо биха били последвани и от политически стъпки”.

“Технически компоненти България” е компания, намираща се в Северозападна България, като фирмата е дъщерна на немска компания, като “отзад стои малка семейна компания”, обясни Петров. “Основните продукти на компанията са за енергийно ефективно отопление и вентилация, като паралелно с това през последните 15-20 години започва и масово производство на странични продукти, за които или правим развойната дейност, или се прехвърлят от други компании към нас – над 500 различни продукта”.

От две години прехвърлихме на непрекъснат режим, защото се наложи да уплътним напълно капацитета на сградите и машините, а това наложи и разрастване на персонала, каза още гостът. Той посочи, че вече е в ход разрастване, което се подготвя от “три-четири години” – проектиране на нови сгради, които се изпълниха за около година и половина и сега са на финалната права – нови складови площи, ново производствено хале, нови административни площи.

“Работи се B2B като всички големи компании, за които сте чували, са ни клиенти. Изнася се към Германия, а от там – глобално”.

На въпроса защо в Северозапада предприемачеството се развива трудно гостът каза, че може би причината е, че бизнес средата и климата там, и на национално и на локално ниво, няма достатъчно насърчения това да се случи. Ние сме немска компания, дисциплинирана и разчитаме основно на собствените си сили.

“Статистиката не е цветуща за този регион. Тази награда, основната й сила, е, че обръща вниманието и на държвата към този край. За пръв път компания от Северозапада получава такова отличие и дава сигнал на други инвеститори, че това е възможно. Едно е да си пръв, а друго е да видиш, че има дългосрочен успех. Това дава кураж, че и ти можеш да успееш”.

С кадрите се справяме, когато предложим отлични условия за труд и заплащане. Вече и с новите ни сгради средата е много привлекателна а има и други програми за допълнително стимулиране като транспорт и тн. когато можем да предложим всички тези предимства нямаме съществени проблеми с набиране на персонал, подчерта Петров. “Аз също съм използвал тази фраза: “Няма хора, няма хора”, но статистиката казва над 14% безработица във Видин. Тоест, получава се парадокс – хем голяма безработица, хем няма хора. Според мен при приложени правилни условия това не е казус”.

Над 90% от работещите в предприятието не са квалифицирани инженери, сподели Петров. “Изискват се специфични умения, които трябва да бъдат създадени. този процес отнема между 6 месеца и 1 година. сега с новите сгради сме изградили обучителен център, като сериозен HR екип работи по тези теми и се надяваме да съкратим този период на обучение до 4-5 месеца”.

https://www.bloombergtv.bg/a/19-svetat-e-biznes/128071-golemite-kompanii-byagat-ot-evropa-zaradi-prekalenite-regulatsii

dnevnik.bg – Стартира второто издание на иновативната програма за студенти “Бизнес академия Kaufland – УНСС”

Публикувана: 12.03.2024 22:20

Извънредна новина Разберете големите новини в момента, в който се случват – директно в имейла ви.

На 12 март беше даден стартът на второто издание на съвместната практически ориентирана бизнес академия между лидера в ритейла – “Kaufland България”, и най-големия икономически университет в страната – УНСС. След успешното пилотно издание през миналата година бизнес академията отново ще предостави възможност на бакалaври от 3-ти и 4-ти курс и магистри от УНСС да преминат през задълбочено специализирано обучение в областта на ритейла, последвано от платена стажантска програма в “Kaufland България”. В тазгодишната програма са избрани за участие 23 студенти.

“Горд съм с академията, която реализираме тук, заедно с най-големия икономически университет в България. Първият курс, който реализирахме миналата година, беше изключително успешен. Убеден съм, че вторият, който стартираме, ще е дори още по-добър. Подготвили сме още по-фокусирана програма, още повече примери, симулации и модули, с които да потопим студентите в истинската среда на ритейл бизнеса у нас. Това, което мога да кажа на новия випуск на “Бизнес академия Kaufland – УНСС”, е: “Бъдете любопитни и не спирайте да задавате въпроси!”, това обяви при откриването изпълнителният директор на “Kaufland България” Иван Чернев.

Бизнес академията Kaufland – УНСС” е най-добрият пример как бизнесът и образователните институции в страната могат да работят заедно за професионалното израстване на талантливите български студенти. Получаването на задълбочени практически знания още на университетската скамейка е безценна възможност и добър старт за кариерата на нашите студенти. Когато към качественото академично образование се добави експертизата на лидери в дадена индустрия, това неминуемо води до по-бързата адаптация на стъпващите на пазара на труда и по-голямата ефективност на българската икономика”, подчерта на свой ред ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров.

“Аз имах възможността да се запозная със селекцията на кандидати и смея да твърдя, че тя е перфектна. Напълно съм убедена, че тазгодишният втори випуск ще е още по-успешен от първия. Искам да пожелая на всички успех и нека най-добрите победят при представянията на собствените казуси, които ще трябва да развиете в края на този формат”, коментира и зам.-ректорът на УНСС проф. д-р Цветана Стоянова.

Бизнес академия Kaufland – УНСС”

Петмесечната програма се фокусира върху изграждането на практически умения, съобразени с актуалните тенденции и предизвикателства на ритейл пазара. Тя ще включва 15 лекции, разделени в 6 тематични модула, които обхващат всички ключови аспекти на бизнес средата. Студентите ще получат комплексни знания от водещи експерти в ритейл бизнеса – от планирането и програмирането във висококонкурентна среда, през реализирането на поръчките на пазара и изграждането на бранд идентичност, до поддържането и развитието на многочислен екип. За най-амбициозните академията предлага и допълнителни курсове за изграждане на т.нар. меки умения. Едно от предимствата е възможността за разработване на реални бизнес решения по действителни бизнес казуси. Програмата предвижда и стаж в компанията с продължителност от два месеца, който е съобразен със заетостта и потребностите на участниците.

Всички студенти, които са посетили поне 80% от задължителните 15 лекции, участвали са в бизнес казусите и са провели успешно стажа си, ще получат стипендия в размер на 2500 лв., както и удостоверение за преддипломен стаж. Специално за най-активните сред тях от Kaufland са подготвили и още една награда в размер на 1000 лв. Допълнителният бонус ще бъде получен от 10 студенти на база на предварително заложени критерии.

https://www.dnevnik.bg/biznes/companii/2024/03/12/4599848_startira_vtoroto_izdanie_na_inovativnata_programa_za/

13 процента ще е по-скъп токът за българския бизнес за утре

Публикувана: 12.03.2024 16:50

При средна цена от 150,78 лева (без ДДС) за мегаватчас е търгувана днес електроенергията на Българската независима енергийна борса (БНЕБ), сочат данните от търговията в пазарен сегмент “Ден напред” след затварянето на борсата. Сделките са на база утрешен ден на доставка (13 март), съобщи БТА.

Енергийната борса затвори вчера при средна цена от 133,79 лв. за мегаватчас. Това означава, че токът за българския бизнес за утре ще е по-скъп с 12,70 процента в сравнение с цената му с ден на доставка за днес.

Средната цена на пиковата енергия (09:00-20:00 часа) за утре e 162,64 лв. за мегаватчас. Извънпиковата енергия (01:00-08:00 ч.; 21:00-24:00 ч.) е изтъргувана при средно 138,93 лв. за мегаватчас.

Най-ниската цена в рамките на днешната сесия, при утрешен ден на доставка, е 117,31 лева за мегаватчас, достигната за периода 3:00-4:00 ч., а най-високата е 204,93 лева за мегаватчас – за 18:00-19:00 часа.

Данните от БНЕБ показват, че са продадени общо 75 640,60 мегаватчаса електроенергия.

В пазарния сегмент “В рамките на деня” БНЕБ отчита до момента в 60-минутните продукти общ изтъргуван обем от 5 732,20 мегаватчаса, като среднопретеглената дневна цена е 129,01 лева (без ДДС) за мегаватчас. В 15-минутните продукти среднопретеглената цена е 140,06 лева (без ДДС), а общото количество продадена електроенергия е 730,77 мегаватчаса.

https://www.24chasa.bg/biznes/article/17364116