1. КРИБ
economic.bg – Технологиите ускоряват нашата работа
Публикувана: 11.05.2024 16:20
Адвокатско дружество „Георгиев, Тодоров и Ко.“ е основано през 1991 г. Това е една от първите български правни кантори, като в момента тя е сред най-големите у нас и за нея работят адвокати, които предоставят отлични юридически услуги. Успешната практика на кантората я поставя на водещи позиции в областта на процесуалното представителство в страната. Ключови за адвокатското дружество са корпоративното и търговското право, акцент са чуждестранните инвестиции във финансовия сектор, енергетиката, недвижимите имоти и телекомуникациите.
От създаването си досега дружеството е натрупалo значителен международен опит. Кантората е призната във всички международни юридически справочници като една от най-добрите в България в множество сектори. Два от най-реномираните правни справочника – Chambers and Partners и Legal 500, многократно класират кантората на първо място и я препоръчват като водеща в областта на процесуалното представителство.
Дружеството e консултирало редица уважавани клиенти, като един от най-значимите е „Майкрософт Корпопейшън“, който два пъти номинира „Георгиев, Тодоров и Ко.“ за свой най-добър правен консултант извън САЩ. Адвокатите са отлични професионалисти в секторите, в които специализират.
„Георгиев, Тодоров и Ко.“ е единственият български представител в международната организация Lawyers Associated Worldwide (LAW), която има членове от над сто страни. Кантората е член и на международната мрежа Vogel Global Competition Network. Затова тя разполага с достъп до богата информационна мрежа, която дава възможност за контакт с водещи адвокатски кантори по цял свят при спорове с международен елемент.
Представяме „Голямата петорка“ на „Георгиев, Тодоров и Ко.“ – доказани професионалисти, избрали правото за своя мисия и призвание – проф. Иван Тодоров – основател и старши съдружник, адв. Николай Лазаров – управляващ съдружник, адв. Александър Пачаманов, адв. Арно Мамасян и адв. Миглена Пенева – старши съдружници.
Арно Мамасян е старши съдружник в Адвокатско дружество „Георгиев, Тодоров и Ко.“. Той специализира в граждански и арбитражен процес, корпоративно и търговско право, имуществено право и приватизация. Завършил е Юридическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“ и е вписан в Софийската адвокатска колегия, а също и в Регистъра на представителите по индустриална собственост за изобретения, полезни модели и търговски марки. Практиката му включва участие в проекти на Eвропейската банка за възстановяване и развитие и на Европейския механизъм за стабилност. Успешно консултира международни клиенти в различни области относно инвестиции в местни дружества, включително лицензионния режим, вноса и износа на газ. Ключови компании и предприятия разчитат на неговата експертиза. Арно Мамасян е арбитър към Арбитражния съд при КРИБ.
СФЕРИ НА ДЕЙНОСТ: Съдебно и арбитражно производство, конкурентно право, интелектуална собственост, корпоративно и търговско право, недвижими имоти и устройство на територията, концесии, банково, финансово и застрахователно право, енергийно право и природни ресурси.
Адв. Мамасян, неотдавна казахте, че изкуственият интелект няма да е в състояние скоро да измести адвокатите. Каква „машина“ е добрият адвокат днес?
Слава Богу, адвокатът не е и не може да бъде „машина“, нито в пряк, нито в преносен смисъл. Трудно може да се даде определение за „добър адвокат“, но това определение съчетава много знания и максимално усилие в полза на клиента.
Как развитието на технологиите лично вас ви предизвиква професионално да се променяте?
Технологиите дават много повече информация на адвокатите и много по-висока скорост в работата им, което в крайна сметка носи повече възможности, в това число и на мен, за по-ефективна работа в полза на клиентите.
Каква картина на общественото развитие и на обществените отношения виждате отразена в огледалото на правото през 2024 г.?
Процесът на влияние на развитието на обществените отношения в нормативната рамка е по-бавен. С други думи, за да се стигне до рефлексия на това изменение в обществения процес на нормативно равнище, е нужно повече време. Това, което се случва „днес“, евентуално бихме видели „утре“ като промени или нова нормативна рамка.
Юридическият казус, или просто въпросът, на който продължавате да търсите решение?
Има такъв, но той със сигурност не е нито юридически казус, нито правен въпрос. Със сигурност обаче има връзка със справедливостта, което все пак го доближава до юридическото поле.
Текстът е част от бр. 120 на сп. „Икономика“. Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.
https://www.economic.bg/bg/a/view/tehnologiite-uskorjavat-nashata-rabota
starozagorskinovini.com – Социалният министър изрази увереност, че останалите без работа от ТЕЦ „КонтурГлобал“ ще си намерят работа
Публикувана: 10.05.2024 17:45
Заплати между 2500 – 3500 лв. очакват съкратените енергетици от бъдещите работодатели В Стара Загора днес се проведе втора за седмицата трудова борса с акцент върху съкратените 160 енергетици от ТЕЦ „КонтурГлобал Марица изток 3“. 20 от големите работодатели в региона и част от останалите без работа служители се включиха в събитието, организирано съвместно от Община Стара Загора, Министерството на труда и социалната политика, както и синдикалните организации на КНСБ и КТ „Подкрепа“. Събитието съвпадна с деня, в който първите засегнати от енергийния преход получиха своите заповеди за съкращение. На този фон служебният министър на социалната политика Ивайло Иванов изрази увереност, че енергетиците ще намерят добре платени работни места в региона. „Оптимист съм, че тези хора, които в момента биват съкратени в комплекса „Марица изток“, ще си намерят бързо работа, защото те са с висока квалификация. В региона на Стара Загора има нужда от подготвена и добре квалифицирана работна ръка“, заяви Иванов. Участие в трудовата борса днес наред със служебния министър взеха още и областният управител на Стара Загора Ива Радева, зам.-кметът на Община Стара Загора Радостин Танев, както и президентите на КНСБ и КТ „Подкрепа“ Пламен Димитров и Димитър Манолов. Още в самото начало участниците в дискусията се обединиха около мнението, че най-сложната задача пред енергийния преход е квалифицираната работна ръка да бъде запазена в региона, където до момента се е развивала. Заплащане между 2500 лв. и 3500 лв. месечно очакват да получават първите съкратени енергетици от ТЕЦ „КонтурГлобал Марица изток 3“. Подобни нагласи засегнатите от европейската „Зелена сделка“ са изразили в допитване, проведено от синдикалните организации. Това обяви в рамките на събитието президентът на КНСБ Пламен Димитров. Той подчерта, че именно това е голямото желание на заетите в комплекса. Същевременно те имат намерение да продължат кариерното си развитие в енергийната сфера. По думите на президента на КНСБ Пламен Димитров България е загубила няколко години, в които не е свършено нищо за подсигуряване на плавен и справедлив преход. „Затова процесът на трансформация за нас днес е предизвикателство. Няколко правителства загубиха ценно време. И затова сега догонваме тези процеси“, заяви в рамките на срещата Димитров. Той обърна внимание на решенията на парламента за отлагане на либерализацията на пазара на бита, както и за предоставяне на 1 млрд. лв. на „Мини Марица-изток“ за рекултивация в рамките на 4 години. Според Димитров отлагането на либерализацията дава глътка въздух, но според него през следващите 12 месеца трябва да бъде свършена изключително много работа. Той изрази увереност, че Европейската комисия ще даде „зелена светлина“ за финансовата помощ от бюджета за държавните мини. Пламен Димитров аргументира това с факта, че десетилетия наред държавата е държала ниска цената на въглищата, което не е дало възможност на дружеството да задели нужните средства за извършване на тези дейности. Опасенията на президента на КНСБ, че в изминалите години нищо не е направено, за да бъде днес преходът плавен, сподели и Димитър Манолов. Той се обърна към представителите на бизнеса с напомнянето, че квалифицирана работна ръка и ниско заплащане са напълно несъвместими. В рамките на срещата между бизнеса и засегнатите от трансформацията служебният социален министър обяви, че МТСП, съвместно с КТ „Подкрепа“ и КНСБ, изпълнява проект по оценка на трудовите способности, квалификацията и желанията на заетите 15 100 души във въгледобивната индустрия в страната. Ивайло Иванов посочи, че на база на данните от проекта ще бъде готов и анализ за мерките и програмите, които социалното министерство може да структурира в подкрепа на хората и бизнеса от засегнатите региони. „Община Стара Загора ще защитава интереса на региона. Ние сме най-засегнати от прехода. Затова общините трябва да имат своето място в европейското финансиране“, заяви от своя страна зам.-кметът Радостин Танев. Позицията на работодателите в рамките на срещата изрази Стефан Шоселов от КРИБ. Той се обърна към останалите без работа енергетици с увереността, че бизнесът в Стара Загора предоставя не по-лоши трудови възнаграждения от тези, които те до момента са получавали в комплекс „Марица изток“. Живко ИВАНОВ
https://starozagorskinovini.com/stznews/%d1%81%d0%be%d1%86%d0%b8%d0%b0%d0%bb%d0%bd%d0%b8%d1%8f%d1%82-%d0%bc%d0%b8%d0%bd%d0%b8%d1%81%d1%82%d1%8a%d1%80-%d0%b8%d0%b7%d1%80%d0%b0%d0%b7%d0%b8-%d1%83%d0%b2%d0%b5%d1%80%d0%b5%d0%bd%d0%be%d1%81/
focus-news.net – Областният управител Драгомир Драганов поздрави жителите на Две могили по случай празника на града
Публикувана: 12.05.2024 08:45
С концерт на група “Тоника СВ“ и награждаване на даровити деца и ученици беше отбелязан празникът на град Две могили – 11 май. Сред гостите на събитието бяха областният управител на Русе Драгомир Драганов, народният представител Георги Кръстев, директорът на Регионалната дирекция за пожарна безопасност и защита на населението /РДПБЗН/ комисар Светослав Войчев, както и председателят на Управителния съвет на Конфедерацията на работодателите и индустриалците /КРИБ/ за региона Милка Трифонова. “Бъдете горди с миналото на това населено място и с позитивизъм и ентусиазъм работете за неговото още по-добро утре“, каза областният управител в обръщението си към жителите на града.Също така той изказа благодарност на управата на Община Две могили и лично на кмета Божидар Борисов за доброто сътрудничество с Областната администрация, като увери ръководството на Общината в подкрепата си при реализирането на различни инициативи и проекти най-вече с фокус върху младите. “Въпреки трудностите, пред които сме изправени понякога, усилията на екипа ми са насочени към това заедно да преодоляваме предизвикателствата, да решаваме проблемите и да работим за интересите на жителите на областта. Благодаря на всички, които подкрепяте градивните идеи за развитието на общината. Благодаря Ви за това, че всекидневно ни показвате колко силно всъщност е гражданското общество. Бъдете убедени, че в лицето на Областна администрация – Русе ще намерите сигурен партньор“, допълни в изказването си областният управител.От своя страна кметът Божидар Борисов пожела на жителите на Две могили здраве, щастие, късмет, упоритост и да продължат заедно да градят града. “Историята на нашия град не е толкова голяма, започва от едно от малко село, но вече 55 години сме град. Всичко това е станало благодарение на хората тук. Едно населено място зависи дали е добро от това какви са хората. Жителите на Две могили през годините се доказаха като хора, знаещи, можещи и вярващи. Именно това допринася нашият град и нашата община да стават все по-добро място за живеене“, заяви Борисов. Той изрази благодарност за гласуваното доверие и посочи, че екипът му ще продължи да работи за развитието на населените места от общината. “Гледаме сериозно на всяко предизвикателство и всяка възможност и то не от днес за утре, а в един по-дълъг период на развитие с перспектива от 10 – 15 години. Нашият градще става все по-голям. Той има всички дадености и характеристики, за да се случи това“, каза още кметът и посочи, че ще работи за това повече млади хора да останат и да се реализират в града. “Въпреки всичките трудности, България е най-хубава държава, просто трябва да станем малко по-добри един към друг, да се чувстваме в общност, да се съобразяваме малко повече с другия и тогава наистина страната и града ни ще са прекрасни места, които никой няма да иска да напусне“, заяви кметът Борисов.Народният представител Георги Кръстев сподели, че е радостен да посети отново Две могили, защото хората там са винаги усмихнати и успяват да заредят всеки с положителна енергия. Той също изрази увереност, че повече млади хора ще останат в общината и ще намерят своята реализация, като за целта той посочи, че е необходимо да се откриват добре платени работни места.Директорът на РДПБЗН комисар Светослав Войчев изрази благодарност, че Община Две могили работи в тясно сътрудничество с органите на Регионалната дирекция и активно участва в подобряването на противопожарната инфраструктура, като изгражда надземни пожарни хидранти. “Това поставя Две могили в челните места, като една образцова, спокойна и подредена в противопожарно отношение община в Русенско“, каза той, като пожела на всички здраве и благополучие. Комисар Войчев изрази благодарност за отговорността, положения труд и старанието при изпълнение на задачите, свързани с пожарната безопасност, бедствените и кризисните ситуации.Специално място в празничната програма беше отделено на награждаването на 46 младежи от общината, които са показали висок успех и са участвали в различни състезания и конкурси през учебната година. Бяха наградени и отличените в конкурса за есе на тема “Две могили – настояще и бъдеще“. Първото място беше за деветокласничката Александра Иванова от СУ “Св. Св. Кирил и Методий“. Втората награда бе присъдена на Мария Кунева, която е ученичка в 12 клас в същото училище, а трети стана единайсетокласникът Нейхан Адямов отново от СУ “Св. Св. Кирил и Методий“.Молебен за здраве и благоденствие бе отслужен от местния свещеник отец Драгомир Димитров.
2. Работодатели
manager.bg – Германия определи квота от 25 000 чуждестранни работници
Публикувана: 11.05.2024 19:05
Федералната агенция по труда определи квота от 25 000 чуждестранни работници, които да пристигнат в Германия тази година. Те следва да останат в страната не повече от осем месеца. Целта е да бъдат подпомогнати секторите, в които има остра нужда от работна ръка. Спешно се търсят служители за летища, хотели и ресторанти, съобщава Нова тв.
Временните назначения се случват по нова система за краткосрочна заетост, която предлага на работодателите в сезонните отрасли или в периодите с най-голяма натовареност добра възможност за наемане на работна ръка от чужбина. Не се търсят специалисти, а помощен персонал, като работодателите са длъжни да покриват пътните разходи.
От една страна Германия се сблъсква с острата нужда от временно заети неквалифицирани работници, но от друга – в цялата страна има дефицит на висококвалифицирани кадри, като IT специалисти, например. В края на 2023 г. свободните места в тази сфера бяха рекордно много – 149 000.
Привлекателна ли е обаче Германия като работно място за чужденците? Проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие показва, че квалифицираните работници от чужбина се сблъскват със значително повече расизъм, отколкото са си представяли. Един от всеки трима чужденци е очаквал да бъде дискриминиран в Германия, например – при търсене на жилище. Вместо това обаче повече от половината от анкетираните са се сблъскали с дискриминация. 37% са имали подобни проблеми включително в магазините, заведенията и дори на улицата, което се превръща в проблем не само за засегнатите лица, но и за цялата икономика.
През изминалата седмица още една тема влезе във водовъртежа на широките обществени дискусии – сигурността в Германия.
„Страната ни продължава да бъде една от най-безопасните в света. Ние сме силна конституционна държава, с изключителни полицейски сили на федерално равнище и във всички 16 провинции. Същевременно обаче има и събития, които трябва да назовем. Наблюдава се увеличаване на насилствените престъпления и тези, извършени от чужденци. Ето защо днес говорим за необходимото и според мен твърдо противодействие от страна на правовата държава, както и за по-силна превенция. Миналата година в цялата страна са регистрирани 5,9 милиона криминални деяния. В сравнение с предходната година това представлява увеличение от 5,5 %“, каза вътрешният министър Нанси Фезер.
Тя обяви, че Германия трябва да подобри интеграция и да ускори депортациите.
https://manager.bg/икономика/germania-opredeli-kvota-ot-25-000-chuzdestranni-rabotnici-
bntnews.bg – Има ли разлика във възнагражденията между мъже и жени в ЕС?
Публикувана: 11.05.2024 12:25
Преди изборите за Европейски парламент, в новините на БНТ ще разсеем някои от най-популярните заблуди, като посочим фактите за европейски регулации и как те се разминават с широкоразпространена, но напълно невярна информация? Гледайте поредицата ни “Еврозаблуди” в обедните новини в събота и неделя.
Пада ли тайната за възнагражденията и ще знае ли всеки колко вземат колегите му – това се твърди, че предвижда новата Директива на Европейския съюз за равно заплащане, приета миналата година. Оказва се, че това твърдение е поредната еврозаблуда, която ще разсеем.
Иван живее на улица 32-ра в малък град, а Мария на улица 34-та. Иван и Мария растат заедно, играят заедно – Ще строя язовири, точно като татко, си мечтае Иван, а Мария иска да работи в болницата, точно като майка си. Години минават Иван и Мария се дипломират. Двамата започват работа в една и съща компания – Иван е инженер, а Мария работи в “Човешки ресурси”. Но професията на Мария е доминирана от жени и по-нископлатена, отколкото тази на Иван.
За 2023-та година разликата в заплащането между жените и мъжете в Европейския съюз е 13%. Това означава, че когато един мъж печели 100 евро, една жена получава за същата дейност 87 евро и 30 цента.
“Във време на постпандемична криза, война в Украйна, високи цени на енергията и инфлация е още по-важно да има подход за равнопоставеност на половете и това е в центъра на изграждането на едно бъдеще на съюза с равенство. Еднакво заплащане за жени и мъже трябва да е част от този подход”, каза Хелена Дали – еврокомисар по равенството в ЕП, Брюксел.
Жените често не са наясно дори за тази неравнопоставеност. Разликата в заплащането доведе до обявяването на Ден на равното заплащане в Европейския съюз. Това е датата, след която заради разликата в заплатите, жените символично започват да работят без пари до края на годината. За 2023-та този ден е 15 ноември.
През юни миналата година беше приета новата Европейска директива за прозрачност на заплащането, която трябва да засили прилагането на принципа за равни възнаграждения на половете.
“Директивата за прозрачност на възнагражденията ще е от полза за всички работници и всички бизнеси в Европа. Заедно трябва да накараме хората да разберат, че с тази нова директива служителите ща са наясно с правата си, а работодателите със своите задължения. В допълнение, тази директива ще допринесе за икономическия растеж и конкурентоспособността и ще заличи разликите в заплащането и пенсиите на жените и мъжете”, обясни още Хелена Дали.
Всяка държава – членка има 3 години срок да транспонира директивата в националното законодателство. А тя предвижда работодателите да разкриват в какъв диапазон са заплатите на определена позиция и няма да имат право да питат за предишни възнаграждения на кандидат за работна позиция. Компании с над 100 служители ще трябва да предоставят задължително данни за разликите в заплащането на мъжете и жените и когато те са над 5% трябва да бъде направена корекция за изравняването им. Ще бъдат налагани и конкретни глоби и наказателни процедури от националните власти. Дали всичко това ще гарантира равно заплащане между половете – всичко е въпрос на прозрачност в компанията, в която работите
iskra.bg – Пламен Димитров: Енергийният преход не е справедлив, а съкратените ще получат обезщетение до 36 заплати
Публикувана: 10.05.2024 20:50
„За нас е изпитание да минем през този процес. Години наред се опитваме да привлечем вниманието на сменящите се правителства към необходимостта да се направи национален план за справедлив преход, времето обаче беше загубено. Преходът не е справедлив. Това, което става в момента със съкращенията в „Контур глобал“, се случва в среда, която не е подготвена. В момента на бегом се опитваме да свършим неща, които трябваше да бъдат направени преди 3 години. Много от нещата можеха да се случат по друг начин, да има по-голямо спокойствие и яснота. През последните месеци правим много срещи с работещите. Преди месец и половина в ТЕЦ „Контур глобал“, когато се срещнах и с над 200 работници, никой не говореше за съкращения.“
Това каза президентът на КНСБ Пламен Димитров на провелата се днес среща в Стара Загора с част от освободените работници от ТЕЦ „КонтурГлобал Марица-изток 3“, представители на местни предприятия, служебния министър на труда и социалната политика Ивайло Иванов. В разговора участваха и президентът на КТ „Подкрепа“ Димитър Манолов, областният управител на Стара Загора Ива Радева, заместник-кметът на общината Радостин Танев, вицепрезидентите на КНСБ Огнян Атанасов и Тодор Капитанов, представители на Асоциацията на индустриалния капитал в България, Конфедерацията на работодателите и индустриалците и Българската търговско-промишлена палата.
Целта на срещата бе да се представят пред местните фирми нагласите и очакванията на работниците, те да се срещнат с представителите на фирмите и да се видят конкретните алтернативи за започване на работа.
Освободените работници от ТЕЦ „КонтурГлобал Марица изток 3“ искат да продължат да работят в енергийния сектор.
„Заедно с Министерство на труда и социалната политика сме направили първото картографиране на уменията и желанията на работещите в теца за тяхното бъдещо кариерно развитие. Данните показват, че картотекираните искат да продължат да работят в енергийния сектор и то в региона. Голяма част не искат да се местят в други региони на страната и искат да получават доход, който е сходен с досегашния, но не по-малък от него“, обясни Димитров.
Той подчерта, че работниците са посочили, че най-голям процент на заплатите в сектора е между 2500-3500 лева.
„Днес трябва да видим дали има работодатели, които търсят хора с подобна квалификация и какво допълнително трябва да се получи като квалификация, ако има близка професия, която се предлага с подобно възнаграждение“, каза Димитров.
Димитров обясни, че решението да се отложи либерализацията на електроенергията за бита ще има наистина смисъл, ако през този едногодишен период се свършат конкретни действия с координирани политики. Средствата, предвидени за зеления преход, трябва да стигнат до предприятията, до работодателите, за да могат да наемат хора.
Президентът на КНСБ изтъкна, че институциите носят отговорност за забавените решения и липсата на такива, както и за изпълнението на даденото обещание, че съкратените ще получат обезщетение до 36 заплати.
„Трябва да има стабилно правителство с ясна перспектива, ясни ангажименти и планове кое може да се модернизира, кое може да се изгради като нова мощност. Всички говорят за газ, но „Булгартрансгаз“ трябва да пусне тръбата. Тя е заложена в нейния работен проект, но няма финансиране“, заяви пред медиите Пламен Димитров.
Той посочи, че едва ако това се случи, може да се говори ще се газифицира ли нещо в комплекса, дали ТЕЦ 2 ще изграждат газова централа и дали ще има възможност някои от хората, които в момента работят във въглищни централи, да работят в газови централи.
„Необходима е преквалификация. Необходимо е време за изграждане на централа поне 2- 2,5 години“, каза той.
Димитров изрази оптимизъм, че ЕК ще разреши държавна помощ по повод решението на парламента държавата да отпуска 250 млн. лв. годишно на „Мини Мариза Изток“ до края на 2028 г. за рекултивиране на терените.
„Основната причина е десетилетия потисканата цена на въглищата на непазарни равнища от държавата и заради това мината не може да отдели необходимите средства за рекултивация. Аз съм оптимист, че комисията ще позволи подобни средства така мотивирани“, каза той.
mediapool.bg – Съкратените от “Марица Изток” не искат работа извън енергетиката и за под 3 хил. лв.
Публикувана: 10.05.2024 20:55
Освободените около 160 работници от спрялата работа ТЕЦ “КонтурГлобал Марица изток 3” искат да продължат да работят в енергийния сектор и да запазят заплатите си от 2500-3000 лв. Това стана ясно по време на среща в Стара Загора в петък между получилите писма за освобождаване служители на въглищната електроцентрала и 18 работодатели от региона, които на място предложихаа 80 свободни позиции.
Президентът на КНСБ Пламен Димитров представи данните от проведено картографиране на уменията и желанията на съкратените работници- Според него хората не искат каква да е работа, както и не желаят да се местят в други региони в страната, нито са склонни да получават по-ниски от досегашните си възнаграждения.
“Днес трябва да видим дали има работодатели, които търсят хора с подобна квалификация и какво допълнително трябва да се получи като квалификация, ако има близка професия, която се предлага с подобно възнаграждение”, каза синдикалистът.
Според него трябва да е ясно дали наистина в региона ще има газови мощности на мястото на въглищните, които подлежат на закриване, за да започне преквалификация на работниците.
В срещата участва и служебният министър на труда и социалната политика Ивайло Иванов, който изрази оптимизъм, че съкратените в момента хора от ТЕЦ “КонтурГлобал” ще си намерят бързо работа, тъй като са квалифицирани.
“Убеден съм, че на базата и на усилията, които полагаме съвместно със синдикатите, в съвсем кратки срокове те ще си намерят работа и то на територията на областта, тъй като има недостиг на кадри във фирмите, които работят в област Стара Загора”, заяви министърът, цитиран от БТА.
По думите му е важно да се мисли за осигуряване на работа и на онези хора, които неминуемо предстои да бъдат освободени от въглищния комплекс след като от 1 юли догодина вече ТЕЦ “Марица Изток 2” няма да може да продава ток на домакинствата. Това трябваше да стане още този юли, но парламентът отложи либерализацията на цените на електроенергията за бита с една година.
“Това не ни успокоява, защото ние трябва да подготвим всичко останало, за да вървим напред”, каза Иванов.
Той каза още, че до края на годината синдикатите и социалното ведомство ще извършат оценка на качествата и очакванията за бъдещата им реализация на 15 100 работещи в сферата на енергетиката във въглищните региони Стара Загора, Кюстендил и Перник.
Целта е да се подготвят мерки и програми, за да няма напрежение сред съкращаваните работници.
Освободените сега работници от ТЕЦ “КонтурГлобал Марица Изток 3” ще получат средно по девет заплати като обезщетение от работодателя си, отделно те ще получат по още 7 заплати, защото става въпрос за масово уволнение.
Отделно всеки съкратен има право на обезщетение за безработица от Националния осигурителен институт, чийто размер е 60 на сто от средния осигурителен доход за последните 24 месеца, припомни социалният министър. Максималният период за получаването му е 12 месеца.
Заместник-кметът на община Стара Загора Радостин Танев коментира, че нивото на безработица в региона е толкова ниско, че местните компании на практика се борят за кадри и са готови да обучават хората.
Областният управител Ива Радева пък обясни, че до месец-два ще бъде одобрено финансиране по териториалния план за Стара Загора, с което ще започне квалификация и преквалификация на работещите във въглищния комплекс, а също така са предвидени и средства за старт на самостоятелен бизнес на засегнатите от прехода.
bia-bg.com – Възможно ли е България да въведе четиридневна работна седмица?
Публикувана: 10.05.2024 16:45
10.05.2024
Анкетата на Bloomberg TV Bulgaria, с участието на Жасмина Саръиванова (БСК)
Въвеждането на четиридневна работна седмица става все по-актуално в западния свят. Много държави вече експериментират с идеята, която идва на дневен ред и за българските предприятия. Попитахме петима експерти дали четиридневната работна седмица е възможна в България.
Георги Първанов, експерт човешки ресурси
“В следващите две-три години е въпрос на време това да се случи. Много е важно дали ще минем на четиридневна седмица с десет часа работен ден или по осем, дали ще запазим същото заплащане. Към днешна дата законодателството в България позволява преминаването към четиридневна работна седмица, но ако само единични компании от отделни браншове минат на такава схема, това ще доведе най-вероятно до проблеми. Цели браншове и компании трябва да минат организизирано към четиридневна работна седмица.”
Васил Караиванов, макроикономист и преподавател в СУ
“Теоретично е възможно, на практика обаче няма да бъде толкова възможно. Икономиката на България е с относително по-ниска добавена стойност; имаме трудови процеси, които не са чак толкова с много висока специализация и дигитализация, така че да позволяват намаляването на работата като време и като място на извършване на работата. Отдалечената работа все още не е най-възможното нещо за българската икономика. Затова си мисля, че четиридневна работна седмица е едно пожелание, но де факто няма икономическо основание и възможност, която българската икономика да може да предложи. Не ни е такава структурата на икономиката.”
Жасмина Саръиванова, експерт “Социален диалог” в Българска стопанска камара
“В България и към момента няма абсолютни никакви законови пречки едно предприятие да въведе четиридневна работна седмица. Кодексът на труда не слага каквато и да е забрана или пречка за това. Мнението ми, а и на БСК, е че този избор трябва да бъде оставен на ниво предприятие. Ако екипът на едно предприятие прецени, че може да си позволи такава организация, че да въведе четиридневна работна седмица, да го направи. Но не мисля, че това е добре да бъде направено на национално ниво. Има сектори, в които това е трудно, особено в контекста на недостига на кадри. Клиентите имат определени потребности – как, ако всички не работят в петък, работодателят да намери допълнителен работник, който да осъществява услугите. В сектори като образование, медицина, непрекъсваемите производства също е трудно да бъде направена подобна работна седмица.
Трябва да се има предвид какво ще бъде трудовото възнаграждение и осигуровките – дали няма да пострада осигурителната система, защото производителността на труда също е от значение. Дали ако някой работи четири дни, той ще има същата производителност като при пет дни, и дали ще може да му се запази трудовото възнаграждение и осигуровки… Четиридневната работна седмица е осъществима; за много работодатели и работници може да донесе ползи, но изборът трябва да бъде оставен на ниво предприятие.”
Йордан Димитров, председател на Балкански институт по труда и социалната политика
“Това е доста интересна и нова идея, която ще отнеме доста време да се въведе не само в България, но и в целия свят. Дали ще се въведе повсеместно за цялата икономика или за отделни сектори и компании – поне за момента нямаме достатъчно факти, че четиридневна работна седмица би могла изведнъж да се въведе навсякъде. Но винаги би могло да има определено събитие като Covid и ефекта от хибридния начин на работа. Ако някой ден тук се получи нещо подобно, бихме могли да имаме допълнителен стимул за въвеждането на четиридневна работна седмица.
Защо си мисля, че не може изведнъж да се въведе? Не всяка компания и индустрия са подходящи – има професии и работни места, които са обвързани не толкова с производителността, а с работното време. Намаляването на работното време на четиридневна работна седмица ще изисква допълнителен персонал – за страна като България, където имаме недостиг на работна сила и този проблем ще се задълбочава, ако тези индустрии въведат четиридневна работна седмица, ще трябва да намерят отнякъде хора.
Но има много други сектори и индустрии, където това е напълно възможно. Може би в не много близко бъдеше, когато започне да се въвежда в по-голяма степен, то ще бъде по модела на отделни сектори и компании.
Дали намаляването на четиридневна работна седмица би довело до намаляване на заплащането. Могат да се приемат регулации, които да не позволят такова намаляване, но за хората, обвързани с работно време, не само ще трябва да се запази дневната им ставка, ами ще трябва да бъде увеличена, за да се запази същата сума, която те получават за месец.
Със сигурност би могло да се обмисли. Със сигурност има положителни ефекти върху работниците като по-малко стрес, повече производителност, баланс работа-личен живот.”
Мария Шишкова, управляващ съдружник в Aims Human Capital
“За много хора въвеждането на четиридневна работна седмица е мечта, за други е химера. Не е невъзможно да се случи, даже в средносрочен до дългосрочен план е доста реалистичен сценарий. Много хора не си дават сметка, че даже и сега, абсолютно законно, могат да минат на четиридневна работна седмица – като трябва да направят избор с възнаграждението, което ще получават. Пазарът предлага най-разнообразни възможности, една от които е да се работи за компании в чужбина на намалено работно време с доста добър доход.
Дали повсеместно можем да минем на четиридневна работна седмица? По принцип е възможно в средносрочен към дългосрочен план в България.”
https://www.bia-bg.com/news/view/32935/
utroruse.com – Най-големият проблем е изкушението работодателите да си помислят, че в региона могат да намерят евтина работна ръка, каза Димитър Манолов в Стара Загора
Публикувана: 10.05.2024 15:50
Най-големият проблем е изкушението работодателите да си помислят, че в региона могат да намерят евтина работна ръка. Това каза в Стара Загора президентът на КТ “Подкрепа” Димитър Манолов по време на среща на работодатели от област Стара Загора и работници от ТЕЦ “КонтурГлобал Марица-изток 3”, които предстои да бъдат освободени.
“Квалифицирана и евтина работна ръка заедно няма. Има или едното, или другото. В рамките на отворен европейски пазар на труда квалифицираната работна сила лесно си намира път. Голямата задача е да остане тук. Единственият начин това нещо да се случи е работната сила да бъде подобаващо оценена. И тук нещата не опират само до пазара на труда, единствено и само как издържам семейството, а до цялостното съществуване на този регион. Тук са демографията и неговото бъдещо развитие. Моят апел е да успеем да създадем тази синергия между работници, работодатели и синдикати”, посочи още той.
Манолов подчерта, че ситуацията в момента е много лоша, от нея не лъха особен оптимизъм. Бяха пропуснати много неща и много неща, които говорихме през годините. В момента няма кой знае колко много перспективи. Единствената не чак толкова лоша новина от всичко, което се случва, е, че вие сте първите. Защото колкото по-нататък се случва този процес, съм склонен да мисля, че ще става по-трудно и по-тежко, защото в началото е по-възможно да се намерят решения, обърна се той към присъстващите енергетици.
Синдикалистът апелира работодателите да потърсят “Бюрата по труда”, защото така пътят се скъсява. Тук говорим не за някакви авантюристи от пазара на труда, а за хора, които са доказали през годините способността си, качествата и възможностите си да работят, обясни президентът на КТ “Подкрепа”.
https://utroruse.com/article/1011402/
btvnovinite.bg – Недостиг на работна ръка в България: Как може да се преодолее проблемът?
Публикувана: 12.05.2024 10:40
От недостиг на кадри за летния сезон за поредна година се оплакват от туристическия бранш. Хотели и заведения не могат да открият работници за всички позиции – от чистачи до администратори и рецепционисти.
„Мога да кажа, че туристическият бранш е готов за сезона, но е силно притеснен от липсата на работна ръка в момента, което е най-големият проблем“, коментира в предаването „Тази неделя“ председателят на Българската асоциация за туризъм Ивелин Кичуков.
По думите му подобен проблем има не само в България, но и в повечето европейски държави. И той се задълбочава.
„Ако миналата година имахме незаети 40 000-50 000 работни места, тази година може да говорим за повече от 80 000 свободни работни места в туристическия бранш у нас“, обяви Кичуков.
Според него единствено държавата може да помогне за преодоляването на тази криза чрез промени в законодателството. Той признава, че първите стъпки са направени – за първи път от 15 г. е облекчено издаването на работни визи.
„Ние нямаме квалифицирани кадри. Университетите ни нямат пряка връзка с бизнеса и сектор „Туризъм“, училищата – също. В съседна Гърция тези училища и университети са свързани с бизнеса, а при нас връзката е само на хартия, поне към този момент“, коментира още представителят на туристическия бранш.
Темата коментираха и председателят на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев и президентът на КТ „Подкрепа’“ Димитър Манолов.
„Между образованието и работодателите няма достатъчно добра връзка. Това важи както за план-приема в средните професионални училища, така и за висшето образование. Пазарът има нужда от инженерно-технически кадри, а университетите бълват специалисти в хуманитарните и икономическите науки, от които имаме излишък, или по-малък недостиг“, потвърди и Васил Велев.
Той напомни, че в момента на пазара на труда най-много се търсят машинни оператори, техници, заварчици, строителни работници.
„Проблемът не е само с летния сезон, той е много дълбок и е за дълго. Трябва да се решава час по-скоро“, допълни представителят на работодателските организации.
Президентът на КТ „Подкрепа“ обяви, че по това отношение нямат разминавания с работодателите.
„Ние имаме изключително сериозен проблем с професионалното образование, което съсипахме. Създадохме училища, които първо не дават най-добра подготовка за живота и второ не отговарят на реалните потребности на икономиката“, заяви синдикалистът.
3. Бизнес
24chasa.bg – Българка назначена за сенатор на страната в Световния инвестиционен форум на бизнес ангелите
Публикувана: 11.05.2024 09:40
България вече е по-свързана със световните инвестиционни пазари. Българката Елица Крумова е назначена за сенатор от страната ни в Световния инвестиционен форум на бизнес ангелите (WBAF), част от G20, като от 20 април 2024 тя представлява България на Голямата асамблея на форума. Включването на страната ни в WBAF предоставя широк диапазон от възможности за стартиращи, разрастващи се и бързо развиващи се компании в България и отваря врати за икономическо развитие, разказа за БТА Крумова.
Елица Крумова е утвърден мисловен лидер (Thought Leader) и B2B технологичен инфлуенсър, със значителен принос в областта на технологиите и маркетинга. Тя е първата и единствена българка, която присъства в международни класации за лидери на мисълта (Thought Leaders), B2B инфлуенсъри и инфлуенсъри в технологичната сфера. Носител е на награди за най-добри услуги в областта на B2B инфлуенсър маркетинга за 2024 г., най-добър предприемач в сферата на мисловното лидерство и т.н.
През юни в Дубай, на церемония на Global Women Leadership Awards 2024, ще ѝ бъде връчена награда Best Tech Influencer 2024.
Жените в бизнеса
Световният инвестиционен форум на бизнес ангелите (WBAF), част от G20, има мисия да насърчава равенството между половете, включването на жените във всички области и сектори на световната икономика, както и финансовото равенство за тях, посочи Крумова в отговор на въпрос за новото ѝ международно признание.
Според нея основната мисия на организацията е създаването на по-голяма социална справедливост в целия свят, повече равнопоставени работни места, включително и за жените. Един от основните фокуси в работата на Елица Крумова е именно темата за равнопоставеността на половете.
Като член на Глобалния комитет на жените лидери към Световния бизнес форум на инвестиционните ангели, ще посветя усилия за разпространението на идеите на Комитета, каза Крумова. Тя добави, че Глобалният комитет на жените лидери на WBAF се ангажира да благоприятства ексклузивен достъп до най-влиятелните жени лидери, политици, предприемачи и хора на изкуството в света, които да работят в близко сътрудничество, обединявайки колективните си знания, за да се справят с важни проблеми, както и да генерират иновативни решения за укрепване и стимулиране на световната икономика.
В много, дори и силно икономически развити страни, все още има сериозна липса на равнопоставеност на жените в множество социални аспекти, посочи Елица Крумова.
Въпреки че България години наред се е представяла сравнително добре в тази сфера, особено в областта на информационните и комуникационните технологии, все още е необходимо да се постигне много. Членството на България в WBAF и в частност в Глобалният комитет на жените лидери ще допринесе за подобряване на локалната екосистема. Като сенатор на WBAF Елица Крумова ще съдейства за улесняване на достъпа до финансиране, ноу-хау, насърчаване на финансите, приобщаване и създаване на повече работни места и социална справедливост.
Какво е да си мисловен лидер и технологичен инфлуенсър
Ролята на мисловните лидери и технологичните инфлуенсъри в индустрията на нововъзникващи и бъдещи технологии е изключително нишова, като се има предвид, че в световен мащаб само ограничен брой експерти и практикуващи в индустрията с изключително разнообразен опит и образование, могат да бъдат признати за такива. Мисловните лидери и технологичните инфлуенсъри имат значителна роля, която обхваща няколко аспекта – от една страна, те предоставят насоки, съвети, критики, предложения и прогнози за глобалното развитие на технологиите, а от друга страна – работят с бизнеса, практикуващите в индустрията, правителствата и организациите в подкрепа на определени технологични разработки, марки и продукти, като същевременно предоставят експертно мнение за потенциала и същността на различните технологии, посочи Елица Крумова.
Като глобален мисловен лидер и особено като сенатор на Световния инвестиционен форум на бизнес ангелите, ще имам възможност да съдействам на български стартиращи и разрастващи се компании, които имат потенциал, да бъдат подпомогнати чрез различни канали и инструменти от богатия арсенал на глобалната организация, отбеляза Крумова.
За Световния инвестиционен форум на бизнес ангелите (WBAF)
Като асоцииран партньор на Глобалното партньорство за финансово включване на Г-20 (G20 Global Partnerships for Financial Inclusion – GPFI), Световният инвестиционен форум на бизнес ангелите (WBAF) се ангажира да си сътрудничи в световен мащаб за ускоряване на икономическото развитие на света чрез насърчаване на новаторски финансови инструменти за стартиращи и разрастващи се компании, новатори, предприемачи, малки и средни предприятия, и за насърчаване на равенството между половете и участието на жените във всички сектори на световната икономика, разказа Крумова.
WBAF изпълнява своята мисия чрез различни страни и канали. Те включват: 138 висши комисари, сенатори и международни партньори от 79 страни; седем държавни офиса на пет континента; WBAF Business School и неговите повече от 50 преподаватели от 32 страни; пет международни работещи комисии. WBAF също има ангелски инвестиционен фонд, партньорства с 12 глобални институции и икономически споразумения за сътрудничество с 5 правителства, обясни Елица Крумова. Форумът е домакин на най-малко пет срещи на върха и множество други събития, включително Global Fundraising Stage и Церемония по връчване на наградите за отлични постижения, каза още тя.
Глобалното партньорство за финансово приобщаване (GPFI) е приобщаваща платформа за всички държави от G20, заинтересовани държави извън G20 и други заинтересовани страни за продължаване на работата по финансовото приобщаване, включително изпълнение на Плана за действие за финансово включване на G20, одобрен на срещата на върха на Г-20 в Сеул. Холандската кралица Максима е почетен патрон на GPFI, разказа още Елица Крумова.
С назначението ѝ за сенатор, България се присъедини към най-големия форум на световните пазари на капиталови инвестиции и вече ще може да се свърже повече с глобалния пазар на инвеститори, което ще отвори много възможности за страната. Сега местни български “ангели инвеститори”, инкубационни центрове, ускорители, частни капиталови фондове, фондове за съвместни инвестиции, технологични паркове, корпоративни предприятия и амбициозни предприемачи ще имат повече възможности да се свързват с глобални лидери в същата област, каза Крумова.
Включването на България във WBAF предоставя широк спектър от възможности за български стартиращи фирми, разрастващи се бизнеси и такива с висок растеж и отваря врати за икономическо развитие, добави тя.
https://www.24chasa.bg/biznes/article/17890678
3e-news.net – Слабо подобрение на икономическата активност през първото тримесечие на 2024 г. отчита Министерство на финансите
Публикувана: 10.05.2024 19:05
Индикаторът на икономическата активност (ИИА) в България се подобри слабо през първото тримесечие на 2024 г. благодарение както на неговия цикличен компонент, така и на дългосрочния компонент, показва последен ИИА има за цел да представи в обобщен вид текущото състояние на българската икономика, както и да оцени динамиката на дългосрочния и цикличния й компонент. Той е конструиран чрез динамичен факторен модел и е съставен от петнадесет макроикономически променливи, измерващи промените във вътрешната и външната икономическа среда показатели. Изданието представя ИИА в България по тримесечия, оценява степента на синхронизираност на българския бизнес цикъл с този на еврозоната и определя факторите, оказващи влияние върху динамиката на индикатора, обясняват от финансовото ведомство. Предварителната оценка на съставния индикатор за първото тримесечие на годината показа малко по-висока, но все още отрицателна стойност от -0,42 спрямо -0,46 пункта през последните три месеца на 2023 г.
Повечето показатели, включени в ИИА, отчетоха подобрение спрямо четвъртото тримесечие на миналата година, с изключение на заетостта, кредитите на нефинансовите предприятия и домакинства, тримесечния Euribor и строителна продукция.
Текущата оценка отразява подобрената позиция както на външната, така и на вътрешната среда. Най-голям принос през първото тримесечие имаха показателите за промишленото производство както в Европейския съюз, така и в България. Съществено подобрение бе отчетено и при други вътрешни показатели като оборота в търговията на дребно, поръчките в промишлеността, очаквания за цените в промишлеността и бизнес климата, показва последният анали за икономическата активност на финансово министерство.
Предварителната оценка на ИИА дава индикация, че икономическата активност в нашата страна през първото тримесечия на 2024 г. се подобрява, но е повлияна от новите геополитически конфликти и все още високото ниво на несигурност. Реалният растеж на БВП ще остане близък до отчетения през предходното тримесечие.
Оценената циклична позиция на композитния индикатор за икономическата активност в еврозоната (€-coin) също бе на отрицателна територия през първите три месеца на годината. През януари 2024 г. индикаторът €-coin намаля значително главно поради по-слабото търсене и влошаващото се доверие на потребителите. През февруари той остана на отрицателна територия за дванадесети пореден месец, но все още положителните сигнали за трудовата заетост успяха да компенсират постоянното отслабване на показателите за доверие. През март композитния индикатор на еврозоната излезе на позитивна територия за пръв път от началото на 2023 г. Повишението на показателя отрази основно положителния ръст на цените на акциите и възстановяването на качествените показатели за икономическа активност.
сп. Капитал Digitalk, стр. 64,65 – AI е ключът към по-ефективна автоматизация в бизнес процесите
Публикувана: 12.05.2024 00:32
Атанас Димитров, директор на IBA България
В СЪВРЕМЕННИЯ ДИГИТАЛЕН СВЯТ търсенето на иновации и технологични подобрения е от ключово значение 3а успеха на всяка компания. В бизнеса изкуственият интелект (AI) играе решаваща роля, променяйки не само начина, по който компаниите оперират, но и ги адаптира към тенденциите.
Иновации като ChatGPT са само върхът на айсберга от възможности, които AI може да предложи на пазара. Това твърдят и експертите от IBA Group, уважаван и опитен доставчик на ИТуслуги, който се превърна във важен партньор на глобални гиганти като IBM, Goodyear, Rockwell Automation, Fujitsu Technology Solutions и Coca Cola. C над 30 години опит в изграждането на мейнфрейм системи, управление на данни и анализи, SAP и облачни решения, компанията е сред лидерите при внедряването на AI, 3а да подпомогне успеха на клиентите си. Атанас Димитров, директор на “IBA България”, разкрива още 3а това как AI трансформира цялостното управление на бизнеса днес и осигурява реални ползи 3а компаниите.
IBA Group е лидер в разработването на технологии 3а автоматизация на бизнес процеси. Какви са ползите от внедряването на AI във вашите продукти?
Интегрирането на AI в бизнес процесите е ключова стъпка 3а подобряване на прецизността и производителността на компаниите, като им позволява да се фокусират върху стратегически инициативи и да постигат целите си по-ефективно. В IBA Group ние създаваме собствени решения, които отговарят на нуждите на бизнеса в различни сектори. С нашия богат опит в RPA (роботизирана автоматизация на процесите) и проекти с AI разработихме EasyRPA – иноВативно решение 3а автоматизация от край до край.
Платформата цели да подобри ефективността, точността и рентабилността на компаниите чрез оптимизиране на процесите и намаляване на оперативните разходи. С вградени AI възможности 3а класифициране и извличане на информация, без допълнителни лицензионни такси, тя е достъпно решение 3а компании от Всякакъв размер. Нашият екип от над 120 специалисти no RPA постигнаха гладка интеграция на EasyRPA при Всички етапи на разработката, внедряването и управлението на робота, което доведе до намаление от 83% на ръчните усилия 3а клиентите ни. Сега например търговските фирми могат да използват EasyRPA 3а автоматизация на инвентара, а финансовите им отдели да оптимизират управлението на своите разходи и приходи по-лесно от всякога.
Секторът 3а търговия с бързооборотни стоки (FMCG) е един от най-динамично развиващите се в Европа. Как подпомагате FMCG компаниите да се адаптират към тази бързо променяща се индустрия?
Нашите решения са базирани на персонализация и гъвкавост, както и на бързина и точност като ключови фактори в бизнеса с бързооборотни стоки. Едно такова решение е Goods Checker – софтуерна платформа, предназначена специално 3а производители и дистрибутори на такива стоки. Тя автоматизира мърчандайзинга и използва AI 3а анализ на продуктите на рафтовете 8 магазините, 3а да оптимизира производствените процеси и да подобрява клиентското обслужване. Използвайки AI модул 3а разпознаване и анализ на изображения, Goods Checker предоставя информация в реално време 3а състоянието на рафтовете и съответствието с планограмата. С напредналите си функции 3а машинно обучение и компютърно зрение платформата се откроява с изключителна прецизност при анализиране на стоките с точност от 98%. Други предимства са увеличение до 7% на продажбите 3а производителите, обработка на 100% от посещенията на търговци в магазините и намаляване на времето 3а одит и обработка на данни с до 45%.
Какви са вашите прогнози 3а бъдещето на AI в бизнеса и как планирате да го използвате в следващите ви новаторски решения?
Гледайки към бъдещето, очакваме AI да продължи да трансформира индустриите, като насърчава автоматизацията и интелигентното вземане на решения. Етичните принципи и регулаторните рамки също ще играят ключова роля 3а гарантиране на отговорното използване на тези технологии. За да се уверим, че AI се внедрява успешно и с доверие, планираме да продължим инвестициите си в стратегически партньорства, обучения и изследвания, следвайки пазарните тенденции.
Като водеща компания в областта на бизнес иновациите ние се ангажираме да създадем култура, в която AI е интегриран не просто като инструмент, а като основна част от стратегиите 3а подобряване на производствените процеси и конкурентоспособността на нашите клиенти.
http://clippingpoint.net/article/4e73b779c4f9dadebafab858b0fd12a115e84552