15.04.2024

Преглед на медиите 15.4.2024 (понеделник)

1. Работодатели

в. Марица, стр. 14 – „Монди Стамболийски” обявява международна 18-месечна програма за млади специалисти

Публикувана: 15.04.2024 01:04

“Монди Стамболийски” – част от Монди Груп, най-големия производител на крафт хартия в Европа, стартира мащабен проект, насочен към младите специалисти, които искат да получат практически знания и да опознаят един от най-динамичните и комплексни бизнеси в света. Програмата е насочена към магистри в областта на управление на горите, екология и опазване на околната среда и електротехника, които са завършили магистърската си програма преди не повече от 2 години, и може да се окаже първото стъпало към дългосрочна кариера при един от най-добрите работодатели в Пловдив и региона.

The International GraduateProgramme (или „Международната програма за млади специалисти”) е с хоризонт 18-месеца и ще даде възможност на младежите да се развиват, докато надграждат професионалните си умения не само в базата на компанията в страната, но и в други локации на Монди Груп.

Първите 6 до 9 месеца от програмата ще бъдат свързани c обучение и практическа работа в завода в България. Заедно с подкрепата на ментор всеки от участниците ще поеме изпълнението на интересни задачи и проекти.

Следващата стъпка е наистина вълнуваща. Като част от глобална компания с производствени бази в над 30 държави по света, „Монди Стамболийски” ще предостави шанс на младите специалисти да посетят и друга производствена локация или централен офис на “Монди” и да прекарат известно време там, като се запознаят с процесите и организацията на работа и в другите страни. Това ще даде възможност на участниците в програмата да опознаят задълбочено и детайлно както бизнес сферата, така и съответната позиция.

След приключване на програмата младите специалисти ще имат възможност за постоянна заетост в завода в Стамболийски.

Повече информация за самата програма, както и за възможностите, които тя предлага, може да намерите в специално създадената секция на адрес: https://www.mondigroup. com/careers/internationalgraduate-programme/.

http://clippingpoint.net/article/64b8d6ea4760593065cc1ba86275de7d7f10f23b

в. Марица, стр. 11 – Намалено работно време или хибриден офис искат младите

Публикувана: 15.04.2024 01:04

Намалено работно време или хибриден офис, който съчетава в себе си работа и вкъщи, и в офиса. Това най-често търси младото поколение завършващи висшисти, споделят работодатели по време на форума “Национални дни на кариерата 2024”, който се проведе през уикенда в Пловдив.

Представители на 33 водещи компании у нас се срещнаха с кандидати за работа или стаж в Конгресния център на панаира. Сред тях бяха “Виваком”, “Агрион”, “Либхер”, Лидл”, “Кауфланд” и много други, които търсят хора за екипите си.

24-годишният Димитър Станчев и Снежана Петрова следват последна година инженерна информатика в Техническия университет в София и дойдоха на форума, за да се огледат за работа. Обясняват, че са оптимисти и вярваш, че ще намерят позиция по специалността си.

Не така се чувствали обаче през зимата, когато се оказало, че нямало работни места за тях. Младите хора се отбиха на щанда на “Виваком”, където се срещнаха със специалиста по човешки ресурси Ивелина Дъбова.

Спектърът от възможности да започнат работа при нас е голям, обясни Дъбова. И допълни, че търсят кадри в областта на човешките ресурси, анализа на данни, също и в техническа дирекция. Месец април компанията стартирала стажантска програма, тримесечна, платена. Кандидатите трябва да са студенти, те ще бъдат обучени, като след това има възможност да останат за постоянно. Имаме колеги, които днес вече са на ръководни позиции, а са стартирали точно по такива програми, разказа Дъбова, като даде с това пример за възможностите за професионално израстване.

HR експертът Луиза Вутова от “Агрион” сподели, че най-много IT специалисти търсят работа.

Компанията, която се занимава с професионално управление на земеделски земи, предлага позиции във финансово-счетоводните отдели и в търговските екипи. Изисква от кандидатите опит и компютърна грамотност, но и личностни качества – да са отговорни, активни и мотивирани за работа.

Една от свободните позиции в “Либхер” пък е за специалист защита на лични данни. За да получи работата, кандидатът трябва да владее перфектен немски и да има юридическо образование. Предлагат още стажантски и стипендиантски програми, имат свободно място във финансовия отдел. Според Иванка Казакова, която от 2007 г подбира персонала, бъдещето е в инженерните професии.

“Търсим работа или стажове по специалността ни. Надяваме се чрез този форум да ги намерим”, сподели пред “Марица” Боян Бинов. И допълни, че има много предложения, но малко фирми търсят IT специалисти, предлага се работа предимно в сферата на човешките ресурси и комуникациите. Заедно с Дарина и Марина обаче държат да работят по специалността, която изучават в ПУ – “Информатика”. И си представят работата им да е хибриден модел, т.е. и вкъщи, но и да има дни и от офиса.

Смятат, че така ще бъдат по-продуктивниХем няма да губят връзка с колегите, хем когато работата им дойде в повече, както и натоварването в офиса, ще могат да продължат от компютъра вкъщи. За кариерата си смятат за важно да има възможност за развитие и – не на последно място, важен е и екипът – да е дружелюбен.

Младежи пък питат за гъвкаво и намалено работно време от рода на 4-6 часа пред щанда на “Лидл”, който представяше стажантски програми в София и промотираше позиции в магазините. Като добър вариант да съчетаят ученето и работата от компанията предлагат сезонна заетост по морето.

http://clippingpoint.net/article/971ce34c00dbc9444d2dd9ebf542208282321581

сп. БГлобал, стр. 8,9,10,11,12,13 – КАК ОЦЕНЯВАТЕ ПАЗАРА НА ТРУДА И ЛЕСНО ЛИ НАМИРАТЕ КАДРИ ЗА ВАШАТА ДЕЙНОСТ?

Публикувана: 14.04.2024 01:04

Във всеки брой на BGLOBAL сверяваме часовниците си с мениджърите на водещи компании по важни за българското общество и икономика теми. Водени сме от разбирането, че това са хората, които са в основата на развитието на страната и техният глас трябва да се чува по-често. Този месец попитахме представителите на бизнеса:

Потърсихме мнението им дали хората, които наемат, са добре подготвени; налага ли се да ги обучават, има ли интерес към тези професии сред младите хора?

***

ГЕОРГИ КОСТАДИНОВ, УПРАВИТЕЛ НА MELEXIS БЪЛГАРИЯ: СТРЕМИМ СЕ ДА ПОПУЛЯРИЗИРАМЕ ИНДУСТРИЯТА

Melexis е технологична компания с история в сферата на микроелектрониката. Присъствието ни в България е близо 25 години и именно традициите на страната в сферата и добрите специалисти са причина да сме тук.

През последното десетилетие България отчита значителен напредък по отношение на намаляване на безработицата. Смятам, че последните години страната предоставя повече възможности за добра работа и кариерно развитие и е по-привлекателно място както за българите, така и за граждани от заобикалящите ни съседни страни. Въпреки добрата тенденция Melexis е в труден и специфичен сектор. Намирането на подходящи кадри не е лесен процес, но ние сме компания, която търси решения. Стремим се да популяризираме индустрията, партнирайки си с външни организации, като клъстера по микроелектроника например. В клъстера с останалите компании членове сме разработили програма, която стимулира децата да се насочват към електрониката от ранна детска възраст. В Melexis имаме и собствена Академия за развитие на млади кадри, която ежегодно обучава студенти и хора, които започват професионалния си път в сферата на микроелектрониката. Тази година е юбилейното, десето издание на Melexis Academy. Вярваме, че един от ключовите аспекти на пазара на труда е фокусът върху развитието на младите хора. Освен от млади специалисти компанията се нуждае и от наложили се, утвърдени експерти. И решението тук според нас е в няколко посоки. Задържане на българите в страната, привличане обратно на българите, решили да работят и живеят в чужбина, по-лесен достъп на експертите извън Европейския съюз, желаещи да започнат работа в България. Нашите служители са сърцето на нашата компания. Осъзнаваме колко е важно да инвестираме в тях,без значение дали са тепърва навлизащи в сферата специалисти, или професионалисти с дългогодишен опит. Имаме изградена система за оценяване на представянето, която помага да се начертаят следващите професионални стъпки, предоставяме различни обучения, стремим се да развиваме кадрите си. Днес голяма част от мениджърите ни са на своите позиции вследствие на вътрешно развитие. Въпреки предизвикателствата на пазара вярваме, че успяваме да привлечем подходящите таланти благодарение на нашата репутация, иновативен подход и стимулираща работна среда.

http://clippingpoint.net/article/b8d89f6608bf760ac6dd90f66c307005a504d24b

economic.bg – Новините от седмицата: Край с „Българския Лас Вегас“; Еврозоната май се отлага

Публикувана: 14.04.2024 18:40

„Това е проектът на живота ни и силно се надявам нашите деца да продължават усилията ни“. Така Таня Тодорова и съпругът ѝ Тихомир Рачин описват 5-годишните си усилия да възродят село Къкрина, инвестирайки собствени средства. и много труд.

Иновативното СУ „Любен Каравелов“ в Копривщица сякаш връща учениците в епохата на Българското възраждане и паралелно с това успява да преплете модерността в образователния процес. Въпреки че учениците са само 150, училището пази традициите и гледа към бъдещето, като се стреми постоянно да внедрява иновации и модерни решения в класната стая.

Американският хотелски бранд Nobu Hospitality стъпва в България. Неговите нови обекти ще бъдат позиционирани в София и Варна – Nobu Hotel and Restaurant Sofia и Nobu Hotel and Restaurant Varna, се казва в прессъобщение на компанията.

Гръцката държавна електрическа компания ДЕИ придобива 500 MW фотоволтаични мощности в България. Сделката е част от по-голяма такава, при която ДЕИ придобива правата върху 90 инсталации с мощност до 2 GW в България, Италия, Хърватия и Румъния.

Депутатите окончателно приеха великденски добавки от 100 лв. Те ще бъдат насочени към близо 534 хиляди пенсионери с доход под линията на бедност, която за 2024 г. е 526 лв. Първоначалното предложение на ГЕРБ и ДПС бе за 75 лв., но те в крайна сметка се съгласиха с БСП и „Възраждане“ да бъдат увеличени на 100 лв.

Свикнали сме да виждаме стотици обяви за продажба на недвижими имоти – както в специализирани сайтове, така и в социалните мрежи. Бумът на инвестициите в соларни проекти в България очаквано доведе и до мащабно развитие на пазара за покупко-продажбата им. Някои агенции за недвижими имоти отдавна предлагат такива обекти, но освен тях на пазара вече стъпват и платформи, предназначени конкретно за соларни имоти, терени и парцели. Оказва се, покупката на слънчева централа може да бъде дори по-лесна от тази на апартамент.

В Кюстендил ще бъде организирано публично събитие за представяне на възможностите за европейско финансиране на проекти. Конференцията „Преход на възможностите – Кюстендил“ ще събере на едно място всички заинтересовани страни от региона, който е един от трите най-засегнати от прехода към въглеродно неутрална икономика.

Предстоящото влизане на България в еврозоната ще предизвика леко забавяне на жилищния пазар, но с времето динамиката отново ще се върне. Това мнение изрази търговският директор на строително-инвестиционната компания VM Invest Петър Сотиров, който взе участие във финансовия форум “Лични финанси”, провел се в сряда в София.

Постиженията на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ отново му отреждат място сред най-добрите университети в световен мащаб, а изследователската му дейност е оценена като висока. За трета поредна година висшето училище е класирано в област „Изкуства и хуманитарни науки“ и заема 288 място сред университетите в света в класацията QS World University Rankings by Subject за 2024 година, съобщиха от Алма матер.

Чуждестранните инвестиции в България стагнират вече близо 15 години. И въпреки привидното раздвижване през 2023 г. ситуацията остава непроменена – страната ни трудно привлича големи чуждестранни инвеститори. Неведнъж сме изпадали в ситуация, в която голям потенциален инвеститор се отказва и избира друга дестинация (понякога дори извън Европейския съюз).

Уникредит Булбанк сви прогнозата си за ръста на българската икономика през настоящата година заради подновената политическа несигурност. Една от най-големите банки в България вече очаква и отлагане на присъединяването на България към еврозоната – за 1 януари 2026 г.,

По-малко проверки и контрол, по-лесен достъп до процедурите и по-малко бюрокрация при европейските проекти. Затова настояха работодателските организации по време на Комисията за контрол върху управлението на средствата от европейските фондове, която се проведе съвместно с Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР).

Има риск отпуснатите 50 млн. лв. под формат на помощ за транспортния бранш да не бъдат разпределени справедливо. Схемата е направена така от кабинета “Денков”, че значителна част от средствата ще бъдат получени от големите фирми в сектора, а за по-малките да не остане почти нищо.

Брат и сестра от Армения създават предприятие за събиране, отглеждане и преработка на органични и диворастящи билки, плодове и гъби в с. Ковачевци, област Перник. Очаква се то да заработи през месец май тази година, а плановете на Анна и Артур Газарян са след пет години да закупят земя и да построят фабрика. Това става ясно от инвестиционно предложение входирано в РИОСВ-София, видяно от Economic.bg.

Енергийните общности, за които доскоро в България се говореше предимно само по медиите, вече започват да се случват. Засега предимно по инициатива на общините. Втори град в страната се заема със задачата да събере жители, които обединяват ресурси, финанси и познания, за да изградят заедно източник на енергия.

За Фискалния резерв на България се заговаря обикновено в два случая – когато той намалее драстично и когато се сменя власт. Често двете се оказват свързани. Дискусията бе отворена отново при смяната на Асен Василев с новия финансов министър Людмила Петкова. При своеобразния отчет за свършеното вече бившият ръководител на финансовото ведомство се похвали, че оставя „стабилен фискален резерв“ от 9.9 млрд. лв. Няколко часа по-късно обаче Петкова „поправи“ изказването му и внесе яснота – Фискалният резерв към 8 април е в размер на 6.689 млрд. лв., а 9.9 млрд. лв. е бил към 29 март.

Един от световните лидери в производството на кафе и чай Jde Peet’s разширява капацитета за печене и опаковане в завода за кафе в Костинброд с инвестиция от 5 млн. евро. Така през настоящата година заводът за кафе очаква 25-процентово увеличение на производствената продукция и задълбочава програмата си за устойчиво развитие.

Популярната румънска верига кафенета „5 to go“ навлиза на българския пазар. След сериозната си експанзия в Румъния, откъдето компанията тръгва през 2015 г., веригата вече е готова за бъдещ растеж.

Агенция „Митници“ е събрала с около 7% по-малко приходи на годишна база към началото на април. Това каза вече бившият финансов министър Асен Василев при предаването на властта на служебния министър Людмила Петкова.

Банките в България отново повишават таксите по своите услуги, продължавайки с опитите да преместят хората от банковите клонове към мобилното банкиране. Така изглеждат новите промени в тарифите на част от финансовите институции в страната, които традиционно напролет актуализират плановете си.

Съгласно ал. 5 на чл. 99 от Конституцията държавният глава Румен Радев подписа днес указ за назначаване на служебно правителство на Република България в състав, предложен от определения за министър-председател Димитър Главчев.

Все още не е ясно дали нощната тарифа за битовите потребители на ток ще отпадне от 1 юли, но темата вече се превърна в политическа дъвка. А вероятно ще ескалира с наближаването на предсрочните парламентарни избори и либерализацията на пазара.

Седемнадесет нови двуетажни къщи предстои да бъдат построени в Костинброд. Инвестиционното предложение е на компанията „СДБ 08“ ЕООД, която е учредена през 2008 г. в гр. София. Проектът ще подобри „социално-икономическите условия на района“, се казва в инвестиционното предложение, качено на страницата на РИОСВ – София, видя Economic.bg.

За дигитализацията на здравеопазването и достъпа до иновации, за проникването на изкуствения интелект, за това как модернизацията в сектора рефлектира върху подобряването на превенцията и профилактика и не на последно място – как се е променила здравната култура на българина – за всичко това разговаряме с доц. д-р Светослав Ценов.

Идеята за платформата „Как се пише?“ се заражда през 2012 г., а неин създател е Павлина Върбанова – доктор по български език. Първоначално тя споделя за проекта със своето семейство и с приятелите си, които я подкрепят в начинанието. Върбанова усеща острата липса от платформа, която да дава възможно най-пълна информация за всички правописни, граматични и пунктуационни правила.

Ирландска стартираща компания за енергийни и технологични решения Solsign стъпва в България със своята платформа, която с помощта на изкуствен интелект може незабавно да оцени жизнеспособността на всеки парцел за развитие на слънчева ферма.

https://www.economic.bg/bg/a/view/novinite-ot-sedmicata-kraj-s-bylgarskija-las-vegas-evrozonata-se-otlaga

3e-news.net – Министър Карадимов пред БНР: Ще работим за изработване на нова стратегия за Българската банка за развитие

Публикувана: 14.04.2024 15:10

В следващите два месеца ще работим за изработване на нова стратегия за Българската банка за развитие (ББР). Тя може да стане флагман на структуроопределящи национални политики. Сред основните й цели е подпомагане на публични политики на държавата, подкрепа на малки и средни предприятия и преодоляване на регионални диспропорции. Това заяви министърът на иновациите и растежа Росен Карадимов в „Неделя 150“ по БНР. По думите му стратегията на ББР е изтекла в края на 2023 г., а изготвянето й трябва да мине през Министерския съвет и работна група, в която да участват заместник-министри от всички министерства. „Стратегията ще даде възможност на този кабинет да заложи приоритети в политиката, без да надвишава правомощията си по Конституция“, каза още министър Карадимов. Той заяви, че е получил покана да се включи в служебния кабинет в качеството си на председател на Надзорния съвет на Банката. Тя е една от основните структури в рамките на Министерството на иновациите и растежа. Министър Карадимов подчерта, че за година и половина е успял да направи ББР една от най-прозрачните институции в България. „Смятам, че и това е основна причина да бъда поканен в служебния кабинет“, каза още той. Карадимов заяви, че с встъпването си в длъжност в ББР е формирал Консултативен съвет, който включва петте национални работодателски организации, двата национални синдиката и Сдружението на общините. „Чрез този Съвет се създаде връзка между бизнеса и банката, както и обществен контрол в институцията“, каза министърът. Той подчерта, че преди месец е бил завършен и докладът на „Прозрачност без граници“ без никакви забележки, направили са пълна верификация на всички процедури и дейности в ББР. Основният акцент в работата на международната организация е борбата с корупцията. Министър Карадимов заяви, че нито служебният министър Александър Пулев, нито досегашният Милена Стойчева са правили опити за влияние и намеса в Банката. Министърът на иновациите и растежа каза още, че служебното правителство е политически балансирано, а смяната на заместник-министри не е чистка. „Никой не може да задължи отговорния министър да работи с екип, който той не може да подбере“, подчерта Карадимов.

https://3e-news.net/bg/a/view/52409/ministyr-karadimov-pred-bnr-shte-rabotim-za-izrabotvane-na-nova-strategija-za-bylgarskata-banka-za-razvitie

blitz.bg – Революция със заплатите на българина: Обявяват ги публично, всеки ще вижда колко взимате

Публикувана: 13.04.2024 17:40

https://blitz.bg/ikonomika/revolyutsiya-ss-zaplatite-na-blgarina-obyavyavat-gi-publichno-vseki-shche-vizhda-kolko-vzimate_news1011420.html Blitz.bg

България трябва да транспонира в законодателството си две нови директиви – за прозрачност на заплащането и за адекватните минимални работни заплати и насърчаване на колективното трудово договаряне, настояват от КНСБ.

Те са изключително ценни, защото ще променят пазара на труда, дават възможности за справедлива и прозрачна цена на труда. Хората ще знаят как се определя, как се увеличава, обясни президентът на КНСБ Пламен Димитров, предаде Парите ни.

Тази за равното и прозрачно заплащане ще доведе до отпадане на т.нар. фирмена тайна на заплащането, тъй като фирмите ще са длъжни да публикуват на интернет страниците си стартовите заплати на своите служители и работници в отделните категории по длъжности.

Оповестяването им ще изсветли пазара на труда, тъй като върху обявените заплати ще се плащат и съответните осигуровки, ще има яснота в кои компании преобладаващо заетите са на минимална работна заплата и това ще повдига и съответните въпроси, обясни Димитров.

Стъпвайки върху Директивата за адекватните минимални работни заплати и насърчаване на колективното трудово договаряне, КНСБ предлага в Кодекса на труда да се създаде изцяло нова глава за заплащането – как се формира и договаря.

Така опитът от Западна Европа може да се пренесе и в България.

Конфедерацията предлага да се договарят нови равнища на минимални заплати за хора със специална квалификация – със средно и висше образование, изисквани за заеманата длъжност.

Така ще имаме ангажимент по закон да договаряме с работодателите на национално ниво различни от сегашната МРЗ, която е за нискоквалифициран труд, равнища.

След което трябва да се слезе на ниво предприятия, където да се договарят стартови равнища на заплащането по категории персонал, длъжности и икономически дейности.

Договорени веднъж, те ще дадат достатъчно информация на хората колко струва техният труд с квалификацията за тази длъжност. Това е един опростен вариант на немския за договаряне на заплатите, обясни президентът на КНСБ.

Той посочи, че предложенията за законодателните промени са предоставени на работодателските организации за обсъждане и по тези, по които вече има съгласие, може още следващата седмица да се поискат действия от страна на служебния министър на труда и социалната политика.

https://blitz.bg/ikonomika/revolyutsiya-ss-zaplatite-na-blgarina-obyavyavat-gi-publichno-vseki-shche-vizhda-kolko-vzimate_news1011420.html

fakti.bg – Зорница Русинова: надявам се служебният кабинет да придвижи Закона за еврото към парламента

Публикувана: 13.04.2024 07:05

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Зорница Русинова, председател на Икономическия и социален съвет на Република България и бивш социален министър, в интервю за Аудиокаста на “Фокус“ “Това е България“

Служебното правителство не може с вълшебна пръчица да реши дълго трупани проблеми, но все отнякъде трябва да започне. От къде?

Факт е, че нито един кабинет не може да реши големи проблеми, натрупани с години, да не говорим за един служебен кабинет, чиито мандат се очаква да е не повече от 2 месеца, докато минат предсрочните парламентарни избори и евроизборите. И разбира се, очакванията към тях са големи. Работата им за пръв път е и в малко по-различна среда от всички останали кабинети с факта, че имаме действащ парламент, което означава, че все пак част от законодателни инициативи, част от работата на Народното събрание, която касае хората, би могла да се придвижи в рамките на тези 2 месеца. Защото има непосредствени ангажименти, свързани с Плана за възстановяване и устойчивост, надяваме се работата по Еврозоната да продължи.

Така че вярвам, че служебният кабинет не само, че ще се справи с първостепенната си задача по организация на изборите. Но и някои по темите, които са важни така, че работата да продължи на администрацията по задачи, които са свързани с европейски средства, с влизане на България в Еврозоната, с присъединяването ни към ОИСР. Текущото изпълнение на задачи и на бюджет ще могат да намерят наистина някакъв реален резултат в следващите 2 месеца. Ние от Икономическия и социален съвет през тази година работим по няколко теми, които продължават да бъдат, считаме до голяма степен, важни за нашето общество. Като бих откроила на първо място темата за Еврозоната. Ние като представители на организираното гражданско общество работим по тази тема доста отдавна.

С един голям анализ, който правихме още преди 2 години, възложен от Народното събрание, и свързан с влиянието на Еврозоната върху доходите на хората и върху инфлацията. През миналата година имахме резолюция, организирахме информационни дни и представяне на важни проблеми, които касаят гражданите, пред законодателната и изпълнителната власт. Тази година ще продължим да работим също с документи, предстои ни през май месец да излезем и с резолюция за Еврозоната. Защо казвам това? Защото за българския бизнес, за синдикатите и за гражданските организации работата по подготовката, преговорите и довършването на целия този процес се надяваме в рамките на служебния кабинет да не спре, дори да бъде усилена в някои от областите. Защото има, разбира се, на първо място да се приключи с част от законодателството.

Законът за еврото вече е обект на обществено обсъждане. Надяваме се да може служебният кабинет да го придвижи към парламента. Има техническа подготовка, която трябва да бъде направена. Надяваме се наченките в момента, които виждаме на информационна кампания, да започнат да се задълбочават, защото хората имат нужда наистина да могат да задават въпросите си, да получават информация, да бъдат подготвени. А от там нататък вече стои въпросът доколко ние ще си изпълним критериите? Кога ще бъде реалната дата на влизане? Надяваме се чисто по български да не е всичко в последния момент, както много често го правим, а да можем този път наистина да сме подготвени. И в момента, в който дойде съответната дата за превалутиране и превръщане всичко в евро, ние това да го минем като един плавен преход.

Г-жо Русинова, обаче виждаме ниската събираемост на приходите в бюджета. Свидетели сме на скандали около ротация, арести в “Митниците”, уличаване на висши държавни служители и политици. В комбинация това как ще се отрази на икономическото състояние в страната и на членството ни в Еврозоната? По-точно на хода ни към членство?

Надяваме се това да не се отрази в негативен смисъл. И тук наистина е ролята на служебния кабинет да продължи комуникацията и със службите на Европейската комисия. За съжаление, ние сме изправени не само пред големи предизвикателства, свързани с вътрешно-политическата ситуация, но предстои сериозна кампания на европейско ниво, по отношение на евровота. На много места има доста силен заряд на евроскептицизъм, така че ролята на всички политици е в момента наистина да бъдат доста по-балансирани и разумни и да отстояваме демократичните ценности на Европа. И да продължим да работим, разбира се. Всяка страна-членка е със собствените си специфики. Но това е важна тема. И виждаме, че някак си вътрешно политическите теми, свързани с предсрочните парламентарни избори, започват да доминират темата за Европа. Нея изцяло я няма в медиите.Те я изместиха.И тя е изцяло изместена. Така че за нас това е важна тема.

Ами още повече, че идват европейски избори, а ние не говорим за Европа?

Още повече, че идват европейски избори. Икономически и социален съвет започна още миналата година да работи по тази тема, съвместно с Европейския икономически и социален комитет. И то заради това, че ние виждаме ролята на гражданското общество, на бизнеса, на синдикатите, на гражданските организации в две плоскости. Първата плоскост е как ние като организация можем да подемем темата за борбата с дезинформацията. Защото тя засяга не само политическия контекст, тя засяга потребителски въпроси, засяга всекидневието на хората. Но тя има и политически контекст, наистина във връзка с предстоящите избори.

Така че тази година продължаваме да работим по тази тема. Аз имах възможност да участвам в рамките на дебат в Брюксел през март месец за това, колко е важно не само всички да обединим усилията си, но наистина да можем през призмата на бизнеса, на синдикалните организации, на гражданските организации да обясним: колко е ценна да продължи идеята на една обща, обединена Европа с общата икономика, със свободното движение на хората. Теми, които за съжаление лека-полека, когато свикнем с комфорта на това да пътуваме свободно, да можем да работим свободно, децата ни да могат да учат навсякъде в Европа, забравяме да си спомним колко важна е за нас като общество.

Така че се надявам и служебния кабинет и политическите партии наистина да могат да се върнат към един малко по-целенасочен дебат за това, какви са проблемите на хората в България, как те могат да бъдат решени. И как на фона на предстоящите предсрочни парламентарни избори и европейските избори България може да отстоява мястото си в ЕС като принос към цялата конкурентоспособност на Европа.

Каква ще бъде ролята на Икономически и социален съвет в това обединение и в тази доизборна комуникация?

Ние продължаваме с текущите си задачи и с работата, която правим. Това, което мога да подчертая, че би било полезно в момента и за законодателната власт, и за служебния кабинет, е: съвсем наскоро, преди две седмици излязохме с резолюция, свързана с това, че България трябва най-накрая да подготви Национален план за справедлив преход. Защото независимо от това какъв е дебатът и как ще се развие със следващия състав на Европейския парламент и Европейската комисия, Зеленият преход ще продължи да бъде голямо предизвикателство за Европа. И ние имаме нужда не само от това, да подготвим така, както най-накрая имахме трите Териториални плана за трите области, които са най-засегнати.

Но да има наистина Национален план, който да подготви и бизнеса и хората за това, как ще мине страната ни през този преход и той наистина да бъде справедлив. Защото когато има предвидимост в това, какво ни очаква, особено малките и средни предприятия, хората, които работят във фирмите, които ще бъдат засегнати. Ако имат яснота какво предстои, ако има съответно адекватно финансиране и мерки, предвидени за всички, няма да виждаме тези непрекъснати кризи и протести, на които сега бяхме свидетели отново в Стара Загора. Другата тема, по която работим, през май се надявам също да бъде изключително полезна и за Министерския съвет и за законодателната власт, е: правим по възлагане на Министерския съвет анализ за това, как могат да се опростят, облекчат и улеснят процедурите за достъп на граждани от трети страни до българския пазар на труда.

Тема, която касае бизнеса в България, особено сега в контекста на предстоящия туристически сезон. Защото част от краткосрочното решаване на проблемите на пазара на труда могат да дойдат чрез оптимизиране на част от тези процеси. И другата, бих казала, важна тема по която Съветът работи и ще бъде полезна през този етап, е: актуализираме голям анализ на демографското състояние на страната, който преди две години направихме по поръчка на Президентството. И той е свързан с не толкова общата тема за демографията, която някак си понякога изглежда доста далечна за хората, а с един задълбочен анализ в 12 области на икономическия и социален живот – урбанизация, здравеопазване, социални дейности, образование, икономическо развитие. Специфично за отделните региони за планиране е какви са отделните дисбаланси и какви са конкретните мерки, които могат да бъдат направени така, че България лека-полека да има някакъв по-ясен план как ще мине и през демографската криза, която за съжаление засяга всички нас и поколението след нас.

Какво ви показа този дисбаланс? И към този момент кои региони са най-ощетени? Вече знаем за “Северозападнала” България.

За съжаление, извън големите градове положението е доста тревожно във всяка една от областите. Така че в момента, в който е готов анализът, ние ще излезем с актуални препоръки. Голяма част от проблемите на особено малките населени места и някои от по-отдалечените градове, липсата на възможност за публични услуги на хората, които живеят, особено когато става въпрос за възрастно население. Така че се надявам наистина този път да има по-сериозен дебат, да се вслушат в нашите препоръки, защото те идват от хората, които са на терен, от българския бизнес и синдикатите.

Възможно ли е въз основа на вашия анализ вече да се тръгне към разработване на нова икономическа стратегия на България? Защото преодоляването на демографските дисбаланси е пряко свързано с дисбалансите в икономиката?

Определено има нужда от по-сериозен поглед върху това, какви са предпоставките за икономически растеж. Разбира се, да не забравяме, че първата и основна е влизането в Еврозоната, но тя е едно от условията. От там нататък, ние като страна след всички кризи през които минахме, като се започне от Ковид кризата, инфлацията, двете войни, които продължават съвсем близо до нас, на фона на предизвикателствата със Зеления преход, с дигитализацията, с демографската криза, имаме нужда наистина да имаме фокусирана подкрепа за българската икономика. Защото тя няма как да излезе извън контекста на всичко, което се случва в Европа или на глобалната икономика.

И ако няма ясен план за това как малки и средни предприятия могат да преминат през голямото предизвикателство на технологичната модернизация, която ни залива заедно с изкуствения интелект, как хората да бъдат подготвени така, че ние си даваме сметка, че децата, които сега завършват училище или университети, те нямат представа каква работа ще работят, нямат представа какво професия ще работят, защото всички тези професии след 10 години надали ще съществуват в същия вид, в който съществуват и сега, така че за всички тези теми ние имаме нужда от конкретен план. Да не говорим, че те в голямата си степен са обезпечени и с европейски средства. Но те трябва да бъдат използвани по възможно най-разумния и целенасочен начин и да стигнат бързо до хората.

Напоследък сякаш европейските средства са подценени. Както е избутана назад европейската тема, така са и европейските средства, за сметка на Плана за възстановяване и устойчивост, в който сме се вторачили. Къде и какво може да се ускори?

За съжаление, наистина вторачването е в Плана за възстановяване и устойчивост. Там първо виждаме, че също има огромно забавяне. Да не говорим, че почти по всички програми, с малки изключения, свързани с бизнеса и с квалификациите и образованието, има съществено забавяне. Много неща могат да се ускорят, да не говорим, че това, което в момента вече вълнува европейските граждани, е, какво ще се случи от 2027 г. нататък с европейските средства. Днес започва голям кохезионен форум в Брюксел, където за първи път ще бъде представена новата визия на Европейската комисия за следващия програмен период. Както и един доклад, в който аз имах възможност като експерт да участвам за бъдещето на кохезионната политика. Европейската комисия се допита до експерти, които могат да дадат предложение как кохезионната политика и европейските средства могат наистина да имат сериозен принос в това Европа да бъде по-конкурентна и устойчива на глобалния фон на икономиките.

Вие какво предложихте?

Това, което аз предложих, бяха по-скоро неща, свързани с моя профил на дълга работа в Европейския социален фонд и социалния ми профил. Защото когато говорим за европейски средства, доста често виждаме, че икономическите научни среди изцяло се ориентират около иновациите, технологичната модернизация, Зеленият преход, повече инвестиции в инфраструктура. Докато много често инвестициите в хората биват забравяни.А това е най-важното.Така че това беше моят основен принос. Да не забравяме, че първо Европа трябва да има съвместни усилия за справяне с демографската криза, защото тя не е само в България, тя е в цяла Европа. Има много хора, които живеят в малки населени места, които имат възможност наистина с европейски средства, ако се осигури съответно достатъчна обща инвестиция, свързана не само с инфраструктура, но и инвестиция в хората, да могат да преодолеят всички тези кризи, защото не трябва да забравяме, че независимо от всички ценности, така както и в България, така както и в цяла Европа хората искат да живеят там, където са родени. И ако има начин правителствата да им помогнат, те да могат да се развиват там, където са семействата им, близките им, това ще бъде добре за цялата икономика и на страната ни, и на Европа.

Е, тук настъпваме един много болезнен мазол – работещите бедни. Знам, че от вашия съвет излязохте с анализ за причините, факторите и тенденциите. Но какво може да се направи? Каква всъщност беше съдбата на отправените в този анализ препоръки? И какво трябва управлението, властта, правителството да направи, за да не звучат тези ваши анализи като едни добри пожелания, дистанцирани от реалната практика?

Надяваме се този анализ, който направихме, тъй като той ни беше възложен от страна на Народното събрание, да премине впоследствие в мерки, които имат и законодателна инициатива, в конкретен план, който може правителството да направи. Защото темата за работещите бедни е голямо предизвикателство за България. Ние виждаме, че за разлика от доста страни в Европа, където заетостта и безработицата се върнаха на нивата преди Ковид кризата, а има и намаляване на работещите бедни. Докато в България, за съжаление, тази тенденция не е такава. Имаме наистина сериозно покачане на заетостта, проблемите на пазара на труда са свързани отново с недостиг на кадри, с липса на квалифицирани кадри, но имаме и разширяване на обхвата на работещите бедни.

Тоест, ниското заплащане на техния труд?

Като ниското заплащане. Като тук трябва да направя уговорката, че първо, ние нямаше как да оценим ефекта от новата минимална работна заплата за тази година, защото тя е доста по-увеличена от предишни години. Но една от препоръките ни е, с които надяваме се, че ще се справи и служебният кабинет успешно, защото там имаше съществено забавяне в предишния кабинет по отношение на транспониране на директивата за минималните работни заплати. И е добре в диалог със социалните партньори – работодатели и синдикати, да се стигне до съгласие. Давали сме и конкретни препоръки, свързани с образование, здравеопазване, осигуряване, икономическо развитие. Защото разрезът, който правим по отношение на хората, които са близко до прага на бедност, независимо от това, че работят, е: първо, че те работят предимно на минимална работна заплата.

Второ, близо 40% от тях са хора, без образование, тоест, с много ниска степен на образование. И тук наистина е въпрос наистина на сериозен преглед и на това, какво трябва да се прави и в средното образование, и във висшето образование. Голяма част от тези хора са на прага на това да са работещи бедни, заради това, че има много хора в тяхното семейство, които са зависими от тях, те са единственият работещ. Така че тук е въпрос и как социалното подпомагане може да се включи заедно с мерките за образование, преквалификация и квалификация. И вярвам, че наистина препоръките, които сме дали, ще могат да бъдат взети предвид и ще засягат не само подготовката на Закона за държавния бюджет за следващата година, но и малко по-дълъг хоризонт. Част от тези мерки могат да се преодолеят и с европейски средства, така че искрено се надявам да бъдат взети предвид.

От работодателските организации, особено от Българската търговско-промишлена палата продължават да настояват да бъде приет нов механизъм за определяне на минималната работна заплата. Защо около тази заплата все не може да се постигне разбирателство?

Първо, моята препоръка и като бивш социален министър, е била: някак си в последните години това, което ни липсва, е малко по-голяма и целенасочена цялостна политика по отношение на доходите. Защото това, което виждаме в последните няколко години, е, че дебатът е единствено и само около това каква е минималната работна заплата и какъв е размерът ѝ. Не как се договаря, не какви са ефектите, а какъв е размерът.

И въз основа на нея как вървят доходите? За това не се говори изобщо.

Точно така. Така че доста се измества дебатът по темата за доходите, а той включва много други елементи, не само минималната работна заплата. А пък по отношение на това какъв да бъде механизмът, имаме достатъчно отдавна вече ясна приета европейска директива, която имаме срок до края на годината да бъде транспонирана в националното законодателство. Нормално е работодатели и синдикати да имат различни гледни точки. Задачата на правителството е да намери общото сечение. Имаме доста актове, които касаят как да бъде транспонирана в националното законодателство минималната работна заплата.

И тук е мястото да напомня, че всъщност какво е ценното на Икономическия и социален съвет? И с какво може да бъде полезно за законодателната и изпълнителната власт това, което правим, че когато ние излизаме с анализ и становище, ние имаме консенсусно гласуване. Тоест, едно квалифицирано мнозинство, когато се гласува всеки един акт, дава възможност да имаме общо мнение на работодатели и синдикати. Така че много лесно, като се прегледат нашите становища, могат да се видят, кои са консенсусните въпроси, кои са въпросите, които имат нужда от още малко по-сериозен дебат. А това е невероятна подкрепа.

 Лично аз опитът, който имам с председателството на този съвет, независимо от това, че дълги години съм участвала и като заместник-министър и социален министър в рамките на социалния диалог, но виждам, колко е различно, когато трябва да се намери наистина балансът на това, всеки да направи компромис с твърдата позиция, която отстоява. Понякога това отнема часове, понякога дни, понякога е бързо. Но когато трябва наистина да се намери баланса между трите гледни точки и да се излезе с общо решение, с диалогичност и с търпение могат да се постигнат наистина добри резултати.

Как оценявате социалният диалог?

Социалният диалог ми се струва, че в предходния кабинет беше малко подценен, затова и някои от темите, свързани и с примерно договарянето на минималната заплата и някои от другите теми не можеха добре да намерят отражение в конкретни действия. Надявам се, че сега служебният кабинет, виждаме, че това са експерти, които имат дългогодишен опит в сферите, в които са работили, ще успеят да го продължат успешно. Защо е важен социалният диалог? Защото в крайна сметка това е гласът на бизнеса, гласът на синдикатите

Гласът на България. Така че се надявам наистина в това, което ние правим като Икономически и социален съвет, да има повече вслушване.

https://fakti.bg/mnenia/872664-zornica-rusinova-nadavam-se-slujebniat-kabinet-da-pridviji-zakona-za-evroto-kam-parlamenta

2. Бизнес

forbesbulgaria.com – 50 ученици организират първата бизнес конференция за младежи в България

Публикувана: 15.04.2024 14:15

Първата бизнес конфренция за ученици и студенти в България Sofia Talks Business ще се състои на 27 април в Американския колеж в София. „Целим да покажем на младите хора, че в България може да се прави честен бизнес. Искаме да мотивираме хората около нас да остават в България, да се връщат в България и да създават тук“, казва Йоана Енчева, част от огромния екип от 50 ученици, които са се заели с организацията на събитието.

Йоана и нейните съученици София Митева и Георги Грънчаров са в 12. клас в Американския колеж. Още в началото на годината стартират клуб по Икономика, където с други запалени по темата ученици обсъждат „фундаментални теми или належащи проблеми от икономиката“, споделят своят опит при кандидатстване, изграждане на конкурентно CV за чужди университети или добри бизнес практики от България. Постепенно се оформя идеята за събитие, в което да участват успешни български предприемачи.

Учениците канят личностите, които ги вдъхновяват, като получават цяла поредица от положителни отговори.

Участниците на 27 април ще бъдат:

Васил Терзиев – съосновател на Telerik и настоящ кмет на Столична Община

Константин Рангелов – съосновател на Dronamics

Диана Стефанова – доскоро управляващ директор на VMware

Стилян Шишков – основател на Sportal.bg

Десислава Тошева – основател на модната марка Caviar Couture

Джуди Халваджиян – продуцент и съосновател на Global Group

Събитието е разделено на два панела, като всеки лектор ще направи презентация за себе си и за своя път към успеха, а след това в панелна дискусия с въпроси от публиката ще могат да споделят мислите си по различни въпроси за бизнеса и успеха. Учениците се вдъхновяват от поредицата лекционни формати Tedx, но ги надграждат с това, което им липсва – отвореното пространство за дискусия.

„В България досега не е имало конференция в реалния смисъл на думата, която да събере бизнес лидери, но да е фокусирана върху младите хора. В допълнение сме поканили голяма група от партньори, които да направят изложение на курсове, академии, програми, например Телерик, ABLE Mentor, Mentor the young, които подпомагат личностното, академичното и професионалното развитие на хората“, казва Йоана.

Всеки от участниците в екипа допринася със своето знание и експертиза за организацията на събитието, като подхождат изключително професионално към целия процес. Младежите участват като доброволци в различни организации, от които черпят опит как да структурират процеси, партньорски пакети или дори административна организация на голям екип, а след това донасят знанието в клуба.

„Имаме още много неща, които трябва да свършим до датата на събитието, но до момента сме натрупали страхотен опит. Изисква се координация, много добра комуникация между екипите. Имаме много добре организирана мрежа от екипи, които отговарят за всеки етап от подготовката“, казва Софи.

Основната аудитория на форума са ученици от 16 до 25 години от цяла София. Sofia Talks Business се провежда с входна такса, като всички събрани средства ще се инвестират във фонд за млади предприемачи, с който да се подкрепят техни бъдещи проекти и идеи.

„Наистина вярваме, че ако човек желае да развие себе си като потенциал, ще има голяма полза от това събитие“, казва Георги.

Тримата лидери на събитието вече са на финала на своето обучение в колежа, като от есента продължават в икономическия университет Бокони в Милано. Но идеята им е да превърнат Sofia Talks в организация, така че да оставят солидна основа за учениците след себе си и да могат всяка година да провежат различни тематични конференции по теми, които вълнуват учениците и студентите и ги мотивират да вървят по своя път.

https://forbesbulgaria.com/2024/04/15/50-uchenitsi-organizirat-parvata-biznes-konferentsiya-za-mladezhi-v-balgariya/

forbesbulgaria.com – Бизнесът може да е част от промяната

Публикувана: 15.04.2024 12:00

Господин Колета, как се промени представата за корпоративна социална отговорност във ФМИ през последните 20 години?

Спомням си как преди 20 години идеята за КСО в общественото пространство беше доста размита. Днес вече виждаме, че има ясни стандарти. На дневен ред е ESG – принципи за екологична, социална и управленска отговорност, които водят до устойчивост.

Светът се промени и ние също. През последните 15 години ние сме инвестирали общо над 12.5 милиарда долара в научни изследвания, разработки и комерсиализация на бездимни алтернативи на цигарите, които имат потенциала да намалят вредата в сравнение с продължаване на пушенето. Към момента водещата ни бездимна платформа се предлага на 84 пазара по света, като амбицията ни до 2025 година този брой да достигне сто. Към момента потребителите на бездимните ни продукти по света са над 33 милиона, а нетните приходи от бездимните ни алтернативи достигат вече над 36.4% от общите ни приходи. Вярваме, че един ден можем да спрем напълно продажбата на конвенционални цигари и да изградим свят без тютюнев дим, и именно това е логичната стъпка към устойчивото развитие.

Как устойчивостта е в основата на бизнес стратегията ви и двигател за трансформацията ви?

Да погледнем фактите. Достигаме границите на това, което нашата планета може да поеме. Не говоря само за околната, но и за социалната среда. Виждаме огромни промени, които се случват, и които изискват от нас като общество да се адаптираме. Бизнесът играе определяща роля тук. Но каква е тази роля?Д а се подкрепят финансово някои добри каузи? Да, добре е да се направи, но това не е единственият начин, по който бизнесът може да допринесе за промяната към устойчиво бъдеще. Бизнесът може да е част от промяната, като разработи и предложи на пазара нови, иновативни продукти и услуги, които ще ни помогнат да поемем по различен път с отговорност към околната и социалната среда.

Ние във „Филип Морис Интернешънъл“ си зададохме въпроса: Кое е най-голямото въздействие, което оказваме върху средата и обществото? Като тютюнева компания, на пръво място, разбира се, поставяме негативното въздействие върху здравето от употребата на нашите конвенционални продукти. Не бихме могли да говорим за устойчиво развитие, без да поставим решението на този проблем в основата на стратегията ни.

Затова нашата цел е да оставим цигарите в миналото. Именно затова преобърнахме изцяло бизнес модела си и променихме фундаментално естеството на нашия бизнес, водени от визията ни за бъдеще без дим, разработвайки и портфолио от продукти без дим за всички онези пълнолетни пушачи, които иначе биха продължили да пушат.

Поели сме ангажимент до 2030 г. 2/3 от нашите нетни приходи да идват от бездимните ни продукти. И се радваме, че напредваме в тази посока.

В същото време зададохме ясни индикатори, така че хората да могат да следят внимателно напредъка, по който постигаме заложените цели. Всички те са събрани в Индекса ни за устойчивост, който е публичен. Разработихме процес на управление, в който лидерите в компанията ни са отговорни за всяка една от програмите, които се въвеждат. Напредъкът ни по всяка една от заложените цели по устойчивост в този индекс е обвързан директно с възнаграждението на висшето ръководство на компанията.

https://forbesbulgaria.com/2024/04/15/biznesat-mozhe-da-e-chast-ot-promyanata/