17.04.2024

Преглед на медиите 17.4.2024 (сряда)

1. КРИБ

skorost.info – DISCORDIA стартира иновативна Академия за водачи без опит

Публикувана: 16.04.2024 14:15

Собствена иновативна Академия за водачи без опит стартира DISCORDIA – лидерът в транспортно-логистичния сектор в България и една от водещите компании в Европа

От началото на инициативата преди половин година, компанията е успяла успешно да обучи над 150 ученици. Това свидетелства както за големия интерес към Академията от страна шофьори без опит, така и за значителния успех и важност на начинанието.

Основната идея за стартирането на проекта е в резултат на стратегическата цел на DISCORDIA да създава високопрофесионални кадри в сферата на международния транспорт, както и да промени нагласата на широката общественост към професията „Международен шофьор“.

Целта на Академията е ясна и практична – да привлича и подготвя кадри, независимо от техния опит и да ги интегрира успешно в професията – професионален международен шофьор. Програмата се фокусира върху повишаване на уменията, мотивацията и компетентността на шофьорите, в съответствие с високите стандарти, които налага и изисква DISCORDIA.

Академията приема всеки желаещ кандидат, притежаващ категория С+Е, удостоверение за професионална компетентност за съответните категории и дигитална карта. Не се налага възрастово ограничение за кандидатстване, като възможностите на всеки участник се оценяват индивидуално.

„Чрез Академията за водачи имаме възможност да споделяме напълно безплатно своя опит и професионални умения с бъдещите международни шофьори. Предвид големия недостиг на кадри в тази професия не само в България, но и в цяла Европа, ние сме още по-мотивирани да подкрепяме създаването на нови висококвалифицирани кадри на пазара“, сподели Георги Колев, супервайзър на обучителите в Академията за водачи на DISCORDIA.

Обучението в Академията включва теория, основана на богатия над 30-годишен опит на DISCORDIA в сферата на международния транспорт, както и практически занимания на пътя в реални условия. Инструкторският екип на Aкадемията е съставен от доказани професионалисти със значителен професионален опит както зад волана, така и в обучението на кадри. След успешното завършване на теоретичната част, шофьорите минават и международен практически курс с ментор от компанията, който трае 2-3 седмици, според нуждите на кандидата. След обучението и успешно взет изпит, водачите могат веднага да започнат работа като самостоятелни международни водачи в DISCORDIA.

Всяка седмица в Академията за водачи на DISCORDIA стартира нова група за обучение. Участие могат да вземат шофьори от различни градове и близки държави (Турция, Сърбия и Румъния), като компанията осигурява безплатен престой по време на теоретичната част в базата на паркинга и при необходимост – преводач. Обучението е напълно безплатно и не изисква предварителен професионален опит от страна на участниците. След приключване на курса, кандидатите се сертифицират и не се обвързват с договор към компанията, въпреки това над 90% започват работа в DISCORDIA.

Обучителният процес в Академията на DISCORDIA се извършва с последно поколение влекачи Евро 6 от марките Scania, Volvo и DAF и последен модел ремаркета Krone, Kogel и Schmitz.

Академията за водачи на DISCORDIA се намира на ул. „Неделчо Бончев“ 6 в София, разположена в административната сграда на „Ескос“.

Повече информация за Академията може да откриете тук: https://discordia.eu/academia-za-vodachi/

За DISCORDIA:

DISCORDIA е една от водещите транспортно-логистични компании в Европа. Дейността ѝ е фокусирана върху международния товарен транспорт, включително превозваческа, спедиторска и логистична дейност. Компанията е създадена през 1992 г., член е на Международната федерация на спедиторските сдружения (FIATA), Националното сдружение на българските спедитори (НСБС), Съюз на международните превозвачи (СМП) и Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ). Освен в България, DISCORDIA има офиси в Румъния и Украйна.

https://skorost.info/wp/discordia-%d1%81%d1%82%d0%b0%d1%80%d1%82%d0%b8%d1%80%d0%b0-%d0%b8%d0%bd%d0%be%d0%b2%d0%b0%d1%82%d0%b8%d0%b2%d0%bd%d0%b0-%d0%b0%d0%ba%d0%b0%d0%b4%d0%b5%d0%bc%d0%b8%d1%8f-%d0%b7%d0%b0-%d0%b2%d0%be%d0%b4/

2. Работодатели

в. 100 вести, стр. 1,3 – Променят се цените на билетите за пътуване с влак средно с 20 процента от 7 май

Публикувана: 17.04.2024 01:09

За последните 12 години БДЖ е увеличило цените на билетите веднъж, с 1,8%

БДЖ променя цените на билетите за пътуване с влак заради драстичното увеличаване на разходите на дружеството през последните няколко години.

Увеличението ще бъде средно с 20% и влиза в сила от 7 май 2024 г. Без промяна ще останат цените на железопътните карти „Дете”, „Учащ”, „Семейство” „ТПЛ” и „Възрастен”, които са на символична стойност от 1,00 лв.

Националният железопътен превозвач не е променял своите цени от началото на 2012 г., с изключение на индексиране през 2020 г. с 1.8%. Само за периода от 2021 г. до края на 2023 г. разходите на дружеството са се увеличи с 23.2%.

В това се включват увеличенията в основните разходи за гориво, електроенергия и трудови възнаграждения на служителите, като се има предвид, че БДЖ е един от най-големите работодатели в страната.

По данни на Националния статистически институт индексът на инфлация за периода 2021 – 2023 г. е 31.9%.

Това е причината националният железопътен превозвач да актуализира цените си спрямо повишените разходи.

Цените на билетите за пътуване с влак ще бъдат увеличени средно с 20% в зависимост от вида на превозния документ. Актуализират се и цените за резервация на запазено седящо място и място за пътуване в спален и кушет вагон. Увеличение ще има и в абонаментните карти и картите „Класик” и „Младеж”. Те дават право на 50% намаление от цената на билета за пътуване във втора класа на пътническите и бързите влакове при неограничен брой пътувания за една година от датата на издаване на картата.

Превозът на деца до

7-годишна възраст ще се осъществява безплатно срещу предоставяне на документ, удостоверяващ възрастта на детето и задължително издаване на билет с нулева стойност. При пътуване със спален вагон и ползване на отделно легло отпада необходимостта да се заплаща половината стойност на билета за пътуване на деца до 7 години.

http://clippingpoint.net/article/a897d612e64528c4941089e67e2ddedc2f4a5f60

в. Галерия, стр. 5 – БИЗНЕСЪТ НЕ ОЧАКВА бързо качване на парите

Публикувана: 17.04.2024 01:04

Представителите на бизнеса изразяват песимистични очаквания относно вдигането на заплатите през 2024 г. Това показват резултатите от традиционното онлайн допитване до членовете на Българска стопанска камара (БСК), проведено сред 784 микро, малки, средни и големи предприятия от цялата страна и от всички сектори на икономиката ни.

Причината е спадът на производството и продажбите у нас и на външните пазари. Според резултатите от традиционното онлайн допитване до членовете на Българска стопанска камара рискове пред родната икономика има в очакван ръст на цените и инфлацията, фискалната и регулаторна тежест, както и в цената на труда. 67% очакват забавянето на глобалния растеж да се отрази негативно на техните бизнес показатели и през 2024 г. Почти половината от анкетираните работодатели планират да увеличат обема на производството си. Едва 1/3 от бизнеса планира да увеличи инвестициите в нови мощности.

Сериозен песимизъм у работодателите има по отношение на европейските регулации в областта на екологията, от които негативно влияние очакват 56%. Очакванията за покачване на цените и по-конкретно на цената на труда кара повечето работодатели да включват в плановете си ръст на възнагражденията.

Най-големите пречки пред бизнеса, според участниците в анкетата, са липсата на работна ръка, бюрокрацията, регулаторната тежест и често променящата се нормативна уредба. Следващите по степен на важност проблеми са корупцията, неефективната съдебна система, ниското качество на административното обслужване и недостатъчния брой административни електронни услуги.

Всеки трети анкетиран откроява като проблем насаждането на негативизъм спрямо бизнеса, за всеки четвърти проблем е сивата икономика, а за 15% – състоянието на инфраструктурата.

По отношение на работната ръка, след моментния спад през 2020 г., тенденцията отново е към ръст в търсенето на кадри, най-вече на изпълнителски състав и тесни специалисти в по-малка степен на административен и ръководен персонал.

http://clippingpoint.net/article/fff999a8ae1b25baa8c538f321f66c33a7b7af76

invest-in-bulgaria.com – Нова глава в Кодекса на труда: КНСБ иска промени за коректно заплащане

Публикувана: 17.04.2024 01:10

В отговор на предстоящото транспониране на Европейската директива за минималните работни заплати, Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) предлага амбициозни промени в Кодекса на труда.

Сред промените е въвеждането на нова глава, посветена изцяло на трудовото възнаграждение, която цели да установи по-ясни правила за формирането на заплатите в страната.

Според предложенията на КНСБ, трябва да се въведат две нови минимални стойности за заплатите, базирани на образователната степен на работещите – една за лица със средно образование и друга за тези с висше образование. Тези стойности биха били по-високи от националната минимална работна заплата (МРЗ), която в момента се прилага за нискоквалифициран труд.

Президентът на КНСБ, Пламен Димитров, подчерта необходимостта от законодателно укрепване на колективното договаряне на заплатите на браншово ниво, цитиран от Pariteni. Той призова за договаряне на стартови заплати за 85-те икономически дейности, определени от националния класификатор, с акцент върху основните длъжности и професии.

Димитров също така изтъкна, че за да се гарантира адекватността на минималните заплати, е необходимо те да се измерват периодично спрямо средствата, необходими за издръжка на живота. Той припомни, че Международната организация на труда (МОТ) вече е приела дефиниция за заплата за издръжка и че методиката за нейното изчисление трябва да бъде разработена на национално ниво.

Предложенията на КНСБ са вече представени за обсъждане с работодателите, като крайният срок за транспониране на директивата е 15 ноември 2024 година. Промените, предвидени от директивата, ще доведат до допълнителни права за работниците и задължения за работодателите, свързани с колективното договаряне на заплатите, което може да наложи промени в поне пет закона.

В допълнение, Димитров подчерта значението на охраната на правото на синдикално сдружаване, както и на прилагането на Директивата за прозрачно заплащане, която ще допринесе за прозрачността на заплащането в България и ще помогне за предотвратяване на изкривяването на заплатите между мъже и жени.

Тези предложения са част от по-широките усилия на КНСБ за подобряване на условията на труд и гарантиране на справедливо възнаграждение за всички работещи в България.

Последвайте ни в социалните мрежи

https://invest-in-bulgaria.com/2024/04/11/nova-glava-kt/

3. Бизнес

bta.bg – БТА :: Над 190 000 туристи са посетили Банско през зимния сезон

Публикувана: 17.04.2024 10:50

Над 190 000 туристи са посетили Банско през зимния сезон, показва справка на Община Банско, предоставена на БТА. От началото на декември до 15 април – ден след официалното приключване на сезона, планинският курорт е посетен от туристи от страната, съседни балкански страни, различни европейски държави и от САЩ.

Данните сочат, че реализираните нощувки през зимния сезон са над 656 000. Сравнение с предходния зимен сезон показва, че туристите, посетили Банско, са били малко над 225 000 или с около 35 000 повече, а реализираните нощувки – близо 51 000 повече. Спрямо сезон 2021- 2022 г. обаче вече изминалият зимен сезон е по-силен по отношение на брой туристи. През посочения период туристите са били около 188 000. Броят на нощувките през сезон 2021 – 2022 г. надвишава броят на нощувките през настоящия с около 30 000.

През зимния сезон планинският курорт е посетен основно от български туристи – 163 250 общо, които са реализирали над 101 000 нощувки. Повече от 20 000 гръцки туристи са посетили Банско тази зима, като нощувките са 48 582. Туристите от Румъния са близо 18 000, а от Великобритания – малко над 18 200.

Като добър определи зимния сезон председателят на Съюз на туристическия бизнес – регион Банско Малин Бистрин в интервю за БТА. “За мен лично беше успешен, наистина труден и предизвикателен, но няма как туризмът да бъде лесен, ние така сме го приели, борим трудностите, особено след Ковид – 19”, посочи Бистрин.

По думите на председателя на Съюз на туристическия бизнес – регион Банско, политическите събития около страната и близостта на две войни влияе на основни пазари – украински, руски и израелски. Тези пазари са ни изключително важни, дълги години сме работили на тях, посочи Бистрин.

Данните, предоставени от Община Банско, сочат, че броят на израелските туристи този зимен сезон е бил близо 9000 с реализирани над 38 000 нощувки. За сравнение, през зимния сезон 2022 – 2023 г. туристите от Израел са били около 19 000, а реализираните нощувки – 85 639.

Гостите ни тази година бяха традиционно пазарите, на които работим добре. Това са Великобритания, балканските страни, естествено българите са ни най-важни и винаги съм го подчертавал, защото те са най-устойчивият ни пазар, каза още Малин Бистрин. “Преди няколко години погледнахме към Централна Европа, дойдоха гости от тези страни, така че туризмът е бизнес с дълга перспектива пред нас и ние го знаем” допълни той.

В момента Банско се представя на форум в Прищина (Косово). “Те знаят за Банско. Знаят, че даваме много възможности не само за зимата, но им разказваме и за летните активности”, каза още Малин Бистрин. По думите му туристическият бизнес в Банско вече се готви за летния туристически сезон, а и за следващия зимен.

Очакванията за лятото са оптимистични, летният сезон в Банско вече се очерта като силен предвид добрата работа с Общината, традиционно богатия културен афиш с много събития и активности, допълни Малин Бистрин.

https://www.bta.bg/bg/news/economy/654995-nad-190-000-turisti-sa-posetili-bansko-prez-zimniya-sezon

3e-news.net – Green Transition Forum 4.0: Новите перспективи пред Централна и Източна Европа

Публикувана: 17.04.2024 10:45

За четвърта поредна година най-значимата и мащабна конференция за Зелената трансформация в Централна и Източна Европа ще събере на едно място бизнес лидери, висши политически лидери, еврокомисари, представители на правителства, експерти и неправителствени организации. Срещата на върха  ще се . От конферентните сцени в Sofia Event Center ще говорят експерти от над 18 държави. Очаква се общо над 2500 участници, от които над 750 топ мениджъри да проведат ключовия разговор за утрешния свят. Тридневното събитие е организирано от най-големия новинарски портал в България и специализираната медия за енергетика, икономика и екология . Форумът засилва гласа на Централна и Източна Европа на световната сцена и предоставя трибуна за открита дискусия за икономическото, технологичното и социалното бъдеще на заинтересованите от Зелената сделка страни. Събитието предизвиква разнообразен диалог, насърчавайки обмена на идеи за бъдеще, което е устойчиво, иновативно и справедливо. В ще участват политици от ЕС, държавни глави, министри и депутати, които формират политиките и позициите на ЕС и конкретно на Централна и Източна Европа – регион с уникални икономически и екологични предизвикателства. На конферентната сцена ще излязат трима представители от най-високото равнище в ЕК – заместник-председателят на Европейската комисия  (Европейски зелен пакт) и еврокомисарите (Работни места и социални права) и (Иновации, научни изследвания, култура, образование и младеж).

Заедно с тях корпоративните лидери ще получат възможността да споделят вижданията и стратегиите си за прехода към нисковъглеродна индустрия, въздействието върху бизнес моделирането и визията. Изтъкнати учени, изследователи и лидери на мисълта ще свържат науката, политиката и практиката за постигане на беземисионни икономики и глобален преход. Иноватори и визионери ще представят революционни технологии и предефинират индустриалните стандарти, а популярни експерти ще прокарат нови пътища, по които да се преодоляват различията. 

Бяхме сред последните на влизане в Интернет епохата, но днес сме сред лидерите в АйТи сектора. Как изоставането на нашите народи, нашите държави и нашия регион отново да бъде наваксано? Отговорът е във взимането на работещите решения, сключването на печеливша Зелена сделка в условията на геополитическите предизвикателства, гарантиране на социалната справедливост от новия пазар на труда, технологични решения в полза на човечеството за икономически растеж, енергетика, промишленост, продоволствена сигурност и овластяване на напредъка чрез финанси и политически действия.

https://3e-news.net/bg/a/view/52487/green-transition-forum-4-0-novite-perspektivi-pred-centralna-i-iztochna-evropa

money.bg – Hotfarm – семейният (лют) бизнес, който навлиза на пазарите отвъд океана

Публикувана: 16.04.2024 16:50

Бизнес средата в България става все по-добра, особено за семейни фирми и за хора, които са истински отдадени на това, с което се занимават. Това коментира в студиото на Money.bg Славена Родинова, която е изпълнителен директор на Hotfarm. Към момента българската компания за производство на люти продукти присъства основно на нашия пазар, както и на пазарите на Полша и Китай. Тепърва обаче бизнесът ще се разширява. ” Все още развиваме бизнеса си основно в България, Полша и Китай, но тепърва ще се разрастваме още в Европа. А следващите ни нови и далечни пазари, на които ще присъстваме са САЩ, Канада и Япония “, споделя ни Славена.  Затворен цикъл на производство  Фермата за люти продукти на семейството на Силвена Родинова се намира във варненското село Страшимирово. В нея се отглеждат над 80 сорта люти чушки, сред които най-лютите в света. Компанията има изцяло затворен цикъл на производство – от семената до готовия продукт. Произвеждат продукцията си сами, имат собствено предприятие и са типични представители на един изцяло семеен бизнес. Разбира се, трудности също има. Както при почти всеки бизнес в момента, те са свързани основно с недостига на кадри. Затова от Hotfarm инвестират в квалификацията на работниците, които работят с тях. ” Определено обаче виждам в България потенциал за развитие на нови идеи, въпреки трудностите. Трудности има навсякъде по света, както  и конкуренция. Смятам, че на нас ни помага и това, че сме семееен бизнес. До момента ние нямаме външни инвестиции, нито усвоени проекти, държавни помощи или европейски субсидии. Всичко сме изградили със собствени средства. ” Производителят на лавандула от Северозапада, който се цели в световните пазари От няколко години насам страната ни е първенец в прозводството на лавандулово масло От Hotfarm са на мннеие, че за всеки бизнес е много важно и това да бъде адаптивен. Те продават продуктите си както онлайн, така и в магазинната мрежа, а основният основният профил на техните клиенти вече е разнообразен. Това е така, защото, защото за разлика от началото, когато фермата предлага малък брой много люти чушки, днес имат както много люти продукти, така и съвсем леко пикантни, които са подходящи за всякакъв тип хора с всякакви вкусове. 

Източник: Личен архив

От Страшимирово до “30 под 30” на Forbes В тазгодишното издание на бизнес селекцията на Forbes за Европа, в която влизат 300 от най-изявените млади хора на възраст под 30 години от Стария континент, присъства и Славена Родинова. Младата дама вероятно е направила впечатление със своя бизнес нюх, благодарение на който развива сериозно семейния бизнес в рамките на няколко години. Тя влиза в семейната ферма за люти чушки, създадена от баща й през 2020-а година. Постепенно поема продажбите, маркетинга, рекламата, връзката с партньорите и визията на техния бранд. Успява да разшири фермата, която от 900 кв. м днес е над 16 дка, като същевременно намира дистрибутори в Полша и Китай, а приходите се увеличават няколко пъти. В портфолиото на компанията днес има над 40 продукта. ” По време на пандемията реших, че този семеен бизнес е едно страхотно предизвикателство. И няколко години по-късно това бизнес отличие ми носи много щастие, но то е и голяма отговорност. Определено ме мотивира още по-смело да преследвам това, което искам и целите, които съм си поставила. ”  Най-лютата българска чушка  Славена показа на зрителите на Money.bg нов сорт лута чушка, произведен специално от нейния баща. Тя е първата по рода си в света и се казва “Български дух”. Сортът получава световен сертификат, който доказва създаването на този уникален нов сорт. Чушката е между 10 и 15 пъти по-люта чушка от тази, която вирее естествено на българска територия. ” Тази чушка е изцяло култивирана и създадена от нас и по-скоро от моя баща. В рамките на 6 години той успя да създаде и стабилизира този нов сорт. И една малка България и малкото село Страшимирово до Варна, където е нашата ферма, бяха признати от световни институции и лаборатории, които специално са посветени и работят в създаването на нови сортове “, споделя с гордост Славена Родинова. Младата бизнес дама допълва, че в най-скоро време предстои допълнително разширяване на тяхното производството и строителство на ново предприятие. А професионалната амбиция е компанията да стане лидер на европейския и дори на световния пазар за производство на суровина за люти чушки и за люти продукти. Вижте още във видеото! Milara строи нова фабрика за електромобили край Пловдив: компанията подписа договор и с общината в Калифорния Първоначалната инвестиция е в размер на €22 милиона

https://money.bg/reports/hotfarm-semeyniyat-lyut-biznes-koyto-navliza-na-pazarite-otvad-okeana.html

trud.bg – Топ мениджъри от аутсорсинг сектора събират млади таланти във Велико Търново

Публикувана: 16.04.2024 15:25

Топ мениджъри от авторитетни компании в сферата на аутсорсинг и технологичната индустрия ще дискутират последните трендове в сектора и кариерните възможности в региона на Велико Търново за студенти и ученици.  Срещата  на 17 април е първата спирка от националното роудшоу “Пътят към твоя успех”, което Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии (AIBEST) организира за трета  поредна година при сериозен интерес. Инициативата е тристранно партньорство между бизнеса, академичната общност и местната власт, представлявани съответно от AIBEST, Великотърновския университет „Св. Св. Кирил и Методий“ и училищата в града и Община Велико Търново. Срещата стартира с две кръгли маси, които ще проведат в сградата на Общината – едната с местна власт, другата – с преподаватели и представители на образователните институции. След това е предвидена дискусия и със студенти и ученици във висшето училище. При предишното издание на роудшоуто в болярския град над 100 младежи участваха активно в разговорите с мениджърите на компании, членове на AIBEST, които споделиха ценен опит от практиката. Сега полезните съвети за пътя към успеха, кариерните възможности и актуалните тенденции ще бъдат представени от ръководни кадри от компаниите Pontica Solutions, EXL, Sutherland Bulgaria, Experian България, DIGITALL и Updata One. Очаква се сътрудничеството между бизнес, община и академична общност да даде добри резултати за образованието и намирането на кадри за бизнеса. На срещата с общинските власти членовете на Асоциацията ще обсъдят и възможностите за привличане на повече компании от иновативната индустрия в града. Идеята е в подкрепа на развитието на устойчива икономика в регионите, която да осигурява добра реализация в компании на международно ниво, но това да може да се случва в района. Следващата спирка на националното роудшоу e Община Бургас на 24 април, където интересът към събитието по традиция е голям. Досега домакини на съвместните форуми за образование и бизнес, подкрепени от местна власт, са били още Тракийският университет в Стара Загора и Американският университет в Благоевград. Организаторите планират да разширят обхвата на инициативата и с градове като Русе, Пловдив и Варна.

https://trud.bg/%D1%82%D0%BE%D0%BF-%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B4%D0%B6%D1%8A%D1%80%D0%B8-%D0%BE%D1%82-%D0%B0%D1%83%D1%82%D1%81%D0%BE%D1%80%D1%81%D0%B8%D0%BD%D0%B3-%D1%81%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B0-%D1%81%D1%8A%D0%B1%D0%B8%D1%80%D0%B0%D1%82-%D0%BC%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D0%B8-%D1%82%D0%B0%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D1%82%D0%B8-%D0%B2%D1%8A%D0%B2-%D0%B2%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%BE-%D1%82%D1%8A%D1%80%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BE/