1. КРИБ
24chasa.bg – Кирил Домусчиев – българинът, чийто бизнес въздейства и по света
Публикувана: 18.04.2024 07:20
Поздрави от 117 държави ще дойдат днес за Кирил Домусчиев – председател на Управителния съвет на КРИБ и съсобственик на холдинга “Адванс пропъртис”.
Домусчиев не само е първият българин, признат официално за милиардер от “Форбс” със своя брат Георги, но и развива бизнес, който въздейства. Това е видно през фондацията Domuschiev Impact, която подкрепя различни благотворителни инициативи в световен мащаб. Последното голямо дарение бе за борбата с маларията по света.
https://www.24chasa.bg/ozhivlenie/article/17668801
Статията може да бъде прочетена още в:
https://faktor.bg/bg/articles/rozhdenitsi-chetvartak-18-april-2024
http://clippingpoint.net/article/f42133a7adeba4dcc9bbedbd9f1a4e3b512efe13
http://clippingpoint.net/article/a6fcebf56e12bf8bf3cd000738b305d3290879b5
2. Работодатели
faktor.bg – Тревожна тенденция: Работещите бедни се увеличават постоянно
Публикувана: 18.04.2024 14:50
“Ситуацията на пазара на труда е противоречива. По-скоро е такава на застой”. Това каза пред БНР Георги Първанов – експерт по човешки ресурси, член на УС на Българската асоциация за управление на хора и на Българската конфедерация по заетостта. “От една страна виждаме спад на търсенето не само в IT аутсорсингa, вече има лек спад на търсенето и в производствената сфера, което не се е случвало в последните 10 и повече години”, посочи той. По думите му безработицата е застопорена на малко над 5%. “Тези 160 хил., които остават безработни, са по скоро трайно безработни. Техните знания, умения и опит – като че ли не могат да се реализират на пазара на труда. Въпросът е и колко от тях наистина активно търсят работа”, уточни Първанов в интервю за предаването “Преди всички”. По думите му това са хора с много ниско образование, за съжаление част от тях са от малцинствата и не търсят активно възможности. Той не ги разпознава като реален резерв на пазара на труда. В София, Пловдив и други населени места човек може да започне много бързо работа, обясни експертът. И добави, че се връща голямото търсене на хора с езици, а също така и на счетоводители, всякакви видове техници, инженерни и медицински кадри. В най-високия сегмент е най-малко търсенето, посочи той. “Ако преди сме си говорили за около 200 хил. души, които не стигат, сега тази бройка намалява. Това, което виждаме, е плавно, но трайно намаляване на очакванията на работодателите да наемат повече персонал в следващите месеци до края на годината”. Това, което него го притеснява обаче, е, че среща все повече хора, които работят на 2-3 места и едва свързват двата края: “По различни статистики – между 400, има дори цифра за 670 хил., са работещите бедни. Това са хора, които работят на пълен работен ден, но доходът им е 60 или по-малко процента от средния за страната. Притеснява ме, че тази бройка се вдига постоянно”. Георги Първанов изтъкна също, че продължава натискът към работодателите за повишаване на заплащането. Работодателските организации продължават да са твърди за плавен, но не малък ръст от 9-10% за цялата година. Има стъпки в тази посока, посочи той. По думите му обаче има диспропорция в очакванията на пазара на труда: “Млад човек в момента, който владее добре поне 1 чужд език, може да очаква между 1200 и 1400 лв. брутна стартова заплата. Далече е от тези желани 2000 лв. нетна заплата”. По думите му средната заплата в IT сектора е 5040 лв. Тя върви към задържане и замразяване, каза Първанов. Според него продължава да има сериозен ръст в останалите сектори. Той посочи, че работещите в страната са паднали под 3 млн. И предупреди: “Темповете, с които застарява населението, и цели поколения, които се предстои да се пенсионират, ще оставят много голяма дупка на пазара на труда при нас”. Експертът изтъкна, че все по-често се случва да се назначават хора на около 60 години на мениджърски позиции, както и на средни експертни. Имаме екзотични случаи на хора над 70 години, на които сме намерили работа, както и на възрастни над 80 години, които продължават да работят на пълна заетост, разказа той. Прогнозите са за добър летен сезон, коментира още Георги Първанов, но обяви, че има огромен недостиг на работна ръка в туризма за сезона. Според него това, което ще се случи, е масиран внос. Краткосрочно решение, по думите му, е и по-малко работници да имат повече работа. Той е умерен оптимист. Според него са нужни дългосрочни решения в тази посока. “Ако през последните години основно внасяхме от трети страни нискоквалифицирани кадри, лека полека работодателите отиват към експерти, техници, заварчици, инженерни кадри. Вероятно е въпрос на време да започнем да внасяме също преподаватели, медицински кадри, но да търсим квалифицирани такива”, коментира той.
focus-news.net – Законовите права за работа и след пенсиониране
Публикувана: 18.04.2024 12:55
Има ли законови рамки, които определят какво може или не може да прави работникът, след като вече е осигурен с пенсия?В съвременното общество, където хората живеят по-дълго и са здрави по-дълго, въпросът за работата след пенсионирането става все по-актуален. Според Кодекса на труда в България в нашата страна няма законови ограничения, които налагат задължително съкращение на работници или служители, които вече са придобили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст.В нашата страна, съгласно Кодекса на труда, няма ясни ограничения за лица, които са придобили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст, да продължават да работят. Това е важен аспект, който осигурява свобода и избор на индивида, когато става въпрос за бъдещето му след завършването на активния трудов живот. Обяснява д-р Тодор Капитанов, експерт по трудово правои създател на платформата mywork Въпреки това, работодателят има право да прекрати трудовия договор с предизвестие при придобиване на право на пенсия за осигурителен стаж и възраст. Важно е обаче да се отбележи, че работодателят не е длъжен да направи това. Това от своя страна създава баланс между правата на работниците и работодателите.Съгласно Кодекса на труда, има две отделни основания за прекратяване на трудовия договор с предизвестие при пенсиониране. Първото е при придобиване на право на пенсия за осигурителен стаж и възраст, докато второто е при навършване на 65-годишна възраст от професори, доценти и доктори на науките.Възможността за работа след пенсионирането често се явява като въпрос с деликатен характер. Пример за това някой, който работи като инженер, който е придобил правото си на пенсиониране. Както стана ясно, според закона, той не е задължен да бъде съкратен от работодателя си, въпреки че работодателят има право на това. Не са рядкост случаите, в които при подобна ситуация, работодателите, като проява на корпоративна отговорност и съобразено с положителното отношение към опитните специалисти, решават да не прекратят трудовото правоотношение. Този подход осигурява на работещите и възможността да споделят своя опит с младите колеги и да бъдат част от непрекъснатия процес на развитие на фирмата.Друг пример, за работещ в академичната сфера, същността на трудовите правоотношения могат да се променя при навършване на 65-годишна възраст. Тук влиза в сила второто основание за прекратяване на трудовия договор – възрастта на професорите, доцентите и докторите на науките. Въпреки това, и в този случай, работодателят не е длъжен задължително да предприема съкращения, предоставяйки възможност за допълнителни договорености, основавайки се на обстоятелствата и взаимните интереси.Такива индивидуални и гъвкави решения, които се вграждат в трудовите правила, демонстрират, че пенсионирането не винаги означава края на възможностите за трудов ангажимент. Вместо това, то предоставя възможност за нови начинания, като вземането на решенията винаги се осъществява със зачитане на правата и свободата на индивида.В заключение, въпреки че законът не изисква задължителното съкращаване на лицата с право на пенсия, той предоставя правото на работодателя да вземе решение в зависимост от конкретните обстоятелства. Такова разнообразие от права осигурява гъвкавост и уважение към индивидуалните предпочитания и желания на работниците, дори след завършването на техния официален трудов път.Справка:чл. 328, ал. 1, т. 10 КТ , чл.8, ал.3 от КТ
https://www.focus-news.net/novini/Bylgaria/Zakonovite-prava-za-rabota-i-sled-pensionirane-2083669
focus-news.net – АИКБ: Публично обявяване на заплатите във всяка фирма ще създаде конфликти
Публикувана: 18.04.2024 10:30
Публично оповестяване на заплатите на служителите ще създаде конфликти във фирмите. Това е мярка, която би спънала бизнеса, каза Добрин Иванов, изпълнителен директор на АИКБ, в “Денят на Фокус” по. Днес в предаването продължихме темата за европейската директива, според която работодателите ще бъдат задължени публично да оповестят трудовите възнаграждения на служителите си.По темата гостува президентът на КНСБ Пламен Димитров, а днес даваме думата на Асоциацията на индустриалния капитал в България – работодателска организация, за да обхванем всички гледни точки. “Смятам, че това е поредната недомислена директива, която ще намали конкурентоспособността на държавите в ЕС. Директивата за адекватни минимални работни заплати влошава бизнес средата. Такива правила за публикуване на заплатите на служителите няма в САЩ, нито в Китай, нито в който и да било държава от конкурентите на Европа”, отбеляза Иванов.В българското законодателство няма забрана за оповестяване на заплатите, припомни той. “Работодателите имат вътрешен правилник за работната заплата и за определяне на минимални и максимални стойности по длъжности. Индивидуалното оповестяване ще създаде конфликтни ситуация в предприятията”, смята Иванов.”Като говорим за дискриминация в заплащането, държавата е на първо място основен източник на дискриминация във възнагражденията чрез задължението към работодателите за допълнителни възнаграждения по класове за стаж и опит. Това задължение създава дискриминация между млади и стари работници, които имат еднакви задължения. На първо място трябва да отпадне задължителното плащане на класовете”, поясниха от АИКБ.Той даде два примера за конфликтни ситуации, които според него ще възникнат при публикуване на възнагражденията. “Представете си двама души в предприятие на една длъжност. При равни условия трябва да получават равни заплати. По една или друга причина един взима 1000, другият – 1200 лв. Ако това стане публична информация, това ще създаде конфликт между тях. После той ще ескалира между един от работниците и работодателя. Ефектът ще бъде, че ще се влоши работната среда, ще се разстрои работният процес. Това ще рефлектира върху рентабилността на фирмата”, описа ситуацията Иванов.”Втора ситуация – предприятие, наело 100 души с една и съща длъжност, монтажници. Получават еднакви заплати. Предприятието решава да наеме още един монтажник, появява се той и то се договаря с него за по-висока заплата в сравнение с останалите 100. Публикуването на тази информация значи, че работодателят трябва автоматично да увеличи заплатите на останалите 100 служители, което води до увеличен разход за труд с 20% – това е мотивация да не се наема допълнителен необходим служител”, подчертаха от АИКБ.”Трудовият пазар среща служители и работодатели. На него трябва да има свободно договаряне и правила, най-вече относно условията на труд. Заплатата трябва да бъде свободно договаряна между двете страни, които имат задължението да уведомят държавата за трудовия договор чрез НАП. Третата страна е наясно с условията на договаряне”, разясни още Добрин Иванов.”Какъв ще бъде ефектът в публичния сектор? Там има над 670 000 заети. Оповестяване на заплатите ще бъде полезно там, защото, тогава ще лъснат от анонимност високи възнаграждения на калинките. Публична тайна е, че в държавната администрация съществува най-остра дискриминация по отношение на заплатите. Ако се върви към оповестяване, трябва да се публикуват и бонусите към тях! Всеки държавен служител получава допълнителни заплати на всяко тримесечие. Ако можем да видим и подкупите от частния на държавния сектор, също ако се оповести, ще бъде полезно”, смята още Добрин Иванов.”Ако директивата се приеме, ще има стагниране на трудовия пазар, не изсветляване. Ще се получат кражби на персонал – крадците на глави ще бъдат улеснени, ще има предимство за сивата икономика, защото не е тайна, че работодателите, които плащат официално по-ниски възнаграждения, са по-конкурентни от изрядните работодатели. Те ще се ориентират по-лесно колко плащат лоялните работодатели и лесно ще отмъкват техния персонал”, открои допълнителен проблем с директивата Добрин Иванов.
kompasbg.com – Пламен Димитров пред радио “Фокус”: Публичното оповестяване на заплатите ще изсветли трудовия пазар
Публикувана: 17.04.2024 14:20
Това каза президентът на КНСБ Пламен Димитров в “Денят на Фокус” по радио “Фокус”. Европейската директива, която предполага да отпадне тайната на възнагражденията, е приета през юни 2023 г. Трябва да се транспонира и в България. “Разликата в заплащането между мъжете и жените е сериозна – около 18% средно за ЕС в полза на мъжа работник при еднаква длъжност между мъже и жени. В България ситуацията е малко по-добра – 14%, но и тук има дискриминация”.
Тази дискриминация подтиква евродепутатите след 2-годишни дебати да приемат нарочен документ. “Той трябва да се разглежда заедно с Директивата за адекватните минимални работни заплати и насърчаване на колективното договаряне от октомври 2022 г. Всяка конкретна фирма трябва да предприеме мерки да изравни заплащането на мъжете и жените на едни и същи длъжности в своите рамки“, смята Димитров.
“От тази година минималната заплата в България се определя като 50% от средната работна заплата за предходните 12 месеца. КНСБ предлага на база директивата синдикатът и работодателите да договарят помежду си национална минимална работна заплата за длъжности, които изискват средно и висше образование”, уточни Пламен Димитров. Това отдавна става в Западна Европа, допълни той.
“Трябва да се променят закони с оглед двете директиви – за прозрачно заплащане и за адекватните минимални работни заплати. Средата за работещите българи ще бъде много по-ясна. Работодателите, които плащат допълнително в плик, ще бъдат принудени да обявят публично цялото реално възнаграждение”, разясни президентът на КНСБ.
“Това е оздравително за пазара на труда. Ще видим реалните доходи, работникът ще може да прави сравнение, жените ще получават толкова, колкото мъжете за еднакви позиции. Това е задължително. Инспекцията по труда ще налага необходимите санкции при разминавания. Това важи и за НАП – тя в момента регистрира трудовите договори. Има въпросителни относно промяната на възнаграждението и дали това трябва да се регистрира в НАП – когато заплатата се променя, това трябва да бъде регистрирано в НАП. Има механизми за контрол, стига законодателят да ги предвиди и после контролните институции да го изискват”, уточни той.
Колективното трудово договаряне в момента в България обхваща 25% от наетите. “Директивата изисква държавите да направят план как и кога това покритие ще стане 80% – това е голямо предизвикателство. Ще стане ясно, че работодателят не може сам да определя заплащането, а да го договаря със синдикатите – не с работниците. Ще има сериозни промени в следващите години. През 2023 г. под наш натиск се криминализира нарушаването на правото на синдикално сдружаване и сега това е престъпление от общ характер”, припомни Пламен Димитров.
Различното заплащане на мъжа и жената за еднаква работа ще стане незаконно и всеки работещ ще може да сезира НАП и Инспекцията по труда, ако установи такова нещо, каза още Димитров. “Не обезщетение, а незабавно изравняване на заплатите между двата пола за еднакви длъжности е необходимо. Това води до устойчива промяна и отпадане на дискриминацията. Неравенствата не се наблюдават само у нас. За тази директива имаме още 2 г. време да я транспонираме. За колективно договаряне на възнаграждението имаме още половин година за въвеждане на мярката. Служителите трябва да могат да създават синдикални ядра, в която и да било фирма”, смята още Димитров.
investor.bg – Пазарът на труда у нас забавя темпове, посочи експерт
Публикувана: 17.04.2024 21:10
Ситуацията може и да се промени през втората половина на годината
Българските компании продължават да са активни в търсенето и наемането на кадри, но остават предпазливи. На трудовия пазар у нас се търсят както експерти, така и млади хора без почти никакъв стаж, но има забавяне на пазара. Това коментира Йоанна Кирилова, мениджър събития и продажби JobTiger, в предаването “Бизнес старт” по Bloomberg TV Bulgaria.
“Пазарът на труда тази година чувствително забавя темпове. Търсенето на млади хора има, но чувствително е намаляло. Компаниите са по-предпазливи в търсенето – гледат да покрият текущите нужди”, посочи събеседникът.
Ситуацията може и да се промени през втората половина на годината, като компаниите отворят нови позиции, но за момента няма такава индикация “поне при търсенето на квалифицирани специалисти”, добави Кирилова.
Тя потвърди, че е налице свиване в IT сектора, като България следва тенденциите от големите технологични компании в САЩ. Тенденцията ще продължи с навлизането на изкуствения интелект, смята събеседникът.
Все повече се говори за преквалифициране на кадри и има много възможности за придобиване на нужните начални познания. “Компаниите и работодателите са отворени да посрещнат такива хора, които имат нужда от промяна”, допълни гостът.
Студентите търсят преди всичко стажове, на които да придобият опит, сподели още Кирилова. Основен проблем за младите е да се почувстват ангажирани с кариерното си развитие, а компаниите от всички сектори ги търсят още от университетите.
Как компаниите задържат и привличат кадрите си може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
3. Бизнес
business.dir.bg – Премийният приход за 2023 г. скочи с повече от 27% | Бизнес.dir.bg
Публикувана: 18.04.2024 15:45
276 Снимка: iStock by Getty Images
Премийният приход, реализиран през застрахователните брокери през 2023 година спрямо предходната 2022 година, е нараснал с 27.87% до 2 381 200 461 лева спрямо 1 862 262 364 лева. От тях 2.179 млрд. лв. е реализиран в полза на застрахователи в България, а 202.142 млн. лева – в полза на застрахователи със седалище в други държави. Това показват данните от отчетите на регистрираните в Комисията за финансов надзор (КФН) 336 застрахователни брокери.
Това означава, че е регистриран нов висок резултат на премийния приход за над 2.3 млрд. лева годишно, реализиран през застрахователни брокери.
Топ 10 на най-продаваните застраховки по Общо застраховане
Подреждането до голяма степен съвпада с класацията за 2022 година. Има и логическо обяснение, тъй като заемащите първите две места застраховки са свързани с автомобилния пазар, който постоянно отчита нарастване – както за нови, така и за употребявани коли. Вкл. и от днешното съобщение на ACEA – Европейската асоциация на производителите на автомобили, от което става ясно, че при свиващ се пазар в Европа през март, продажбите на нови автомобили в България нарастват с 29.2% до 3 944 броя на месечна база спрямо февруари, а на годишна – с 46.8% – до 11 528 броя.
Гражданска отговорност, свързана с притежаването и използването на МПС – 767 601 117 лв. премиен приход и 119 073 558 лв. приход от комисиони; Автокаско – Застраховка на сухопътни превозни средства, без релсови – 549 670 630 лв. премиен приход и 134 080 713 лв. приход от комисиони; Пожар и природни бедствия – 185 102 451 лв. премиен приход и 29 823 135 лв. приход от комисиони; Гаранции – 46 887 626 лв. премиен приход и 6 526 378 лв. приход от комисиони; Заболяване – 44 460 294 лв. премиен приход и 6 280 389 лв. приход от комисиони; Товари по време на превоз – 27 951 665 лв. премиен приход и 7 487 742 лв. приход от комисиони; Обща Гражданска отговорност – 26 712 312 лв. премиен приход и 5 035 178 лв. приход от комисиони; Злополука – 20 001 649 лв. премиен приход и 4 961 010 лв. приход от комисиони; Други щети на имущество – 11 714 646 лв. премиен приход и 2 654 462 лв. приход от комисиони; Разни финансови загуби – 4 228 527 лв. премиен приход и 918 293 лв. приход от комисиони.
Топ 5 на най-продаваните застраховки по Животозастраховане
Застраховка “Заболяване” – 59 395 635 лв. премиен приход и 9 359 098 лв. приход от комисиони; Живот и Рента – 55 678 727 лв. премиен приход и 5 074 964 лв. приход от комисиони; Допълнителна застраховка – 14 430 593 лв. премиен приход и 1 834 877 лв. приход от комисиони; “Живот”, свързан с инвестиционен фонд – 8 868 828 лв. премиен приход и 4 449 215 лв. приход от комисиони; Застраховка “Злополука” – 4 877 131 лв. премиен приход и 1 326 192 лв. приход от комисиони.
Топ 20 на застрахователните брокери за 2023 година
Общо 342 застрахователни брокери са регистрирани в КФН към 31 декември 2023 година. От тях 340 са подали годишни справки към финансовия регулатор. В сравнение с края на 2022 година, общо 338 застрахователни брокери са развивали бизнес в страната, от които 336 са подали годишни справки към КФН. Това означава, че регистрираните застрахователни брокери се увеличават с 6 през миналата година.
В класацията за първите шест съвпада с миналогодишната. В скоби са местата, които брокерите са заемали в предишната класация за 2022 година.
Ес Ди Ай Груп АД (запазва лидерската си позиция) – премиен приход от 173 740 417 лева, от които 173 739 459 лева в полза към застрахователи със седалище в България и 958 лева в полза на застраховател със седалище в чужбина; Ай Енд Джи Иншурънс Брокерс ООД (2) – премиен приход от 165 279 561 лева, от които 163 595 754 лв. в полза на застрахователи в България и 1 683 807 лева в полза на застрахователи със седалище в чужбина; Марш ЕООД (3) – премиен приход от 129 716 145 лева, от които 99 941 118 лева в полза на застрахователи в България и 29 775 026 лева в полза на застрахователи със седалище в чужбина; “Тотал инс – застрахователен брокер” (4) – премиен приход от 88 958 780 лева, от които 13 998 557 лева в полза на застрахователи в България и 74 960 223 лева в полза на застрахователи със седалище в чужбина; Амаранд България ООД (5) – премиен приход от 83 543 762 лева, от които 83 383 085 лева в полза на застрахователи в България и 160 677 лева в полза на застрахователи със седалище в чужбина; Брокер Инс ООД (6) – премиен приход от 81 122 399 лева, от които 80 556 758 лева в полза на застрахователи в България и 565 640 лева в полза на застрахователи със седалище в чужбина; Мусала Иншурънс брокер ООД (9) – премиен приход от 72 721 130 лева, от които 71 510 139 лева в полза на застрахователи в България и 1 210 991 лева в полза на застрахователи със седалище в чужбина; Дженерал брокер клуб ООД (7) – премиен приход от 68 571 953 лева, от които 68 567 683 лева в полза на застрахователи в България и 4 269 лева в полза на застрахователи със седалище в чужбина; Уникредит – застрахователен брокер ЕООД (8) – премиен приход от 67 880 497 лева, от които 66 443 731 лева в полза на застрахователи в България и 1 436 765 лева в полза на застрахователи със седалище в чужбина; Юнайтед брокер ООД (11) – премиен приход от 55 789 288 лева, които са само в полза на застрахователи в България; Кортиер ЕООД (19) – премиен приход от 54 094 235 лева, от които 54 079 253 лева в полза на застрахователи в България и 14 982 лева в полза на застрахователи със седалище в чужбина; Ей Ар Ес България ЕООД (12) – премиен приход от 52 251 025 лева, от които 44 702 009 лева в полза на застрахователи в България и 7 549 016 лева в полза на застрахователи със седалище в чужбина; Дженерал брокер ООД (14) – премиен приход от 48 643 450 лева, от които 48 613 633 лева в полза на застрахователи в България и 29 817 лева в полза на застрахователи със седалище в чужбина; Греко България ЕООД (10) – премиен приход от 42 723 487 лева, от които 39 035 864 лева в полза на застрахователи в България и 3 687 623 лева в полза на застрахователи със седалище в чужбина; Сайбър Левел Инс ЕООД (13) – премиен приход от 39 232 006 лева, които са само в полза на застрахователи в България; Порше Иншурънс брокер БГ ЕООД (17) – премиен приход от 36 652 378 лева, от които 26 852 026 лева в полза на застрахователи в България и 9 800 352 лева в полза на застрахователи със седалище в чужбина; КАРОЛ Стандарт ЕООД (16) – премиен приход от 34 751 013 лева, от които 34 637 114 лева в полза на застрахователи в България и 113 899 лева в полза на застрахователи със седалище в чужбина; Балканска застрахователно-брокерска къща ЕООД (22) – премиен приход от 34 562 288 лева, от които 34 470 591 лева в полза на застрахователи в България и 91 697 лева в полза на застрахователи със седалище в чужбина; ЗБК Балкан АД (18) – премиен приход от 33 941 058 лева, от които 27 903 099 лева в полза на застрахователи в България и 6 037 959 лева в полза на застрахователи със седалище в чужбина; Евролайф България ЕООД (15) – премиен приход от 33 735 833 лева, от които 32 934 784 лева в полза на застрахователи в България и 801 049 лева в полза на застрахователи със седалище в чужбина.
Застрахователните брокери от топ 20 са реализирали 1 397 919 714 лева премиен приход или 58.71% от общите за пазара (2 381 200 461 лева), което показва, че конкуренцията се е повишила, тъй като в края на 2022 година първите 20 компании са реализирали над 63% от общия премиен приход на пазара.
За отбелязване е, че лидерите в класацията – първият и вторият са с един и същ собственик – полската “Юнилик”. Според сайта на компанията, “Юнилинк” първоначално работи като дистрибутор на потребителски заеми и в последствие префокусира бизнеса си към продажбата на застрахователни продукти. Компанията има мрежа от застрахователни агенти в Полша и е в експанзия от 2016 г. – първоначално вътрешна, на полския пазар. В България първо бе придобита през 2020 година “Ай енд Джи Иншурънс Брокерс”, а през настоящата година и “Ес Ди Ай Груп”. Сделката беше одобрена от Комисията за защита на конкуренцията на 8.02. 2024 г. с мотив, че конкуренцията на пазара на продажба на застрахователни продукти няма да бъде нарушена, тъй като навлизането на пазара е лесно. Регулаторът е установил, че на пазара оперират 342 застрахователни брокера, т.е. пазарната структура е раздробена.
Двете компании имат общ пазарен дял от 14.24%.
https://business.dir.bg/banki-i-finansi/premiyniyat-prihod-za-2023-g-skochi-s-poveche-ot-27
banker.bg – СТИВ могат да участват в привличането на квалифицирани кадри от трети страни
Публикувана: 18.04.2024 15:20
Службите по търговско-икономическите въпроси (СТИВ) към посолствата и консулствата на България в чужбина могат да бъдат въвлечени и да участват в процеса по привличане в страната ни на висококвалифицирани кадри от трети държави. Това казва заместник-министърът на икономиката и индустрията Николай Павлов по време на заседание на Икономическия и социален съвет.
Днес той обсъди и прие „Анализ на възможностите за опростяване и ускоряване на процедурите за достъп до пазара на труда на работници и висококвалифицирани кадри от трети страни за нуждите на българския бизнес“.
В дискусията участваха още председателят на Икономическия и социален съвет Зорница Русинова, заместник-министърът на труда и социалната политика Лазар Лазаров, председателят на КНСБ Пламен Димитров, както и представители на заинтересованите институции.
Според заместник-министър Павлов, търговските аташета на България могат да подпомогнат процеса като разпространяват информация за нуждата на българския бизнес от висококвалифицирани кадри.
Те биха били полезни и като съдействат за облекчаване на дългите срокове за обработка на документи за кандидатстване за работа в страната ни.
За страната ни е важно както задържането на висококвалифицирани кадри в България, така и връщането у нас на българите от чужбина, които са огромен ресурс и като брой, и като качество.
Но процесът трябва да бъде внимателно премислен, за да не се създава социално напрежение и заплаха за националната ни сигурност, отбелязва икономическият заместник-министър. Заедно с това въпросът с привличане на висококвалифицираните кадри от трети страни изисква и добра координация между всички институции, така че да се установят бройките, квотите и пазарите към които следва да се насочим.
Ясно е, ченевъзможността на бизнеса да намира достатъчно работна сила, му пречи да расте.
Икономическото министерство е пряко ангажирано с въпроса за трудовата миграция като инициатор на срещи с представители на бизнеса и институциите за обсъждане на темата за намиране на висококвалифицирани кадри от трети страни. По време на тях бе изготвен проект на План за действие в областта на трудовата миграция – 2024 г. с включени предложения на бизнеса за конкретни мерки, касаещи законодателни инициативи и административни процедури.
Анализът, одобрен от Икономическия и социален съвет, е разработен по решение на Министерски съвет.
iskra.bg – Бизнес трендове в България: Новорегистрирани фирми и банкрути през първото тримесечие
Публикувана: 18.04.2024 08:05
През първото тримесечие на 2024 година се показат интересни тенденции относно новорегистрациите и банкрутите сред правните единици. Данните от НСИ показват спад в новорегистрираните фирми и по-нисък брой на обявените в несъстоятелност, което откроява определени икономически динамики и предизвикателства в страната.
За първите три месеца на годината са регистрирани 12,229 нови правни единици, което е със 7,4% по-малко в сравнение със същия период на предходната година.
Обявените в несъстоятелност фирми са 992, отбелязвайки спад от 14,1% спрямо първото тримесечие на 2023 година.
Основната дейност на новорегистрираните и фалиралите компании е в сектор G, който обхваща търговията и ремонт на автомобили и мотоциклети. Търговия, ремонт на автомобили и мотоциклети – 88,4% от новорегистрираните и 78,3% от фалиралите фирми.
Спадът в броя на новорегистрираните фирми може да се тълкува като индикатор за повишена предпазливост сред инвеститорите и предприемачите, което е вероятно отражение на непредвидимите икономически условия. Същевременно, намалението на банкрутите предполага потенциално укрепване на бизнес средата, като фирмите се адаптират и намират устойчиви стратегии за справяне с предизвикателствата.
Текущата бизнес демография в България подчертава важността от наблюдение на икономическите тенденции и адаптивността на пазара.
novini.bg – Петя Димитрова: Приемането на България в еврозоната ще повлияе положително на българската икономика
Публикувана: 17.04.2024 17:30
Присъединяването на България към еврозоната ще повлияе положително на българската икономика и ще бъде двигател за ускоряване на реформите, стана ясно по време на бизнес конференцията “Заедно към успеха: Стабилна финансова екосистема и пътят на България към еврозоната” организирана от Асоциация на банките в България.
В събитието участие взеха Петя Димитрова, председател на УС на АББ, Цветанка Минчева, заместник-председател на УС на АББ и Тамаш Хак-Ковач, член на УС на АББ. Приветствия отправиха и Петър Чобанов, подуправител, ръководител на управление „Банково” и член на Управителния съвет на Българската народна банка и Методи Методиев, заместник-министър на финансите. По време на форума участниците се обединиха около идеята, че приемането на България в еврозоната ще се отрази положително на благосъстоянието и достигането на европейските стандарти на живот.
Присъединяването на България към еврозоната и към втората най-използвана валута в света е дълго чакан процес. Той ще повлияе положително на икономиката на страната ни и ще бъде двигател за ускоряване на реформите и повишаване на благосъстоянието, коментира Петя Димитрова, председател на УС на АББ и добави: „Ползите за гражданите и фирмите ще бъдат не само от гледна точка на намаляването на трансакционните разходи, но и чрез подобряване на инвестиционната среда, активизиране на местните и чуждестранните инвестиции, със засилена инвестиционна дейност, която се очаква да подпомогне заетостта”.
Тя допълни, че това със сигурност ще се отрази положително и на кредитирането, ще открие много допълнителни възможности, а сред тях и за развитие на капиталовите пазари в България: „Давам конкретен пример – в момента банките държат 12% от депозитите под формата на минимални задължителни резерви в БНБ, което е над 16 млрд. лева. В еврозоната минималните резерви са 1%, а ЕЦБ плаща 4% лихва върху свръхрезервите. Разликата се явява скрит допълнителен годишен данък от над 600 млн. лв., които отиват в държавата през БНБ“, обясни председателят на УС на АББ.
„Банките кредитираме разумно и отговорно. Ясно видимо е, че ръстът на потребителските и ипотечни кредити е сравним с ръста на доходите, както и с ръста на БВП. Ако погледнем данните за размера на средната работната заплата, ще видим, че за последните 10 години тя се е увеличила 2.7 пъти, а минималната 3 пъти, което е повече от нарастването на потребителските и ипотечните кредити – по-високите доходи на домакинствата са достатъчни за обслужване на повечето кредити, които те са взели“, посочи още Петя Димитрова. По нейни думи няма основания за очаквания, че лихвените проценти могат да се повишат с въвеждането на новата валута.
Петя Димитрова акцентира, че подготовката, освен времеемка, е и много скъпа – общата сума, която банките се очаква да изразходват за въвеждането на еврото – за обмяната на парите в обръщение, както и за необходимите промени в техните информационни системи и осведомителни кампании, ще възлезе на между 300 и 400 млн. лв. Петя Димитрова обясни, че с членовете на Асоциацията на банките в България планират да проведат разяснителна кампания сред гражданите, за което разчитат и на съдействие от институциите, за да обяснят всички ползи от приемането на еврото, което ще подобри значително бизнес средата.
Асоциацията на банките в България и БНБ имат обща визия за кампанията по приемане на еврото – смятаме, че ефективната комуникация и подготовката около техническите изисквания са ключови за плавния преход при въвеждане на еврото, коментира Петър Чобанов, подуправител, ръководител на управление „Банково” и член на Управителния съвет на БНБ и допълни: „Ако има система в българската икономика, която вече е в еврозоната, от гледна точка на изисквания, регулации, добри бизнес практики и поведение, това е банковата система. Тя е модел за стабилност и растеж“.
„Влизането в еврозоната няма да доведе до конкретни промени в кредитирането, но банките трябва да финализират проекти и инвестиции в 3 основни направления: двойна визуализация на системите, което ще даде на клиентите буферен период от време, в който ще могат да разплащат и в двете валути; обслужване на държавните плащания, за да се гарантира, че няма да има забавяне в преводите и обмяната на парите в обръщение“, коментира Цветанка Минчева, заместник-председател на УС на АББ.
Тя насърчи клиентите да изберат да внесат парите си в банките, тъй като средствата по сметките ще бъдат автоматично превалутирани.
Цветанка Минчева допълни още, че банките са ключов партньор на гражданите, бизнеса и на държавата в процеса и затова те имат отговорност да са подготвени още преди да има политическо решение за присъединяването на България към еврозоната.
„По време на процеса, банките ще инвестират допълнителни средства вотличната подготовка на служителите си, както и в добрата информираност на клиентите за ползите от приемането на еврото“, коментира Тамаш Хак-Ковач, член на УС на АББ.
Тамаш Хак-Ковач представи и основните приоритети в работата на Асоциацията на банките в България, сред които споделяне на знание и експертиза, развитие на технологии и иновации, подобряване на клиентската удовлетвореност и създаване на банкови услуги с висока стойност, фокус върху устойчиво развитие, ESG практики и регулативни промени.
„Основният фокус на Асоциацията на банките в България е да подпомогне просперитета на българското общество и икономика, като работи в партньорство с медиите и институциите. Като Асоциация, искаме да обединим нашите знания и ресурси и стимулираме иновациите в областта на финансите и плащанията“, допълни Тамаш Хак-Ковач.
Тамаш Хак-Ковач подчерта в изказването си и три важни факта за българската банкова система, които са повод за гордост – тя е с най-високата капиталова позиция в ЕС, осигурява най-достъпните ипотечни кредити в Европа, за да могат хората да подобрят качеството си на живот, и също така предоставя най-високо ниво на достъп до банкови услуги чрез големия брой банкови клонове и банкомати, защото това е очакването на пазара.
Участие в конференцията взе и Методи Методиев, зам.-министър на финансите. Той подчерта готовността на Министерство на финансите да работи в сътрудничество с АББ и БНБ по пътя към еврозоната.
Той беше категоричен, че от 2018 г. насам има политически консенсус за присъединяване на България към еврозоната и вървим с ускорени темпове в тази посока.
„Пред нас стоят три ключови аспекта – да работим в посока да покрием критерия за ценова стабилност, технологичната подготовка и финалното оформление на Закона за въвеждане на еврото“, обясни Методи Методиев.
https://novini.bg/biznes/media-i-reklama/840735