23.04.2024

Преглед на медиите 23.4.2024 (вторник)

1. РАБОТОДАТЕЛИ

focus-news.net – Шивачи, машинни оператори и болногледачи са сред най-търсените кадри у нас

Публикувана: 23.04.2024 10:05

Проучвания на Агенция по заетостта показват, че се търсят машинни оператори и шивачи. От 20-те най-търсени специалисти за 15 има почти никакъв прием в професионалното образование – заварчик, шлосер, например. Това каза Зорница Славова, автор на доклад по темата от Института за пазарна икономика, в. “Болногледач също ще бъде изключително търсена длъжност, но професионалното образование в момента няма прием за нея”, добави експертът.“Работодателите имат нужда от такива кадри, но професионалното образование сега произвежда готвачи, програмисти и електротехници. Наистина, изкуственият интелект е предизвикателство пред този тип професии, но са необходими специалисти по тях на българския трудов пазар в момента”, отчете Славова.“Има необходимост от по-широко и по-техническо образование. Има над 250 специалности с над 600 професии в професионалното образование, като този сектор е нужно да се окрупни, защото дава твърде тясна специализация и това затруднява реализацията. За да обучаваш ученици, трябва да осигуриш практическо обучение чрез работодател”, добави Славова.“В професионалното образование има нужда от техника и база, трудно е за гимназиите да се преориентират бързо, защото вече са закупили машини и мудно реагира системата на потребностите на работодателите. Изумително е, че никой не следи как и дали се реализират кадрите и по това да прецени дали да се продължи предлагането на дадена специалност в образованието или не”, сподели експертът.“Много се говори за развитието на секторите с висока добавена стойност, има ръст на приема в IT сферата, а извън София и Варна индустрията е всъщност движещата икономическа сила”, обясни Зорница Славова. В голяма част от страната именно индустрията осигурява заетост и доходи. “В Кюстендил и Смолян има засилен прием на IT специалности в професионалните училища, въпреки че в тези райони няма такова търсене на пазара на труда. Кадрите, излезли от тези паралелки, или ще се преместят от тези райони, за да намерят работа, или ще се занимават със съвсем друга дейност, ако решат да останат в областите”, каза още Славова. Ето как се получава тенденцията да работим не това, за което сме се обучавали, обясни експертът.

https://www.focus-news.net/novini/Bylgaria/Shivachi-mashinni-operatori-i-bolnogledachi-sa-sred-nai-tursenite-kadri-u-nas-2088807

frognews.bg – Как изкуственият интелект ни помага в търсенето на работа?

Публикувана: 23.04.2024 11:55

Около средновековните плашения как изкуственият интелект ще изяде работните ни места, а новата икономическа революция, която той носи, ще съсипе обикновения човек, българската стартъп платформа YOX демонстрира как AI може да помага в процеса на търсене на работа. Стартъпът използва AI, за да направи процеса по-бърз, точен и ефективен.

Променя се начинът, по който хората търсят и предлагат работа. Услугата събира, организира и стандартизира цялата информация на пазара на труда и прилага борсов модел, за да срещне търсещи и предлагащи работа най-ефективно.

“Мисията на YOX e да помогне на всички търсещи работа онлайн в цял свят да открият най-подходящата за тях работа за най-кратко време”, обясняват от младата компания. “Вярваме, че търсенето и предлагането на работа е форма на пазар – пазар на труда, и като такъв и работодателите, и кандидатите трябва да излязат на светло, а за да изпълни мисията си, YOX създава перфектния инструмент тези две страни да се срещнат максимално бързо и точно”, посочва те, цитирани от Digitalk.

YOX в същината си работи като борса, в която и търсещите, и предлагащите работа се свързват директно.

Платформата създава мрежа от AI ботове, които събират, организират и стандартизират цялата информация за публикуваните публично обяви за работа на едно място и я правят универсално достъпна за всички участници.

“Ако някъде в интернет има обява за работа, YOX знае за нея”, подчертават разработчиците. “По този начин още от първия му ден на работа в YOX имаше над 40 хил. актуални обяви за работа. Това привлече още на първия месец от старта на платформата над 50 хил. потребители, които прераснаха в 400 хил. активни потребители месечно през 2024 г..

Платформата работи по следния начин – работодателите получават достъп до всички хора, които търсят работа за конкретна позиция и отговарят на критериите. От друга страна, търсещите работа получават предложения от всички работодатели, докато не бъде удовлетворена тяхната основна потребност – да намерят работа.

Стотици малки сървъри – crawlers, търсят информация за отворени работни позиции в публично достъпни уеб страници. YOX използва тези ботове, те преминават от страница на страница и съхраняват обществено достъпа информация, като успяват да разпознаят кои страници са обяви.

Текстът на всяка обява се анализира автоматично до най-малкия детайл – изисквания, локация, образование, опит, индустрия, професия. Информация от обявата се превръща в данни, които алгоритъмът на YOX използва, за да “разбере” какво всъщност търси работодателят. На подобен принцип – от другата страна на пазарното уравнение са кандидатите, които могат да “кандидатстват” за работа дори без CV. Информацията за техните умения, опит и образование също се дигитализират.

Според разработчиците благодарение на всичко това YOX успява много точно да напасне двете страни и да намери най-добрите кандидати и съответно най-подходящите работодатели за дадена позиция за най-кратко време.

В момента в платформата 1200 работодателя с потвърдени профили предлагат работа. Средно около 400 хиляди са посещения на месец, около 15 хиляди кандидати месечно. По данни за посещенията и активните месечни потребители на онлайн платформите за работа в България YOX е втора платформа по брой посещения за последните 6 месеца.

ФрогНюз

https://frognews.bg/novini/kak-izkustveniiat-intelekt-pomaga-tarseneto-rabota.html

economic.bg – Стагнация и структурни проблеми – как изглежда пазарът на труда България

Публикувана: 23.04.2024 11:10

Пазарът на труда в България е в известен застой, определян дори като “стагнация” от специалисти. Това заключение се базира на статистическите данни, които показват, че в последните 3 години безработицата е устойчиво в диапазона 4 – 5.5%, като в момента е по-скоро в горния край на това число.

Търсенето на работна ръка също не търпи кой знае какви промени. Годишните проучвания за потребността от повече служители, извършвани от Агенцията по заетостта, показват, че през последните години процентът на работодателите, които не смятат да наемат нови служители, се запазва около 80%.

Най-често факторите, които променят и влияят на пазара на труда, са трусовете в отделни сектори и сезонността, подчертават от JobTiger – платформа за търсене и предлагане на работа.

До момента почти регулярно наблюдаваме няколко месеца ръст, след което изравняване чрез спад и отново обратно нагоре“, споделя Християн Петков, оперативен мениджър на платформата.

Като обикновено през второто тримесечие на година се наблюдава засилено търсене на персонал в секторите „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Търговия и продажби“. След което, през летния сезон, има спад и на търсенето, и на предлагането. С началото на учебната година отново има засилено предлагане и отново спад покрай зимните празници, сочат наблюдения на JobTiger.

Структурни проблеми

И въпреки че нещата изглеждат привидно спокойни, структурните проблеми на пазара на труда притесняват специалистите.

Задълбочава се структурната безработица, а тя се преодолява много трудно и бавно. Това е цялостна политика, която започва още от образованието и то още в 8 клас“, споделя Зорница Славова, старши икономист в Института за пазарна икономика (ИПИ).

В подкрепа на този извод са и данните от Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), които показват, че 40% от висшистите се реализират на работни места, които изискват средно или дори по-ниско образование.

Както и проучването на Агенцията по заетостта, което разкрива остра нужда от кадри с професионално образование. Пазарът на труда има нужда от 14 775 машинни оператори, 8 653 шивачи, 8 602 готвачи, 8 297 строители. Само за една година търсенето на специалисти с професионално образование бележи ръст от 41%.

Професионалното образование

Причината за липсата на персонал в сектор “Индустрия”, според Славова, е загубата на привлекателността на професионалното образование.

В последното десетилетие професионалното образование, което осигурява точно такива кадри, много загуби имиджа си“, казва тя.

64% от работодателите изпитват трудности при намирането на специалисти в професионалните направления, показвват данните на АЗ. 16% от тях смятат, че това се дължи именно на липсата на желаещи за съответната работна позиция.

37% отдават това на липсата на квалификация. Една от причините за липсата на квалифицирани кадри, според Славова, е проблемът с въвеждането на дуалното обучение.

Дуалното образование е начинът за развиване на практически умения у учениците, така че те да бъдат подготвени за пазара на труда“, споделя тя.

То би помогнало на младежите да се докоснат до реална работна среда и да се обучават на съвременна техника. Материалната база е свързана с големи инвестиции, които не могат да бъдат отделени и подсигурени в държавните училища.

Друг вариант за привличане на повече ученици в професионалните направления е разширяването на обучението, според Славова. В момента има над 600 направления и ако учиш за стругар, то ти можеш да се развиваш само като такъв.

Ако се даде поле за по-широка подготовка, тя би дала възможност за гъвкавост и по-голяма конкурентоспособност на пазара на труда“, вярва тя.

И въпреки големите нужди на сектор “Индустрия”, повечето хора търсят своето развитие в кол центровете, обслужването на клиенти, в IT сектора, търговията и маркетинга, сочат данни на nPloy – онлайн платформа за търсене и предлагане на работа.

Пазарът на труда по региони

За структурни проблеми на пазара на труда сочи и териториалната картина за търсене и предлагане на работа. Там ясно изпъкват големи областни и индустриални центрове, докато в по-малките населени места и недобре развитите области има голям процент на безработица и свито търсене на работна ръка.

30% от търсените работници са в областите Бургас, Варна и София-град. На другия полюс – Видин, Монтана и Ямбол – са областите с най-скромни нужди от работници. Като разликата между първите и вторите е най-малко 3 пъти, сочат данните от проучването на АЗ.

Според Зорница Славова е важно да се обърне внимание на малките населени места. От ИПИ предлагат фискална децентрализация на общините, която да им помогне да привлекат инвеститори.

Какво би означавало фискалната децентрализация? При евентуалното ѝ въвеждане всяка от общините би получавала 1/5 от данъка върху доходите обратно в самата община, което би ѝ осигурило допълнителен ресурс.

В момента, според Славова, при привличане на инвеститори общините са на минус, тъй като те трябва да осигурят път до завода, както и да го свържат с електрическата и водопроводната мрежа.

Какво да очакваме?

Не можем да гледаме на пазара на труда като на нещо отделно, тъй като върху него влияят множество фактори от международната сцена, като COVID-19, войната в Украйна и Близкия Изток, глобалната икономическа нестабилност, технологичното развитие и т.н.

Мария Петрова, ръководител „Бизнес развитие и продажби“ в nPloy, остава оптимистично настроена за бъдещето.

Въпреки предизвикателствата, пред които сме изправени, се очаква да има възможности за работа във все повече сектори“, споделя тя.

Като според нея най-важното за търсещите работа е да се адаптират към промените на пазара на труда.

Важно е хората да бъдат гъвкави и да се адаптират към промените в работната среда, за да остават винаги релевантни и да се реализират успешно на пазара на труда“, допълва Петрова.

Зорница Славова от ИПИ не очаква повишаване на безработицата през следващата една година. Притесненията и са насочени към структурната безработица. Въпреки това смята, че професионалните гимназии правят ключови стъпки към промяна.

https://www.economic.bg/bg/a/view/stagnacija-i-strukturni-problemi-kak-izglejda-pazaryt-na-truda-bylgarija

2. Бизнес

industryinfo.bg – Конференция на Конфиндустрия България представи добри практики в сферата на устойчивите бизнес модели

Публикувана: 23.04.2024 15:05

На 18 април в София се проведе международна конференция на тема “ESG и Глобалните цели: практически насоки за фирмите”, организирана от Конфиндустрия България. Целта на инициативата е да се насърчи глобалната и устойчива икономика според критериите ESG, като предостави на фирмите практически насоки и успешни практики за правилно въвеждане и отчитане на напредъка.

Събитието представи експертни анализи и добри практики за справяне с предизвикателствата пред бизнеса във връзка с екологичните, социалните и управленските ангажименти. От отчитането и верификацията на ESG политики и инвестиции, през изграждането и измерването на ESG стратегии, до прилагането на пазарните сертифициращи стандарти за докладване и създаването на нефинансови декларации – конференцията предложи поглед върху иновационните практики, необходими за изграждане на устойчив бизнес модел. Своите гледни точки относно изграждането и измерването на ESG стратегиите, новите финансови и инвестиционни инструменти изложиха специалисти от различни браншове.

Роберто Санторели, председател на Конфиндустрия България, откри събитието, като подчерта значението на иновацията и сътрудничеството в постигането на устойчив и успешен бизнес. “Вярваме, че устойчивостта трябва да бъде не само етичен приоритет, но преди всичко възможност за компаниите да се развиват и да въвеждат иновации в името на едно по-добро бъдеще за самите тях като инвеститори, както и за техните служители и клиенти.”

Конференцията беше структурирана в две основни части. Първият панел се фокусира върху институционалните изисквания и законодателни инициативи с участието на представители от международни организации като Глобалния договор на ООН, от Министерството на финансите и от Българската агенция за инвестиции (БАИ). Вторият панел предложи практически насоки и инструменти за компаниите, които целят въвеждането на ESG политики в своята дейност.

Участниците от Италия и България, представители на водещи компании и организации в областта на устойчивостта и иновациите, споделиха своя опит и най-добри практики за изграждане на устойчиви бизнес модели.

: Конфиндустрия България

Ключови думи: Конфиндустрия Confindustria ESG устойчивост

Област: Събитията

https://industryinfo.bg/article/32979-konferenciia-na-konfindustriia-balgariia-predstavi-dobri-praktiki-v-sferata-na-ustoychivite-biznes-modeli

starozagorskinovini.com – Стара Загора може да е част от проектите за обновяване на Украйна

Публикувана: 23.04.2024 14:55

Чрез ръководния екип на Общината заместник-посланикът Анна Тертична покани местните фирми на бизнес форум Надявам се Стара Загора да прояви интерес към участие в големия украинско-български бизнес форум, който се провежда на 25 април в София едновременно присъствено и онлайн. Поканата отправи в Община Стара Загора заместник-посланикът на Украйна у нас Анна Тертична. На 22 април тя разговаря със заместник-кмета с ресор „Общинска собственост, здравеопазване и социални дейности“ Павлина Делчева, както и с директора на Дирекция „Европейски програми и протокол“ Георги Симеонов. „Говорейки за украинско-българското двустранно сътрудничество, искам да отбележа, че миналата година беше изключително успешна, имахме повече от десетки контакти на най-високо ниво. В продължение на тези посещения и договорености на 25 април в София се провежда големият украинско-български бизнес форум. Предполагам, че Българската търговско-промишлена палата ще покани и регионалната в Стара Загора, ще има голямо присъствие от украинския бизнес, повече от 30 делегати, както и възможност за онлайн включване в работата на този форум“, поясни заместник-посланикът. Според нея форумът наистина представлява огромен интерес и за двете страни, тъй като през последните 4 години товарообменът е нараснал тройно и има къде да расте нататък. „Тази година ще се проведе и форум на градове и региони в Украйна и също така се надяваме, че Стара Загора ще прояви интерес към участие и в този форум, предвид възможностите, които се отварят с проекти за възобновяване на Украйна, съобщи още зам.-посланик Тертична. Тя припомни огромната подкрепа към Украйна и от страна на Европейския съюз, и от страна на САЩ. „Много проекти вече стартират, планира се възобновяване на работата на огромно количество предприятия от стратегическо национално значение, особено в сферата на енергетиката“, обяви заместник-посланикът. Тя наблегна на този промишлен отрасъл, тъй като от страна на старозагорските й домакини бе разяснено колко значим е той и за града, и за региона. На бизнес форума на 25 април в София ще се разискват проекти в различни сфери – селско стопанство, преработвателна промишленост и свързани с инфраструктурата. Заместник-посланикът на Украйна Анна Тертична бе на посещение в Стара Загора във връзка с откриването на изложба „Солидарни с Украйна! Ужасът на войната срещу Украйна в снимки и детски рисунки“. Изложбата е ситуирана във Военен клуб – Стара Загора, и може да бъде разгледана до 26 април. По време на срещата й в Общината стана известно, че в Стара Загора и региона живеят повече от 1600 украинци. „По принцип в такива места откриваме украинските рафтчета в библиотеките, с което подпомагаме сънародниците ни и децата им“, съобщи Тертична. Тя предложи още съдействие в културен план с организирането на изложби, прожекции на документални и художествени филми. (СН)

https://starozagorskinovini.com/stznews/%d1%81%d1%82%d0%b0%d1%80%d0%b0-%d0%b7%d0%b0%d0%b3%d0%be%d1%80%d0%b0-%d0%bc%d0%be%d0%b6%d0%b5-%d0%b4%d0%b0-%d0%b5-%d1%87%d0%b0%d1%81%d1%82-%d0%be%d1%82-%d0%bf%d1%80%d0%be%d0%b5%d0%ba%d1%82%d0%b8%d1%82/

dunavmost.com – 10 000 евро финансиране за дамите в агросектора

Публикувана: 23.04.2024 13:40

Дами имат шанс да спечелят 10 000 евро, за да развият свой бизнес с агрохрани

Десет мотивирани жени, които имат интерес в сектора на агрохраните, ще имат шанса да финансират своята бизнес идея, като се включат в тазгодишното издание на програмата “Участие на жени в производството на селскостопански храни”/Empowering Women in Agrifood 2024 – EWA), съобщиха от Областния информационен център – Варна, предаде БТА.

Тя се изпълнява от Европейския институт за иновации и технологии в храните – EIT Food, а Регионалната агенция за предприемачество и иновации – Варна /РАПИВ/ е съдействаща организация.

Целта на програмата EWA е да мотивира представители на ръководени от жени стартъпи в ранен етап на развитие и дами с бизнес идея в областта на селскостопанските продукти да засилят потенциала си, да получат необходимите знания, доверие и достъп до мрежи, за да започнат успешно устойчив бизнес и да го развият.

Участие в инициативата, която се провежда във Варна от РАПИВ, могат да вземат жени на възраст над 18 години, които живеят в България, имат бизнес идея или компания в областта на производството на агрохрани и/или съпътстващи дейности на територията на страната. При наличие на фирма, тя трябва да е до 3-годишна и да е получавала не повече от 60 000 евро частна или публична подкрепа до момента.

Десетте дами, участнички в програмата, в продължение на шест месеца ще имат възможност за менторство, обучения по специализирани тематики, включване в EWA Agrifood общност, участие в pitching събитие. Всяка от тях ще има шанса да впечатли журито и да спечели награда, за да финансира своята бизнес идея. За първо място тя е 10 000 евро, а за второ – 5000 евро. Всички одобрени участнички ще получат финансова подкрепа в размер на 1000 евро за покриване на разходи по включване в събитията.

Участието в програмата е на български език и е безплатно за одобрените дами. Крайният срок за кандидатстване е 24 май 2024 г. на следния линк: www.f6s.com/ewa-2024-bulgaria-blgaria/apply.

https://www.dunavmost.com/novini/10-000-evro-finansirane-za-damite-v-agrosektora

bloombergtv.bg – Еврото ще наложи промени не само в касовите апарати, но и в бизнес софтуера

Публикувана: 23.04.2024 12:20

Пренастройката на бизнес софтуера, използван от компаниите в България, за работа с еврото след присъединяването на страната към еврозоната зависи от приемането на регулаторната рамка. Компаниите могат да направят предварителни тестове, да водят разговори с доставчиците на софтуера, но при интеграцията с фискалните устройства не може да се прави подготовка без ясен формат и структура на комуникацията с тези устройства, за да се случва обмена на данни с НАП. Това каза Паско Пасков, член на Българската асоциация за развитие на бизнес софтуер и управител на “Степ-Софт”, в предаването “Бизнес старт” с водещ Христо Николов.

“При всички положения “тясното място” е Българския институт по метрология – хората там ще бъдат наистина изключително натоварени, защото от тях зависи не само одобрението на фискалните устройства, но трябва да одобрят всички системи на бензиностанциите, големите търговски вериги.”

При предишната промяна при касовите апарати е имало няколко месеца подготовка и готови регулаторни текстове, напомни Пасков. “Сега е ясно, че имаме закон, там се казва, че трябва да бъдат заложени промени, които изискват промени във фискалните устройства, но не става ясно останалата част – счетоводен софтуер, ТРЗ.”

Общественото обсъждане на закона за въвеждане на еврото в България приключва на 24 април, като след това трябва да бъде гласуван в Народно събрание. Законът предвижда период от 18 месеца на обявяване на цените в евро и левове и актуализация на всички фискални устройства. Дадени са и ясни срокове за различните етапи от промяната при устройствата, но няма яснота как ще се извършва комуникацията им с НАП, докато не станат ясни какви ще са последващите промени в наредба Н-18 за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти, каза Пасков.

Няма устройства, за който ще бъде невъзможно да бъдат пренастроени.

Повече за очакваните технически предизвикателства при въвеждането на еврото, какъв опит можеше да почери България от Хърватия може да гледате във видеото.

Всички гости на предаването “Бизнес старт” може да намерите тук.

https://www.bloombergtv.bg/a/16-biznes-start/129609-evroto-shte-nalozhi-promeni-ne-samo-v-kasovite-aparati-no-i-v-biznes-softuera