24.04.2024

Преглед на медиите 24.4.2024 (сряда)

1. КРИБ

banker.bg – Тристранката обсъжда промени при изплащането на обезщетения на трудовата борса

Публикувана: 24.04.2024 08:40

Националният съвет за тристранно сътрудничество ще проведе днес (24 април) първото си заседание на в мандата на служебното правителство. Очаква се Тристранката да разгледа промени в Наредбата за отпускане и изплащане на обезщетения за безработица на борсата.

На заседанието представителите на синдикатите – КНСБ, КТ “Подкрепа”, на работодателите – КРИБ, на бизнеса – Българската стопанска камара, на Българската търговско-промишлена палата и на държавата – в лицето на финансовия министър Людмила Петкова – ще обсъдят проекта на Националния план за действие по заетостта.

По него е планирано 88 млн. лева – с 15 млн. лева повече в сравнение с 2023 г. – да се насочат към осъществяване на активни политики на пазара на труда през 2024 година.

https://banker.bg/2024/04/24/%d0%b1%d0%be%d1%80%d1%81%d0%b0%d1%82%d0%b0/

economic.bg – Италианският бизнес разширява инвестициите си в България

Публикувана: 24.04.2024 08:15

През 2009 г. житейският му път го довежда в Пловдив, България, където семейният му бизнес се занимава с отглеждане на плодове и има преработвателна дейност и значителна продукция за износ към 35 държави.

Роберто Санторели е президент на Конфиндустрия България, която обединява италианските предприемачи в България. Той е член на Италианската търговска камара в България и Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) и Университета по хранителни технологии.

Г-н Сантолери, по Ваши наблюдения, как италианският бизнес в България приема ESG концепцията и какви стъпки в тази посока прави той?

Италианският бизнес в България приема лесно ESG концепцията, защото тя е доста развита в Италия. Големите предприятия от години подготвят отчети за устойчивост и изискват това от техните доставчици, които основно са малки и средни фирми. Италианските компании в България вече са готови за тези изисквания, защото те го правят там и започват да го изграждат и тук.

Какви инвестиции правят италианските фирми в България?

Много фирми инвестират в соларни паркове, които изграждат в предприятията, и това, което правят, е да инвестират в кръгова икономика. Те също така много се интересуват от вътрешни обучения на персонала. В момента Конфиндустрия България участва в един международен проект за изкуствен интелект, който да следи компетентностите в компаниите и ги развиват. Този проект ще го използват фирмите за допълнителни обучения на техните служители.

Предстои въвеждането на т. нар. ESG отчитане в България, транспонирането на CSRD, с промените в Закона за счетоводството. Какви предизвикателства среща бизнесът в тази връзка?

Винаги, когато има нещо ново, фирмите се притесняват. Но реално това не е нещо ново, защото в Италия се докладва отдавна. Затова организираме тази конференция – за да докажем на фирмите, че да се следят обвързаните с ESG показатели е важно за самата фирма. Въпросът не е да се докладва само защото го изисква законът. Това, което е важно, е, че когато една фирма започва инициатива, трябва да мисли как това влияе на околната среда, на служителите, на обществото и на самата фирма. Това е най-важно, защото само така може да си устойчив като бизнес. Ние виждаме много ясно това с оплакванията от недостиг на някои специалисти – те не се изграждат от днес за утре. За тях трябва да се инвестира в обучение. Иновациите навлизат много бързо и ако ние не сме близо до университетите, училищата, няма как да имаме готови кадри.

Имате ли някакви забележки по повод законопроекта за промени в Закона за счетоводството?

Засега не. Чакаме новото правителство, за да видим дали ще внесат някои промени или ще решат да го приемат по този начин.

Изглежда, че италианското присъствие в България расте в последните години. Има ли интерес от потенциални нови италиански инвеститори в България и от какви сфери са те?

Това, което забелязваме в последните две години, е, че самите фирми, които са инвестирали преди години, се разширяват. По този начин се увеличават италианските инвестиции.

А има ли нови инвеститори, които проучват България?

Има проучване, ще видим дали ще се осъществи като инвестиция. Голяма инвестиция, която ще бъде въведена в експлоатация, е заводът за фотоволтаични панели край Ямбол.

Кои са най-големите притеснения на потенциалните инвеститори?

Най-голямото притеснение на потенциалните инвеститори и на нас, които вече сме тук, е политическата нестабилност. Ако има стабилно правителство, може да се разговаря, да се обсъждат планове за бъдещето. Ако не, постоянно се променя начинът на действие и фирмите не могат да планират тези неща. Това е сериозен проблем и не знам дали със следващи избори ще се отстрани по някакъв начин.

България наполовина вече е в Шенген. Това изглежда голямо предимство за Италия, тъй като една трета от българския експорт за Италия е по вода.

Да, търговският обмен към момента между България и Италия е около 3.5 млрд. евро. Наистина фактът, че вече сте в Шенген улеснява много транспорта, макар и България да не е напълно в Шенген. Това улеснява много транспорта и движението на стока. Също това оказва добър ефект на туризма.

Този макар и половинчат Шенген може ли да бъде стимул за потенциални инвеститори?

Сигурно това е улеснение, но най-голям стимул е политическата стабилност, което е свързано и с пълноправното влизане в Шенген. Инвеститорите искат да влагат в стабилна държава. От друга страна фактът, че стока може да се движи по-бързо, е много важно. Преди години имахме една италианска фирма в Русе, която искаше да разшири производството си, но заради твърде натовареният мост между България и Румъния предпочете да отидат в Румъния. Затова ние много често говорим с Министерството на регионалното развитие да натиснат на втори мост при Русе, защото това е важно за инвестициите.

Ние работим и по един проект за интермодален терминал. Идеята е да вържем Северна Италия с България и от България вече да стигаме Източна Европа. Този проект включва железопътен, морски и сухопътен транспорт и изисква инвестиции от Италия, от България и от частни инвеститори. Искаме това да бъде публично-частно партньорство.

Колко би струвал този проект?

По груби сметки около 2 млрд. евро.

https://www.economic.bg/bg/a/view/italianskijat-biznes-razshirjava-investiciite-si-v-bylgarija

2. Работодатели

expert.bg – Зелена светлина за по-лесно наемане на чужди сезонни работници

Публикувана: 24.04.2024 14:50

138

Парламентарната комисия по туризъм прие на първо четене Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България (ЗЧРБ), внесен от Маноил Манев и Теменужка Петкова от ПГ ГЕРБ-СДС, с който се цели оптимизиране на процеса по наемане на граждани на трети страни на сезонна работа.

Служебният министър на туризма Евтим Милошев, който присъства на заседанието на комисията, посочи, че решаването на проблема със сезонните работници от трети страни е въпрос, който вълнува работодателските организации в туризма, които изпитват проблеми при попълването на дефицита на работна ръка. Приемането на този законопроект би било знак за това как народното представителство подкрепя работата на работодателите в този сложен момент, каза Милошев и допълни, че би било безспорен успех, ако тези нормативни промени бъдат приети в оставащите два дни работа на този парламент.

Основните промени се отнасят до процедурата по предоставяне на възможност за дългосрочна и краткосрочната сезонна заетост. Законопроектът цели да се създаде правна възможност чужденец, който пребивава на територията на България и притежава разрешение за пребиваване, различно от единното разрешение за пребиваване и работа, висококвалифицирана заетост и вътрешнокорпоративен трансфер, да кандидатства за пребиваване, без да е необходимо да напуска територията на страната, се посочва в мотивите към проекта на нормативен акт.

Още: Ето колко чужденци получиха разрешения за работа у нас

Законопроектът цели прецизиране на релевантните разпоредби от ЗЧРБ по отношение на здравното осигуряване на сезонните работници с разрешено право на продължително пребиваване след получаването на документа за пребиваване; възможност за удължаване срока на пребиваване на чужденци, извършващи сезонна работа.

Законопроектът бе приет на първо четене и от Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред на извънредно заседание вчера.

Още: НАП: Сезонните работници трябва сами да си плащат здравните си осигуровки

https://www.expert.bg/macroview/tourism/zelena-svetlina-za-po-lesno-naemane-na-chujdi-sezonni-rabotnici-2208871.html

blitz.bg – Ще излети ли Смилен Вълов от Агенцията по заетостта след огромния хаос?

Публикувана: 24.04.2024 11:10

https://blitz.bg/obshtestvo/shche-izleti-li-smilen-vlov-ot-agentsiyata-po-zaetostta-sled-ogromniya-khaos_news1014574.html Blitz.bg

В Агенцията по заетостта и бюрата по труда в цялата страна цари пълен хаос. Причината е в лошото управление на структурата от директора Смилен Вълов, заявиха пред БЛИЦ множество работодатели, служители на агенцията и кметове на общини. Той е от ПП-ДБ и показва невъзможност да се справи с проблемите. Дори неговите хора вече не искат да носят негативите, които предизвиква сред работодателите и безработните хора, като смятат, че трябва да бъде сменен.

Бизнесът се оплаква, че са забавени с месеци обработката на документи за достъп на чужденци /над 2000 преписки по информация от работодатели. С нови устройствен правилник на Агенцията по заетостта беше създадена самостоятелна дирекция със значително увеличен брой служители. На практика не се е променило положението от миналите години. Напротив станало е по-зле.

Екипите в бюрата по труда не могат да окажат съдействие нито на безработните, нито на работодателите. Причината е, че не разполагат с информация какво, кога предстои, ще има ли и какви програми за заетост, как и по какъв ред ще се финансират, за какви целеви групи и дейности, дали и кога ориентировъчно ще стартират и т.н. И то в година, в която държавният бюджет е приет своевременно, оперативните програми вече са почти в средата на програмния период, реализира се Национален план за възстановяване и устойчивост и много други програми и процедури, финансирани с европейски средства. За сравнение, през предходните 2 години, въпреки, че липсваше Национален план за действие по заетостта през първите 4-6 месеца, е имало информация към всички групи.

Обученията с ваучери по дигитална компетентност, рекламирани в сайта на Агенцията по заетостта, остават все още неясни за служителите в бюрата по труда, а оттам и за потенциалните потребители на тази услуга, коментират служители и работодатели. Има проблеми с плащанията по действащите договори за субсидирана заетост поради промяната, кадровата и техническа необезпеченост на новото плащащо звено (бившите 9 регионални счетоводни отдели вършат дейността на новите 30 счетоводни отдела в 28-те областни бюра по труда).

Освен липсата на информация, от началото на тази година се наблюдава рязка промяна в работата на бюрата по труда, което не е типично за тях. Видимото им желание и старание да бъдат полезни се ограничава силно от невъзможността да го постигнат, предвид, че не могат да дадат отговори на поставяните към тях въпроси и явно вече няма към кого да се обърнат, да потърсят и получат адекватни отговори и необходима информация в централата. Липсват и достъпни източници за получаване на такава. Публикациите в сайта и социалните мрежи на Агенцията са свързани с форуми и хвалби, но не са насочени и не носят информация на клиентите на бюрата по труда много позитивни, но те обикновено не касаят работата на местно ниво, услугите на агенцията, които години наред сме получавали, търсим и разчитаме отново на тях, обясниха представители на бизнес организациите.

С промените от началото на годината е пренасочен персонал и свободен щат към административни, контролни и други длъжности и дейности, които не са пряко свързани с предоставянето на услугите на Агенцията по заетостта, което пряко намалява капацитетът за основни дейности – посреднически и други услуги към безработни и работодатели. По информация от служители в системата цари хаос, като вече четвърти месец след структурните промени, няма ясни указания, инструкции, основната посредническа дейност изобщо не е предмет на такива, вкл. и поради пренасочения фокус и щатни бройки към дейностите за контрол и счетоводство. Активната политика /програми, мерки, проекти за заетост/ е още по неясна; не са окомплектовани и не работят адекватно новите финансови отдели в областните бюра по труда; координационните връзки и комуникационни канали между централа и местните бюра е почти липсваща или неадекватна.

Според служители има напрежение на всички нива, защото се наблюдава неравнопоставеност в заплащането на експерти с еднакви длъжности и месторабота, поради това, че една част се водят от централна дирекция (или са от „своите”); множество дисциплинарни производства (вкл. и по обществени поръчки, грешно обявени, за което вероятно трябва да се извърши съответен одит както на поръчката, така и за неоснователно наложени наказания, нанесени морални и психически щети, превишаване на правомощия и т.н.), предсрочно или принудително освобождаване на персонал, масово назначаване в последните 2 месеца на ключови позиции, незачитане и подценяване на някои служители/екипи на принципа „наши и чужди”; неглижиране на основни функции и дейности в централата и бюрата по труда и др., коментират експерти от агенцията.

В структурата липсва приоритизиране на дейностите, свързани с еврофондовете, контролните дейности, което води до увеличаване на персонала, респективно разходите за тях за сметка на тези, свързани с основната посредническа функция на АЗ /какви ли са разходите за контролни дейности, командировъчните, например, спрямо същия период на 2023 с колко са се променили?/, питат служителите. Отговорът е в ръцете на новия служебен социален министър и той трябва да бъде бърз и категоричен!

https://blitz.bg/obshtestvo/shche-izleti-li-smilen-vlov-ot-agentsiyata-po-zaetostta-sled-ogromniya-khaos_news1014574.html

dnes.bg – До 2026 г.: Пада тайната на заплатите във фирмата

Публикувана: 23.04.2024 22:05

Дотогава трябва да въведем директивата на Брюксел Брюксел е спуснал директива, според която тайната на заплатата трябва да отпадне, а фирмите да са длъжни да публикуват на интернет страниците си стартовите възнаграждения на своите служители. Страната ни има срок до 7 юни 2026 да въведе директивата на Европейския парламент и Европейския съвет от 10 май 2023 г., за укрепване на прилагането на принципа на равно заплащане на жените и мъжете, равен труд, или труд с равна стойност чрез прозрачност в заплащането, съобщи пред БНР Тодор Капитанов, вицепрезидент на КНСБ.

По думите му няма никакъв проблем персоналните заплати да бъдат огласявани, като това, което следва да бъде въведено в българското законодателство е, че при поискване работещите имат право да знаят критериите, по които е определено тяхното възнаграждение, както и това на работещите на подобна длъжност във фирмата.

Също така работодателят трябва да докаже липса на разлика в заплащането на мъжете и жените. Капитанов посочи, че досега когато човек започва работа договарянето на заплатата става на база пазарене, но след въвеждането на директивата трябва да има точни и ясни критерии, по които сумата ще бъде определяна.

“Спрямо директивата работодателите нямат право да питат и да се информират предварително каква е била заплатата на предходната работа, за да могат да решават дали да дават по-ниска, или по-висока такава. Изцяло целта на всички тези действия е да се направи начин, по който по обективни критерии да се определя цената на труда, а не на субективни, както е в повечето случаи в България”, разкри Капитанов.

Той допълни, че разликата в заплатите се отразява и в пенсиите, като при жените те са средно със 138 лв. по-ниски от тези на мъжете.

  Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

https://www.dnes.bg/notifikacii/2024/04/23/do-2026-g-pada-tainata-na-zaplatite-vyv-firmata.605417

3. Бизнес

investbg.net – Lion’s Head придоби три логистични парка във Варна, София и Русе за €71,4 милиона

Публикувана: 24.04.2024 14:50

Компанията за инвестиции в бизнес имоти Lion’s Head подписа договор за придобиване на компания BPD – инвеститор в логистични и индустриални имоти. Сделката е най-голямата в сектора от години – размер на 71,4 млн. евро.

С тази инвестиция AG Capital навлиза в нов за групата клас бизнес имоти и става вторият по големина собственик на индустриални площи в България. Покупката се реализира с инвестиция на International Finance Corporation (IFC) – част от Световната Банка и финансиране от UniCredit Bulbank.

Трите проекта обект са с обща застроена площ от 75 065 кв. м и се намират на ключови за страната локации – София, Варна и Русе. Lion“s Head е джойнт венчър на AG Capital и Old Mutual Property. В логистичните центрове, които бизнесът придобива има наематели като международни компании Phoenix Pharma, DHL, DB Schenker, Carlsberg, Speedy (Geopost), Wurth, Sopharma и др.

Източник: Lion’s Head

Русе логистичен център

Паркът във Варна е един от малкото в Морската ни столица, които предлагат както сух склад, така и складови площи с температурен контрол. Паркът разполага и с покривна фотоволтаична централа. Това е и най-големият от трите логистични парка. Центърът е доминантен за града и региона и предлага над 42 000 кв. м складови, офис и търговски площи.

Световната банка инвестира €150 милиона в платформа за бизнес имоти, оперираща в България

Lion’s Head притежава и управлява пет офис сгради: две в София и три в Букурещ

Проектът в София е със стратегическа локация на източната дъга на Околовръстен път, с бърз достъп и до централните градски райони, и до летището, така и до магистралите „Хемус“ и „Тракия“. Проектът е избран за централен склад на водещата фармацевтична дистрибуционна компания „Фьоникс Фарма“ и „Софарма Трейдинг“.

Източник: Lion’s Head

София логистичен център

Логистичният център в Русе се намира в непосредствена близост до Дунав мост 1 и ключовата гранична връзка с Румъния, в единствената модерна индустриална зона на града.

„Lion’s Head планира разширяване на настоящите проекти с изграждане на допълнителни 28 000 кв. м във Варна и Русе.“, коментиеа Владимир Гюрджиев, Групов Директор Логистични Проекти, Lion’s Head.

За компанията

Lion’s Head е компания за инвестиции и управление на знакови бизнес имоти в Централна и Източна Европа. В портфолиото на дружеството са пет офис сгради с обща площ 235 000 кв.м: две в София – Полиграфия офис център и Мегапарк, и три в Букурещ – Oregon Park. Сред наемателите са глобалните компании Oracle, Deloitte, EY, Thermo Fisher, Bosch, Groupama, Payhawk, Kostal, GFK.

Article source: https://money.bg/companies/kompaniya-za-investitsii-v-biznes-imoti-pridobi-tri-logistichni-parka-vav-varna-sofiya-i-ruse-za-eur71-4-miliona.html

http://investbg.net/?p=120326

dariknews.bg – Има ли съкращения на работници заради навлизането на изкуствения интелект у нас

Публикувана: 24.04.2024 14:40

Google News Showcase

Instagram

, но в някои направления нуждата от квалифицирани специалисти остава. Добра новина за търсещите работа в сферата на високите технологии е, че в страните членки на Европейския съюз, сред които е и България, има известен консерватизъм по отношение на използването наза оптимизиране на бизнес процесите. Това означава, че драстично съкращаване на работници, които да бъдат заместени от “умни машини”, все още не се наблюдава. Това стана известно от думите на, изпълнителен директор на Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии (AIBEST).Тя посочи, че в световен мащаб през миналата година е имало освобождаване на кадри, тъй като по време на пандемията от COVID-19 са били наети много хора, за да се отговори на нуждата от дигитализация.”В момента компаниите се връщат към нормалния брой кадри, от които имат нужда. У нас този процес не е осезаем. Изкуственият интелект е– по голямата част от бизнеса все още се ориентира как да го приложи в своята работа, за да повиши продуктивността”, каза Георгиева., добави още тя и разясни, че те са в посока повишаване на ефективността на операциите в даден бизнес. “Това, разбира се, не включва съкращаване на работници”, уточни изпълнителният директор на AIBEST. По думите ѝ в Европа тепърва се приемат закони за изкуствения интелект, което носи нуждата от ново приспособяване. Бизнесът от своя страна е на мнение, че именно в него е бъдещето на технологиите, но все още е сравнително сдържан относно разкриването на пълния му потенциал, стана известно от думите на Георгиева.Днес Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии (AIBEST) организира среща в Бургас между представители на организацията, бизнеса и образователните институции в града. Инициативата се провежда в рамките на третото национално “Роуд шоу” на AIBEST, целящо да скъси дистанцията между учащите и компаниите от ИТ сектора, предлагащи работа.”Миналата година събрахме около 400 деца. Голяма част от тях намериха поле за реализация. Много от децата се включиха и в друга наша инициатива – “Техническа академия”, с която им помагаме да доразвият, работейки по различни проекти в групи. Имаме и деца, които си намериха трайно работа. Бизнесът сподели, че е открил много кадри в Бургас”, каза Наталия Георгиева.

https://dariknews.bg/novini/bylgariia/ima-li-sykrashteniia-na-rabotnici-zaradi-navlizaneto-na-izkustveniia-intelekt-u-nas-2381827

banker.bg – Бизнесът търси 200 000 работници, фалира ако държавата не се намеси спешно

Публикувана: 24.04.2024 13:25

Проблемът с липсата на работна сила е проблем не само на България и на Европейския съюз, това е проблем от световен мащаб, каза Веселин Халачев по време на откриването на Националният форум „Работна сила от трети страни в подкрепа на българския бизнес“.

200 000 работници не достигат на бизнеса, 30 000 липсват в туристическия бизнес, заради, което сезон 2024 е под въпрос. Държавата трябва да се намеси спешно и да улесни процесите за внасяне на работна сила от трети страни, в противен случай ни чакат много фалирали бизнеси.

Идеята за по-голяма ефективност в обработването на документите подкрепи и зам.министърът на икономиката и индустрията Николай Павлов, който напомни, че ведомството му е инициирало сериозен анализ на проблема и че от началото на април работи дигитална платформа, синя карта, която ще дигитализира процесите за набиране на чужди работници у нас. В процеса на привличане на висококвалифицирани кадри може да се включат и търговските аташета в чужбина, които са 60.

Темата за работната сила е подценена, по нея се работи на парче, а от 2017 г. проблемите се задълбочават, заяви депутатът от ГЕРБ Деница Сачева. Според нея темата за пазара на труда трябва да е водеща в социалната политика. Тя е убедена, че форуми като този – на който се срещат законодатели, администрация и бизнес, са изключително полезни. Държавата трябва да се намеси и да определи кои са приоритетните сектори. За обединение на институциите в името на обща кауза призова и депутатът от ПП Ванина Вeцина. Според народния представител от БСП Драгомир Стойнев няма последователна политика по въпроса с работната сила. Липсата й се усещала и в администрацията.

В дискусията се включиха и представители на агенцията по Заетостта, към МТСП, дирекция Миграция към МВР, Министерство на външните работи, преподаватели, експерти, представители на бизнеса. В Националния бизнес форум се включи и представител на Министерството на труда и намаляване на бедността в Узбекистан, който сподели, че държавата му е готова да изпрати работна сила у нас.

За събитието повече на : ОБК (ubclubs.eu)

Четете още по темата на : Защо Германия ще внася работна ръка, след като разполага най-малко с милион мигранти? (banker.bg)

https://banker.bg/2024/04/24/%d0%b1%d0%b8%d0%b7%d0%bd%d0%b5%d1%81%d1%8a%d1%82-%d1%82%d1%8a%d1%80%d1%81%d0%b8-200-000-%d1%80%d0%b0%d0%b1%d0%be%d1%82%d0%bd%d0%b8%d1%86%d0%b8/

investor.bg – Готови ли са фирмите у нас за промени в бизнес софтуера заради еврото

Публикувана: 23.04.2024 22:55

Все още няма яснота как ще се извършва комуникацията на фискалните устройства с НАП

Пренастройването на бизнес софтуера, използван от компаниите в България, за работа с еврото след присъединяването на страната към еврозоната зависи от приемането на регулаторната рамка. При интеграцията с фискалните устройства не може да се прави подготовка без ясна комуникация с тези устройства, за да се случва обменът на данни с Националната агенция за приходите (НАП). Компаниите могат да направят обаче предварителни тестове, да водят разговори с доставчиците на софтуера, каза Паско Пасков, член на Българската асоциация за развитие на бизнес софтуер и управител на “Степ-Софт”, в предаването “Бизнес старт” Bloomberg TV Bulgaria.

Общественото обсъждане на закона за въвеждане на еврото в България приключва на 24 април, като след това трябва да бъде гласуван в Народно събрание. Законът предвижда период от 18 месеца на обявяване на цените в евро и лева и актуализация на всички фискални устройства. Дадени са и ясни срокове за различните етапи от промяната при устройствата, но няма яснота как ще се извършва комуникацията им с НАП заради последващи промени в наредба Н-18 за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти, каза Пасков.

От Българския институт по метрология зависи не само одобрението на фискалните устройства, но одобрението на всички системи на бензиностанциите, големите търговски вериги и т. н., уточни той.

“Сега е ясно, че имаме закон, в който се посочва, че трябва да бъдат заложени промени във фискалните устройства, но не става ясно останалата част – счетоводен софтуер, за труд и работна заплата и т. н.”, обясни гостът.

Повече за очакваните технически предизвикателства при въвеждането на еврото може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

https://www.investor.bg/a/540-danatsi-i-byudzhet/393077-gotovi-li-sa-firmite-u-nas-za-promeni-v-biznes-softuera-zaradi-evroto