25.04.2024

Преглед на медиите 25.4.2024 (четвъртък)

1. КРИБ

actualno.com – България единствена в ЕС не е въвела всички облекчения от глобалния корпоративен данък

Публикувана: 25.04.2024 09:45

България е единствената държава в Европейския съюз, която е въвела национален допълнителен данък – т.нар. глобален данък върху големите местни и мултинационални корпорации от 15% – но не е позволила да се използват всички облекчения. Това показва изследване на Експертния клуб за икономика и политика (ЕКИП) с автори Пламен Донев и Стоян Панчев.

След преглед на режимите по въвеждане на глобалния данък от 15%, докладът установява, че България е единствената членка на ЕС, която не е приложила напълно изключението за съществена стопанска дейност и изключението “de minimis”.

Още: КРИБ: Не сме против корпоративния данък, но само в България няма облекчения за бизнеса

Според авторите на доклада този пропуск поставя страната в неизгодна ситуация по отношение привличането на чуждестранни инвестиции и стимулирането на водещите български индустриални групи към международно разрастване.

Нивото на данъчно облагане е приоритетен фактор при привличане на значими инвестиции – факт, потвърден с почти пълен консенсус в академичните изследвания и скорошни изказвания на западните браншови партньори. У нас често битува погрешното схващане, че корпоративният данък от 10% е ниска ставка и следователно проблемът е другаде. Макар и пречките пред инвестициите да са с много аспекти, трябва да се има предвид, че 54% от печалбите на големите мултинационални корпоративни групи се облагат с ефективна данъчна ставка, която е по-ниска от 10%. Тоест, дори плоският данък от 10% е по-висок от ефективната ставка, която международният бизнес плаща върху над половината от печалбите си.

Още: Германия одобри глобалния корпоративен данък

Затова авторите на доклада препоръчват въвеждането на пълния пакет облекчения от глобалния данък от 15% да бъде приоритетна задача за законодателната и изпълнителната власт през 2024 г. Това ще даде нови инструменти и стимули за реализирането на значими инвестиции в България – каквито липсват през последните години, както според икономисти и анализатори от НПО сектора, така и вече според управляващите органи на водещи международни западни търговски камари у нас.

Промени в ЗКПО

Докладът препоръчва промени в три члена на ЗКПО, които биха въвели пълния пакет облекчения и биха направили България отново равнопоставена и дори с данъчни предимства при привличането на мултинационални инвестиции. Последното е особено важно с оглед на процесите по изтичане на международни инвестиции от Европа към САЩ и Китай, и стагфлацията в ЕС и eврозоната, която може да бъде преодоляна единствено чрез повече инвестиции в производство на стоки и услуги.

https://www.actualno.com/economy/bylgarija-edinstvena-v-es-ne-e-vyvela-vsichki-oblekchenija-ot-globalnija-korporativen-danyk-news_2209440.html

economic.bg – Вечерни новини: Предизборни 1.2 млрд. лв. за „Мини Марица Изток“; Италианските инвестиции се увеличават

Публикувана: 24.04.2024 19:15

Малко повече от месец преди изборите, и в последните работни дни на настоящия парламент, депутатите от ГЕРБ внесоха проект на решение, с което насочват 1.2 млрд. лв. към „Мини Марица Изток“. Парите са предвидени за рекултивация на терена и са разпределени по 200 млн. лв. за всяка година – от 2024 г. до 2029 г. Решението беше прието в Комисия по енергетика в сряда и още в четвъртък ще бъде гласувано в зала.

Работи се по интермодален терминал за около 2 млрд. евро, който да свърже България със Северна Италия, коментира Роберто Санторели, президент на Конфиндустрия България, която обединява италианските предприемачи в България. Той е член на Италианската търговска камара в България и Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) и Университета по хранителни технологии.

Въпреки наситения с политически събития месец, не се регистрира сериозна промяна в електоралните нагласи. Това показват резултатите от проучване на „Тренд“ сред 1002 пълнолетни граждани в периода 12 – 19 април, по поръчка на “24 часа” и “Нова”.

Либерализацията на пазара на ток на едро беше отложена и на второ четене в Енергийна комисия в сряда. Трите законопроекта, които бяха внесени от различните политически групи, бяха обединени в общ, гласуван днес.

По-малко от два месеца преди официалния старт на летния туристически сезон депутатите предприеха първи стъпки към улесняването на процедурата по наемане на сезонни работници.

Хората с увреждания ще имат право на безплатна винетка за електромобили с мощност до 160 конски сили. Това стана възможно, след като депутатите окончателно приеха промени в Закона за пътищата, внесени от „Възраждане“. Тези изменения бяха обединени със законопроект, засягащ тол системата, внесен още през януари от „Продължаваме промяната – Демократична България“, но дори не бе обсъден.

Малко повече от месец преди парламентарните избори ГЕРБ и ДПС внесоха законопроект, с който искат да забранят напълно рекламата на хазарт в медиите. И в момента тя е забранена, но операторите се възползват от „вратичка“ в Закона за хазарта, която позволява обявяване на бонуси и тиражи.

Община Бургас ще кандидатства за изграждане на ново училище и на още две учебни сгради. Средствата са осигурени по Плана за възстановяване и устойчивост, чрез процедурата „Изграждане на нови сгради на училища и детски градини“. Общинският съвет вече даде зелена светлина на проекта. Одобрено бе предварително съгласие за прехвърляне на заведение на ПК „Наркооп“, намиращо се на избрания терен за строителството, както и обезщетяване на потребителската кооперация с право на строеж върху общински имот.

236 млн. лева се инвестират в десетте изследователски висши училища в България по Плана за възстановяване и устойчивост. Това съобщи заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева при откриването на първата годишна конференция на проекта SUMMIT на Софийския университет „Св. Климент Охридски“.

В сегмента на индустриалните имоти в България стъпва нов играч. Lion’s Head Investment обяви, че купува три логистични парка – в София, Варна и Русе – от портфолиото на Bulgarian Property Developments (BPD). Сделката е на стойност 71.4 млн. евро и е рекордна за българския пазар.

Ако миналата година по това време високите цени бяха във фокуса на търговските вериги, тази година ситуацията е променена. Натискът от високите цени на хранителните стоки леко се облекчава и няма толкова големи предизвикателства, колкото миналата година. Това обясни изпълнителният директор на Billa България Вигинтас Шапокас по време на годишната пресконференция на компанията.

Една от четирите най-големи световни компании за счетоводство и одит Ernst & Young (EY) придоби denkstatt – австрийският консултант с дейност и в България. Фокусът на фирмата е върху устойчивото развитие, а дейността си в България развива от 2007 г. В последните години е сред водещите на пазара за зелени консултантски услуги.

България изостава най-видимо по пътя към догонването на стандарта на Европейския съюз. За това говорят показателите за паритета на покупателната способност на глава от населението.

Новият списък на професиите за професионално образование и обучение е планиран за обществено обсъждане през юни. Той ще съдържа професии и квалификации, които ще отговорят на бъдещите нужди на бизнеса и развитието на икономиката у нас.

С мнозинство сенатът на САЩ одобри законопроекта за забраната на TikTok в щатите. В събота той мина и през Камарата на представителите, а президентът Джо Байдън зави, че ще подпише промените още в сряда.

https://www.economic.bg/bg/a/view/vecherni-novini-predizborni-1-2-mlrd-lv-za-mini-marica-iztok-italianskite-investicii-se-uvelichavat

в. 24 часа, стр. 6 – 88 млн. лева от държавата, за да обучи и върне на работа над 20 хил. души

Публикувана: 25.04.2024 00:30

Обезщетение за безработица вече ще се иска и с ПИК от НАП

Близо 10 хил. безработни да започнат работа, а над 9 хил. души да бъдат включени в обучения, за да станат по-конкурентоспособни на пазара на труда – това предвижда Националният план за действие по заетостта през 2024 г., за който ще се дадат 88 млн. лв. Той бе приет на вчерашното първо заседание на Националния съвет за тристранно сътрудничество, откакто служебният кабинет положи клетва.

„Приоритетна цел е да се обхванат младежите до 29 г. включително, които не работят и не учат, както и продължително безработните лица”, обясни служебният министър на труда Ивайло Иванов. По последни данни от края на 2023 г. младежите между 15 и 29 г., които не се занимават с нищо у нас, са 147 110. Това е 5% от цялото трудоспособно население на България.

С парите от плана ще се увеличат и заплатите на младежите, включени в програмата „Старт на кариерата” – от 920 на 1100 лв., на младежките и ромските медиатори – от 950 на 1140 лв., и др.

Тристранният съвет прие и промени в Наредбата за отпускане и изплащане на паричните обезщетения за безработица. С тях вече няма да има нужда да се представя удостоверение за наследници, за да се иска неполученото обезщетение на починал роднина. НОИ ще си набавя тази информация по служебен път.

Безработните пък вече ще могат да подават заявленията си за обезщетение по електронен път и с ПИК от Националната агенция за приходите. Досега това бе възможно само с код от Националния осигурителен институт.

Председателите на КТ „Подкрепа” Димитър Манолов и на КРИБКирил Домусчиев, да са ротационни заместник-председатели на Националния съвет за тристранно сътрудничество, приеха още членовете му на заседанието в сряда. (24 часа)

http://clippingpoint.net/article/4b42ce429212dd33cd2428678c0800c55f5f9c42

utroruse.com – Президентът на КТ „Подкрепа“ Димитър Манолов и председателят на КРИБ Кирил Домусчиев бяха избрани за ротационни заместник-председатели на НСТС

Публикувана: 24.04.2024 17:40

Президентът на КТ „Подкрепа“ Димитър Манолов и председателят на Конфедерация на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) Кирил Домусчиев бяха избрани за ротационни заместник-председатели на Националния съвет за тристранно сътрудничество (НСТС). Това обяви пред журналисти служебният заместник министър-председател и председател на НСТС Людмила Петкова след днешното заседание на социалните партньори.

На заседанието бяха избрани ротационни заместник-председатели съответно от организациите на работодателите и синдикатите. За заместник-председатели на тристранния съвет за период от една година са избрани Димитър Манолов, президент на КТ „Подкрепа“, и Кирил Домусчиев, председател на КРИБ, посочи Петкова.

Тя отбеляза, че по проекта на Постановление на Министерския съвет за изменение на Наредбата за отпускане и изплащане на паричните обезщетения за безработица е била постигната подкрепа от социалните партньори, с изключение на Асоциацията на индустриалния капитал в България, които не са подкрепили проекта.

По проекта на Решение на Министерския съвет за приемане на Национален план за действие по заетостта през 2024 г. е била постигната пълна подкрепа, съобщи Петкова.

https://utroruse.com/article/1009175/

2. Работодатели

bta.bg – БТА :: Информационни срещи и трудова борса са организирани в Стара Загора за работниците, които ще бъдат съкратени от ТЕЦ “КонтурГлобал Марица Изток 3”

Публикувана: 25.04.2024 14:40

Във връзка с полученото уведомление за масово уволнение на 160 работници и служители от ТЕЦ в област Стара Загора, Агенцията по заетостта (АЗ) организира поредица от информационни дни за хората, които ще бъдат засегнати от нисковъглеродния преход. Това съобщават от пресцентъра на държавната институция. Поредният информационен ден ще се състои на 30 април в Стара Загора. Работници и служители могат да се включат и в специално организирана за тях трудова борса, която ще се състои в 10:00 часа на 8 май в хотел “Мериан Палас”.

Агенцията по заетостта вече е поканила компании от региона, проявяващи интерес към наемане на служители, които предстои да бъдат освободени от сектора. До момента участие са потвърдили 20 ключови работодатели. Те ще се срещнат директно с търсещите работа и ще представят условията, които предлагат.

На 17 април бяха организирани информационни срещи от местните бюра по труда в Раднево и Стара Загора, а два дни по-късно се състоя и среща с енергетиците в Гълъбово, напомнят от Агенцията. По този начин почти 30 души получиха информация за подкрепата на Агенцията по заетостта и възможностите за прехода от заетост в заетост. През вчерашния ден се състоя и поредната среща в Стара Загора, на поканата за която се отзоваха 37 работници. Те имаха възможност да зададат своите въпроси и да коментират с експерти от Дирекция “Бюро по труда” своята бъдеща професионална реализация. Участниците имаха интерес да разберат повече за преквалификацията и за това как Агенцията по заетостта може да ги подкрепи при изготвянето на бизнес план, какви са възможните обучения, както и какви са техните трудови и осигурителни права.

Агенцията по заетостта е във връзка с работодателя още преди подаване на уведомлението, като с него са се състояли повече от пет работни срещи в Министерството на труда и социалната политика, в които са участвали и представители на синдикатите. Във фокуса на разговорите са били възможностите за подкрепа на работниците и служителите, за да могат да се постигнат бързи преходи от заетост в заетост, отбелязват още от пресцентъра. В градовете Стара Загора, Раднево, Димитровград и Хасково са мобилизирани екипите на Бюрата по труда, които участват в планирането на действия, насочени към освободените служители с оглед тяхното реализиране на пазара на труда, както и в изготвянето на спешен график за информационни инициативи. С работодателя е постигната договореност да предоставя информация на работниците за предстоящите информационни събития и трудови борси.

Както БТА съобщи, на 22 март т.г. ръководството на ТЕЦ “КонтурГлобал Марица Изток 3” взе решение да съкрати около една трета от персонала – до 160 души. Съкращенията ще започнат в средата на май, когато изтича законовият 45-дневен срок от уведомяването за стартиране на процедура за масови уволнения. В централата и корпоративния офис на дружеството работят общо 450 души. Във връзка с това след среща между бившия социален министър Иванка Шалапатова, политическия ѝ кабинет и изпълнителния директор на Агенцията по заетостта (АЗ) Смилен Вълов с изпълнителния директор на ТЕЦ “КонтурГлобал Марица Изток 3” Васил Щонов и представители на Конфедерация на независимите синдикати в България (КНСБ) и Конфедерация на труда “Подкрепа” от Министерството на труда и социалната политика обявиха, че започва картографирането на уменията на заетите в комплекса.

След уведомлението в Областната администрация в Стара Загора се състоя и работна среща между областния управител Ива Радева и представители на общините Гълъбово и Раднево, дирекциите Бюро по труда в Стара Загора, Раднево и Гълъбово, НОИ, Дирекция “Инспекция по труда” и синдикати.

Миньори и енергетици от Старозагорско организираха поредица от ефективни протести на различни места в региона, а днес в столицата се провежда Национален протестен митинг на федерациите на КНСБ и КТ “Подкрепа”. Той блокира площад “Независимост” в центъра на София с искане за отлагане на либерализацията на пазара на електроенергия и в защита на работещите в енергетиката.

https://www.bta.bg/bg/news/economy/660160-informatsionni-sreshti-i-trudova-borsa-sa-organizirani-v-stara-zagora-za-rabotni

profit.bg – Компаниите у нас продължават да изнемогват от липсата на човешки капитал

Публикувана: 25.04.2024 11:40

В шестото прогнозно проучване на пазара на труда на Българската конфедерация по заетостта (БКЗ) работодателите споделят умерени планове за наемане на нови служители за периода април 2024 г. – септември 2024 г. 31% от общо 1 189 анкетирани компании прогнозират увеличение на работната сила, 36% очакват да запазят числеността на служителите си, 15% планират да намалят персонала си, а 18% не са сигурни дали ще задържат или освободят кадри. По този начин нетният коефициент на заетостта — разликата между работодателите, които планират да намалят работната сила, и тези, които прогнозират да я увеличат, е +16%, или увеличение от 6 процентни пункта спрямо предишното шестмесечие и с 24 процентни пункта по-малко в сравнение със същия период на 2022 г. „Основният проблем, с който се сблъскват работодателите в страната, е болезнената липса на хора. Топим се с десет души на час, а до няколко години близо 30% от населението ще се пенсионира. И държавата, и организации като нашата полагат сериозни усилия да върнат поне малка част от българите в чужбина, но резултатите към момента не са обнадеждаващи. На всички ни предстои изключително много работа в тази посока, ако държим да нормализираме не само пазара на труда, но цялата икономика на България,“ коментира Надя Василева, председател на БКЗ. Плановете на работодателите в Бургас да наемат нови служители през следващите шест месеца регистрират най-голямо увеличение — 4 процентни пункта, или коефициент на заетостта от +12%. В сравнение с предишния изследван период прогнозите на работодателите в София, Пловдив и Варна се подобряват с един процентен пункт и коефициентът на заетост достига съответно +66%, +11% и +10%. Русе е единственият регион в страната, в който плановете на компаниите да увеличат работната си сила отчитат спад, като коефициентът на заетост намалява от +6% на +1% за периода април 2024 г. – септември 2024 г. Секторите, в които работодателите споделят най-голямо увеличение на плановете си да наемат служители в сравнение с предишния изследван период, са „Хотелиерство и ресторантьорство“ (ръст от 7 процентни пункта) и „Търговия на едро и дребно“ (увеличение с 5 процентни пункта), като коефициентът на заетост достига съответно +11% и +16%. В секторите „Информационни технологии“ и „Аутсорсинг“ прогнозите на работодателите се подобряват със съответно три и един процентни пункта, достигайки коефициенти на заетост от +24% и +13%. Прогнозата от +9% на компаниите от сектор „Финансови и застрахователни дейности, недвижими имоти и бизнес услуги“ се запазва, а всички останали сектори, включени в изследването на БКЗ — „Производство“, „Транспорт, складиране и комуникации“, „Строителство“, „Публичен и социален сектор“, „Електричество, газ и вода“, „Селско, горско и рибно стопанство“ и „Добивна промишленост“, отбелязват спад в сравнение с предишното шестмесечие, като той е най-голям в „Публичен и социален сектор“ (6 процентни пункта), а сектор „Добивна промишленост“ е единственият, който прогнозира отрицателен коефициент на заетост (-1%) за периода април 2024 г. – септември 2024 г. „Последствията от хроничния челен сблъсък на бизнеса с дефицита на кадри ще продължат да се усещат не само през предстоящия летен сезон, но поне до края на септември, ако не се улесни процедурата от 17 точки за внос на кадри и не се интегрират трайно безработните и често пренебрегвани социални групи в пазара на труда. Аз съм оптимист, че с развитието на технологиите това би могло да се случи много по-бързо, отколкото изглежда“, добавя Надя Василева.

https://profit.bg/article/2024042508184477842

в. Телеграф, стр. 8 – Глад в туризма за 30 000 работници

Публикувана: 25.04.2024 00:33

На прага на летния сезон в туристическия бранш липсват 30 ООО работници.

Най-голям глад има за камериерки, чистачи, сервитьори, работници в кухнята. Заради дефицита на работна ръка сезон 2024 е под въпрос, някои бизнеси могат да фалират.

Това съобщи пред „Телеграф” Веселин Халачев, председател на Обединени бизнес клубове и шеф на Българоузбекската търговска камара.

Транспорт

Общо 200 000 работници не достигат на бизнеса в различни сектори. В сферата на транспорта липсват 24 000 души, в строителството 25-30 хиляди.

Дефицитът на работна ръка се дължи на това, че българските работници избягаха по Западна Европа или САЩ за по-високи възнаграждения. Мнозина се научили и на лесното – отиват в Западна Европа, работят известно време, връщат се тук и получават социални помощи, които надвишават заплатите, които нашите работодатели предлагат.

Чуждите сезонни работници, които идват за до 90 дни у нас, струват с около 50% по-скъпо, защото за тях има постоянни разходи – за самолетен билет, медицинска застраховка и жилище, които работодателят е длъжен да осигури. Въпреки това родният бизнес нямал избор и бил принуден да ги плаща, защото българи се намират вече много трудно.

Държави

У нас идват основно хора от средноазиатските държави като Киргизстан, Узбекистан, Таджикистан. Пристигат и работници от Непал, Индия и Шри Панка. Миналата година имало и хора от Бангладеш, но родните работодатели вече не ги искали. В момента консулските ни служби в азиатските държави са задръстени от молби за визи на сезонни работници, а нямало достатъчно принтери и служители, които да се справят с такъв огромен брой документи. В Узбекистан в момента чакат визи 14 500 човека. А на ден могат да се издават само по 30 документа.

От 1 юни в консулствата ни щели да бъдат командировани допълнително служители. Халачев обаче смята, че тези мерки са много закъснели. Каквото може да се направи, трябва да се направи на пожар, най-късно до края на май, след това ще е късно. За догодина да се измисли план и график, така че да не изпадаме отново в тази ситуация, коментира още той.

http://clippingpoint.net/article/97b7adaa791084e9ee1918becad7c0b68e535e12

btvnovinite.bg – Бизнесът: „Няма квалифицирани хора“, работещите: „Не ми харесва заплатата“

Публикувана: 24.04.2024 21:50

Бизнесът се оплаква от остър недостиг на кадри у нас. На този фон Националният съвет за тристранно сътрудничество разгледа плана за действие по заетостта през тази година.

Според експертните оценки на бизнеса близо 200 000 души не достигат на пазара на труда. По-значителен е недостигът в IT сектора, но липсват също така медицински специалисти, както и кадри в транспорта, строителството, текстилната индустрия и търговията.

В същото време броят на регистрираните безработни в Агенцията по заетостта през март е 163 635 души. Очаква се част от тях да намерят работа по програмите, които ще се финансират по план за действие по заетостта. Тази година той има по-голям бюджет от миналата – 88 млн. лв.

Христо Йонков вече е преминал курс за преквалификация за снабдител и е готов да работи като такъв. Търси работа за 2000 лева от близо година, но не е удовлетворен от предложенията, които работодателите отправят към него. „Различни неща не ми харесват – един път заплатата, друг път осигуровките“, признава той.

Снимка: bTV

Бизнесът отчита, че от една страна има нужда от кадри, а от друга – част от свободните служители нямат нужните знания и умения, за да извършват определена работа.

В националния план средства има за насърчаване на работодателите да откриват нови работни места. Финансиране е предвидено и за преквалификация на безработни. Бизнесът подкрепя всичко това.

„Голяма част от хората, които за съжаление нямат квалификация или тяхната квалификация е много ниска, или пък тяхната квалификация вече е остаряла, трябва да получат нови умения. Този план трябва да насърчи и да подпомогне тяхното вливане в пазара на труда“, обяснява Добрин Митрев от Българска стопанска камара.

https://btvnovinite.bg/bulgaria/biznesat-njama-kvalificirani-hora-raboteshtite-ne-mi-haresva-zaplatata.html

bgonair.bg – Отпускат 88 млн. лв. за преквалификация и наемане на безработни

Публикувана: 24.04.2024 20:30

България ще отпусне 88 милиона лева за наемане на безработни и преквалификация. На този фон от КНСБ обвиниха “в безхаберие” директора на Агенцията по заетостта Смилен Вълов. Според синдикалистите не е направено необходимото, за да се оценят уменията и възможностите на миньори и енергетици, които вече са съкратени. Служебната власт се ангажира да провери казуса.

“Безхаберието в агенцията по заетостта, цялостната политика към енергетици и миньори ни притеснява изключително много и дори лично от г-н Смилен Вълов. Вече има съкратени работници и ние организираме на 10 май срещи с работодатели в Стара Загора, за да направим това, което всъщност агенцията трябваше да направи много отдавна” каза Даниела Алексиева от КНСБ.

Според социалния министър Ивайло Иванов ще бъде поискана информацията от Агенцията по заетостта.

“Ще бъде извършена и проверка и ако тези сигнали се потвърдят, аз няма да се забавя със своето решение”, каза министърът на труда и социалната политика.

Вицепремиерът и министър на финансите Людмила Петкова каза, че може би има безхаберие.

“Не мога точно да кажа. От синдикалните организации беше поставен въпроса, че хората искат да работят. Трябва да се започне план на България за развитие на енергетиката и паралелно, не след това, да се разработи социален пакет за хората, които ще бъдат съкратени”, допълни Петкова.

В действащата разпоредба за отпускане на обезщетения при безработица е предвидена възможност при подаване на заявление за изплащане на неполучено обезщетение от наследници на починало лице, като представят удостоверение за наследници. Ако не са, документът се изисква служебно от НОИ. С промяната само административният орган се задължава служебно да набави необходимата информация относно наследодателя и кръга на неговите наследници, информира “Труд”.

Снимка:

Google News Showcase. Останете информирани с Bulgaria ON AIR и в канала ни в

https://www.bgonair.bg/a/2-bulgaria/343076-otpuskat-88-mln-lv-za-prekvalifikatsiya-i-naemane-na-bezrabotni

3. Бизнес

bnr.bg – Стокообменът между България и Украйна е достигнал 3 млрд. долара

Публикувана: 25.04.2024 13:35

Украинският първи заместник министър-председател Юлия Свириденко благодари на България за подкрепата за Киев и покани българския бизнес за инвестиции в страната й. Това стана чрез онлайн обръщение по време на Българо-украински бизнес форум у нас. В приветствие, изпратено от служебния премиер и министър на външните работи Димитър Главчев, беше отбелязано, че стокообменът между България и Украйна е нараснал седем пъти. През 2022, когато през февруари започна руската инвазия, стокообменът е достигнал рекордните три милиарда долара, допълни министърът на икономиката Петко Николов, който очерта най-силните сектори на търговия: “Актуалните сектори за осъществяване на икономическо сътрудничество между България и Украйна на първо място са строителството, хранителната промишленост, енергетиката, транспортът и логистиката, селското стопанство, фармацевтичната промишленост”.

https://bnr.bg/horizont/post/101982507/stokoobmenat-mejdu-balgaria-i-ukraina-e-dostignal-3-mlrd-dolara

banker.bg – Българо-украински бизнес форум в София

Публикувана: 25.04.2024 12:40

Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП), съвместно с Българо-украинската индустриална камара и подкрепата на Българската търговско-промишлена палата, организират Българо-украински бизнес форум с двустранни срещи в хотел „Hyatt Regency Sofia“ в София.

Събитието цели да разшири търговско-икономическите връзки между България и Украйна, както и да създаде предпоставки за установяването на нови контакти между предприемачи и компании.

Форумът ще даде възможност на представителите на български предприятия от секторите ИКТ, включително финтех и модерни технологии, енергетика, хранително-вкусова промишленост и земеделие, логистика и инфраструктура да се запознаят с нови потенциални партньори, както и да осъществят преки контакти с предприятия от Украйна.

Четете още на : Зам.-министър Мариета Георгиева: Новият списък на професиите ще отговори на бъдещите нужди на бизнеса (banker.bg)

https://banker.bg/2024/04/25/%d0%b1%d1%8a%d0%bb%d0%b3%d0%b0%d1%80%d0%be-%d1%83%d0%ba%d1%80%d0%b0%d0%b8%d0%bd%d1%81%d0%ba%d0%b8-%d0%b1%d0%b8%d0%b7%d0%bd%d0%b5%d1%81-%d1%84%d0%be%d1%80%d1%83%d0%bc/

businessnovinite.bg – Дигиталните брандове на bTV Media Group – businessnovinite.bg, btvsport.bg и „Жените на България“ отбелязват 2 години

Публикувана: 25.04.2024 12:20

Businessnovinite.bg е бизнес хъб на медийната група за най-важното финансово-икономическо съдържание btvsport.bg стартира на 2 май 2022 г. и в него място намират ексклузивно всички спортни теми от деня и тези в продължение на спортните емисии на bTV Новините. Журналистите от спортната редакция на bTV подготвят актуалните и вълнуващи новини от българския и световен спорт, интервюта, видеа, срещи със суперзвезди и треньори, резултати, статистика, както и допълнителните подкаст поредици „В ръкавиците на Пулеви“, „За спорта без клишета“, “Другите шампиони“, „Здрави и силни с Белчо Христов“, и други. „В ръкавиците на Пулеви“ до момента е предложила над 60 епизода и повече от 200 видео статии за живота и успехите на двама от най-обичаните български спортисти, докато най-новата дигитална поредица на bTV „Златните момичета“, представя в над 10 епизода и 100 видео статии успеха на националния отбор по художествена гимнастика. – споделя Владислава Лазарова, Мениджър уеб съдържание и изпълнителен продуцент „Спорт“ в bTV Media Group. представлява бизнес хъб на медийната група за най-важното финансово-икономическо съдържание. Уебсайтът поставя началото си на 4 април 2022 г. и предлага освен актуални финансови новини, интервюта, подкаст проекти, рубрики и анализи от експерти. „ среща потребителите с интересни гости от бизнес и финансовата сфера. Друг сегмент в сайта е свързан с устойчивия начин на живот в обществото и бизнеса –   – казва Зоя Василева, Директор „Дигитален отдел“ в bTV Media Group. Дигиталната поредица на bTV Media Group „Жените на България“ представя успешни и вдъхновяващи дами през техните лични истории. Авторът и водещ Живка Попатанасова разказва личните истории за успех и развитие, но така също представя и чисто човешките аспекти от живота на всяка дама. В поредицата зрителите ще срещнат дами от разнообразни сфери – спорт, бизнес, култура, технологии, индустрии (козметика, производство, храни), здравеопазване и др.

https://businessnovinite.bg/bg-biznes/digitalnite-brandove-na-btv-media-group-businessnovinite-bg-btvsport-bg-i-zhenite-na-balgarija-otbeljazvat-2-godini.html

dnes.bg – Оптимизирай това: Нараства броят на ИТ компаниите, които се опитват да подобрят своите процеси

Публикувана: 25.04.2024 08:35

Все повече са компаниите в сферата на ИТ и на услугите, които се обръщат към т.нар. Lean (лийн) методология, за да подобрят процесите в своя бизнес. Това споделя изпълнителният директор на Lean Institute България Васил Петров. Това, че процентът непроизводствени бизнеси, които осъзнават нуждата да бъдат по-ефективни, нараства, само по себе си е новина, тъй като доскоро основно компаниите с големи производствени мощности търсеха начини това да се случи.

По-малко от месец преди най-голямото събитие за управление и подобряване на бизнес процеси на Балканите – конференцията Tomorrow Redefined, разговаряме с нейния основател за тенденциите и предизвикателствата да направиш така, че един бизнес да работи ефективно.

Лийн не е нова методология, но като че ли у нас започва да става популярна сравнително скоро. По какъв начин тя подпомага бизнеса?

Наистина, напоследък се оформя тенденция към повишаване на интереса от страна на мениджмънта на компаниите да оптимизират своя бизнес. И тук се появява ролята на лийн – това е преди всичко философия и начин на мислене, който е подкрепен с доказано работеща методология, която се занимава от една страна с развиване на културата и критичното мислене сред служителите, а друга – с процеси и всички слаби места в тях, например изчакване, натрупване на незавършена работа, грешки, вариация в резултата или продукцията и други.

Лийн подпомага бизнесите да станат по-ефективни, а с това и по-конкурентоспособни. Ако до скоро чуждестранните компании, опериращи на българския пазар, бяха основните, които въвеждат лийн инструменти, за да подобрят процесите си, то напоследък определено се наблюдава ръст в търсенето от страна на родни компании. Наред с това, се променят и видовете индустрии, които предприемат действия в тази насока. Споменахте, че има промяна в съотношението между индустриите, които прилагат лийн? Какви са компаниите в страната, които се обръщат към Вас за съдействие?

Все повече български бизнеси осъзнават, че лийн принципите могат да се приложат не само в производствата, а и в сферата на услугите. Особено е нараснало търсенето в ИТ сектора. В момента, половината от нашите проекти са в сферата на ИТ и услугите, а останалата половина – в производството. Броят непроизводствени проекти наистина се повиши драстично през последните години. Към нас се обръщат множество ИТ компании, които имат нужда от създаването на стабилни процеси и стандарти на работа, така че да няма излишна загуба на ресурси, а работата да се свършва по най-добрия начин и в най-добро качество от първия път.

Важно е да се знае, че всяка работа може да се опише чрез процес, независимо дали е застраховка, софтуерно приложение или производство на продукт. Предизвикателството е как точно да се адаптира методологията – това е и една от причините много компании да търсят външен експертен опит.

Съществува ли разлика в очакванията на компаниите в България – преди и сега?

Бих казал, че повече индустрии осъзнават, че лийн мисленето и съответните произхождащи действия е приложимо за тях. Наред с това, сега бизнесите имат по-високи и по-реалистични очаквания. Това се дължи на нарасналия брой успешни примери. Когато един бизнес види, че в друг е възможно повишаване на производителността с 30% и същевременно понижаване на разходите, идва при нас с ясни очаквания и цели.

Все по-голямо е и осъзнаването, че промяната е процес, който отнема време и отдаденост, но и че крайната цел си заслужава усилията. За нашия екип, винаги е било важно да подготвим мениджмънта така, че да осмисли не само ролята на екипа си, но и своята собствена роля, защото успехът на промяната е пряко зависим именно от неговата ангажираност. Участието на служителите е важно, но когато мениджмънтът е част от трансформацията, това допринася и за повишаване на удовлетвореността и ангажираността на служителите, което води и до промяна на самата култура в организацията.

Вие сте член на Lean Global Network (LGN), което ви дава възможност да обменяте опит с Ваши колеги от различни пазари. Сблъсквали ли сте се с бизнес, в който няма възможност за подобрение на процесите?

Мрежата на LGN обхваща практици от над 30 държави. Сътрудничеството с LGN ни дава достъп до световни експерти, материали и знания, натрупани във всяка съществуваща индустрия. Бих могъл смело да твърдя, че лийн може да се приложи във всеки бизнес. Различните индустрии имат различни специфики и разбира се, в едно производство е възможно да приложат инструменти, различни от тези , които ще използваме в компания, специализирана в създаване на анимации за киното, например. Винаги, когато има замесени творчески процеси, фокусът ни е върху административните дейности, които ги съпътстват, така че те да започнат да отнемат минимално време, за да може да се освободи повече място за креативност. Нашата роля като консултанти е да идентифицираме и да се фокусираме върху правилните процеси, които трябва да се оптимизират и систематизират, така че бизнесът да постигне максимална ефективност. Фактът, че познаваме материята много задълбочено, ни позволява бързо и успешно да посрещнем нуждите на различните видове компании. В момента подготвяте конференцията Tomorrow Redefined, която се превърна в най-мащабното събитие, посветено на темата на Балканите. Какво сте предвидили за посетителите?

За поредна година сме поканили водещи експерти по управление и подобряване на бизнес процеси, които имат изключително интересен опит в различни индустрии и в различни, специфични казуси. На сцената ще с видим изпълнителните директори и мениджъри на някои от най-големите компании в България, сред които HP Inc., Sensata, Festo, Ingram Micro, DSK Bank, Liebherr Domestic Appliances, Lufthansa Technik, както и други световни експерти в сферата.

Ще бъдат представени най-добрите и актуални практики в областта. Предстои да чуем интересни гледни точки за бъдещето на образованието, през призмата на лийн и изкуствения интелект, стратегическото планиране чрез лийн, различни инициативи за създаване на добавена стойност, чрез оптимизация на производствени и административни процеси и други.

Освен това, тази година ще дадем възможност на посетителите буквално да се докоснат до лийн методологията – да я видят на практика и да се уверят в ползите от нея. Това ще се случи по време на панела със симулации, които ще организираме за първи път. Участниците в тях ще могат да работят по три практически сценария и ще бъдат предизвикани да използват различни техники и инструменти за оптимизация на ежедневната си дейност.

За Васил Петров:

Васил Петров е изпълнителен директор на Lean Institute България, както и регионален представител и член на Lean Global Network. Консултантската компания е специализирана в подпомагане на бизнеса в страната, прилагайки най-добрите световни практики в подобряването на организационната култура и процеси. Това се постига чрез обучения, консултиране и представяне на доказани инструменти за трансформация на процесите. Фокусът е върху конкретно измеримо и доказуемо повишаване на производителност и качество, а не просто теория. Преди пет години, Васил и неговият екип за първи път организират конференцията Tomorrow Redefined, която днес е най-голямата конференция за оптимизация на процеси на Балканите. Тазгодишното издание на събитието ще представи едни от най-иновативните подходи в т.нар. Lean (лийн) методология, които имат за цел да подпомагат компаниите в оптимизирането на своите процеси и услуги, така че да спестят време и ресурси.

Пълната програма на Tomorrow Redefined и билети за събитието могат да бъдат намерени на: www.tomorrowredefined.com.

https://www.dnes.bg/pr/2024/04/25/optimizirai-tova-narastva-broiat-na-it-kompaniite-koito-se-opitvat-da-podobriat-svoite-procesi.605376

abcnews.bg – Алтернативата на бизнес кредитите, която създаде пазар за €2 трилиона в Европа : ABCNews

Публикувана: 24.04.2024 16:40

В България има пазар на финансова услуга, който е сред най-бързо растящите в Европа с над 50% годишно покачване. Този пазар по последни данни към 2022 година управлява оборот на стойност 6.5 милиарда евро, като с оглед темпа на растеж от последните години към момента той най-вероятно приближава двуцифрения връх. Ако не сте отгатнали още за коя услуга става дума, ще ви помогнем – факторинг.

Финансова услуга с над 2000% ръст за 15 години

Факторингът е алтернативна опция за финансиране, която осигурява бърз достъп до оборотен капитал за бизнеса. Представете си, че управлявате бизнес за производство на компоненти за автомобилната индустрия и ваши клиенти са някои от най-големите производители в Западна Европа. Те плащат дължимите фактури – два, три, понякога и четири месеца след изпълнението на поръчката. Но вие се нуждаете от парите сега, за да подсигурите изпълнението на следващите си поръчки. В подобна ситуация факторингът може да бъде особено полезен, като с няколко кратки и бързи действия бихте могли да решите казуси с отложени плащания и да помогнете на бизнеса ви да се развива.

Неслучайно пазарът на факторинг в Европа по последни данни достига 2 трилиона евро в страните от Европейския съюз и почти 2.4 трилиона, ако прибавим Великобритания, Норвегия и Швейцария към тази сметка. На този фон българският пазар расте видимо през последното десетилетие – с точно 333.33% ръст на оборота спрямо 2012 година (1.5 милиарда евро) и над 2000%, ако гледаме първата година в статистиката – 2007-а (300 милиона евро). Обяснението е просто: услугата работи.

Кои са Smart Factoring и как могат да помогнат на Вашия бизнес?

Ако досега си говорихме за класическата факторинг услуга, позната в Европа и света от години, е време да преминем към нещо не просто ново и адаптирано към съвременните дигитални условия, но и по-ефективно.

Но първо малко локален контекст, от който да разберете ролята на факторинга. Всяка четвърта издадена фактура в България или се просрочва, или въобще не се заплаща. Данните са от последното проучване “Навици на плащане в Европа”, като в него са анкетирани над 200 български дружества. Замислете се колко фактури и на каква стойност издавате на година и извадете 25%, за да разберете защо пазарът на факторинг услуги расте. Последиците от несъбирането на вземанията са известни на всички, но нека си ги припомним: риск от фалит, намалени печалби, верижна задлъжнялост, ограничени инвестиции, липса на ликвидност, по-високи разходи за лихви.

Докладът посочва и още нещо – “въпреки, че един дигитализиран процес на напомняне може да помогне за намаляване на това натоварване и увеличаване на събираемостта, досега само половината от всички анкетирани европейски компании са предприели тази стъпка”. С други думи, време е за дигитализация на събирането на вземания.

Точно такава добавена стойност дава дигиталния факторинг. Това е услуга, предоставяна от компанията Smart Factoring, чиято мисия е да разчупи представите за модерна факторинг услуга като използва иновативен почерк. Чрез пълен набор от дигитализирани факторинг услуги тя предоставя на българските си клиенти възможност да получат оборотен капитал, който да подкрепи тяхната финансовата стабилност и растеж.

Предимствата са в по-бързата обработка, по-голямата гъвкавост и по-големия контрол върху средствата на бизнеса. Smart Factoring предлага бърз, лесен и дигитален начин за кандидатстване, чрез който процесът е значително улеснен и облекчен, а дигиталният характер на услугите осигурява достъп за всеки клиент, независимо къде е регистриран в страната.

“Бързата обработка на сделки е съществено предимство в динамична бизнес среда, тъй като позволява на компаниите да реагират на променящи се пазарни условия и ефективно да управляват своите ресурси, без да пропускат важни възможности за растеж. Ние сме бързи, тъй като разчитаме на напълно дигитализиран и оптимизиран подход, за улеснение на нашите клиенти. Дигиталното изживяване обхваща целия процес, от първата стъпка в кандидатстването за факторинг до финалното усвояване. Пестим време и усилия. В замяна гарантираме финансови средства за развиване на техния потенциал”, обяснява Силвия Младенова – изпълнителен директор на Smart Factoring

Ето и няколко конкретни предимства на услугите на Smart Factoring:

Бизнесът получава бързо и лесно плащанията по своите фактури, без затрудненията на традиционното бизнес финансиране.

Услугата подобрява ликвидността на бизнеса и намалява нуждата от външно финансиране. Всичко това в кратки срокове.

До 3 пъти по-бърз процес на финансиране в сравнение с традиционните алтернативи

Модерно и гъвкаво финансово решение, което не изисква допълнително обезпечение.

Без нужда от физическо посещение – услугата е напълно дигитална, от подаване на искане за оферта до усвояване на средствата.

Дори и една фактура може да бъде сконтирана от Smart Factoring.

Кредитна застраховка гарантира стабилността на компаниите в условия на потенциални икономически или политически сътресения.

Не увеличава кредитната задлъжнялост.

Осигурява защита от кредитен риск и оценка на кредитоспособността на контрагентите.

Гарантира максимален контрол и прозрачност.

Факторингът пести време и ресурси на бизнеса и му помага да се фокусира върху важното за него.

Smart Factoring осигурява финансиране не само в български лева, но и в евро и в долари.

Факторинг или овърдрафт? Това е въпросът!

Или пък този въпрос въобще не стои. Да, бизнес кредитите или овърдрафтите осигуряват оборотни средства, с които можете да посрещнете моментните си финансови нужди, но неизплатените фактури остават. Кредиторът не се ангажира със събирането на вашите вземания, а само със събирането на неговите – от вас.

Логиката на действие при факторинг компаниите е точно обратната – да събират вашите вземания, като ги изплатят до голяма степен предварително, осигурявайки ви необходимото оборотно финансиране. Ако към това прибавим и някои допълнителни предимства като по-комплексната услуга, която дава и кредитна оценка на компаниите, с които работите и не увеличава кредитната задлъжнялост на бизнеса, изборът (смарт) факторинг или бизнес кредит става съвсем лесен.

https://abcnews.bg/bg/news/17139656463454/alternativata-na-biznes-kreditite-koyato-sazdade-pazar-za-2-triliona-v-evropa

dnesplus.bg – Засега няма риск у нас работни места да бъдат заети от изкуствен интелект

Публикувана: 24.04.2024 19:25

Засега няма риск у нас работни места да бъдат заети от изкуствен интелект

Секторът на информационните технологии в България е стабилен, но в някои направления нуждата от квалифицирани специалисти остава. Добра новина за търсещите работа в сферата на високите технологии е, че в страните-членки на Европейския съюз, сред които е и България, има известен консерватизъм по отношение на използването на изкуствения интелект за оптимизиране на бизнес процесите. Това означава, че драстично съкращаване на работници, които да бъдат заместени от „умни машини“, все още не се наблюдава. Това стана известно от думите на Наталия Георгиева, изпълнителен директор на Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии (AIBEST).

За БТА тя посочи, че в световен мащаб през миналата година е имало освобождаване на кадри, тъй като по време на пандемията от COVID-19 са били наети много хора, за да се отговори на нуждата от дигитализация.

В момента компаниите се връщат към нормалния брой кадри, от които имат нужда. У нас този процес не е осезаем. Изкуственият интелект е сравнително скъпа инвестиция – по голямата част от бизнеса все още се ориентира как да го приложи в своята работа, за да повиши продуктивността, каза Георгиева.

„Опити за прилагането на изкуствен интелект има и в България“, добави още тя и разясни, че те са в посока повишаване на ефективността на операциите в даден бизнес.

„Това, разбира се, не включва съкращаване на работници“, уточни изпълнителният директор на AIBEST.

По думите ѝ в Европа тепърва се приемат закони за изкуствения интелект, което носи нуждата от ново приспособяване.

Бизнесът от своя страна е на мнение, че именно в него е бъдещето на технологиите, но все още е сравнително сдържан относно разкриването на пълния му потенциал, стана известно от думите на Георгиева.

Днес Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии (AIBEST) организира среща в Бургас между представители на организацията, бизнеса и образователните институции в града. Инициативата се провежда в рамките на третото национално „Роуд шоу“ на AIBEST, целящо да скъси дистанцията между учащите и компаниите от IT сектора, предлагащи работа.

„Миналата година събрахме около 400 деца. Голяма част от тях намериха поле за реализация. Много от децата се включиха и в друга наша инициатива – “Техническа академия“, с която им помагаме да доразвият техническите си умения, работейки по различни проекти в групи. Имаме и деца, които си намериха трайно работа. Бизнесът сподели, че е открил много кадри в Бургас“, разясни още Наталия Георгиева.

https://dnesplus.bg/bulgaria/zasega-nyama-risk-u-nas-rabotni-mesta-da-badat-zaeti-ot-izkustven-intelekt_1154760