26.03.2024

Преглед на медиите 26.3.2024 (вторник)

1.   Работодатели

bnr.bg – Млади таланти срещат работодатели

Публикувана: 26.03.2024 13:20

Традиционният панаир за професионална реализация в Американския университет в България (АУБ) ще се проведе на 27 март от 11ч. до 17ч. в спортната зала на АУБ в студентски център „Америка за България”. И тази година кариерният форум по лесен и ефективен начин ще свърже студентите в АУБ с бизнес, като до момента регистрираните компании са близо 50.

По време на форума младите таланти в университета ще могат да се заявят с водещи работодатели и ще имат различни възможности да намерят професионална реализация с работа или със стаж.

Представителите на банковия сектор, на енергийните дружества, телекомуникационната сфера и IT експертите ще се съберат в една зала, за да се срещнат с младите кадри на трудовия пазар. Тази година кариерният център към АУБ организира поредица от инициативи в седмицата преди събитието, за да помогне на студентите да се представят по най-добрия начин.

https://bnr.bg/blagoevgrad/post/101967951/mladi-talanti-sreshtat-rabotodateli

24chasa.bg – Как да се защитите, когато шефът безогледно ви товари

Публикувана: 26.03.2024 07:50

И какво ново в Кодекса на труда ви помага да се предпазвате

“Точният човек” е специален проект на “24 часа” за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Не звучи много “политически коректно”, но си е така – работата на началника е да управлява подчинените си и с минимална употреба на ресурси да постига максимални резултати. Това се нарича ефективност, а в ресурсите влизат и човешките такива.

Та нищо чудно, че шефът се опитва да ви товари с много работа. Ако е добър мениджър, ще спре на границата на риска, защото отлично съзнава, че ваш провал заради негова лоша преценка е провал и за него. Но ако не е добър, може да действа на принципа, че магарето се товари, докато не подвие крака от тежестта.

Какъвто и да е шефът, вие се научете да казвате “не”, когато смятате, че не можете да поемете още работа и/или че правата ви са нарушени.

По-добре да обясните защо не сте в състояние да изпълните задачата качествено и в срок още когато началникът ви я възлага, вместо да замълчите, да я приемете и да се издъните. Ако успеете да се мотивирате, мениджърът може да се ядоса, но ще е по-малко, отколкото ако мълчите, а после се стигне до провал. Тогава ще сте виновни.

Освен това е много важно човек да знае законните си права и да ги защитава. Шефът отвреме навреме да ви дава допълнителна работа, защото са възникнали извънредни обстоятелства, си е част от практиката във всяка българска компания. Но ако е постоянно, той фактически променя служебните ви задължения. За това има разпоредби в Кодекса на труда.

По принцип, когато сте постъпили на работа и сте сключили трудов договор, работодателят би трябвало да ви е дал и т.нар. длъжностна характеристика. В нея пише какви са служебните ви задължения.

Когато началникът ви товари с допълнителна работа, която излиза извън рамките на тези служебни задължения, той променя въпросната характеристика и трудовия ви договор. Кодексът на труда разпорежда това да става не устно, а писмено.

Според чл. 119 изменение в трудовото правоотношение може да се направи със съгласието на двете страни. Сключва се допълнително писмено споразумение към трудовия договор, в което се изброяват новите клаузи. Измененията в длъжностната характеристика също се правят писмено.

Промените в трудовото правоотношение не могат да се направят примерно със заповед на шефа. Всякакъв друг начин освен допълнително писмено споразумение е невалиден, изтъкват юристите. Но тъй като всяка фирма има право са да си подготвя сама характеристика за всяка конкретна длъжност, много често началникът коригира точно нея и не пипа трудовия договор.

Ако такъв е вашият случай и смятате, че чрез характеристиката работодателят се опитва да измени длъжността, за която сте сключили трудов договор, и да ви вмени допълнителни задължения, които не съответстват на възложената ви с договора работа, можете да се обърнете към съда, съветват юристите.

Преди това е добре да направите консултация със синдикални специалисти или пък с експерти в регионалната инспекция по труда, за да си изясните какви са шансовете ви да спечелите спора с работодателя по съдебен път. Те ще ви разпитат подробно, ще вникнат в конкретния случай и ще ви посъветват как да действате. Няма смисъл да водите дело, ако примерно по обективни причини са отпаднали някакви ваши задължения от характеристиката и работодателят ги е заменил с нови. Или пък ако произтичат от промени в нормативни актове, свързани с вашата длъжност.

То е ясно, че несъгласието да бъдете натоварени с още работа или със задължения, различни от досегашните, и евентуалната юридическа битка за правата ви ще усложнят отношенията с началника. Затова може първо да опитате да преговаряте и да постигнете нещо изгодно за вас – примерно промяна и в договореното възнаграждение, което да бъде вписано в трудовия договор.

Имайте предвид, че началникът, който ви предлага промяна в длъжностната характеристика, всъщност е от почтения вид. В България все още много по-често се случва шефът да товари подчинените си с допълнителна работа без всякакви документи, с устни заповеди. А ако решите да възразите, че това не ви влиза в длъжностната характеристика или пък нищо не кажете, но сами да си припомните какво пише в нея, може да установите, че тя е съчнинена максимално обтекаемо. Нали в компанията са си я писали. И излиза, че всичко, което ви възлагат, не е допълнително, а си е според договорените задължения.

Затова по-добрият начин е да размислите дали ще се справите с натоварването и да спазарите с шефа какво получавате срещу него – пари, друг вид бонуси, гъвкаво работно време и т.н. Както и да е формулирана длъжностната ви характеристика, шефът си дава сметка, че ви увеличава работата.

Вероятно е и да ви отговори, че нищо не може да ви даде. Но е важно да покажете, че не сте “будала”, който не знае правата си или се примирява, когато му ги нарушават.

А ако получите насреща арогантно отношение, изходът е много ясен – започвате да се оглеждате за друга работа.

За да защитят работниците и служителите, преди две седмици депутатите решиха, че работещите вече може да не отговарят на работодателите си, ако те им звънят или пишат по време на почивка, гласуваха и още промени в Кодекса на труда.

https://www.24chasa.bg/biznes/article/17428976

в. 24 часа, стр. 3 – 300 000 българи с по-ниски заплати, ако слушаме МВФ за данъци и осигуровки

Публикувана: 26.03.2024 01:30

Между 270 и 300 хил. българи ще получават по-ниски заплати, ако отпадне таванът на максималния осигурителен доход, както ни препоръча МВФ преди дни. Освен това от фонда предложиха да няма и таван на пенсиите.

Приемането на предложението ще доведе до това тези стотици хиляди хора да плащат по-високи осигуровки, което води до намаляване на доходите им

На теория падането на максималния осигурителен доход трябва да осигури по-високи пенсии, както и по-големи обезщетения за безработица, майчинство, болнични. Но заедно с това работниците ще получават по-малка чиста заплата, а работодателите ще дават повече пари.

В момента максималният осигурителен доход е 3750 лв. и се определя автоматично от държавата. Осигуровките, които плаща служителят, са 516,75 лв., а работодателят – 709,50 лв. Толкова са и за всяка стотинка отгоре над 3750 лева. Ако няма таван, осигуровките ще се вдигат, а сегашните възнаграждения ще намаляват. Например заплатата на президента Румен Радев е около 14 хил. лева и по модела на МВФ тя ще се намали с около 1400 лв., защото вноските ще се вдигнат от 516,75 на 1933,8 лв.

При шефа на Народното събрание тази разлика ще е 978,95 лв. при заплата около 10 899 лв.

Депутатите ще трябва да плащат с 452 лв. повече осигуровки при заплата от 7032 лв. Вноската за министър ще се вдигне от 516,75 лв. до 1251,25 лв. Така реално от заплата около 9100 лв. намалението ще е 517 лв.

Най-масово засегнат от отпадането на максималния осигурителен праг ще е IT секторът. В момецта средната работна заплата там е 4852 лв. Това означава, че осигуровките за служител ще се вдигнат от 516,75 до 667,15 лв. Тези, които плащат работодателите, ще се увеличат от 709,50 на 918 лв. Така в крайна сметка заплатата ще падне с около 150 лв.

Миналата година правителството съобщи, че максималният осигурителен Доход ще расте през следващите години по формула, а не по административен път от държавата. В крайна сметка тя отново бе вдигната административно с бюджета от 1 януари.

В момента у нас данъчно-осигурителната тежест е регресивна, тоест хората с по-ниски доходи имат по-високо облагане, докато тези с високи доходи поемат по-ниска тежест, тъй като не дължат осигуровки върху частта от възнаграждението си, което е над 3750 лв. на месец.

В същото време у нас има голям сив сектор на пазара на труда, поради което цели браншове от икономиката не внасят осигуровки ВЪРХУ реалните заплати на работещите.

МВФ ни препоръча още да махнем плоския данък и да се въведе прогресивно облагане на доходите. Теоретично това означава тези, които получават големи заплати, да плащат по-високи данъци. На практика обаче ще бъдат засегнати всички, защото при прогресивно облагане данъчната и осигурителната тежест ще се вдигне на поне 40% върху доходите, а в момента е под 30 на сто. Финансисти припомнят, че във времето, когато в България имаше прогресивно облагане, за доходите над определен праг се плащаше данък и от 29 %. Според Института за пазарна икономика тогава най-висок процент от доходите като данъци са плащали хората от т.нар. средна класа – 47 до 48,3%. Но и за тези с ниски доходи облагането не е било ниско, защото се е движело между 32 до 46%.

Експертите от института са направили и примерен модел, който показва какво се случва при прогресивна скала. Икономистите са взели 700 долара като необлагаеми, от 700 до 1400 долара данъчна ставка от 30%, над 1400 долара-60%. При този модел се оказва, че хората с ниски доходи не плащат данъци, тези с между 1000 и 2000 долара плащат между 10 и 30% от доходите си на бюджета, а за по-високи доходи удържаното е до 50-60% от дохода. Според данни на финансовото министерство повече от половината от заетите у нас получават между 1000 и 3000 лева. месечно. Дори да се въведе скала на облагане, която да запази сегашния данък от 10% за тях, ще има загуба за бюджета от 1 до 1,3 млрд. лева, са изчислили от финансовото министерство. Причината е, че при прогресивно облагане има и необлагаем минимум, който най-често е равен на минималната заплата, но той засяга всички, а не само тези с такова месечно възнаграждение.

Може да се очаква и друг негативен ефект от премахването на плоския данък, посочват икономисти. Бизнесът ще калкулира по-високите разходи за служителите си в цената на стоките, които произвежда. При това положение тези разходи в крайна сметка ще се платят от всички потребители

Другият вариант е работодателите да плащат високи заплати, но да спестяват част от данъците и осигуровките, което означава нарастване на сивия сектор и намаляване на приходите в бюджета. А данните на финансовото министерство показват точно обратното – при въвеждането на плоския данък през 2008 г. има ръст на приходите с до 40% в годините след това.

Икономисти и финансисти акцентират върху още нещо – ако чрез прогресивно облагане се цели силно намаляване на неравенството в доходите, тогава няма да има стимул за образование, повишаване на квалификацията, полагане на труд и предприемачество.

http://clippingpoint.net/article/7ef6f8c9fde7b04ac749776ff77f279a7f5f5b60

2. Бизнес

provaton.bg – Зелената сделка влияе върху пазара на бизнес имоти в България

Публикувана: 26.03.2024 10:25

Зелената сделка оказва влияние върху инвестиционните имоти – както в Европа, така и в България. И от скоро се говори за т.нар. трите „Д“ при бизнес имотите – демография, декарбонизация и дигитализация. Това каза Явор Костов, управляващ партньор във Forton, по време на участието си в подкаста „Едно наум“ на Economic.bg.

Чрез наблюдение на демографията и всички процеси, които са свързани с нея, се вземат решения за това къде да се инвестира. Декарбонизацията е свързана с минималното използване на електроенергия, а дигитализацията при бизнес имотите е свързана с оптимизиране на процесите така, че да се сведе до минимум използването на електроенергия.

Всичко това е свързано със Зелената стелка. Но тази тенденция се налага от големите потребители както в Европа, така и в България“, казва Явор Костов.

Целият сектор на едно място

Съвсем скоро се проведе тазгодишното изложение MIPIM, което събира на едно събира инвеститори, консултанти и дивелъпъри от цял свят в сектора на недвижимите имоти. Събитие, което отразява глобалните тенденции в сектора на бизнес имотите. Но от наблюденията на Явор Костов, който взе участие в него, става ясно, че интересът е бил доста малък.

Участниците на изложението са били с около 20 000 по-малко в сравнение с минали години. Причината е, че пазара на бизнес имоти претърпява тежък удар благодарение на повишените лихви. Технически те блокираха бизнес имотите“, казва той.

Наблюденията на експерта са, че вече активно се наблюдава корекция в цените на бизнес имотите, но не и в България на този етап.

При нас корекция също би трябвало да има, но тя ще е в много по-малък мащаб“, казва Костов, като уточнява, че причината за това е, че в годините на активно спекулативно инвестиране в Европа, България остана в периферията.

Как влияе Зелената сделка на Европейския съюз върху бизнес имотите в България? Да очакваме ли корекция на цените? Променя ли се поведението на инвеститорите? Защо пазарът в България изостава в сравнителен план? На тези и други въпроси даваме отговор в разговор на журналиста на Economic.bg Габриела Махлелиева с управляващия партньор във Forton Явор Костов.

https://provaton.bg/2024/03/26/%d0%b7%d0%b5%d0%bb%d0%b5%d0%bd%d0%b0%d1%82%d0%b0-%d1%81%d0%b4%d0%b5%d0%bb%d0%ba%d0%b0-%d0%b2%d0%bb%d0%b8%d1%8f%d0%b5-%d0%b2%d1%8a%d1%80%d1%85%d1%83-%d0%bf%d0%b0%d0%b7%d0%b0%d1%80%d0%b0-%d0%bd%d0%b0/

в. Регион, стр. 6 – ОТЛИЧИХА СОЦИАЛНАТА ИНВЕСТИЦИЯ НА „ДЪНДИ ПРЕШЪС МЕТАЛС КРУМОВГРАД”

Публикувана: 26.03.2024 01:37

ГОДИШНИТЕ НАГРАДИ ЗА ОТГОВОРЕН БИЗНЕС 2023

На 19 март Български форум на бизнес лидерите на официална церемония в хотел „София Балкан Палас” за 21-ва поредна година отличи най-изявените социално отговорни компании в страната. Сред 126 корпоративни инициативи авторитетно жури избра победителите в седемте категории – „Инвеститор в обществото”, „Инвеститор в околната среда”, „Инвеститор в знанието”, „Инвеститор в човешкия капитал и условията на труд”, „Маркетинг, свързан с кауза”, „Най-добра политика на малко и средно предприятие”, „Многообразие на работното място” и специалната награда „ENGAGE” (Ангажирайте се).

„Дънди Прешъс Металс Крумовград” ЕАД получи отличие в категорията „Инвеститор в обществото” и се нареди на второ място благодарение на иновативния социален проект „Фонд за подкрепа и насърчаване на микро, малък и среден бизнес в Община Крумовград”.

Проектът цели да подпомогне устойчивото развитие на Община Крумовград в дългосрочен план. С Фонд за подкрепа и насърчаване на микро, малък и среден бизнес компанията се ангажира да създаде възможности за развитие на бизнеси и нови работни места, които не са пряко свързани и зависими от минното дело, за да има благополучие и поминък в региона и след като рудник „Ада тепе” приключи експлоатационния си живот.

Проектът се фокусира върху насърчаване на местни предприемачи да развият бизнес идеите си или да разширят и модернизират производствата си, за да създадат устойчиви работни места с помощта на грант от Фонда за подкрепа и насърчаване на микро, малък и среден бизнес. Ангажиментът за създаването на Фонд в подкрепа на предприемачеството датира от 2015 г. с подписването на Меморандум за разбирателство между минното дружество и местната власт. Учреден е от компанията и общината през 2019 г. с началото на добивните и преработвателни дейности в рудник „Ада тепе”.

Смелата и новаторска идея за споделяне на ползите от добива на полезни изкопаеми, която „Дънди Прешъс Металс Крумовград” прилага в работата си, се развива успешно вече 5 години. До момента компанията е инвестирала 5.7 млн. лева за развитието на 63 бизнес идеи на местни предприемачи. Създадени са 145 работни места в областите земеделие, производство, услуги, независими от минната дейност.

„Дънди Прешъс Металс Крумовград” ЕАД работи с визия за устойчиво бъдеще на региона чрез инвестиции в предприемчивостта на местните жители. С грижа за живота и здравето на хората и благосъстоянието на регионите, където дружествата на „Дънди Прешъс Металс” работят, компанията създава бъдеще за България.

http://clippingpoint.net/article/306af18293ff26b2c02d15634d27e318efd68fc3

manager.bg – „Антракт 127“ – предпочитаното място за работа, срещи и събития в сърцето на София

Публикувана: 25.03.2024 21:10

Вече близо три години „Антракт 127“ успешно предоставя на софийската бизнес среда гъвкаво, елегантно и високотехнологично място за работа, срещи и събития в сърцето на столицата.

Разположено на пет етажа в напълно реновираната сграда на административния център „Славянска беседа“ на улица „Раковски“ 127, стилното бизнес пространството предлага 43 напълно обзаведени офиса, подходящи за екипи от 2 до 10 души, както и отворена зона за споделено работене (coworking). Всичко това е достъпно с гъвкави условия и краткосрочни наеми, спрямо текущите и динамични нужни да бизнеса.

Осем зали за срещи, оборудвани с 50-инчови екрани и система за конференти разговори са на разположение за членовете на пространството, както и за външни посетители, които търсят комфортно място в центъра на София за провеждана на срещи, обучения и интервюта.

Елегантни зони за отдих и нетуъркинг и напълно оборудвани кухни с бариста кафе са разположени на всеки етаж, както и няколко шумоизолирани помещения за уединение по време на телефонни разговори и онлайн срещи.

На последния етаж на „Антракт 127“ се намира просторно и мултифункционално пространство за събития с капацитет до 60 души, подходящо за конференции, семинари, обучения, частни събития, фирмени коледни партита и други.

Мястото за събития „Сан Марко“ разполага с високоскоростен интернет, падащ бял екран, мултимедийен проектор, индивидуален контрол на климатичната система, естествена светлина, плътни щори за затъмнение, озвучителна система, кухня и място за кетъринг, както и директен достъп с асаньор. Пространството разполага и с просторна тераса, разположена по дължината на улица Раковска, с гледка към пулсиращия град. Пространството предлага възможност за кетъринг, декорация и развлечение, а професионалният екип работи с внимание към всеки детайл, за да успешното провеждане на всяко събитие.

През изминалите години пространството бе домакин на разнообразие от събития, като хибридната годишна конференция на Бълггарксата ФинТех Асоциация, Годишната конференция на Българската Асоциация на Софтуерни компании (BASSCOM), Наградите за иновации на Френско-българската търговска камара, Форума за европейско финансиране на малки и средни предприятия, организиран от Българо-британската търговска камара и още много други.

Наред с ключови бизнес събития, елегантното пространство, вдъхновено от театралното изкуство, е често предпочитана сцена за разнообразни културни и социални събития, като стилни вечерни коктейли, екслузивни арт изложби, коктейлни мастъркласове и джаз вечери.

Гъвкавост, високотехнологични решения, стилна атмосфера, възможност за присъединяване към международна общност от професионалисти и създаване на значими бизнес контакти, персоналното отношение, професионализъм и внимание към всеки детайл прави „Антракт 127“ предпочитаната локация за работа и срещи в сърцето на столицата от родни и международни компании. Отдадени на постоянното усъвършенстване, професионалният екип на пространството продължава да работи усилено за разширяване на репертоара си от бизнес услуги, предимствата и разнообразни социални събития за своите членове, които да предоставят не само една позитивна и ползотворна работна среда, но и предпоставка за здравословен баланс между работа и развлечение в сърцето на столицата.

Контакти: “Антракт 127“, ул. Г. С. Раковски 127, www.entract127.com, office@entract127.com, +359 882669836

https://manager.bg/компании-профили/antrakt-127-predpochitanoto-masto-za-rabota-sresti-i-sabitia-v-sarceto-na-sofia-

bta.bg – БТА :: С над 12 процента поевтинява токът за българския бизнес за утре

Публикувана: 25.03.2024 19:00

При средна цена от 122,42 лева (без ДДС) за мегаватчас е търгувана днес електроенергията на Българската независима енергийна борса (БНЕБ), сочат данните от търговията в пазарен сегмент “Ден напред” след затварянето на борсата. Сделките са на база утрешен ден на доставка (26 март).

Енергийната борса затвори вчера при средна цена от 139,40 лв. за мегаватчас. Това означава, че токът за българския бизнес за утре ще е по-евтин с 12,18 процента в сравнение с цената му с ден на доставка за днес.

Средната цена на пиковата енергия (09:00-20:00 часа) за утре e 111,05 лв. за мегаватчас. Извънпиковата енергия (01:00-08:00 ч.; 21:00-24:00 ч.) е изтъргувана при средно 133,80 лв. за мегаватчас.

Най-ниската цена в рамките на днешната сесия, при утрешен ден на доставка, е 25,04 лева за мегаватчас, достигната за периода 12:00-13:00 ч., а най-високата е 196,68 лева за мегаватчас – за 18:00-19:00 часа.

Данните от БНЕБ показват, че са продадени общо 82 427,90 мегаватчаса електроенергия.

В пазарния сегмент “В рамките на деня” БНЕБ отчита до момента в 60-минутните продукти общ изтъргуван обем от 7910,20 мегаватчаса, като среднопретеглената дневна цена е 133,75 лева (без ДДС) за мегаватчас. В 15-минутните продукти среднопретеглената цена е 165,38 лева (без ДДС), а общото количество продадена електроенергия е 1210,28 мегаватчаса.

https://www.bta.bg/bg/news/economy/641462-s-nad-12-protsenta-poevtinyava-tokat-za-balgarskiya-biznes-za-utre

Париж – европейски град за стартиращия бизнес

Публикувана: 25.03.2024 18:40

„Париж е европейският град, който е най подходящ за стартиращи предприятия, следван плътно от Мадрид и Барселона“. До това заключение стигна доклад на базираната в Обединеното кралство компания за обучение The Knowledge Academy, съобщи „Евронюз“. Различните градове в тази класация получиха своите оценки по скала от 0 до 10, оценявани по броя на наличните офис площи, цените на наемите, близостта на най-добрите университети, скоростта на интернет и др. В доклада обаче не са взети предвид регулаторният фон, бюрокрацията или данъчното облагане. Франция и Испания ли са най-добрите места за стартиращи предприятия? Франция се представи много добре в тази класация, като в челната петица попаднаха два града, докато Испания доминира на първите три места с два града. Лондон се нарежда на четвърто място. Според доклада Париж, където се намират някои от най-добрите университети и офис среди в Европа, има “подкрепа от страна на правителствата и добре развита екосистема за стартиращи предприятия”. Лион, третият по големина град в страната, който също е голям университетски център, се нарежда на пето място сред най-добрите места за стартиране на бизнес, подкрепен от една от най-бързите скорости на интернет в Европа. Испанската столица Мадрид получи висока оценка заради бързия интернет и броя на наличните офиси. Другият испански град в челната тройка, Барселона, е изградил репутацията си през последните 10 години на най-големия технологичен център в Южна Европа. Лондон, който е финансов център с други предимства, има най-голяма концентрация на бизнес инкубатори, като същевременно може да се похвали с най-голям брой университети в Топ 250 в Европа и изобилие от офис площи (ако можете да си ги позволите). Столицата на Обединеното кралство разполага с най-много офиси, както и с най-високи наеми, докато интернет е най-бърз в Лион, общественият транспорт е най-достъпен в Париж, а най-висока средна оценка на университетите има в Манчестър, Великобритания, според доклада. Изборът на подходящо местоположение е от съществено значение, “трябва да вземете предвид заобикалящата ви среда като ключов фактор за неговия успех”, казва Талвир Сандху от The Knowledge Academy. “Наличието на централа или общо работно пространство за вашия екип може да бъде от съществено значение за изграждането на колегиалност, екипна работа и успех. Скоростта и надеждността на широколентовия достъп е друг решаващ фактор за управлението на бизнеса, а мониторингът на уебсайтове и социални медии е от решаващо значение в началните етапи на изграждане на бизнеса и познаваемостта на марката”, допълни Сандху./БГНЕС

https://bgnes.bg/news/parizh-e-nai-podkhodiashchiiat-evropeiski-grad-za-startirashchiia-biznes-/