26.04.2024

Преглед на медиите 26.4.2024 (петък)

1. Работодатели

в. 24 часа, стр. 7 – За 6 дни министър и депутати промениха закон – отпушиха кризата с работници в туризма

Публикувана: 26.04.2024 00:31

Неочаквано, но в предпоследния работен ден на този парламент депутатите показаха, че могат да реагират адекватно на нуждите на бизнеса.

Точно преди 6 дни – на 19 април, министърът на туризма Евтим Милошев се срещна с представители на всички организации от бранша. По неговите думи тогава те не са поискали пари, а съдействие да се приеме малка, но важна поправка в закона за чужденците. Според нея тримесечните визи, които се издават на работници от трети страни, ще могат да се удължават в България. Така ще се гарантира, че хотелиерите няма да останат без кадри в средата на сезона.

Милошев се обърна към депутатите и поиска те да приемат бързо промяната. И допълни, че това ще е жест към бизнеса. Те го чуха – в четвъртък текстът бе гласуван и на първо, и второ четене, като влиза в сила от понеделник. 129 народни представители гласуваха „за”, само 29 – „против”, нито един не се въздържа.

Ако не бяха приели поправката, хотелиерите бяха изправени пред следната ситуация наетите чужденци от трети страни, които са готвачи, сервитьори, камериерки и други, идват у нас в началото на май. И точно в разгара на сезона през юли, се налага да си тръгнат, защото за подновяването на визите се изисква да се върнат в страната, от която са дошли.

Уреждат се и неща като статута на здравните осигуровки за тези хора.

В четвъртък в Слънчев бряг Милошев заяви, че туризмът се бори за работници от трети страни, защото тук няма достатъчно хора, които искат да работят в сектора. „Добрата новина е, че за поредна година ще има повишаване на възнагражденията – с 20%”, добави министърът.

Проблемът с кадрите по морето е повдиган многократно. Миналата година на форум в Бургас, организиран от БТА, бе посочено, че част от украинските бежанци у нас вече работят в туристическия бранш.

Сега Евтим Милошев ще трябва да реши и друг проблем за предстоящия летен сезон – този със спасителите на плажовете. На 7 април е била приета нова наредба за водно-спасителната дейност. В нея са заложени много изисквания, за които браншът все още не е готов, обясни министърът.

„Молбата на сектора е, ако е възможно, изпълнението на тази наредба да се забави до края на годината. Разбира се, това ще създаде правен казус, защото тя е приета, а предходната вече няма действие. Ще обсъдя темата с министъра на здравеопазването Галя Кондева”, допълни Милошев.

Той очаква 15 на сто ръст на туристите това лято, като Армения, Косово и Узбекистан са новите пазари, от които се очакват посетители по Българското Черноморие. При британските туристи щяло да има увеличение с 15-20 на сто. Заради войната в Близкия изток се очакваше, че израелци няма да дойдат в България, но в крайна сметка вече имаме резервации, допълни Милошев. (24 часа)

***

Евтим Милошев: Това не е мой успех, а на гражданското общество

– Г-н Милошев, как се случи толкова бързо да бъдат приети промени в закон, който ще улесни туризма у нас?

– Много е важно първо да кажа, че това не е мой успех, а на гражданското общество, защото хората, които работят в туризма, имаха нужда от тази промяна в действащия закон. А народното представителство, което представлява техните интереси, го прие и го направи суперекстремно в контекста на нуждата от идващия летен туристически сезон, който представлява 70% от туризма в България.

– Тези промени отнасят ли се за сегашния сезон, или ще са за следващия?

– Законът има незабавно действие, така че ще заработи още този сезон.

Тази тема има два аспекта.

Единият е, че консулствата ни в трети страни работят бавно, защото нямат капацитет, тъй като през годините не са имали такъв трафик. Говоря за консулствата ни в Делхи, Индия, и в Казахстан. Затова говорих с външно министерство и с консулския отдел, които поеха ангажимент да командироват допълнително служители.

Това е едната част от проблема. Другата е с работните визи на чужденците у нас. От март в Народното събрание има Закон за изменение и допълнение на Закона за чужденците в България. Той засяга много неща, там са над 60 параграфа.

– Вие как успяхте да го придвижите за няма и седмица?

– Това, което се случи, е, че говорих първо с председателя на НС Росен Желязков, когото днес отстраниха, после с Радомир Чолаков от правната комисия, с Маноил Манев, председателя на комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, която е водеща за този закон. С оглед на това, че тази седмица парламентът приключва, а законът още не беше излязъл от комисия, това изглеждаше като налудничава идея.

Но може би защото не съм част от тази система, по-скоро съм външен човек – допреди две седмици бях от страната на работодателите, си казах: „Хайде да опитаме, това е много важно за сектора, за бизнеса”. И те го разбраха, но казаха, че нещата не се случват по този начин.

В събота и неделя асоциациите написаха писмо, че това е много наболял въпрос и молят парламента да го приеме. В крайна сметка магията се случи. Гласуваха се двата параграфа, като единият е за 90-дневната виза. В момента, след като този срок изтече, чуждестранният работник от трета страна трябва да” отиде там, където му е издадена, за да му я подновят, и да се върне. А от днес вече тя може тук на място да му бъде подновена. Така работникът, дошъл от Индия, Непал или Бангладеш, може да остане, защото сезонът не е 90 дни.

Другият параграф е за 9-месечната работна виза Д. Отпадат условия, които улесняват издаването й, а след изтичането й работниците може да останат в страната на друго основание, което досега не беше възможно.

Това наистина са -изключителни улеснения за сезонните работници от трети страни.

– Как така промените бяха приети и на първо, и на второ четене?

– Направиха го в един ден. Във вторник се събра извънредно комисията по вътрешна сигурност, където единодушно бяха гласувани. В сряда единодушно гласува и комисията по туризъм. Днес (вчера – б.а.) мина на първо четене, а после Маноил Манев предложи поради спешността и важността на темата да мине и на второ четене по чл. 77 от конституцията. Депутатите гласуваха „за” и законът беше приет.

Всичко това от петък до днес. Затова казвам, че това е най-яркият пример, че сме гражданско общество. Защото гражданите имаха нужда от това нещо. Написаха декларацията в събота и неделя, в понеделник я входира-ха и народното представителство откликна на молбата им.

Това е голям знак, че по този начин може да се случват нещата.

http://clippingpoint.net/article/4629db6c466e3f17675f112fd8948e928e33288c

dariknews.bg – Предизвикателствата да управляваш GenZ на работното място

Публикувана: 26.04.2024 11:55

До 2025 г.трябва да съставлява около 27% от работната сила, което налага спешно работодателят да се опита да разбере младите – и как да изкара най-доброто от тяхРазлични проучвания казват, че до 2025 г. около 27% от световната работна сила ще е съставена от представители на поколението Z, което сме приели да наричаме Gen Z. Това са хората, родени между 1995 и 2009 г.Макар че често са критикувани заради радикални социални ценности, техният прогресивен характер ги прави активи за всяка компания, която цени иновациите.Случвало ли ви се е да напишете SMS на някой, че сте му изпратили имейл? Ако отговорите положително на този въпрос, значи сте от т. нар. поколение Y, известно като Милениал. Да не говорим за едно поколение по-надолу – Х, тези, родени между 1965-79 година, т.е. хората, на която възраст са родителите на Gen Z.Това значи сблъсък не на поколения, а на цивилизации.са толкова големи, че всеки мениджър трябва да мине ускорен курс на преобучение, за да успее да канализира цялата енергия в правилната посока, а не в посока на противопоставяне.

А за тези различия говорят много проучвания. Според едно от тях близо две трети (над 60%) от анкетираните служители от Gen Z казват, че общото им благосъстояние се отразява на работата им. Освен това 20% са установили, че благосъстоянието им вреди на производителността им на работното място – нещо вярно само за 8% от хората на възраст 55-69 години (т. нар. бейби бумъри).Въпросното проучване, проведено сред над 4000 служители, разкрива, че 80% от тях са по-продуктивни, когато са здрави и щастливи. Кой ти е питал родителите ни дали са щастливи на работното си място?!Информацията е супер достъпна за Gen Z, те често разчитат на своите устройства за придобиване на нови умения. Зависимостта им от мобилнитеустройства и социалните мрежи тежи като дамга над цялото това поколение. По-възрастните изтъкват този факт като основен техен минус. Предходните поколения никога не са били критикувани в същата степен за това, че се възползват от ресурсите, с които разполагат.

Gen Z е най-разнообразното поколение в човешката история. При него се откроява по-голямо расово, полово и етническо разнообразие. Поради това Gen Z има по-прогресивни, приобщаващи ценности и политически пристрастия от много от техните родители, баби и дядовци. Това са хора, които често са запалени по социалната и екологична справедливост.В резултат на това Gen Z са склонни да бъдат целенасочени, както в личния, така и в професионалния си живот.Представителите на Gen Z търсят работни места, които ценят индивидуалния принос и изява, толерират разнообразието по „високите етажи“.Много са привлечени и от компании, които се интересуват от изменението на климата и следят въглеродния си отпечатък, което отговаря на визията на младите за по-добър свят.Родени застъпници и активисти, тези свободомислещи хора са силни, упорити и не се страхуват да се борят за това, което е правилно. Те ценят дълбоко автентичната комуникация, прозрачния диалог и способността да функционират независимо, особено в професионална среда.Много хора от поколението Z не пият и не пушат. Те се интересуват от здравословно хранене и добрата фигура, оставяйки зад гърба си йо-йо диетите и обсесиите на предишните поколения.Работната сила от Gen Z цени различни елементи от своята кариера в сравнение с много служители от по-старите поколения. Тези млади служители имат специфични нужди на работа поради различията в света, в който са израснали. За да привлекат и задържат служители от Gen Z, работодателите трябва да насърчават култура на работното място, съобразена с техните ценности и съобразена с техните силни страни.

https://dariknews.bg/novini/liubopitno/predizvikatelstvata-da-upravliavash-genz-na-rabotnoto-miasto-2382024

focus-news.net – Анализ: Топим се с десет души на час, а до няколко години близо 30% от населението ще се пенсионира

Публикувана: 26.04.2024 09:20

Подобрение спрямо предишното полугодие, но и значително влошаване в сравнение с преди две години – така ще изглежда пазарът на труда в България в периода април – септември според новото проучване на Българската конфедерация по заетостта (БКЗ), в което са взели участие 1189 акредитирани компании.– 31% от запитаните прогнозират увеличение на екипите си;– 36% ще запазят числеността на работната сила;– 15% ще я намалят;– 18% не могат да преценят.Нетният коефициент на заетостта – разликата между наемащите и съкращаващите, е +16%. Това е увеличение от 6 процента спрямо предното полугодие, но в сравнение със същия период на 2022 г. е с 24% по-малко, отбелязват от БКЗ.Вероятно без изненада с оглед предстоящия туристически сезон, секторите, в които има най-голям ръст на оптимистично настроените работодатели, са “Хотелиерство и ресторантьорство” (със 7% повече или +11%) и “Търговия на едро и дребно” (с 5% повече или +16%).Подобрение, макар и по-малко, има и в IT и аутсорсинг сферите – наемащите са съответно 24% и 13% повече от съкращаващите.Нетният коефициент на заетостта в сектор “Финансови и застрахователни дейности, недвижими имоти и бизнес услуги” се запазва на +9%, а намаление на ентусиазма се вижда във всички останали следени от БКЗ сектори:– “Производство”;– “Транспорт, складиране и комуникации”;– “Строителство”;– “Публичен и социален сектор”;– “Електричество, газ и вода”;– “Селско, горско и рибно стопанство”;– “Добивна промишленост”.При публичния и социален сектор преднината на наемащите пред съкращаващите се стопява с цели 6%, а в добивната промишленост вече доминират компаниите, които очакват да се разделят със свои служители.От регионална гледна точка, в Бургас коефициентът на заетост ще расте най-много през следващите 6 месеца – с 4% до +12%. Пловдив и Варна остават по-назад със съответно +11% и +10%.В София наемащите фирми ще са с 66% повече от съкращаващите, а Русе е единственият регион в страната, където намаляват планиращите да увеличат работната си сила – те вече са само 1% повече от тези, които ще освобождават служители.”Основният проблем, с който се сблъскват работодателите в страната, е болезнената липса на хора. Топим се с десет души на час, а до няколко години близо 30% от населението ще се пенсионира. Последствията от хроничния челен сблъсък на бизнеса с дефицита на кадри ще продължат да се усещат не само през предстоящия летен сезон, но поне до края на септември, ако не се улесни процедурата от 17 точки за внос на кадри и не се интегрират трайно безработните и често пренебрегвани социални групи в пазара на труда”, коментира председателят на БКЗ Надя Василева, цитирана от money.bg.

https://www.focus-news.net/novini/Bylgaria/Analiz-Topim-se-s-deset-dushi-na-chas-a-do-nyakolko-godini-blizo-30-ot-naselenieto-shte-se-pensionira-2092882

econ.bg – Една трета от фирмите ще наемат служители, такъв е и процентът на готвещите съкращения

Публикувана: 26.04.2024 10:25

В шестото прогнозно проучване на пазара на труда на Българската конфедерация по заетостта (БКЗ) работодателите споделят умерени планове за наемане на нови служители за периода април 2024 г. – септември 2024 г.

Тридесет и един процента от общо 1 189 анкетирани компании прогнозират увеличение на работната сила, 36% очакват да запазят числеността на служителите си, 15% планират да намалят персонала, а 18% не са сигурни дали ще задържат или освободят кадри. Така нетният коефициент на заетостта — разликата между работодателите, които планират да намалят работната сила, и тези, които прогнозират да я увеличат, е +16%, или увеличение от 6 процентни пункта спрямо предишното шестмесечие и с 24 процентни пункта по-малко в сравнение със същия период на 2022 г.

„Основният проблем, с който се сблъскват работодателите в страната, е болезнената липса на хора. Топим се с десет души на час, а до няколко години близо 30% от населението ще се пенсионира. И държавата, и организации като нашата полагат сериозни усилия да върнат поне малка част от българите в чужбина, но резултатите към момента не са обнадеждаващи. На всички ни предстои изключително много работа в тази посока, ако държим да нормализираме не само пазара на труда, но цялата икономика на България,“ коментира Надя Василева, председател на БКЗ.

Плановете на работодателите в Бургас да наемат нови служители през следващите шест месеца регистрират най-голямо увеличение — 4 процентни пункта, или коефициент на заетостта от +12%. В сравнение с предишния изследван период прогнозите на работодателите в София, Пловдив и Варна се подобряват с един процентен пункт и коефициентът на заетост достига съответно +66%, +11% и +10%. Русе е единственият регион в страната, в който плановете на компаниите да увеличат работната си сила отчитат спад, като коефициентът на заетост намалява от +6% на +1% за периода април 2024 г. – септември 2024 г.

Секторите, в които работодателите споделят най-голямо увеличение на плановете си да наемат служители в сравнение с предишния изследван период, са „Хотелиерство и ресторантьорство“ (ръст от 7 процентни пункта) и „Търговия на едро и дребно“ (увеличение с 5 процентни пункта), като коефициентът на заетост достига съответно +11% и +16%.

В секторите „Информационни технологии“ и „Аутсорсинг“ прогнозите на работодателите се подобряват със съответно три и един процентни пункта, достигайки коефициенти на заетост от +24% и +13%.

Прогнозата от +9% на компаниите от сектор „Финансови и застрахователни дейности, недвижими имоти и бизнес услуги“ се запазва, а всички останали сектори, включени в изследването на БКЗ — „Производство“, „Транспорт, складиране и комуникации“, „Строителство“, „Публичен и социален сектор“, „Електричество, газ и вода“, „Селско, горско и рибно стопанство“ и „Добивна промишленост“, отбелязват спад в сравнение с предишното шестмесечие, като той е най-голям в „Публичен и социален сектор“ (6 процентни пункта), а сектор „Добивна промишленост“ е единственият, който прогнозира отрицателен коефициент на заетост (-1%) за периода април 2024 г. – септември 2024 г.

„Последствията от хроничния челен сблъсък на бизнеса с дефицита на кадри ще продължат да се усещат не само през предстоящия летен сезон, но поне до края на септември, ако не се улесни процедурата от 17 точки за внос на кадри и не се интегрират трайно безработните и често пренебрегвани социални групи в пазара на труда. Аз съм оптимист, че с развитието на технологиите това би могло да се случи много по-бързо, отколкото изглежда,“ добави Надя Василева.

https://econ.bg/Новини/Една-трета-от-фирмите-ще-наемат-служители-такъв-е-и-процентът-на-готвещите-съкращения_l.a_i.806652_at.1.html#comments

dnes.bg – Бивш министър: Пенсионната система е консервативна, но трябват промени

Публикувана: 26.04.2024 01:10

През годините виждаме популистки промени на минималната пенсия

“Важно е да се осигури сигурността на пенсионната система и да бъде балансирана, за да има гарантирано повишаване на пенсиите. През последните години виждаме популистки промени, които се правиха и по отношение на минималната пенсия. Започнахме работа с голяма временна комисия, създадена от работодатели, синдикати и граждански организации”, заяви  Русинова в предаването “България сутрин”.

Тя добави, че се очаква да бъдат направени промени и по отношение на събираемостта, но никой работещ не иска това за сметка на повишаване на осигуровките. Според Русинова трябва да запазим модела на солидарност на системата. По думите ѝ това, което притеснява работодателите, е липсата на предвидимост.

Пред Bulgaria ON AIR Русинова каза, че пенсионната система трябва да бъде консервативна затова и промените не трябва да са резки. Хората трябва да бъдат подготвени за такъв тип промени. Русинова отбеляза, че великденските и коледните добавки са добра практика, която подкрепя хората с ниски пенсии около празниците.

На въпрос как да направим така, че да няма пенсионери под линията на бедност, тя отговори, че винаги ще има хора, които са под линията на бедност и добави, че проблемът на хората с ниски пенсии са и скъпите лекарства, които трудно могат да си позволят, и нуждата от допълнителна подкрепа, а тя не е свързана само с парично подпомагане.

  Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

https://www.dnes.bg/obshtestvo/2024/04/25/bivsh-ministyr-pensionnata-sistema-e-konservativna-no-triabvat-promeni.605627

forbesbulgaria.com – Всеки 100 души, които излизат от пазара на труда у нас, се заместват от едва 60

Публикувана: 25.04.2024 18:20

Избрани статии и новини от редакцията на Forbes България

Умерени планове за наемане на нови служители за периода април 2024 г. – септември 2024 г. споделят работодателите според прогнозно проучване на пазара на труда на Българската конфедерация по заетостта (БКЗ). Нетният коефициент на заетостта — разликата между работодателите, които планират да намалят работната сила, и тези, които прогнозират да я увеличат, е +16%, или увеличение от 6 процентни пункта спрямо предишното шестмесечие и с 24 процентни пункта по-малко в сравнение със същия период на 2022 г.

КЛЮЧОВИ ФАКТИ

31% от общо 1 189 анкетирани компании прогнозират увеличение на работната сила, а 36% очакват да запазят числеността на служителите си.

Да намалят персонала планират 15% от работодателите, а 18% не са сигурни дали ще задържат или освободят кадри.

В сравнение с предишния изследван период прогнозите на работодателите в София, Пловдив и Варна се подобряват с един процентен пункт и коефициентът на заетост достига съответно +66%, +11% и +10%.

Секторите, в които работодателите споделят най-голямо увеличение на плановете си да наемат служители в сравнение с предишния изследван период, са „Хотелиерство и ресторантьорство“ (ръст от 7 процентни пункта) и „Търговия на едро и дребно“ (увеличение с 5 процентни пункта), като коефициентът на заетост достига съответно +11% и +16%.

В секторите „Информационни технологии“ и „Аутсорсинг“ прогнозите на работодателите се подобряват със съответно три и един процентни пункта, достигайки коефициенти на заетост от +24% и +13%.

ВАЖЕН ЦИТАТ

“Всеки сто човека, които излизат от пазара на труда се заместват от само 60, а това е основен проблем на пазара на труда, защото работодателите в страната са сблъскват с болезнената липса на хора,” каза Надя Василева, председател на БКЗ за Forbes. Тя допълни, че трябва да бъдат насочени усилия поне част от тези които са изтекли от пазара на труда да бъдат върнати, като това се отнася не само за младите, а за по-възрастните кадри, които все още имат какво да датат на пазара.

“И държавата, и организации като нашата полагат сериозни усилия да върнат поне малка част от българите в чужбина, но резултатите към момента не са обнадеждаващи. На всички ни предстои изключително много работа в тази посока, ако държим да нормализираме не само пазара на труда, но цялата икономика на България,“ допълни тя.

ЗА КАКВО ДА СЛЕДИМ

Според Василева, последствията от хроничния челен сблъсък на бизнеса с дефицита на кадри ще продължат да се усещат не само през предстоящия летен сезон, но поне до края на септември. Според нея няма трябва да се улесни процедурата за внос на кадри, защото това ще облекчи поне част от проблемите на определени сектори. Трябва да се положат усилия и към интегриране на трайно безработните и често пренебрегвани социални групи в пазара на труда.

https://forbesbulgaria.com/2024/04/25/veski-100-dushi-koito-izlizat-ot-pazara-na-truda-se-zamestvat-ot-edva-60/

 

chambersz.com – Зам.-министър Мариета Георгиева: Новият списък на професиите ще отговори на бъдещите нужди на бизнеса

Публикувана: 25.04.2024 15:25

Зам.-министър Мариета Георгиева: Новият списък на професиите ще отговори на бъдещите нужди на бизнеса Актуално

Новият списък на професиите за професионално образование и обучение е планиран за обществено обсъждане през юни. Той ще съдържа професии и квалификации, които ще отговорят на бъдещите нужди на бизнеса и развитието на икономиката у нас. Това каза зам.-министърът на образованието и науката Мариета Георгиева по време на кариерния форум Презареди кариерата си 2024, който се проведе в София.

Секторните съвети за умения, които сега формираме, ще поставят основата за изграждане на симбиоза между бизнеса, професионалното и висшето образование, както и работодателските организации, синдикатите и сдруженията на браншовите организации. Нашата цел е да разработим политики на секторно ниво и квалификациите, които се развиват, да бъдат създадени с водещата роля на бизнеса и да отразяват техните нужди и изисквания, добави зам.-министър Георгиева.

Д-р инж. Веселин Тодоров – председател на сдружение Соларна Академия България и съорганизатор на форума, също подчерта важността от колективен подход.

ВЕИ секторът предлага множество висококвалифицирани позиции, които представляват възможност за България да се утвърди като водещ център на енергийните иновации в Европа. Чрез сътрудничество между бизнеса, образованието и властта можем да подготвим младите кадри за успешно участие в пазара на труда и да увеличим националния брутен вътрешен продукт.

Тазгодишното издание на Презареди кариерата си обедини водещи фигури от сектора на възобновяемата енергия, с цел да насърчи диалога между бизнеса, образователната система и браншовите организации за осигуряването на квалифицирани кадри и възможности за развитие. За втора поредна година форумът предостави възможност на десетки млади таланти, желаещи да работят в сферата, да създадат контакти и почерпят от опита на утвърдени енергийни експерти, което е от ключово значение за постигането на енергийните цели на страната.

Бизнесът в днешно време се движи с невероятна скорост, особено в сектора на възобновяемите енергийни източници, където иновации и нови технологии се появяват всеки ден. Затова е от съществено значение да организираме такива събития, чрез които да достигнем до повече млади хора и да ги мотивираме да мислят за своето бъдеще и кариера още от ранните си ученически и студентски години, каза Максим Бехар, изпълнителен директор на M3 Communications Group, Inc. и съорганизатор на Презареди кариерата си.

Тази година форумът бе подкрепен от Министерството на образованието и науката, УНСС, Технически университет – София, Българската търговско-промишлена палата, Националната браншова организация за електрическа мобилност. На събитието бяха обявени победителите от първия по рода си конкурс в България за изготвяне на макет на фотоволтаична електроцентрала, като участваха училища от цялата страна. Голямата награда отиде при Националната професионална техническа гимназия Шандор Петьофи в гр. Разград. Този конкурс беше организиран от компанията Enery и Сдружението Соларна Академия България с цел да стимулира повече млади таланти да преследват кариера във ВЕИ индустрията.

https://www.chambersz.com/zam-ministar-marieta-georgieva-noviyat-spisak-na-profesiite-sche-otgovori-na-badeschite-nujdi-na-biznesa-49722

2. Бизнес

в. Строител, стр. 18 – „Електрохолд” отвори първи клиентски център в Пловдив

Публикувана: 26.04.2024 00:37

С него групата започва разширяването на търговската си мрежа в цялата страна

„Електрохолд България” откри първия си център за обслужване на клиенти в Пловдив. Така компанията поставя началото на разширяването на собствената си търговска мрежа извън територията на Западна България, което ще повиши конкуренцията в доставките на електроенергия.

За бизнеса в Пловдив има ясни и конкретни ползи и предимства от придобивката, а именно по-добри и гъвкави условия, по-благоприятни цени, повече енергийна сигурност.

Офисът, който се намира на ул. „Отец Паисий” 33, е с модерен интериор и отговаря на най-високите стандарти за обслужване. В него клиентите ще могат да се възползват от персонализирани консултации и пълна гама от продукти, съобразени със специфичните нужди на всеки бизнес.

„Изключително съм щастлив, че първият офис на „Електрохолд” извън Западна България е именно в Пловдив. Откриването му не е просто разширяване на физическото ни присъствие в нов за нашия бизнес град. То е символ на стремежа ни да се разрастваме, за да бъдем още по-близо до клиентите си и да предложим богатия си опит и в други райони на страната. Съвсем скоро отиваме и във Варна. Вярвам, че това ще бъде от полза за клиентите, защото конкуренцията нараства, а от това печелят преди всичко потребителите”, каза Карел Крал, главен изпълнителен директор на „Електрохолд България”.

Центърът ще работи от 08,30 ч до 17,00 ч всеки делничен ден.

В „Електрохолд България” влиза един от най-големите доставчици на ток за крайни клиенти в България – „Електрохолд Продажби”, както и „Електрохолд Трейд” – първият лицензиран търговец на електрическа енергия на свободния пазар и координатор на стандартна балансираща група. Част от нея е и най-голямото електроразпределително дружество в страната „ЕРМ Запад”.

„Електрохолд България” е 100% собственост на най-големия публичен холдинг у нас – „Еврохолд” АД.

http://clippingpoint.net/article/12bef03b475747a2c551b5b4bc370b5e77afe383

mediapool.bg – Забраната на рекламата на хазарт в медиите мина в две комисии за парлама

Публикувана: 25.04.2024 18:00

Две комисии в парламента без нито един глас “против” одобриха пълната забрана на рекламата на хазарт във всички видове медии – телевизии, радиа, вестници и онлайн сайтове. След като десетилетие си затваряха очите пред бума на хазарта у нас, ГЕРБ и ДПС изненадващо се сетиха да го ограничават дни и часове преди прекратяването на работата на 49-ото Народно събрание, без да има достатъчно време поправката да бъде приета.

Почти идентична забрана, внесена от “Възраждане”, практически бе отхвърлена от мнозинството на ГЕРБ и ПП-ДБ само преди три седмици.

Законопроектът на Йордан Цонев и Теменужка Петкова предвижда забрана на рекламата на хазартни игри в радио и телевизионни програми, на обществени места, включително фасади на сгради, в печатни произведения и електронни медии, включително и електронни сайтове.

Допуска се само външна реклама върху билбордове, които се намират на разстояние не по-малко от 100 метра от училища, върху самите хазартни зали, както и върху спортни съоръжения и екипировка, с изключение на тази за деца.

Предвиждат се и забрани, свързани с нелегалния хазарт.

Основната цел на законопроекта е ограничаване на рекламата на хазартни игри и на хазартните зависимости, каза председателят на бюджетната комисия Йордан Цонев от ДПС. Напоследък много зачестиха дискусиите и недоволството сред обществото от тази безконтролна реклама, която има нужда от контрол, от форматиране, каза Цонев. Той добави, че по законопроекта ще има още доста прецизиране, но той може да бъде основа за една добра дискусия.

“Станахме хазартна нация”, отбеляза Цонев. Хазартът не е социална дейност. Държавата по принцип не бива да развива хазарта като фискална цел, нито като запазване на работни места, посочи той. 1100 зали има в една малка България, в държави като Германия има три пъти по-малко, добави той. Това не е нормално, допуснали сме го всички през годините с различни аргументи, но виждаме какво е състоянието на нещата, не е добре, каза още Цонев. Той каза, че ДПС и ГЕРБ, които са вносители на законопроекта, и в следващото Народно събрание ще поддържат политика да се регулира и ограничи максимално дейността, защото по думите му станаха много сериозни нещата.

Финансовият министър Людмила Петкова отбеляза, че текстовете са изготвени в работна група на финансовото министерство, в която са участвали и представители на хазартния бизнес. По думите на Петкова при изготвянето на законопроекта е бил направен анализ на практиката на други държави, както на страни от ЕС, така и на трети държави. Това, което се установи е, че тоталната забрана на рекламата на хазартни игри, обикновено води до увеличаване на нелегалния хазарт, отбеляза министърът и добави, че повечето страни са предприели балансиран подход, с който максимално да се ограничи хазартната дейност, но да има достатъчна информация за участниците в хазартни игри и рекламата да не стимулира участието в хазартни игри.

Ако се погледне законопроекта, ограничението е само на определени места да може да се осъществява реклама на хазартните игри, ограничение в малките населени места да няма организиране на хазартни игри.

С 11 “за”, 8 “въздържали се” и нито един против комисията прие на първо четене и законопроектът за изменение на Закона за данъците върху доходите на физически лица, също внесен от Йордан Цонев и Теменужка Петкова. С промените се отменя алтернативният данък за доходи от събиране на диворастящи гъби и плодове.

Комисията прие на първо четене с 10 “за”, 6 “против” и трима “въздържали се” законопроект за промени на Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица, свързани с изплащане на пенсии на репресирани. Законопроектът засяга около 6 000 български граждани – репресирани и преживели съпрузи на репресирани, включително около 1000 български граждани, репресирани при насилствената смяна на имената през 1984-1989 г. На заседанието си в сряда социалната комисия не подкрепи на първо четене промените.

https://www.mediapool.bg/zabranata-na-reklamata-na-hazart-v-mediite-mina-v-dve-komisii-za-parlama-news358623.html

focus-news.net – Софийският кмет: Целта ни е да създадем среда, в която се работи спрямо правилата на добрия международен бизнес

Публикувана: 26.04.2024 10:35

Приоритет в нашата работа са принципите на добро управление – прозрачност при взимане на решения и при определяне на инвестициите в публичния ресурс. Целта ни е да създадем среда, в която се работи спрямо правилата на добрия международен бизнес. Това каза кметът на София Васил Терзиев на среща с членове на Британско-българската бизнес асоциация (БББА).На срещата присъстваха също заместник-кметовете на София Иван Василев, Никола Барбутов и главният архитект Здравко Здравков, съобщи Столична община.”Британско-българската бизнес асоциация играе ролята на мост между бизнеса и администрацията както на държавно, така и на общинско ниво. Срещи като днешната са подадена ръка да работим заедно, за да направим София още по-привлекателно място за живеене и за инвестиции,“ каза Десислава Митева, изпълнителен директор на БББА.Терзиев посочи, че неговата цел е всеки да вижда в общината добър и надежден партньор за бизнеса. Без привилегии за никого, с еднаква среда за всички участници. “Повечето хора от моя екип идват от сферата на бизнеса, посветили са се на публична дейност и знаят как работи бизнеса,“ допълни той.”Искаме София да се развива като едно добро място за правене на бизнес, където да идват и нови компании. Редица фирми отбягват да работят с общината. Ние искаме това да се промени, защото дълбоко вярваме, че заедно можем да направим повече за икономиката на града и общия ни приоритет“, информира също кметът на София. Васил Терзиев заяви, че неговата врата и тази на всички заместник кметове е винаги отворена. По думите му, ако някой я притваря или затваря, моля да бъдете активни, и ще променим нещата, които са пречка. “Много пъти в диалог с бизнеса казвам, че единственото нещо, което ние искаме от вас е да инвестирате в хората си и в капацитета си,“ каза също кметът на София. Васил Терзиев увери представителите на БББА, че за да се стигне до добрите идеи трябва да работим заедно. “Да намерим начина, по който всички вие да бъдете ангажирани в някакъв предвидим процес, където имаме възможност да обменяме информация и винаги да намираме пресечната точка за бизнеса и обществото,“ посочи столичният кмет.

https://www.focus-news.net/novini/regioni/Sofiiskiyat-kmet-Celta-ni-e-da-suzdadem-sreda-v-koyato-se-raboti-spryamo-pravilata-na-dobriya-mezhdunaroden-biznes-2093058

dnevnik.bg – “Риск електроник” внедри система за интелигентно сметосъбиране в община Свиленград

Публикувана: 26.04.2024 08:05

Георги Кисьов, заместник-управител по развойната дейност на “Риск Електроник”

Извънредна новина Разберете големите новини в момента, в който се случват – директно в имейла ви.

Георги Кисьов е заместник-управител по развойната дейност на “Риск електроник”. Специалист е в проектиране на ИТ решения и стратегическо планиране. Завършил е информатика в KIT – Karlsruhe Institut of Technology в Германия.

Представете накратко компанията и мотивите ви да навлезете в бизнеса за интелигентно сметосъбиране.

Вече 30 години “Риск електроник” предлага иновативни ИТ решения, съобразени с изискванията на българския пазар и в унисон със световните тенденции и добрите практики. Преди повече от пет години компанията положи усилия да разработи направление “Интернет на нещата”, имаме различни реализирани проекти в тази сфера, а интелигентното сметосъбиране като част от това направление беше естествено продължение на нашия стремеж към налагане на направление “Интернет на нещата” на българския пазар.

Наскоро изпълнихте и завършихте пилотния си проект за интелигентно сметосъбиране в град Свиленград, бихте ли разказали какво включва проектът?

Системата за интелигентно сметосъбиране, която внедрихме в община Свиленград, включва три пилотни района – зони с еднофамилни къщи и такива с многофамилни жилищни сгради в град Свиленград и две от селата в общината – с. Капитан Андреево и с. Генералово. Пилотният проект включва само съдове за битов отпадък. Поставени са RFID тагове за идентификация и паспортизация на съдовете, монтирани са и ултразвукови сензори за обем на част от кошчетата. Също така са монтирани гравитационни ключалки върху сметосъбиращите съдове, които ограничават използването им от неоторизирани лица.

Сметосъбиращите камиони са оборудвани с компютър, както и със система за претегляне на генерирания отпадък, която играе главна роля в определянето на такса смет на принципа “плащай, колкото изхвърляш”, което ще се въведе в началото на 2025. Компютърът предава събраните данни от всички устройства към софтуера в реално време, a информационната платформа, разработка на “Риск електроник”, дава възможност и на гражданите от пилотния проект да следят тези данни, които се отнасят за тяхното домакинство.

Тук е моментът да кажа, че работим с доказани европейски производители с много опит и реализирани проекти в целия свят.

На какъв етап функционира пилотния проект в община Свиленград към момента и можете ли го обявите за успешен?

Проектът е реализиран в неговата максимална функционалност, каквато е дефинирана и е придобит много опит. В хода на работата са констатирани различни особености и специфики, отстранени са редица технологични, културни, експлоатационни проблеми. Да, проектът в община Свиленград е завършен, работещ и е първи успешен проект за “Риск електроник” в сферата на интелигентно сметосъбиране с изчисляване на такса смет на принципа “плащай, колкото изхвърляш”.

Какво трябва да знаят българските общини, които се подготвят да внедрят подобна система?

Важно е българските общини да бъдат информирани за целия процес, важно е да съберат информация в детайли за всички налични активи. Например сметосъбиращите камиони имат ключова роля при интегрирането на такава система. Те трябва да се оборудват с прецизна техника, а голяма част от тях са купени на старо и макар да могат да изпълняват сметопочистващата задача и да обслужват съдовете, камионите не са подготвени за монтиране на това оборудване и те трябва да се преработват. Това може да доведе до значително увеличаване на срока за изпълнение на проекта и съществена промяна в бюджета и трябва да се предвиди предварително. Затова трябва да се задели време, ресурс и енергия за събиране на информация преди съответната община да пристъпи към бюджетиране, определяне на срок за изпълнение и обявяване на проект от подобен тип.

Какви са ползите за гражданите от въвеждането на принципа “плащай, колкото изхвърляш”? А какви са ползите за общините?

Ползите за гражданите могат да се обобщят с наименованието на принципа, който предстои да се въведе, а именно “плащай, колкото изхвърляш”. Те имат възможност да участват активно в този процес и да намалят таксата си смет. Разбира се, те трябва да преосмислят начина си на генериране и изхвърляне на боклук.

Гражданите, които живеят в чужбина например, досега са били ощетени от настоящия начин на формиране на такса смет, защото не генерират и не изхвърлят боклук. А други изхвърлят много и различен тип боклук в съдовете за битов отпадък, включително строителни отпадъци, а плащат такса смет на базата на данъчна оценка на имота си. С въвеждането на принципа “плащай, колкото изхвърляш” те ще имат стимул да регулират процеса и крайния резултат.

Освен че ще спазят закона, който предстои да се приеме през 2025 г., за общините ползите ще бъдат не само от въвеждане на принципа “плащай, колкото изхвърляш”. С внедряване на система за умно сметосъбиране и дигитализацията на процесите по сметосъбиране в облачно базирана интелигентна система за управление на отпадъците общините могат да извършват картографиране на инфраструктурата на отпадъците, графици за събиране и маршрутизиране, управление на автопарка, стратегически решения, отчети, както и мониторинг на отпадъците в реално време, да наблюдават и планират ежедневните дейности по управление на отпадъците.

Всичко това води до намаляване на общите разходи за събиране на отпадъци с най-малко 30% и намаляване на въглеродните емисии до 60% в градовете според добрите практики в много европейски страни.

Какви са най-важните цели и приоритетите ви за бъдещето в този бизнес?

Умното сметосъбиране е актуална тема, но един важен аспект придобива все по-голяма важност. В България от години се говори за промяна в модела за изчисление и плащане на услугите по управление на отпадъци. От плащане, базирано на данъчната оценка на имота, както е в момента, ще се промени към плащане на база изхвърленото количество боклук или така нареченият принцип “плащай, колкото изхвърляш”. Основната ни цел е да реализираме този модел и да го направим достъпен и работещ за всяка община. Разработката ни на информационния портал Smart Waste за община Свиленград положи началото към осъществяването на тази цел. Порталът позволява както на гражданите да следят в личните си профили данните от измереното количество отпадък от зачислените им съдове и текущата такса смет, така и на служителите от общината да използват общите данни за необходимите им справки и анализи. В портала сме заложили методиката и формулите, предоставени от община Свиленград, по които ще се пресмята автоматично такса смет на всяко домакинство от пилотния проект на базата на претегленото количество отпадък. Ние сме готови да персонализираме информационния портал за всяка отделна община в съответствие с определения от тях метод на пресмятане и да го съобразим с техните конкретни нужди и желания. В заключение бих обобщил, че сме напълно готови да посрещаме предизвикателствата заедно с българските общини.

https://www.dnevnik.bg/biznes/companii/2024/04/26/4618300_risk_elektronik_vnedri_sistema_za_inteligentno/

bta.bg – Готовност за реализирането на успешен летен сезон заявиха представители на общинската администрация в Поморие и туристическия бизнес

Публикувана: 25.04.2024 21:00

Готовност за реализирането на успешен летен сезон заявиха представители на общинската администрация в Поморие и туристическия бизнес. По време на среща в градската художествена галерия днес кметът на общината Иван Алексиев увери хотелиери и ресторантьори, че общинският център е на финалната права по приключване на подготовката за посрещането на туристите. Той посочи, че администрацията ще направи всичко възможно да приключи строителните и ремонтни дейности до 15 юни и призова представители на туристическия бранш също да се съобразят с този срок, подготвяйки обектите си.

“От това лято в Поморие и Ахелой ще има командировани полицаи. Те ще останат в нашата община до 15 септември. Полагаме максимални усилия, за да подготвим всичко както трябва. Разбира се не успяваме с всичко, но и не всичко зависи от нас – притиснати сме от процедури, правила, закони”, каза кметът. Той добави, че общината прави всичко възможно затвореният хотелски комплекс “Сънсет Ризорт”, известен в града като “Холандското селище”, отново да отвори врати. “Факт е, че затварянето на комплекса се отрази сериозно на града. Той вече тежи на Поморие, носи ни лош имидж. Едва ли ще се отвори този сезон, но правим всичко, това да се случи възможно най-скоро. Ако частният бизнес и община не вървят в една посока се стига до тази ситуация. Има кавги между собствениците в комплекса, който днес изглежда като гробница на входа на града”, допълни Иван Алексиев.

По думите му, добра новината за туризма в крайморската община е предстоящото подписване на споразумение между българските власти и Австрийската здравна каса, след като подобен документ беше подписан със същата организация в Германия. Това, уточни Алексиев, е станало ясно днес след среща на кметове на крайморски общини със служебния министър на туризма Евтим Милошев. “Това ще помогне изключително много за разширяването на сезона по българското Черноморие както и за развитието на здравния туризъм с привличането на туристи от Австрия и Германия”, каза кметът на община Поморие.

По време на срещата представители на Летище – Бургас дадоха подробности за летателната програма на аерогара през лятото. Новост през тази година ще бъдат полетите от Узбекистан. Според Иван Алексиев, ръководството на бургаското летище е работило в продължение на две години за да постигне договореност с оператора, който ще обслужва линията. Нови пазари за Поморие през 2024 ще бъдат Армения и Косово, до които бургаската аерогара също ще има връзка до края на активния летен сезон.

От своя страна хотелиери и ресторантьори в Поморие поставиха въпроси относно готовността на администрация за разкриването на допълнителни буферни паркинги и актуализирането на графиците за събирането на отпадъците. Проблемите с водоснабдяването също ще бъдат обсъдени в края на април, стана известно от думите на Иван Алексиев.

“Ще искаме дежурни екипи на ВиК-Бургас след 17:00 часа през цялата седмица. На 30 април ни предстои заседание на Асоциация ВиК Бургас. Ако това наше искане не се случи ние няма да подкрепим инвестиционната програма на местното ВиК дружество. През зимата Поморие оставаше на две седмици по ден и половина без вода”, обяви кметът.

https://www.bta.bg/bg/news/economy/660539-gotovnost-za-realiziraneto-na-uspeshen-leten-sezon-zayaviha-predstaviteli-na-obs

24chasa.bg – Експерти: Грешка е да не въведем всички облекчения при 15% данък за едрия бизнес

Публикувана: 25.04.2024 16:20

Изключенията за съществена стопанска дейност и “de minimis се прилагат частично, вдигат данъчната тежест и водят до последици за цялата икономика, предупреждават от ЕКИП

България се оказва единствената държава в ЕС, която въведе национален допълнителен данък, популярен като глобален данък върху големите местни и мултинационални корпорации от 15%, без обаче да позволи да се използват всички облекчения. Това показва изследване на Експертния клуб за икономика и политика ЕКИП, обявено на сайта им.

Експертите са направили пълен преглед на режимите по въвеждане на глобалния данък и са установили, че само у нас няма да действат две от облекченията- за съществена стопанска дейност и изключението “de minimis”. Те са категорични, че това ни поставя в неизгодна ситуация по отношение привличането на чуждестранни инвестиции и стимулирането на водещите български индустриални групи към международно разрастване.

Безспорен факт е, че нивото на данъчно облагане е един от приоритетите за привличане на значими инвестиции, смятат авторите на изследването. Този факт е потвърден с почти пълен консенсус в академичните изследвания и скорошни изказвания на западните браншови партньори. У нас обаче често се чува погрешното схващане, че корпоративният данък от 10% е ниска ставка и следователно проблемът е другаде. Макар и пречките пред инвестициите да са с много аспекти, трябва да се има предвид, че 54% от печалбите на големите мултинационални корпоративни групи се облагат с ефективна данъчна ставка, която е по-ниска от 10%. Тоест, дори плоският данък от 10% е по-висок от ефективната ставка, която международният бизнес плаща върху над половината от печалбите си.

Ето защо, авторите на изследването препоръчват да се въведе пълния пакет облекчения от глобалния данък от 15% и това да бъде един от приоритетите на законодателната и изпълнителната власт за тази година. Те са категорични, че това ще даде нови инструменти и стимули за реализирането на значими инвестиции, каквито липсват у нас в последните години.

Това може да стане с промяна в три члена на Закона за корпоративно подоходно облагане, които ще ни направят равнопоставена и дори с данъчни предимства при привличането на мултинационални инвестиции. Последното е особено важно с оглед на процесите по изтичане на международни инвестиции от Европа към САЩ и Китай, и стагфлацията в ЕС и eврозоната, която може да бъде преодоляна единствено чрез повече инвестиции в производство на стоки и услуги.

Докладът дава подробен отговор на въпроса каква е същността на „пропуснатите” от българските законотворци облекчения. Първото е за съществена стопанска дейност. Както Директива 2022/2523, така и новоприетите текстове в Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО) предвиждат при изчисляването на глобалния данък да се прилага изключение за упражняване на съществена стопанска дейност. Зад този термин се крие концепцията, че компаниите, които инвестират в реален бизнес, като създават работни места и придобиват материални активи, не трябва да понасят прекомерна допълнителна данъчна тежест. В по-общ план глобалният минимален данък е насочен към некоректните данъчни практики, при които корпорациите се възползват от пропуски и слабости в данъчните системи на държавите, прехвърлят печалби към юрисдикции с по-ниско ниво на облагане или се възползват от множество облекчени данъчни режими. Приетата норма обаче е така разписана, че България прилага изцяло изключението за съществена стопанска дейност при облагането с първичен допълнителен данък, което има твърде малко практическо значение, защото засяга само 5 големи български групи. Едновременно с това прилагаме ограничено изключението по отношение на националния допълнителен данък, който засяга към 700 предприятие в България, като допуска приспадане на процент само от дълготрайните материални активи.

Това означава, че тежестта на националния допълнителен данък ще бъде винаги по-висока от дължимия глобален минимален данък в която и да било друга държава, обясняват авторите на изследването. Те са категорични, че избраната политика на налагане на допълнителна данъчна тежест над минимално изискуемото в ЕС и липсата на данъчни облекчения с практическо значение, рискуваме да се превърнем в една от държавите в ЕС с най-високо ниво на ефективна данъчна тежест за сектора на услугите и особено аутсорсинг и IT.

По подобие на изключението за съществена стопанска дейност, изключението “de minimis” се прилага в България само за целите на глобалния данък. Идеята на “de minimis” обаче е да даде изключение за по-дребните случаи, категорични са от ЕКИП. Предвид изключително обемната и сложна материя на системата на глобален минимален данък, прилагането на правилата е свързано с големи усилия и административни разходи както от страна на данъкоплатците, така и на самата данъчна администрация. Отчитайки тази нужда от баланс между ползи от допълнителни данъчни постъпления и разходи за събирането им, Директива 2022/2523 позволява да не се събира допълнителен данък от големите групи в държави, в които средното ниво на приходите за едно предприятие е по-малко от 10 млн. евро и средната печалба е по-ниска от 1 млн. евро. България обаче не прилага изключението “de minimis” . Така по-малките предприятия, част от големи групи, дислоцирани у нас, не само ще имат по-голяма ефективна данъчна тежест, но и ще понесат ненужно по-големи административни разходи по спазването на данъчните правила. данък, не само изключват от обхвата му по-дребните случаи, но и спазват праговете за “de minimis”, заложени в директивата. Този проблем касае всички сфери на икономиката, в които има български дъщерни дружества с по-малък размер, които са част от големи мултинационални групи.

https://www.24chasa.bg/biznes/article/17734807