27.03.2024

Преглед на медиите 27.3.2024 (сряда)

1. Работодатели

utroruse.com – Техническият университет в София ще организира изложението на работодатели “Стажове 2024”

Публикувана: 27.03.2024 14:55

В Техническия университет (ТУ в София на 16 април ще се състои дванадесетото издание на изложението на работодатели “Стажове 2024”. На 17-ти април то ще има свое продължение във филиала на ТУ в Пловдив, съобщиха от висшето училище.

Изложението “Стажове” е най-голямото университетско събитие в страната. На него бизнесът се запознава отблизо със своите бъдещи инженери, които се обучават в най-големия и водещ технически университет в България и региона, част от Европейския технoлогичен университет EUt+.

На изложението студентите имат възможност да намерят подходящи позиции за първия си професионален стаж и да натрупат опит в реална работна среда.

Паралелно с изложението ще се излъчи и онлайн студиото “Стажове 2024”, по време на което фирми ще представят информация за своята дейност, както за свободни стажантски позиции и стипендиантски програми.

Техническият университет в София разработва нови специалности – аерокосмическо инженерство, умни производства и градове. Те ще отговарят на съвременните изисквания на бизнеса, което дава възможност нашите специалисти да се реализират във всички сфери на обществото. Освен това в процеса на изграждане на учебните планове участва и бизнесът. Това каза преди дни ректорът на Техническия университет инж. Иван Кралов в ефира на “Денят на живо” по Нова нюз. Проф. Кралов отбеляза, че отпада и правилото, според което, ако не е заверен семестър по една дисциплина, студент не може да се явява на изпит и по другите. За преминаване след втори курс обаче трябва да са се взели всички изпити.

https://utroruse.com/article/1004276/

invest-in-bulgaria.com – Дни на кариерата стартира на 6ти април

Публикувана: 27.03.2024 14:45

Побързай да се регистрираш за Дни на кариерата, за да се срещнеш с едни от най-успешните работодатели у нас!

По-малко от две седмици остават до софийското издание на Национални дни на кариерата на 6 април, а работодателите, които са запазили своите места във всички градове, са вече над 90 и се увеличават всеки ден!

Сред тях са компании като: Ewellix България, Apyx Medical, MMDSmart, VEO WORLDWIDE SERVICES, UKG, Посолство на САЩ, BILLA България, ARRISE powering Pragmatic Play, Център за развитие на човешките ресурси, Lidl Bulgaria.

Освен с безброй възможности за търсещите работа, софийското издание на 6 април ще изненада посетителите и с различни активности и томболи, а радио ENERGY ще се погрижат за настроението с живо предаване от Гранд Хотел „Милениум“!

Кога и къде ще се проведат Национални дни на кариерата?

София – 6 април – Гранд Хотел „Милениум“ София, Конферентни зали на ет. 2

– Гранд Хотел „Милениум“ София, Конферентни зали на ет. 2 Велико Търново – 9 април – Великотърновски университет „Св. Св. Кирил и Методий“, пети корпус

– Великотърновски университет „Св. Св. Кирил и Методий“, пети корпус Габрово – 11 април – Технически университет

– Технически университет Пловдив – 13 април – Пловдивски Панаир, Конгресен Център

– Пловдивски Панаир, Конгресен Център Варна – 13 април – Хотел-галерия „Графит“

– Хотел-галерия „Графит“ Русе – 16 април – Русенски университет „Ангел Кънчев“

Все още можете да се регистрирате като работодател на най-мащабния кариерен форум в България! Условията за участие са описани тук.

Входът за посетители е свободен, с предварителна регистрация тук.

Последвайте ни в социалните мрежи

https://invest-in-bulgaria.com/2024/03/27/dni-na-karierata/

telegraph.bg – ОТ ВРАТАТА ЗА КРАКАТА: Влизаш в бизнеса директно от студентската скамейка

Публикувана: 27.03.2024 08:45

С тудентите не само могат да навлязат в професията още от студентската скамейка, но и реално да заработват пари с нея. Това е заложено в процедурата „От висше образование към заетост“ по Програма „Образование“ 2021–2027 година.

РЕШЕНО: Студенти и докторанти държавна поръчка няма да плащат такси

Всъщност става дума за въвеждане на дуалното обучение в университетите. В момента дуално образование се практикува в професионалните училища.

В тази форма на обучение учениците от 11 и 12 клас учат два дни в училище и три дни изучават професия във фирма или предприятие.

Лекции

Само около 20% от българските студенти посещават лекции и занятия, сочат проверките на просветното министерство.

Малка част от тях обаче наблягат на дневната форма на обучение, а по-голямата част работят в други сфери, за да си изкарват прехраната. Така обучението се провежда основно от сесия на сесия.

Безработните у нас се увеличават!

Идеята на дуалното обучение пък е студентите от бакалавърски и магистърски програми да навлязат практически в професията, а и да остават на работа в компаниите, където работят по време на обучението си.

Профил

Изцяло нов списък на професиите ще бъде изготвен с промени в Закона за професионалното образование и обучение. Те се изработват с участието на представители на бизнеса, на работодателски организации и експерти по образование. Идеята е да се премахнат сходните специалности и да се въведат професии с широк профил, които да са по-малко на брой.

Обучението по всяка една от тях обаче ще включва общи теми като специфични умения по информационни технологии, както и изкуствен интелект. Целта е професионалното образование да отговаря на нуждите на пазара на труда.

Важно е също да се развиват професионални умения, които да са в крак с бързото развитие на технологиите, които предполагат изчезването на някои професии и появата на други. Надграждането пък ще се осъществява в степените на професионална квалификация.

Освен списъка проектът предвижда да се изготвят и държавни образователни стандарти за придобиване на квалификация по професии, да се модернизират националните изпитни програми и учебни планове.

Направления

В момента актуалният списък на професиите представя 86 професии с по няколко специалности в тях. Най-много са в „Стопанско управление и администрация“. Специалностите са „Търговия на едро и дребно“, „Маркетинг и реклама“, „Финанси, банково и застрахователно дело“, „Счетоводство и данъчно облагане“, „Администрация и управление“, „Секретарски и административни офис дейности“ и „Трудов живо“, която пък включва „Сътрудник по управление на индустриални отношения“.

В професионално направление „Техника“ също има няколко специалности, които обхващат различните дейности в сферите на електрониката, електротехника, машиностроене, металургия, химия, превозни средства, кораби, въздухоплавателни средства и др.

Списъкът все още се създава от работна група и най-вероятно ще бъде значително скъсен.

Университети предлагат учене за цял живот

Под учене за цял живот се подразбира усвояване на нови умения, с които може да се смени професията, да се повиши квалификация или да се дообразова всеки, преминал нормалния житейски етап за образование. Това е и едно от направленията, на които много се акцентира в евросъюза най-вече предвид демографската криза.

НЯМА ДА Е ЛЕСНО: Мъчат младежите с четири степени на образование

Затова и много от университетите у нас имат квалификационни центрове за този вид образование. В Нов български университет примерно може да се обучи желаещ да стане сомелиер, като специалността е насочена за хора със специални потребности, да кажем, незрящи. Бивши и настоящи учители могат да получат квалификация по Монтесори педагогика или за ресурсен учител и т.н.

В Европа наблягат на приложните науки

„Ние сме университет за приложни науки. Това означава, че ви предлагаме обучение с много практика. За разлика от обучението в университет при нас ще придобиете голяма част от знанията си чрез практически експерименти в лаборатория или студио, проекти с национални и международни компании и възможност за стаж по време на обучението“.

По този начин университет в Германия представя възможностите, които предлага. В презентацията се подчертава, че ако стремежът на студента не е академичната кариера, в дипломата от висшето училище е записан стажът, който е плюс при кандидатстване за работа.

https://telegraph.bg/bulgaria/novini/ot-vratata-za-krakata-vlizash-v-biznesa-direktno-ot-studentskata-skamejka.-nov-spisyk-na-profesiite-maha-shodnite-specialnosti-409110

в. Клуб 100, стр. 2 – Болничният скочи до 387 лв., взема се два пъти годишно

Публикувана: 27.03.2024 01:37

Работещите българи ползват болнични най-често между 4 и 7 дни. Средната изплатена сума на един болничен лист през миналата година е бил 387 лв. и се взема два пъти годишно. Това е с 58 лв. повече от 2022 г. Това съобщиха от Националния осигурителен институт (НОИ).

През 2022 г. общата сума на изплатените средства е била 847 118 217 лв., през миналата година тя е нараснала с близо 2,7% до 869 720 546 лв.

Данните показват още спад на болничните листове. През 2022 г. те са били 2 573 209, през 2023 г. намаляват с 325 364. Това се дължи най-вече на спада на листовете за гледане на болен член от семейството и карантина, обясняват експертите от НОИ. Те са намалели над два пъти – от 576 052 за

2022 г. на 243 453 за 2023 г.

Нараства броят на най-голямата група болнични листове за временна неработоспособност поради общо заболяване, като от 1 815 960 през 2022 г. достигат до 1 824 628 през 2023 г.

До края на 2023 г. първите три дни от болничните бяха за сметка на работодателя, който изплащаше 70% от среднодневното брутно възнаграждение за месеца. След третия ден плащането се поемаше от НОИ. Той изплащаше дневно парично обезщетение, изчислено в размер на 80% от среднодневното брутно трудово възнаграждение за периода от 18 календарни месеца.

От 1 януари 2024 г. НОИ вече поема изплащането на средствата още след втория ден, като процентите са същите.

http://clippingpoint.net/article/82667848730b1b3a285f3f680075cb20f64d726a

2. Бизнес

bloombergtv.bg – Бизнесът в България много се вълнува от енегийния преход и интересът е огромен

Публикувана: 27.03.2024 14:35

Бизнесът в България става все по-отворен към инвестиции в чиста енергия. В Българската банка за развитие интересът от страна на малките и средни фирми за финансиране на такива проекти е огромен. Хората и бизнеса много се вълнуват от този енергиен преход, като припознават инвестицията във възобновяема енергия като изключително добра. Това каза Цанко Арабаджиев, Член на УС и Изпълнителен Директор на Българската банка за развитие, в предаването “Бизнес старт” на Bloomberg TV Bulgaria с водеща Роселина Петкова. Арабаджиев е един от участниците в събитието Energy of tomorrow, което ще се проведе на 28 март 2024 година в Интер Експо Център, зала „Витоша“.

Енергията на бъдещето, алтернативните и зелени начини за добив на енергия, ефективното ѝ използване и трансформирането на класическите модели за добив на енергия са теми с огромно значение за развитието на бизнеса и обществото ни. За втора поредна година Energy of tomorrow ще се фокусира върху решенията за зелена енергия, енергийна ефективност, ESG политики и търговията с енергия. Събитието на Investor Media Pro ще предложи на присъстващите и обособена експо част, в която компаниите ще могат да представят своите енергийни и технологични решения.

“По пътя си към енергията на бъдещето все повече и повече се отдалечаваме от изкопаемите горива. Вече съществуват множество решения, включително и някои много напредничави, като решенията, свързани с използването на водород. А Китай вече строи орбитална соларна станция с огромни панели, като идеята е да генерират денонощно енергия, която да се изпраща на Земята. Има и много други експериментални модели, които са в различна фаза на развитие”.

Няма ясен отговор на въпроса каква ще бъде енергията на бъдещето, но тя ще бъде доста по-щадяща, опазваща ресурсите и не толкова замърсяваща, колкото сме свикнали да бъдат подобен тип технологии. Българският бизнес става все по-отворен към новите начини за добиване на енергия, добави гостът. “Хората и бизнеса много се вълнуват от енергийния преход”.

Хубавото е, че изграждането на съоръжения за производство на зелена енергия става все по-достъпно, особено при енергията, произвеждана от слънце и от вятър. До скоро те трябваше да бъдат тежко субсидирани, но сега секторът се развива на пазарен принцип и инвестицията в зелена енергия се възприема като изключително добра, сподели Арабаджиев.

Очакванията ми за събитието Energy of tomorrow е да се получи един смислен дебат за бъдещето на енергетиката в България и да може бизнесът да разбере какви смислени решения има и къде би могъл да ги намери. Българска банка за развитие е естествен партньор на подобни инициативи. Ние имаме не малък брой програми, които са насочени само в тази посока. “Имаме, например, специална програма за финансиране на компании, които искат да изградят инсталация за производство на енергия от възобновяеми източници. Към този момент имаме десетки клиенти. Финансирали сме 40 мегавата, които не изглеждат много на фона на портфейлите на останалите банки, но хубавото при нас е, че става дума за много на брой малки проекти”.

“Това е една много лесна, утвърдена програма, която се движи по бърза писта”.

Отделно имаме специална програма във връзка с Оперативната програма, където има мерки за енергийна ефективност – ББР може да финансира до 100% и след това, когато се получи грант от ЕС, финансирането да се погаси до някаква степен, добави гостът. “Миналата година подписахме договор с Европейската инвестиционна банка, според който ББР може да ползва финансиране в размер на 350 млн. лева, от които над 20% задължението ни е да бъдат в зелени проекти”.

“Дори и в момента всеки четвърти проект в банката е зелен. 25% от портфейла на банката е финансиране на проекти за възобновяеми енергийни източници, някакъв тип енергийна ефективност на производството или друго, свързано с по-добро усвояване на ресурсите и по-голяма енергийна ефективност. Възможности има. Ние сме добър партньор на бизнеса и за нас е много важно да надградим постигнатото и все повече хора да разбират, че има възможност за подобен тип финансиране”.

По InvestEU малко по-късно през годината ще стартираме портфейл от над 2 млрд. лева през търговските банки, който има значителна зелена компонента, обясни гостът. “Има прозорец, през който може да се кандидатства за финансиране при облекчени условия – намалено обезпечение, по-дълъг срок на кредитите”.

Варианти наистина има много и ще съм много щастлив ако всички бизнеси, които искат да се развиват в тази посока се свържат с нас, припознаят ни за партньори и да видим какво можем да направим заедно в този период, подчерта Цанко Арабаджиев.

Към момента предпочитаните от българския бизнес технологии за производство на зелена енергия са вятърните и соларните централи, защото те са по-достъпни и нямат нужда от субсидиране за разлика от водорода и батериите, които все още са сравнително скъпи. При тях “без елемент на грант, на практика сметките не излизат”, коментира Арабаджиев. “Напълно нормално е към момента интересът към слънце и вятър да е по-силен. Но получаваме и доста запитвания по различни програми за инсталиране на батерии, което все още е сравнително нова технология. Благодарение на гранта, който се предвижда по няколко програми на Министерството на енергетиката, това също започва да става привлекателно за бизнеса”.

“Имаме един експериментален проект, който сме финансирали съвместно с БАН, за една мобилна водородна станция. Това все още е екзотика, но аз много се надявам, че след 5-6 години това ще бъде новото нормално. (…) Възможности има и ние сме насреща, за да правим проектите заедно”.

Подобен тип устойчиви проекти са “много привлекателни за банките”, точно поради тяхната предвидимост, добави гостът.

https://www.bloombergtv.bg/a/16-biznes-start/128599-biznesat-v-balgariya-mnogo-se-valnuva-ot-enegiyniya-prehod-i-interesat-e-ogromen

24chasa.bg – България е домакин на най-мащабната конференция за подобряване и управление на бизнес процеси в региона

Публикувана: 27.03.2024 11:25

Tomorrow Redefined ще се състои на 17 май и ще представи най-иновативните подходи в Lean методологията

За трета поредна година, страната ни ще бъде домакин на Tomorrow Redefined – най-мащабната конференция за подобряване и управление на бизнес процеси в региона. Събитието ще се състои на 17 май, в Grand Hotel Millenium, София. По време на него, ще бъдат представени едни от най-иновативните подходи в т.нар. Lean (лийн) методология, която подпомага компаниите да оптимизират своите процеси и услуги, така че да спестят време и ресурси. Събитието се организира от Lean Institute България (LIB), регионален представител и член на Lean Global Network, а билети вече могат да бъдат намерени на: www.tomorrowredefined.com.

Конференцията ще събере на едно място изпълнителни директори и водещи експерти по управление и подобряване на бизнес процеси, и представители на компании, които искат да научат най-добрите практики в областта. В рамките на събитието, ще бъдат разгледани теми, свързани с бъдещето на образованието, през призмата на лийн и изкуствения интелект; различни инициативи за създаване на стойност, чрез оптимизация на производствени и административни процеси; прилагането на лийн методологията по време на криза; стратегическо планиране чрез лийн за постигане на оперативно съвършенство и други. Гост-лектори ще бъдат изпълнителни директори и мениджъри на едни от най-големите компании в България, сред които HP, Sensata, Festo, Ingram Micro, DSK Bank, Liebherr, Lufthansa Technik, както и други световни експерти в сферата.

“Щастливи сме, че Tomorrow Redefined продължава да представя водещите тенденции в сферата на подобряването и управлението на бизнес процеси. Вярвам, че превръщането на събитието в традиция, ще позиционира страната ни като водеща в сферата на лийн методологията на Балканите. Чрез оптимизиране на различни дейности в един бизнес, се постига по-висока ефективност на процесите, което води до повишаване на удовлетвореността на клиентите и привличането на нови такива. По този начин, подпомагаме както подобряването на бизнес климата, така и цялостната икономическа обстановка на страната,” сподели Васил Петров, изпълнителен директор на Lean Institute България.

С цел да даде възможност на посетителите да се докоснат до лийн методологията, за първи път в рамките на събитието, ще бъдат организирани лийн симулации. В тях, присъстващите ще бъдат предизвикани да работят с различни техники и инструменти за оптимизация на ежедневната си дейност.

За втора поредна година, страната ни ще бъде домакин и на церемонията по връчване на Наградите за оперативно съвършенство (Operational Excellence Awards). Компаниите, постигнали най-големи успехи в областта на подобряването на културата и бизнес процесите си, чрез въвеждането на един или повече различни проекти и инициативи, ще бъдат отличени в рамките на събитието, а кандидатури могат да бъдат подадени на: https://form.typeform.com/to/hY583flV.

Повече информация за събитието, можете да намерите на: www.tomorrowredefined.com.

За Lean Institute България

Lean Institute България, част от Lean Global Network, е консултантска компания, създадена с цел подпомагане на бизнеса в страната да приложи най-добрите практики в подобряването на организационната култура и процеси, както и да предложи дългосрочно съдействие с тяхното успешно приложение чрез обучения, анализи и коучинг.

Портфолиото на компанията обхваща консултантски услуги, свързани с лийн, 6 сигма и други практики за подобряване и управление на процеси. Неизменна част от това, е развитието на човешкия капитал, като Lean Institute България предлага близо 40 обучения и интерактивни уъркшопове. Повече можете да научите на: https://leaninstitute.bg

https://www.24chasa.bg/biznes/article/17479022

investbg.net – От Младост до Лозенец и Оборище: Районите в столицата, в които работят най-много хора

Публикувана: 27.03.2024 09:10

Стопанската активност на предприятията в София чувствително се отличава по райони, като в някои части на столицата се наблюдава развитие на бизнес площи и концентрация на икономическа активност. Над 50% от приходите на компаниите в София се концентрират в районите Младост, Лозенец, Триадица, Възраждане, Средец и Витоша, пише в изследване на Института за пазарна икономика, направено по поръчка на Агенцията за инвестиции на София /СОАПИ/.

Бурното развитие на услугите през последните години и появата на големи бизнес и офис пространства на определени места в столицата предопределят изпреварващото развитие на някои райони. Икономическият подем е в по-голяма степен концентриран в централните и южните райони на столицата. Район Младост се отличава с най-голям принос както за приходите на компаниите в София, така и за броя работни места в столицата. Младост бележи солиден ръст през последните 10 години, подкрепен от концентрацията на офис площи (клас А) и притока на чуждестранни инвестиции, в т.ч. в дигитална сфера. Район Люлин, макар и с най-голямо население и голям брой икономически активни лица, има по-скоро жилищни функции, като концентрира малък дял от работните места.

Районите в центъра или в непосредствена близост до централните градски части концентрират бизнес активност, като броят на наличните работни места е по-голям от този на икономически активните хора в района. Такъв е примерът с районите Средец, Възраждане, Оборище, Сердика, Изгрев, Лозенец и Триадица, които са нетен бенефициент на работна сила от другите райони на столицата. Извън тези райони в непосредствена близост до центъра, Младост и Витоша също концентрират компании и работни места, които привличат работна сила.

24-те района на София са различни както по мащаб,

така и по своите социално-икономически характеристики

Районите Люлин и Младост са отчетливо най-големите, като в тях живеят по над 100 хил. души. Най-малките райони в София приютяват по под 30 хил. души. Делът на населението на 7 и повече години с висше образование варира от над 60% в районите Средец, Лозенец, Оборище и Изгрев до под 30% в районите Панчарево, Връбница, Нови Искър и Кремиковци. Това обуславя и различната икономическа активност, като коефициентът на заетост (15-64 г.) варира от над 77% в районите Лозенец, Изгрев, Младост, Оборище, Витоша, Триадица и Средец до под 70% в районите Нови Искър, Кремиковци и Красна поляна.

Българският IT партньор на Lufthansa Technik: Какво е да правиш бизнес с гигант и защо вече няма работа за младите програмисти у нас

IT секторът у нас – огромната си част е HR посредничество и какво прави CleverPine различна

Агенция по заетостта разпространява и данни за регистрираните безработни в отделните райони на столицата (от отделните бюра по труда), което позволява да се оцени функционирането на пазара на труда на още по-ниско равнище. Прави впечатление, че между различните части на столицата няма особени различия, като повечето се позиционират в диапазона 1,2 – 1,8% безработица, а вече няма нито един район на София, в който безработицата да надхвърля 2% от активното население. В район „Студентски“ пък безработицата се е свила под 1%.

Номинално най-голямото струпване на безработни е в район Люлин – малко под 1000 души, както и в район Младост – малко над 900, но това отразява най-вече голямото население на тези райони. Най-големият брой свободни работни места пък са струпани в районите Искър и Оборище. Данните в отделните части на София демонстрират силно равномерна работа на местния пазар на труда, предопределена отчасти и от високата мобилност на работната сила в неговите рамки.

Трудова миграция и регионален ефект на столичния пазар на труда

София има изключително широко влияние на регионалната карта, като през последните 10 години разширява своята периферия. Зоната на влияние на столицата, по оценки на Институт за пазарна икономика, обхваща общо 30 общини, като обхватът се простира от община Трън и границата със Сърбия на запад до малките общини от Средногорието на изток, както и от Самоков и Дупница на юг до Своге и Мездра на север.

Въпросните 30 общини имат дълбока обвързаност с икономиката на София, като над 10% от заетите в тях пътуват всеки ден да работят в столицата. София привлича над 67 хил. работници от други общини за работа всеки ден, като най-голям брой идват от Перник (13,1 хил. души), Своге (4,1 хил. души), Елин Пелин (3,7 хил. души), Костинброд (3,4 хил. души) и Божурище (2,1 хил. души).

София оказва много сериозен ефект върху трудовите пазари на общините, които са разположени непосредствено до големия град – над 1/3 от всички заети в общините Своге, Божурище, Костинброд, Горна Малина, Перник и Елин Пелин пътуват всеки ден до столицата за работа. На практика над 1/3 от трудовите доходи в тези общини се формират в София. Именно ежедневната трудова миграция, както и разположението на индустриални и логистични терени в периферията на столицата, предопределят и нуждата от поглед към развитието на София отвъд административните граници на общината, отбелязват създателите на изследването.

ИТ обявите за работа намаляват с 34%, докато кандидатите се увеличават двойно

конкуренцията за едно работно място през последната година се е увеличила три пъти

Article source: https://money.bg/economics/ot-mladost-do-lozenets-i-oborishte-rayonite-v-stolitsata-v-koito-rabotyat-nay-mnogo-hora.html

http://investbg.net/?p=119614

bloombergtv.bg – Свръхрегулирана Европа е основният проблем пред трансатлантическата икономика

Публикувана: 27.03.2024 00:20

Свръхрегулирана Европа е основният въпрос, който стои пред бъдещето на трансатлантическите отношения и може би трябва да се преодолее дерегулация в някои области. Европейският парламент прие над 500 законодателни акта за настоящия си мандат. Сега очакването е дали следващият ще удвои този обем, или ще се обърне малко повече към устойчивостта на Европа в бъдеще, изправена пред всички предизвикателства. Това заяви Иван Михайлов, главен изпълнителен директор на Американската търговска камара в България в предаването „Светът е бизнес“ с водещ Ивайло Лаков.

„Зелената сделка и зеленият преход е нещо, което трябва да се преосмисли много внимателно от Европа, защото засяга конкурентоспособността на производствата.“

Според Михайлов ако Европа продължи да бъде свръхрегулирана и сама да влошава възможностите си за правене на бизнес, независимо кой ще бъде американски президент, негативите ще дойдат и вече има ясни сигнали за това.

Има няколко компонента, от които бизнесът има нужда, за да се развива добре – предвидимост, стабилност и ключовите за България посоки и проекти, които е важно да се реализират, а именно Шенген, еврозона, ОИСР. В момента политическата ситуация, която се развива у нас, е крайно притеснителна, защото отново ще се разбалансира и наруши спокойствието от последните месеци. България трябва да извърви критични стъпки и то на фона на евроизбори. Бизнесът определено е раздразнен, че отново се намираме в политическа буря, смята Михайлов.

Непосредствено след периода на служебните правителства имаше много смели стъпки напред за България по отношение на ключови въпроси и проекти, но сега опасността е те да се забавят. Отлагането на еврозоната и неизпълняването навреме на критериите ще представлява сериозен проблем, докато България се намира на икономически и геополитически кръстопът, отбеляза Михайлов.

Посланието на бизнеса към политиците, които не са в състояние да се разберат, е много ясно – те трябва да подходят държавнически, защото тази дума те я забравиха, за бъдещето на България, за да се предприемат правилните стъпки и да се мисли какъв е хоризонтът в следващите 12 месеца, а не до следващата ротация, изтъкна още Михайлов.

По време на трансатлантическата седмица в Брюксел САЩ и ЕС отчитат резултати. На фона на оценката от 8,7 трилиона долара за трансатлантическата икономика излизат няколко цифри. Спрямо предходната година има увеличение както в търговския обмен, така и на услугите. Повдигат се обаче и някои теми по отношение на конкурентоспособността на Европа и как тя може да бъде интересна за американските инвестиции, защото неминуемо всички държави се стремят да бъдат привлекателни както към вътрешноевропейския пазар, така и към американския, коментира Михайлов.

Във връзка с интереса на американските инвеститори към България Михайлов отбеляза, че вносът в САЩ е оценен на 1,5 млрд. долара, който бележи ръст спрямо миналата година, а услугите отчитат 496 млн. долара.

„Ако фундаментът, в който се генерира основният БВП на всяка страна, бъде изправен пред инфлация, рецесия, недостатъчен и скъпа цена на труда, каквато е в Европа, плюс регулацията – това са много сериозни изпитания. Брюксел и САЩ ясно посочват тези проблеми и съответно трябва да се говори за Attractiveness of Europe 24-29, която да държи Европа притегателна за чуждестранните инвестиции.“

По отношение на новите американските инвеститори Михайлов посочи, че на фона на настоящия тренд, очакването не е той да бъде възходящ, ако процесите в политическата обстановка у нас и общата ситуация в Европа не се променят. България е изправена пред сериозно предизвикателство и също се нуждае от план за атрактивност.

„Европейските ценности и евроатлантизмът са поставени пред изпитание. Трябва да отчитаме и разразяващата се пропагандна война и внушенията отвън – особено от Изтока, защото те оказват ефект върху настроенията. Европа обаче трябва да бъде много по-силна и обединена, когато се говори за единен пазар.“

https://www.bloombergtv.bg/a/19-svetat-e-biznes/128590-svrahregulirana-evropa-e-osnovniyat-problem-pred-transatlanticheskata-ikonomika

dnes.bg – По-скъп ток за българския бизнес

Публикувана: 26.03.2024 22:50

Повишението е с близо 10%

Българската независима енергийна борса (БНЕБ) е изтъргувала за днес средна цена от 134,48 лв. (Бе ДДС). Сделките са на база утрешен ден на доставка. Енергийната борса затвори вчера при средна цена от 122,42 лв. за мегаватчас. Това означава, че токът за бизнеса за утре ще е по-скъп с 9,85 процента в сравнение с цената му с ден на доставка за днес.

Средната цена на пиковата енергия (09:00-20:00 часа) за утре e 132,30 лв. за мегаватчас. Извънпиковата енергия (01:00-08:00 ч.; 21:00-24:00 ч.) е изтъргувана при средно 136,65 лв. за мегаватчас. Най-ниската цена в рамките на днешната сесия, при утрешен ден на доставка, е 84,02 лева за мегаватчас, достигната за периода 12:00-13:00 ч., а най-високата е 225,59 лева за мегаватчас – за 19:00-20:00 часа.

В пазарния сегмент “В рамките на деня” БНЕБ отчита до момента в 60-минутните продукти общ изтъргуван обем от 5087,40 мегаватчаса, като среднопретеглената дневна цена е 127,01 лева (без ДДС) за мегаватчас. В 15-минутните продукти среднопретеглената цена е 109,28 лева (без ДДС), а общото количество продадена електроенергия е 1369,88 мегаватчаса. / БТА

  Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

https://www.dnes.bg/obshtestvo/2024/03/26/po-skyp-tok-za-bylgarskiia-biznes.602436

bta.bg – БТА :: Под 10 процента от фирмите в Югоизточна Европа определят като “зряла“ финансовата си функция, според доклад на “ПрайсуотърхаусКупърс”

Публикувана: 26.03.2024 19:55

Само 9 процента от компаниите в Югоизточна Европа (ЮИЕ) отговарят на критериите за “зряла финансова функция”. Останалите 91 процента от анкетираните представители на бизнес средите са или в процес на преобразяване, или определят това като най-голямото предизвикателство пред бизнеса. Това са едни от водещите изводи от първото за региона на ЮИЕ проучване на “ПрайсуотърхаусКупърс” (PwC) – “CFO Compass Survey”, информират от PwC . Данните са събирани в периода октомври – ноември 2023 година измежду финансовите директори от близо 130 компании, опериращи в над 10 индустрии в 9 държави от Югоизточна Европа, със средни приходи през финансовата 2022 година от 60 млн. евро и 450 (осреднен брой, бел. ред.) нает на постоянно работно време персонал.

Фокусът при степента на зрялост на финансовата функция е върху групирането на работата в типове задачи от сорта на: докладване, управление и планиране, основани на бизнес сътрудничествата с други области в корпоративната организация, вместо структурирането на финансови отдели в традиционни области като счетоводство, контрол или данъчно облагане и планиране.

Проучването “CFO Compass Survey” оценява нивото на зрялост на финансовите функции на фирмите чрез “Индекс на зрялата финансова функция”. Разглеждат се и се съпоставят следните параметри ─ IT инфраструктура и автоматизация на процесите, планиране и бюджетиране, управленско отчитане, ниво на сътрудничество между финансовите отдели и останалите бизнес звена и цялостната дигиталната компетентност на служителите.

Вниманието на финансовите отдели, според обработените резултати, се измества от това какво правят към това как точно го правят. Процесът по преобразяване на финансовите отдели вече е приоритет за компаниите в региона и финансовите ръководители осъзнават, че останалите бизнес функции зависят от него, е посочено в съобщението. Участниците в проучването заявяват, че целят да повишат скоростта, с която действат, да увеличат ефективността си и способността да се адаптират към динамичните промени в бизнеса.

Всъщност на скоростта, ловкостта и гъвкавостта, заедно с прецизността, ефикасността и вземането на решения в реално време от PwC гледат като на част от необходимите умения за работа в днешната бизнес среда.

Около половината от компаниите обмислят тепърва да подменят системите, с които работят, тъй като съществуващите не отговарят на съвременните им нужди. Около 41 процента от участниците в проучването са направили първата стъпка по подмяната и сега са в етап на адаптация, а по-малко от 10 процента са успели да извлекат ползите от облачните пространства, допълват от PwC.

Фирмите с внедрена роботизирана автоматизация на процесите са 13 на сто, а 69 процента са тези, които все още не използват изкуствен интелект (ИИ) или машинно обучение. До прогнозни анализи прибягват 15 на сто от финансовите ръководители.

“От своя страна, автоматизацията на процесите и внедряването на изкуствен интелект в обработката и анализа на данни изискват безупречна конфигурация и пълноценно ползване на всички налични системи. В това отношение е и най-голямото изоставане на организациите в региона,” е друг извод от представеното проучване.

При бюджетирането и планирането резултатите от изследването показват, че под половината от участниците са инвестирали в инструменти и софтуер, които да улесняват тези два процеса и ги извършват само веднъж в годината. При 61 процента от финансовите мениджъри този процес отнема над 30 дни, труден е и пълен с пропуски и не предоставя достатъчно ясна краткосрочна или дългосрочна стратегия с визия за следващите 12, 24 или 60 месеца. Под 20 процента от организациите имат адекватна система за сигнализиране при съществуващи рискове, както и при потенциални възможности пред бизнеса, сочат още обобщените резултати.

От гледна точка на управленско отчитане почти всички участници в проучването успяват по един или друг начин да постигнат желаното ниво на детайл в справките според нуждите и естеството на индустриите, в които оперират.

Най-добре представящите се обработват и синтезират информацията от изминалия месец за 2-3 дни, докато при други все още е необходимо да изминат 20 дни, преди да получат данни за бизнес представянето. “Отличниците” работят с динамични контролни панели и табла, позволяващи анализ и корекция на параметри в реално време, докато “изоставащите” все още използват статични таблици, минали през няколко ръчни преработки, които не позволяват фина настройка и допълнителен анализ.

Съществува пропаст в нивото на сътрудничество и взаимодействие между отделните бизнес звена. Информацията, която излиза от финансовите отдели, невинаги е в достъпна и разбираема форма, каквато е необходима на другите отдели. Организациите не успяват да усвоят скритата стойност на работата с прозрачна, четима, навременна информация. От гледна точка на това “бизнес партньорство”, финансовите функции на компаниите в региона все още са “длъжници”, заключват от PwC.

По-малко от половината от участниците в проучването определят цифровите умения на служителите си като задоволителни. В краткосрочна перспектива 50 процента от компаниите ще се съсредоточат върху повишаване на практическите умения на специалистите при работа с нови системи, а 57 на сто ще инвестират в цялостното разбиране и комуникационни умения на служителите ─ от организационна гледна точка.

https://www.bta.bg/bg/news/economy/642207-pod-10-protsenta-ot-firmite-v-yugoiztochna-evropa-opredelyat-kato-zryala-finan