07.05.2024

Преглед на медиите 7.5.2024 (вторник)

1. КРИБ 

в. 24 часа, стр. 9 – Радев обмисля вето за забраната за реклама на хазарт

Публикувана: 07.05.2024 00:30

Юридическият екип на президентството разглежда приетите изменения в Закона за хазарта, за да излезе със становище дали да се наложи вето за тях, или не. Това обяви в понеделник президентът Румен Радев. Той допълни, че прибързано законодателство невинаги води до нужния резултат

С промените в закона депутатите забраниха рекламата на хазарт във всички медии. Забраната влиза в сила 3 дни след обнародването на новите текстове в Закона за хазарта. Още обаче не е ясно кога ще стане това, защото президентът не е подписал указа за публикуване на промените в „Държавен вестник”.

Решението за забрана на рекламата на хазарт бе взето въпреки становищата на медийните браншови организации и на хазартните оператори, че това ще доведе до бум на нелегалните залози. Подобни примери има в много държави с въведени крайни рестрикции.

Срещу забраната се обявиха и от най-голямата работодателска организация КРИБ. Против бяха и спортни федерации, защото ще загубят сериозно финансиране. Преди окончателното гласуване до парламента бяха изпратени 22 становища от различни организации, които аргументирано изразяваха опасенията си и настояваха обсъждане на промените.

Изключение за рекламата има само за тотото, защото то задължително разпределя печалбите си за спорт и култура. Реклама може да има и върху билбордове, които се намират на разстояние не помалко от 300 метра от училища, детски градини, университети, върху самите хазартни зали, както и върху спортни съоръжения и екипировка, с изключение на тази за деца. На тези реклами трябва да има надпис, че хазартът носи риск от развиване на зависимост и е забранен за лица под 18-годишна възраст.

За незаконна реклама на хазарт ще следи Съветът за електронни медии. Той ще предава случаите на НАП, която ще налага предвидените санкции и ще спира и сайтове, в които има реклама

А санкциите са от 30 хил. до 50 хил. лв. за оператор на хазартни игри, а за тези, които я публикуват, излъчват или разпространяват – от 10 хил. до 30 хил. лв. За физически лица глобите са между 5 хил. до 10 хил. лв.

Депутатите решиха още да не се отварят игрални зали в населените места с под 10 000 души. Тази забрана влиза в сила след 3 г. Според данни на финансовото министерство с новото изискване ще бъдат затворени 104 игрални зали. Забранени са и преводи към сметки при онлайн залаганията от лица под 18 години с пощенски записи и ваучери.

Всеки, който по своя воля е влязъл в списъка на хазартно зависимите лица и няма право да посещава игрални зали, може да се отписва не по-рано от един месец след включването. Към административното наказание за собственици, които допускат в залите зависими лица, се добавя и отнемане на лиценз при трето нарушение.

Хора, които получават социални помощи, няма да имат право да залагат. Ще има и наредба, която да определя колко време може да се играе в сайтове и ще слага таван на загубите.

http://clippingpoint.net/article/7e2f2d80d039a68729e330c760bc9b4fa3d1b747

2. Работодатели

в. Телеграф, стр. 10 – Броим ваучери за храна ОЩЕ 2 МЕСЕЦА

Публикувана: 03.05.2024 00:34

Още два месеца може да плащаме в магазина с хартиени ваучери за храна, след това те стават електронни.

В края на юни изтича преходният период, в който работодателите могат да предоставят на своите служители и хартиени, и електронни ваучери. От 1 юли обаче парите за храна ще се зареждат по карта, а хартиените официално ще спрат да бъдат издавани. Това обаче не означава, че старите купони няма да се приемат повече в търговската мрежа. Всеки хартиен ваучер, който все още е валиден до датата, която е отбелязана на него, може да се ползва като законно платежно средство в магазините.

Предимства

Предимствата на електронните ваучери са, че не е нужно да купуваш излишни неща, за да докараш сметката на касата до определена сума, тъй като при плащане с тях ресто не се връща. Също така пестят време, тъй като може да не се редите на касите със служител, а да платите покупките си и на апаратите за самообслужване. Причината е, че картата с електронните ваучери се чекира на пое терминал.

Разликата между банковите карти и ваучерите за храна е, че срокът на годност на заложената сума е 12 месеца. Например, ако работодателят преведе 200 лева през май, въпросната сума ще може да се изхарчи най-късно до май следващата година.

Икономия

Въвеждането на допълнително стимулиране на работниците с представяне на ваучери за храна е полезно освен за служители, но и за работодатели. Годишно икономията от данъци при предоставяне на 200 лв. месечно ваучери за храна на един работник е общо 1278 лв. От тази сума работникът спестява 692 лв.

Операторите, които издават електронните ваучери, посочиха още, че служителите трябва да знаят, че картата, в която им се зареждат парите за храна, се връща на работодателя при напускане на работа. Всяка карта се издава на наето лице, работещо на трудов договор, от неговия работодател.

http://clippingpoint.net/article/b9e075114ebbcb25d4710ecf1a68924c35df42e3

сп. Мениджър, стр. 93 – НОВИЯТ КЛЮЧ КЪМ ИЗГРАЖДАНЕТО НА РАБОТОДАТЕЛСКА МАРКА

Публикувана: 04.05.2024 01:06

Гъвкавите придобивки трябва да имат добавена стойност за хората и да кореспондират с целите на компанията, споделя Христо Борисов, изпълнителен директор на AR5 Bulgaria

С какво вашата награда „Най- добър работодател на България” се отличава от останалите в тази област и кое прави отличието значимо за компаниите? Проучването стартира в България преди повече от 17 години, като в световен мащаб се прави от над 30 години. Това ни дава широк поглед върху тенденциите на пазара на труда и сравнение с други държави. Ползваме международно утвърдената методология на Kincentic. Тя задава факторите от работната среда, които следва да се измерват. Оценката я дават служителите 8 компаниите. Проследяваните показатели се променят със същите темпове, с които се променят нагласите и нуждите на талантите. Измерваме 20 ангажиращи и задържащи фактора. Те се припокриват с едва 30% от измерваните, когато стартирахме.

Кои са най-съществените HR тенденции, които констатирате в момента?

Промените вече се случват на ежегодна база, което налага компаниите да са изключително гъвкави и адаптивни. До преди пет години факторът „работодателска марка” беше изключително важен. Хората приемаха компанията, в която работят, за част от своята социална среда. Отъждествяваха се с нея и имаха готовност да допринасят. Младите хора сега имат съвсем други приоритети. Лоялността и принадлежността към определена фирма не са сред тях.

Това едва ли е много добре за работодателите, които разчитат на работодателската марка като инструмент, за да задържат и ангажират хората. Какво могат да направят?

Мениджърите могат да променят подхода си към работодателската марка, като се фокусират върху индивидуалността и целите на служителите – това са непреходни нужди. Вместо да се стремят към създаване на усещане за общност, те трябва да дефинират ясни цели, да покажат връзката им с тези на компанията и личностния принос за постигането им. Регулярната обратна връзка и гъвкавите политики са от ключово значение За управление на индивидуалните потребности.

Не звучи като лесна Задача. Как компаниите могат да се съобразяват с индивидуалностите на техните служители, за да дадат тази нова визия на работодателската марка? Една възможност за справяне е чрез индивидуални цели и придобивки, адаптирани към различните нужди на служителите. Такова решение са гъвкавите придобивки. Преди две години стартирахме мобилното приложение Benefit Assistant и успяхме да съберем доста информация. От изключителна важност е придобивките да имат добавена стойност за хората и да кореспондират с целите на дружеството. Всяка придобивка трябва да изпълнява определена мисия. Това е новият ключ към успешното изграждане на работодателска марка. Придобивките следват целите на бизнеса, не обратното

http://clippingpoint.net/article/b61f20f96f76094521dfe322bf2c1ceb33caf1a8

24chasa.bg – В Гърция въвеждат 6-дневна работна седмица

Публикувана: 03.05.2024 13:15

Клишето за “мързеливите гърци” опровергано – работят близо 2 пъти повече от германците

В Гърция въвеждат 6-дневна работна седмица, и то доброволно. Промяната ще влезе в сила от 1 юли.

Въпреки че в Европа все още се чува клишето за “мързеливите гърци”, повечето хора там дори работят на две или три места, за да се издържат. А сега ще го правят и само с един почивен ден седмично.

Особено по време на гръцката дългова криза често се чуваше клишето за “мързеливите гърци”. То се оказва твърде устойчиво, независимо че беше многократно опровергавано. За последно – от изследване, проведено от университета в Гронинген през септември 2023 година. От него става ясно, че хората в Гърция работят средно по 2036 часа годишно, следвани от поляците (2023 работни часа).

Германците заемат едно от последните места по този показател – те работят само 1386 часа в годината.

Гърците са сред най-работливите

МВФ похвали Гърция за очаквания икономически ръст в страната през 2024 година, който навярно ще е почти 3%. Всички цитирани данни показват, че гърците всъщност са сред най-работливите в ЕС. Изследване на Евростат, цитирано от германското икономическо издание „Виртшафтсвохе”, също го потвърждава. Според него средната работна седмица в Гърция през 2022 година е била с продължителност 42,8 часа, а в Германия – 40,4 часа.

Нещо повече – от 1 юли в Гърция въвеждат 6-дневна работна седмица в частния и публичния сектор, но не и за държавните служители, съобщава списание „Фокус”. По този начин Гърция иска да се справи с един проблем, който съществува и в Германия – липсата на квалифицирани кадри. Това обаче не пречи в Германия да се обсъжда дори въвеждане на четиридневна работна седмица, като тази идея е особено популярна сред младите хора.

От 1 юли трудещите се в Гърция ще могат да работят шест дни в седмицата, но промяната е на доброволни начала, тоест всеки ще може сам да решава дали да работи по още един ден в седмицата.

Допълнителният труд ще бъде поощряван с щедра надбавка

към заплатата: ако извънредният работен ден е в събота, увеличението ще бъде от 40%, а в неделя и на официални празници служителите ще получават 115% по-високо възнаграждение, пише „Виртшафтсвохе”.

Не всички обаче са ентусиазирани от идеята за шестдневна работна седмица. Експерти виждат в този експеримент на правителството опит законодателството да се приведе в съответствие с реалността. Много гърци се нуждаят от две или повече работни места, за да свързват двата края. Адвокатът по трудово право Янис Карузос например казва пред германското издание, че много хора и сега полагат допълнителни часове труд, но той обикновено остава недеклариран и незаплатен.

Най-много от новия регламент ще печели държавата, която ще събира по-високи социалноосигурителни вноски и данъци, тъй като се очаква да намалее делът на недекларирания труд. В същата връзка „Виртшафтсвохе” цитира германския икономист и експерт за Гърция Йенс Бастиан, който приветства факта, че т.нар. сенчеста икономика, част от която е и недекларираният извънреден труд, все повече ще излиза на светло. Той обаче не е убеден, че доброволната 6-дневна работна седмица е онази реформа на пазара на труда, от която Гърция сега се нуждае.

Ще се реши ли проблемът с недостига на работна ръка?

Критики се чуват и от опозицията, както и от синдикатите. Освен това е твърде съмнително, че промяната ще реши проблема с недостига на квалифицирана работна ръка, от който страда също Гърция, пише “Дойче веле”. “През последните 12 години много млади и мотивирани хора напуснаха страната поради липсата на перспективи за бъдещето. Те няма да се върнат, ако работят повече и имат по-дълъг работен ден”, убеден е Йенс Бастиан.

Така или иначе възможността е налице – шестдневната работна седмица ще влезе в сила от 1 юли. Мярката ще се подчинява на строги правила. Освен че ще плащат надбавки, работодателите ще трябва да се погрижат и за това работното време да не надхвърля осем часа на ден, както и допълнителните работни часове да не са нощен труд. Друго изискване е извънредният труд да бъде предварително регистриран на централния сървър на Министерството на труда.

https://www.24chasa.bg/mezhdunarodni/article/17794160

news.bg – Оплакваме се, че работим много, не почиваме достатъчно и че не сме здрави

Публикувана: 05.05.2024 12:20

След като през миналата седмица стана ясно, че броят на извършените проверки за нарушения на трудовите права от Изпълнителната агенция “Главна инспекция по труда” (ГИТ) за 2023 г. са 48 570 броя, а установените нарушения са 229 801 броя, вицепрезидентът на КНСБ Тодор Капитанов и неговият екип представиха други груби нарушения , свързани с трудовото законодателство. Той акцентира върху нарушения, свързани още с работното време и почивките, нарушения във връзка с използване на отпуските, нарушения при прекратяване на трудовото правоотношение, нарушения на осигурителните права, нарушения на колективното трудово договаряне, нарушения на здравословни и безопасни условия на труд, нарушения относно правото на упражняване на сигналната функция на синдикалните организации. Нарушения, свързани с работното време и почивките: – Работя повече от 40 часа на седмица при петдневна работна седмица – 298 броя сигнали; – Полагам извънреден труд без заповед на работодателя – 303 сигнала; – Работодателят не ми позволява да ползвам две физиологични почивки по 15 минути дневно – 166 сигнала; – Почивам между две смени по-малко от 12 часа – 97 сигнала; – Работя при сумирано изчисляване на работното време и често ме уведомяват за промяна на смените – 89 сигнала; – Работя от разстояние и получавам задачи от работодателя по e-mail и телефон след изтичане на работното време – 98 сигнала; – Не ме запознават своевременно с утвърдения график за смените при работа на сумирано изчисляване на работното време – 67 сигнала; – Работодателят не ми позволява да ползвам обедната си почивка – 93 сигнала; – Работя на сумирано изчисляване на работното време и почивам по-малко от 24 седмично – 52 сигнала; – Работя на работно време с променливи граници и ми се нарушава междудневната почивка от 12 часа; – Майка съм на дете до 6 години и работодателят не ми позволява да давам нощни смени без мое съгласие. Нарушения, свързани с отпуските: – Работодателят не ми дава възможност да ползвам целия си отпуск – 511 сигнала; – Задължават ме да използвам платен годишен отпуск точно определен месец, без да има законово основание затова – 740 сигнала; – Възлагат ми работа по време на отпуск/болничен – 194 сигнала; – Принуждават ме да излизам в неплатен отпуск – 61 сигнала; – Работодателят не ми разрешава отпуск по семейни причини – 87 сигнала; – Работодателят не ми позволява ползване на платен годишен отпуск, без да има производствени причини за отлагането – 91 сигнала; – Работя на ненормиран работен ден, а не получавам допълнителен отпуск за това – 172 сигнала; – Работодателят не ми разрешава да ползвам отпуск за синдикална дейност, договорен в колективния трудов договор – 152 сигнала; – Работодателя ме принуждава 4 часа да работя в офиса, а другите 4 часа ги отчита като отпуск – 9 сигнала. Нарушения при прекратяване на трудовото правоотношение: – Нямам достъп до трудовата си книжка и други документи – 126 сигнала; – След прекратяване на трудовото правоотношение работодателят не ми изпрати последната заплата или обезщетение – 196 сигнала; – След прекратяване на трудовото правоотношение работодателят не ми върна или ми забави трудовата книжка – 196 сигнала; – Прекратявано ми е трудовото правоотношение устно, без да ми е връчена писмена заповед или писмено предизвестие – 145 сигнала. Нарушения на осигурителните права: – Назначен съм на една длъжност, а работя друго – 315 сигнала; – Работодателят не ми издава в срок документи за осигурителен стаж, доход или категория труд – 97 сигнала; – Работодателят не ми издава безплатно документи за осигурителния стаж, доход или категория труд – 179 сигнала. – Работодателят не ми е определил правилно категорията на труд – 87 сигнала; – Работодателят не ми внася осигурителните вноски в определените от закона размери и срокове – 122 сигнала; – Работодателят не ми плаща първите два дни от болничните – 32 сигнала. Нарушения на здравословни и безопасни условия на труд: – Не получавам средства за закупуване на очила за работата с видеодисплей – 570 сигнала; – Работодателят не организира безплатни медицински прегледи – 757 сигнала; – Не ми осигуряват консумативи за работа – 291 сигнала; – Работодателят не ми е предоставил работно облекло – 301 сигнала; – Работно облекло не е качествено – 219 сигнала; – Обиждат ме по време на работа – 195 сигнала; – Работодателят не ми предоставя лични предпазни средства – 163 сигнала; – Работодателят не ме информира за опасностите при работа с опасни химични вещества – 60 сигнала. Във връзка с всички тези сигнали за нарушения и оплаквания от страна на хората от работните си места и съответно работодателите, КНСБ настоява за план за действие за насърчаване на колективното трудово договаряне и достигане на 80% покритие на наемния си труд. КНСБ настоява още за гарантиране правото на сдружаване в синдикалните организации и засилване на контрола на институциите. Не на последно място КНСБ иска правото на представители на синдикалните организации да посещават по всяко време предприятията и другите места, където се извършва работата и контрол на институциите относно прилагане на трудовото законодателство.

https://news.bg/economics/oplakvame-se-che-rabotim-mnogo-ne-pochivame-dostatachno-i-che-ne-sme-zdravi.html

standartnews.com – Изненада с ваучерите за храна! Пестим 692 лева

Публикувана: 04.05.2024 18:20

Ваучерите за храна пестят пари, защото от тях се правят данъчни икономии.

Още два месеца може да плащаме в магазина с хартиени ваучери за храна, след това те стават електронни. В края на юни изтича преходният период, в който работодателите могат да предоставят на своите служители и хартиени, и електронни ваучери.

От 1 юли обаче парите за храна ще се зареждат по карта, а хартиените официално ще спрат да бъдат издавани. Това обаче не означава, че старите купони няма да се приемат повече в търговската мрежа. Всеки хартиен ваучер, който все още е валиден до датата, която е отбелязана на него, може да се ползва като законно платежно средство в магазините, съобщава “Телеграф”.

Предимства

Предимствата на електроните ваучери са, че не е нужно да купуваш излишни неща, за да докараш сметката на касата до определена сума, тъй като при плащане с тях ресто не се връща. Също така пестят време, тъй като може да не се редите на касите със служител, а да платите покупките си и на апаратите за самообслужване. Причината е, че картата с електронните ваучери се чекира на пос терминал.

Разликата между банковите карти и ваучерите за храна е, че срокът на годност на заложената сума е 12 месеца. Например, ако работодателят преведе 200 лева през май, въпросната сума ще може да се изхарчи най-късно до март следващата година.

Икономия

Въвеждането на допълнително стимулиране на работниците с представяне на ваучери за храна е полезно освен за служители, но и за работодатели. Годишно икономията от данъци при предоставяне на 200 лв. месечно ваучери за храна на един работник е общо 1278 лв. От тази сума работникът спестява 692 лв.

Операторите, които издават електронните ваучери, посочиха още, че служителите трябва да знаят, че картата, в която им се зареждат парите за храна, се връща на работодателя при напускане на работа. Всяка карта се издава на наето лице, работещо на трудов договор, от неговия работодател.

Вижте всички актуални новини от Standartnews.com

https://www.standartnews.com/balgariya-obshtestvo/iznenada-s-vaucherite-za-hrana-pestim-692-leva-559653.html

dbr.bg – Сезонна работа в чужбина: Как да разпознаем измамните предложения?

Публикувана: 04.05.2024 10:50

Търсенето на сезонна работа в чужбина крие рискове от попадане в измамни схеми, заради което Главната инспекция по труда напомня правата и задълженията на работниците и работодателите. Законодателството предвижда изпращането на работници и служители да се базира задължително на писмен документ. Той може да бъде: В документа задължително се посочват уговорените условия на труд и възнаграждение в съответствие със законодателството на приемащата страна: Във всички случаи наетите на работа лица трябва да бъдат уведомени писмено за минималните условия на труд в държавата, в която ще се полага трудът. Сред най-сигурните индикатори за възможна измама са настояването кореспонденцията да се води онлайн или по телефон, както и отказът от пряк контакт на предлагащия заетост с търсещия работа или уговаряне на срещи извън офис. Друг сигнал е, когато от хората, търсещи работа в чужбина, се изискват предварително такси и други плащания. При изпращане чрез командироване сигнал за измама е, когато работодателят действа като т.нар. „пощенска кутия“, т.е. не развива значителна идентична дейност в България, а сключва трудови договори с лицата единствено за да ги изпрати зад граница.  Можете да проверите дали командироването е истинско чрез въпросника за самооценка на Испекцията по труда . Ако заминаването е чрез фирма посредник, търсещият работа трябва да има сключен посреднически договор с нея и да тръгва от България със сключен трудов договор на разбираем за него език с работодателя, при когото ще работи в приемащата държава. Най-често се предлагат договори на двата езика – на български и на държавата, в която ще се полага трудът. Фирмите посредници и предприятията, които осигуряват временна работа (ПОВР) подлежат на задължителна регистрация, за да упражняват своята дейност по устройване на работа в чужбина съгласно изискванията на законодателството. Списъците на лицензираните посредници и ПОВР са достъпни на . Работещите зад граница могат да бъдат изпратени и от работодател като командировани лица в рамките на предоставяне на услуги. В този случай трудовият договор е с командироващия работодател. Условията на труд при командироването се описват в споразумение, което се сключва между работодателя и командирования работник.  При изпращане от ПОВР работникът трябва да получи екземпляр от трудовия договор, сключен с предприятието, осигуряващо временна работа, и копие от регистрацията му в НАП. Самото изпращане в предприятието ползвател се извършва с писмен акт. В него се посочва датата на явяване в предприятието ползвател, точният му адрес, мястото на работа, работното място, наименованието на длъжността и характерът на работата, както и длъжностното лице, при което следва да се яви работникът или служителят. Актът се връчва на работника или служителя срещу подпис не по-късно от един работен ден преди датата, определена за постъпването му на работа в предприятието ползвател, като се отбелязва датата на връчването му. При нарушени трудови права Главната инспекция по труда може да сезира органите в приемащата държава. Необходимо е контролните органи да разполагат с данните за работодателя, при когото ще полагат труд, и за обекта, където се работи.  В  се публикуват обяви от проверени работодатели на територията на Европейския съюз, освен важна информация за условията на труд. За българите, работещи в чужбина, Главната инспекция по труда поддържа телефонен номер 00359 2 8101 747, на който те могат да потърсят консултация и съдействие в рамките на работното време.

https://dbr.bg/10359

 

в. Труд, стр. 6 – Ето как може да прекратим ползването на отпуската си

Публикувана: 07.05.2024 00:33

Как да прекратя ползването на платената си отпуска. Имам ли право да го направя и какви са условията за това?

  1. Любомирова, гр. Благоевград

Законът предвижда две възможности за прекъсване ползването на платения годишен отпуск.

На първо място прекъсване ползването на платения годишен отпуск може да се извърши, когато през време на ползването на платения годишен отпуск бъде разрешен друг вид платен (например по болничен) или неплатен (например отпуска за гледане на дете) отпуск. Съгласно закона, когато през време на ползването на платения годишен отпуск на работещия бъде разрешен друг вид платен или неплатен отпуск, ползването на платения годишен отпуск се прекъсва по негово искане и остатъкът се ползва допълнително по съгласие между него и работодателя.

Прекъсването се извършва по искане на работещия. В законът не е предвидена специална законова форма за това искане. В практиката това обикновено се прави с устно волеизявление за прекъсване ползването на платения годишен отпуск, при представянето на болничен лист или друг документ, от който е видно, че е разрешен друг вид отпуск, различен от платения.

Практиката работодателят едностранно да прекратява платен годишен отпуск, който вече е разрешил, е незаконосъобразна.

Платеният отпуск на работещия може да бъде прекъсван по взаимно съгласие на страните, изразено писмено. За целта работникът/служителят или работода-тлят, следва да връчи писмено предложение на другата страна за прекъсване на платения отпуск. Уведомената страна съответно следва да изрази (ако желае) писменото си съгласие отпускът да бъде прекъснат от съответната дата и ползван допълнително.

Извън посочените два случая работодателят няма право да прекъсва едностранно (например със заповед) ползването на платен годишен отпуск, при положение че вече го е разрешил за определения период от време освен ако работникът или служителят не даде изричното си писмено съгласие за това. Същото важи в обратната ситуация – без писменото съгласие на работодателя, работникът не може едностранно да прекрати ползването на годишната си почивка, освен в случаите по чл. 175, ал. 1 Кодекса на труда.

Справка: чл. 175, ал. 1 от кодекса на труда чл. 175, ал. 2 от Кодекса на труда

Д-р Тодор Капитанов, юрист, вицепрезидент на КНСБ, консултант и специалист по публични лекции в областта на трудовите и социални въпроси, комуникациите и публичния сектор

http://clippingpoint.net/article/3e0a4b6192038a9d0f70d82778f0a3ee63445d3e

3. Бизнес

press.azbuki.bg – „Носии на бъдещето“ е най-добрата бизнес идея за 2024 г.

Публикувана: 02.05.2024 15:00

24 ученици от 22 професионални гимназии по икономика от цялата страна представиха своите бизнес идеи на тема „Традиционни български продукти – наследство и иновации“ във финалния кръг на националното състезание по предприемачество „Най-добра бизнес идея“.

В последния етап на надпреварата участниците се разпределят на случаен принцип в шест екипа.

В продължение на три часа те работят по темата „Традиционни български продукти – наследство и иновации“. Екипите предлагат интересни идеи, свързани с традициите и наследството на страната: български шевици, създавани от изкуствен интелект, използване на естествени продукти като оцветители в бои за коса, българското розово масло и остатъците при производството му.

Организатор на състезанието е Министерството на образованието и науката и Регионалното управление на образованието – Велико Търново, със съдействието на катедра „Предприемачество“ на УНСС.

Училището домакин за учебната 2023/2024 г. е Професионалната държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ в Свищов.

На първо място с идеята „Носии на бъдещето“

се класира екип в състав: Катерина Домби (ФСПГ „Васил Левски“ – Монтана), Мелек Расимова (ПГИУ „Елиас Канети“ – Русе), Ивайло Думанов (ФСГ „Атанас Буров“ – Хасково) и Анжела Маркова (ДФСГ „Интелект“ – Плевен).

Бизнес идеята „Бинг. Дръжки за поддръжки“ на Паолина Колева (Национална търговска гимназия – Пловдив), Марк Кюркчиев (ПГИМ „Йордан Захариев“ – Кюстендил), Виолета Ненкова (ПДТГ „Димитър Хадживасилев“ – Свищов) и Симге Реджеб (ПГСУАУ „Атанас Буров“ – Силистра“) е класирана на второ място.

На трето място с разработката „Био цвят“ е екипът в състав:

Катерина Тошева и Кристина Колева (ВТГ „Г.Ст.Раковски“ – Варна), Стефка Монева (ПГИ „Проф. д-р Димитър Табаков“ – Сливен) и Анжелина Георгиева (ПГ по лека промишленост и туризъм – Казанлък).

Висока оценка за иновативните си идеи получиха и екипите от ученици на Търговската гимназия – Бургас, НПГ „Димитър Талев“ – Гоце Делчев, ПГИ „Карл Маркс“ – Смолян, НФСГ – София, ЗПГ „Кл. Тимирязев“ – Сандански, ПГИМ „Иван Илиев“ – Благоевград, ПГ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Видин, ПГ по търговия и ресторантьорство – Враца, ПГ „Петко Рачов Славейков“ – Якоруда, ПГИТ„Проф. д-р Асен Златаров“ – Петрич, ПГИ „Алеко Константинов“ – Кърджали.

За отличното си представяне всички ученици и техните ръководители получиха грамоти от Министерството на образованието и науката. Отличените с призовите три места участници в състезанието бяха наградени с медали за индивидуалното и купи за училищното класиране, грамоти, предметни награди от Община Свищов – партньор на училището домакин, както и със сертификат, с който се признава оценката „Отличен 6.00“ за резултат от конкурсен изпит в УНСС за специалност „Предприемачество“.

https://press.azbuki.bg/news/novini-2024/broj-17-18-25-04-08-05-2024-g/nosii-na-badeshheto-e-naj-dobrata-biznes-ideya-za-2024-g/#comments

24chasa.bg – С близо 49% поскъпва токът за българския бизнес за утре

Публикувана: 02.05.2024 17:25

При средна цена от 151,47 лева (без ДДС) за мегаватчас е търгувана днес електроенергията на Българската независима енергийна борса (БНЕБ), сочат данните от търговията в пазарен сегмент “Ден напред” след затварянето на борсата. Сделките са на база утрешен ден на доставка (3 май).

Енергийната борса затвори вчера при средна цена от 101,84 лв. за мегаватчас. Това означава, че токът за българския бизнес за утре ще е по-скъп с 48,73 процента в сравнение с цената му с ден на доставка за днес.

Средната цена на пиковата енергия (09:00-20:00 часа) за утре e 147,04 лв. за мегаватчас. Извънпиковата енергия (01:00-08:00 ч.; 21:00-24:00 ч.) е изтъргувана при средно 155,90 лв. за мегаватчас.

Най-ниската цена в рамките на днешната сесия, при утрешен ден на доставка, е 114,81 лева за мегаватчас, достигната за периода 14:00-15:00 ч., а най-високата е 248,41 лева за мегаватчас – за 20:00-21:00 часа.

Данните от БНЕБ показват, че са продадени общо 63 811,70 мегаватчаса електроенергия.

В пазарния сегмент “В рамките на деня” БНЕБ отчита до момента в 60-минутните продукти общ изтъргуван обем от 5652,80 мегаватчаса, като среднопретеглената дневна цена е 88,50 лева (без ДДС) за мегаватчас. В 15-минутните продукти среднопретеглената цена е 112,20 лева (без ДДС), а общото количество продадена електроенергия е 1339,97 мегаватчаса.

https://www.24chasa.bg/biznes/article/17789742

 

сп. Мениджър, стр. 58,59,60 – ДA СИ ОТГЛЕДАШ СТАРТЪП

Публикувана: 04.05.2024 01:06

Научените и ненаучените уроци на предприемаческата екосистема в България от Ангел Ангелов

Унас битува разбирането, че парите за дялови инвестиции в стартиращи компании на местния пазар са прекалено малко, стартъп екосистемата е млада и крехка, а младите хора не се решават да бъдат предприемачи и предпочитат сигурността на високата заплата и уюта на офис от клас А. Реалността изглежда малко по-различна. Българските младежи са сред най-предприемчивите според проучване на Евробарометър от 2022 г, а пари ще има, макар и след временна пауза.

Българският пазар на дялови инвестиции определено е най-активният в региона с близо 20 фонд мениджъри, като в това число се включват институционални и частни такива, както и корпоративни инвеститори, фамилни фондове и бизнес ангели, които инвестират редовно в компании на по-ранен етап на развитие. Като изключим Турция, която има сериозен частен капитал, след нас по брой активни инвеститори се нарежда Гърция. Там ресурсът, който се влага в компании от местни фондове, е значително по-голям – пример Flexcar (260 млн. евро), Instacar (55 млн. евро) и Vivawallet (80 млн. евро), като стратегията е по-високи билети, инвестирани в по-малък брой компании. Румъния, Словения и Хърватия също имат свои фонд мениджъри, но са далеч от нас на база брой фондове и подкрепени с частен капитал компании. Това, комбинирано с традиционно широкия набор от програмисти и инженери, които дават основата за създаване на качествени технологични продукти, поставят нашата екоситстема на лидерско място в Югоизточна Европа. Може би за мнозина е изненад ващ фактът, че сме и своеобразен статистически лидер дори в европейски мащаб по брой подкрепени компании в начална фаза (pre-seed). Близо 100 компании са получили свежи средства от фондове през 2023 г., което ни поставя сред европейските първенци – близо до Германия, Италия, Франция и Испания (Великобритания е явен лидер с 248) и далеч преди Полша (само 35 сделки в начална фаза). Отделно два от нашите фондове – Innovation Capital и Eleven Ventures, имат най-широко портфолио от компании, съответно 182 и 156, като се нареждаме редом до Startup Wise Guys, които са активни предимно в Прибалтика, и HiVentures от Унгария. По-голям брой компании, подкрепени в по-ранни етапи на развитие, има именно в Източна Европа, което се обяснява с последователната политика на ЕС и местните институции за изграждане на екосистемата. Като цяло предприемаческата среда е много по-крехка и нестабилна сравнено с тази в САЩ, като разчита силно на институции и политики вместо на частни пари и пазарно-икономически фактори.

Икономическата перспектива

През последните години глобалният икономически пейзаж претърпя значителна трансформация, като специално внимание се обръща на динамиката на фондовете за рискови инвестиции и на оценките на стартъп компаниите, известни като „еднорози”, оценени на над 1 млрд. долара. През 2021 г. беше отчетен драматичен скок с 344 нови еднорога на глобално ниво, последвани от рязък спад през следващите години до едва 45 еднорога през 2023 г. според данни от PitchBook. Този спад отразява по-широка корекция на пазара, в който инвеститорите преоценяват своите очаквания от бързорастящи, но все още недоказани бизнес модели към по-устойчиви и основани на твърди принципи предприятия. Голяма част от оценките на тези компании претърпяха крах (справка: Carta, Airtable с над 50% спад), а други (Convoy) затвориха врати и оставиха доста инвеститори на хладно. Ерата на евтините пари свърши – рисковите инвеститори са много по-вглъбени в нетния паричен поток, отколкото в ръста на всяка цена. Удължи се и средният период, в който се затваря една венчър сделка – допреди 2 години беше нормално да се затварят сделки в рамките на седмици само чрез лаптоп и уеб камера. Дори и в Innovation Capital сме имали случаи да инвестираме в екип, който сме виждали на не повече от 5 онлайн срещи. Това беше така отчасти и заради рестрикциите покрай пандемията, която разви този тип комуникация, а и през това време инфлационно се изляха немалко свободни капитали в рискови проекти в глобален мащаб. Разбира се, подобен подход е твърде рисков и бързо тенденцията се обърна след отпадането на забраните и рецесионните настроения, като времето от първа среща до финализиране на сделка се увеличи в пъти. Все пак местите на инвеститорите за сериозни множители (висока доходност за кратък отрязък от време остават активни заради вълната в изкуствения интелект и завоя към по-стабилен фундамейт на икономическите фактори, които определят растежа на една компания.

Ако в Щатите еднорозите имат пазарна капитализация от 2,4 трлн. долара, в България обемите са хилядократно по-малки – толкова по-малък е и местният потенциал на дяловите инвеститори. Обобщеният инвестиционен ресурс за дялови инвестиции тук флиртува с психологическата граница от 1 млрд. евро, но това е функция от вече инвестирани пари от фондовете за последните 10 години и заделения ресурс, който следва да се вложи в пазара в следващите поне 5 години. Това може да доведе до заблуди на хората извън сектора. Все още тези числа са в сферата на закръглянето и ни поставя на картата с много ситно кабърче. Някои уроци, които научихме с успешно завършения инвестиционен период на фонда Innovation Capital:

Фокус върху няколко сектора и в бизнес модели, които разбираме

Един фонд не може да бъде агностичен (да инвестира във всякакви сектори и на всякакви етапи от развитието на компанията) и същевременно успешен откъм финансови резултати. Мениджърите, за да добавят стойност, трябва да имат експертиза в определени направления и да отделят време на портфейлните компании. При нас голямата бройка не дава възможност за отделяне на значително време на голяма част от портфейла и това ни пречи да вземаме активна съветническа роля в много компании.

Залагай на жокея, не на продукта

Успешните компании в портфейла ни са тези, които са водени от мотивирани и целеустремени основатели. Те не се отказват пред сериозните трудности, а напротив – вдигат предавката в напрегнатите ситуации дори и когато положението е отчайващо. Невинаги университетът, корпоративният опит или наглед очевидният бизнес модел, който се развива от стартъпа, са водещи за успеха на дадена компания. Често се случва да има завои (pivots) с цел напипване на точната стратегия, преди да се достигне етапът на бурен растеж.

Твърде много промени

Понякога желанието на основателите да спекулират с все по-иновативни бизнес модели и непрекъснато да пробват нови неща им изиграва лоша шега. Важно е да бъдем консервативни иноватори и да заложим на нещата, които работят, а не да прилагаме нови и непотвърдени подходи във всички етапи от работния процес.

Често се сблъскваме с промени в капиталовата структура на основателите – неточна преценка за възможностите и нуждите на партньорите, както и разминаване във времевата и житейската линия обричат проекти на неуспех от самото начало.

В България еднорозите вършат работа предимно за реклама на екосистемата, но нашата икономика не печели ексклузивно от подобни компании. Технологични шампиони като Leanplum и Dynamo Software, които са продали значителна част от своя дял на външни инвеститори и стратегически купувачи, обикновено са релокирали голяма част от своя персонал в Щатите или Западна Европа и ефектът за локалната икономика е минимизиран. Общественият ефект би бил в пъти по-голям, ако на всеки елитарен еднорог се създадат по 10 компании със силен регионален характер, локално наети лица, устойчиви и растящи осемцифрени приходи в евро, подкрепени първо от местни инвеститори, а впоследствие и от международни такива. Подобни компании са силно разпознаваеми на местния пазар и ще мотивират предприемачите да търсят подобен успех на своите начинания. Рисковите инвеститори биха приели и по-ниска доходност, но възможност за голям брой инвестиции-изход за по-балансиран портфейл, а устойчивостта на икономиката ще е в пъти по-голяма.

Все още има ограничен ефект на преливане (от английски spill-over effect), който вкарва рециклиран капитал от предприемачи, които са спечелили след излизане от успешни компании и подкрепят други местни проекти в зародиш. Това, подкрепено с все по-видимия апетит за висока доходност заедно с промяна на регулаторната рамка на пенсионните фондове да инвестират във фондове за дялови инвестиции, прави фундамента на екосистемата стабилен с потенциал за лидерство – не само в тясно регионален план, но и в цяла Източна Европа

http://clippingpoint.net/article/1a8dbb5774a0e727da1173d59294b2a7d9587413

dartsnews.bg – Индустриалните зони привличат все повече чужди инвестиции у нас

Публикувана: 07.05.2024 12:45

В изминалите години Казанлък се утвърди като индустриален град, създадена е индустриална зона от ново поколение. Тя е публично съвместно дружество между община Казанлък и Националната компания Индустриални зони.

Индустриалната зона Казанлък се очаква да създаде условия за развитието на бъдеща производствена и бизнес инфраструктура, което ще допринесе за засилване на инвестиционната активност на региона ще подпомогне дългосрочното развитие на общината.

Зоната създава инвестиционен стимул и институционална подкрепа, цялостно повишаване на ефективността, осъществяване на дейност в бизнес среда с концентрация на финансови, производствени и човешки ресурси, повишена достъпност до транспортни канали за дистрибуция, достъп до технологии, обмяна на информация и опит, първокласна локация с транспортни връзки, както и добре развита бизнес и градска инфраструктура.

Тя е подходяща за правене на бизнес с висока добавена стойност, развитие и прилагане на иновативните технологии и разработването на нови продукти, като съществено предимство е наличието на квалифицирани и професионално добре подготвени кадри.

Туризмът също е отрасъл на общинската икономика, който се развива интензивно в последните години, като се базира на живописното разположение на общината, историческите и природни забележителности и културните традиции.

Неотдавна бе открит мащабният проект “Светът на траките”, осъществен от Община Казанлък по програма “Региони в растеж” 2014 – 2020, а целта му е да се подобри достъпа до историческите артефакти в региона. Той е портал към културно-историческите забележителности в Долината на тракийските царе.

Партньорите на събитието, изготвили за поредна година безупречната селекция за наградите, са: ЗОНТА Клуб София, Българската Търговско-Промишлена Палата, Асоциацията на Индустриалния Капитал, Асоциацията на българските лидери и предприемачи, Македонско-Българската Стопанска Камара, Българо-Турската Търговско-Индустриална Камара, Българо-Македонската Търговска Палата, Българо-Китайската Търговско Промишлена Палата, Международният Институт за Сигурност и Сътрудничество и др.

http://dartsnews.bg/2024/05/07/129850/

24chasa.bg – Проучване: Бизнес активността в еврозоната през април расте с най-бърз темп от близо година

Публикувана: 06.05.2024 12:55

Бизнес активността в еврозоната е нараснала през април с най-бързия си темп от близо година, сочи индексът на мениджърите по доставките (PMI) на “Стандарт енд пуърс глоубъл”, цитиран от Ройтерс и БТА.

Възходът на доминиращия сектор на услугите е успял да контрира продължаващия спад в сектора на производството, отчита проучването.

През април индексът се покачва до 51,7 пункта спрямо 50,3 пункта през март и е над очакваните 51,4 пункта. Това е вторият пореден месец, в който индексът е над границата от 50 пункта, разделяща растежа от свиването, и е на най-високото си ниво от май 2023 г.

“Секторът на услугите се разширява за трети пореден месец, което слага край на липсата на динамика, регистрирана в края на миналата година”, казва Сайръс де ла Рубия от “Хамбург къмършъл банк” (Hamburg Commercial Bank).

Индексът в сектора на услугите през април скача до 53,3 пункта спрямо 51,5 пункта през март. Това е над очакваните 52,9 пункта и е най-високото му ниво от май 2023 г.

Подобно проучване от миналата седмица разкрива, че бизнес активността в промишления сектор през април се е влошила, което пък е задълбочило различията между двата сектора.

Като цяло все пак оптимизмът за годината засега преобладава, а композитният индекс на бъдещото производство остава на ниво от 61,6 на сто, колкото беше и през март.

https://www.24chasa.bg/biznes/article/17809272