08.03.2024

Преглед на медиите 8.3.2024 (петък)

1.   Работодатели

starozagorci.com – Днес стартира приемът на заявки от работодатели по проект „Започвам работа – Компонент 3 „Заетост“

Публикувана: 08.03.2024 12:20

Днес Агенция по заетостта (АЗ) ще стартира прием на заявки по проект „Започвам работа – Компонент 3 „Заетост“, който е част от цялостен пакет от мерки, насочени към трудовата интеграция на безработни и неактивни лица с акцент върху лица в неравностойно положение. Предвидено е по проекта да бъдат включени в заетост общо 14 400 лица, а продължителността му е до края на 2026 г.

От днес работодателите ще могат да подават заявки по проекта в електронна среда и в рамките само на един месец – до 23.59 часа на 07.04.2024 г. (неделя) включително. Електронната заявка, която трябва да се попълни, ще бъде достъпна на официалната интернет страница на АЗ. След изтичането на този едномесечен период АЗ ще извърши класиране на заявките по реда на тяхното постъпване и при наличие на остатъчен финансов ресурс проектът ще бъде отворен за кандидатстване за нов период, за което ще бъде оповестена информация своевременно.

Целевите групи, които могат да се включат в проект „Започвам работа – Компонент 3 „Заетост“ са неактивни и безработни лица, вкл. неактивни и безработни лица в неравностойно положение и неактивни и безработни лица с трайни увреждания (с установена степен на намалена работоспособност/вид и степен на увреждане 75% и над 75%).

Срокът на субсидирана заетост на наетите в рамките на проекта лица се определя на база принадлежността им към някоя от следните категории:

безработни и неактивни лица – за период до 6 м;

безработни и неактивни лица в неравностойно положение – за период до 12 м;

безработни и неактивни лица с трайни увреждания – за период до 24 м.

Средствата, които ще се възстановяват на работодателите по проекта са под формата на единични разходи (стандартна таблица за единица разход). А работодателите, които запазят заетостта на наето от тях лице след изтичане на съответния период на устойчива заетост, ще получат допълнителни еднократни стимули под формата на стандартна таблица за единица разход.

Заявки за свободни работни места могат да подават работодатели от реалния сектор, вкл. общини и общински предприятия. С цел постигане в максимална степен на основната цел на проекта, са поставени допълнителни условия, на които да отговарят кандидатите – работодатели, за да бъдат одобрени за участие.

По проекта ще се прилагат прагове от максимално допустим брой свободни работни места, които може да заяви един работодател – в зависимост от процента регистрирана безработица в общината, на чиято територия се разкриват работните места.

Работодателите и лицата, желаещи да се включат в проект „Започвам работа – Компонент 3 „Заетост“, могат да получат по-подробна информация във всички бюра по труда в страната, както и на официалната страница на Агенция по заетостта или сайта на Агенция по заетостта.

http://www.starozagorci.com/news-43820.html

24chasa.bg – Жена или мъж за шеф

Публикувана: 08.03.2024 08:10

Забравете предубеждението дали жените се справят добре с тази роля. И не че няма началнички кучки, но изследвания доказват, че масовият случай е обратен

“Точният човек” е специален проект на “24 часа” за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Bъпросът жените или мъжете са по-добри началници има съвсем точен отговор – и при двата пола зависи от конкретния човек, който ви се е паднал.

Може ръководителят да се окаже истерик, който в критична ситуация кърши ръце досущ като неврозна дамичка. Може шефката да е от т.нар. мъжки момичета, които рядко губят самообладание.

Не се случва често да избирате сами началника си, но ако все пак се колебаете, не бива да имате предубеждение дали жените се справят добре с тази роля. И не че няма десетки примери за началнички кучки, но световни изследвания доказват, че масовият случай е обратен.

Преди повече от 60 години агенция “Галъп” провежда в САЩ мащабно проучване с въпроса “Има ли значение за вас дали шефът ви е жена или мъж?”. 5% отговарят, че предпочитат да е жена, 66% – мъж, 29% – че полът няма значение.

През 2012 г. агенцията повтаря изследването с 12

000 служители. Резултатът: 20% казват, че предпочитат да е жена, 33% – мъж, 47% – че полът няма значение.

После “Галъп” прави анкетата всяка следваща година и всяка година нараства процентът на хората,

които предпочитат да имат за шеф жена. Озадачени,

експертите от компанията предприемат дълбочинно

изследване, за да открият причините за тези отговори.

Първият плюс на жените се оказва това, че не предизвикват страх у подчинените си. Служителите

не се притесняват да изказват мнение и да предлагат нови решения. Не се плашат дори да правят грешки, защото началничка много по-рядко от началник би уволнила някого само защото е сбъркал или е предложил стратегия, която не е проработила.

Ефектът от всичко това е, че служителите, ръководени от жени, са по-активни и заинтересовани от работата си, отколкото тези, които са оглавени от мъж.

Анкетираните смятат, че жените мениджъри са по-ангажирани в процеса на работа. Иначе казано, началникът обикновено си седи в кабинета, смятайки, че има служители, длъжни да се справят сами. Шефката по-често помага на своите подчинени.

Жените нямат проблем да хвалят. При изследването отговора “За последната седмица шефът ми поне веднъж ме е похвалил за добре свършената работа” избират 2 пъти повече служители с шефка отколкото с шеф. Този феномен се дължи на факта, че жената не се страхува да покаже слабост, за каквато се приема и гласното изричане на похвала. Мъжете смятат, че ако хвалят служителите си, снижават нивото си. Ефектът е, че подчинените на жени се стараят по-добре да изпълнят поставените задачи, защото знаят, че ще бъдат оценени. При тях е по-малка вероятността да работят с усещане, че усилията им остават незабелязани.

Ръководителките повече насърчават развитието

на служителите си. Изследователите обясняват това с факта, че жените, съумели да израснат в кариерата, са достатъчно сигурни в своите способности, за

да се плашат от конкуренция. Те не пречат на подчинените си от страх, че някой от тях би могъл да заеме мястото им.

Освен това служителите при жени по-често избират

и отговора “За последните 6 месеца шефът ми поне

веднъж е разговарял с мен за моя напредък и как мога

да се развивам по-нататък”. Това означава, че жените в по-голяма степен от мъжете вникват в целите,

които хората в екипа си поставят, във възможността

те да постигнат тези цели и в необходимостта да им се

помогне.

Проф. Крис Брат, който преподава стратегическо управление в бизнес училището на университета “Макмастър”, изследва 7280 компании. Заключението му е, че управляваните от жени екипи показват по-добри резултати. Годишният ръст на приходите в такива дружества е с 6% по-висок, отколкото в управляваните от мъже.

Професорът смята, че по-високите успехи при жените мениджъри се дължат на пет основни фактора.

  • Жената шеф може по-добре да обясни на служителя какво точно иска от него.
  • Жената шеф не се стреми да бъде единствено права и отчита алтернативните гледни точки.
  • Жената шеф има много по-твърдо отношение към

бизнес етиката. Придържайки се стриктно към нея, тя изисква това и от своите подчинени.

  • Жената шеф е много по-толерантна от мъжа.
  • Жената шеф въздейства не толкова върху съзнанието на своите служители, колкото върху техните чувства. Тя може да възбуди страст към работата.

В “Точният човек” можете да прочете още:

Дума, която да забравите на работа – враг

Защо да си криете идеите от шефа и колеги

Отдел “Човешки ресурси” умря. Да живее отдел “Преживявания”!

Шефът – лош, по-лош, перфекционист

Научно доказано: Влияете силно, като говорите с по-нисък глас

Какво полезно да откраднете от актьорите за своята работа

10 фрази, които ви измъкват от конфликт

3 енергийни вампири в характера, които пречат на успеха

3 думи ефективно парират критиката

Лошият шеф е опасен за здравето. В съвсем буквалния смисъл

Как да се самоентусиазирате за работа, като ви е тъпо

https://www.24chasa.bg/biznes/article/17051313

investor.bg – Какви възможности дават новите правила за дистанционна работа?

Публикувана: 07.03.2024 21:45

Работата от разстояние се регламентира чрез анекс с работодателя, като изрично се посочва населеното място на работа

Според новите правила, които се предвиждат в Кодекса на труда, при преминаване към работа от разстояние изрично трябва да се посочи населеното място на работа. Дистанционната работа ще се практикува само след писмено споразумение с работодателя.

Измененията в трудовото законодателство в момента чакат финално гласуване в пленарната зала.

Пред Bulgaria ON AIR зам.-председателят на Българската стопанска камара Мария Минчева коментира, че изискване да се сключва допълнително споразумение към трудовия договор при работа от разстояние съществува от 2011 г. „Всяка от страните може да инициира работа от разстояние. Сега с промените се допълни, че при преминаване към работа от разстояние изрично се посочва мястото на работа – населеното място”, отбеляза тя.

„Ако работите в София и смените работното си място в столицата, промяна няма, но ако работите от разстояние от Пловдив, тогава има промяна“, посочи Минчева.

Новата възможност, която се дава с поправките, е работното време на работника да не съвпада с това в офиса.

Освен това ако се използва информационна система за отчитане на информацията, работодателят се задължава да предостави такава на работника. Ако се използва информационна система за алгоритмично управление на работата от разстояние, работодателят трябва да предостави писмена информация на работника за начина, по който се взимат решения, обясни измененията Минчева.

„Ако решим да работим от разстояние и изберем населено място Х, сключваме анекс с работодателя, че за три месеца, една година или друг период – уточняват се характеристиките на новото работно място извън офиса. Работодателят не е длъжен да гарантира, че мястото е безопасно, но задължава служителя да предприема мерки за това, а ако работникът не ги спази, отговорността на работодателя намалява“, каза експретът от БСК.

Според Минчева в законопроекта липсва гъвкавостта, която са очаквали работещите от разстояние, но съществува възможност да се уговори смесен режим на работа.

“Бъдещето ще е хибридната работа. Необходимо е да се рабзработи наредба, която лесно ще се прилага. Уредбата трябва да даде тази гъвкавост, която хората очакват”, подчерта зам.-председателят на Българската стопанска камара.

https://www.investor.bg/a/517-pazar-na-truda/390502-kakvi-vazmozhnosti-davat-novite-pravila-za-distantsionna-rabota

bnr.bg – Работодателите могат да кандидатстват за субсидирани работни места

Публикувана: 07.03.2024 21:00

Агенцията по заетостта стартира прием на заявки по проект „Започвам работа – Компонент 3 „Заетост“, който е част от цялостен пакет от мерки, насочени към трудовата интеграция на безработни и неактивни лица с акцент върху тези в неравностойно положение.

От 8 март до 7 април включително работодателите могат да подават електронна заявка, достъпна на официалната интернет страница на Агенцията. След изтичането на този едномесечен период ще се извърши класиране на заявките по реда на тяхното постъпване. При наличие на остатъчен финансов ресурс проектът ще бъде отворен за кандидатстване за нов период, за което ще бъде оповестена информация своевременно, съобщава Дирекция „Бюро по труда” Добрич.

Срокът на субсидирана заетост на наетите в рамките на проекта се определя на база принадлежността към някоя от следните категории: безработни и неактивни лица – за период до 6 м; безработни и неактивни лица в неравностойно положение – за период до 12 м; безработни и неактивни лица с трайни увреждания – за период до 24 м.

Средствата, които ще се възстановяват на работодателите са под формата на единични разходи (стандартна таблица за единица разход). А работодателите, които запазят заетостта на наето от тях лице след изтичане на съответния период на устойчива заетост, ще получат допълнителни еднократни стимули.

Един работодател ще може да заяви до определен брой работни места според процента регистрирана безработица.

За общините Добрич, Добричка, Балчик средното равнище на безработица за 2023г. е съответно 2,86%, 3.30%, 3.64%, което определя заявка до 4 работни места от работодател, а за община Крушари – до 6 работни места, тъй като там хората без препитание за м.г. са били средно 10,97%. Друго изискване е половината от заявените да са от приоритетните групи – неактивни и безработни в неравностойно положение и неактивни и безработни лица с трайни увреждания (с установена степен на намалена работоспособност/вид и степен на увреждане 75% и над 75%).

От Агенцията уточняват, че работодателите трябва да осигурят последваща заетост на 50% от наетите за период, равен на половината от субсидирания, като за наетите лица с трайни увреждания е 3 месеца.

Ако желаете да се включите в проект „Започвам работа – Компонент 3 „Заетост“, можете да получите по-подробна информация в Дирекция „Бюро по труда” Добрич и на официалната страница на Агенция по заетостта.

https://bnr.bg/varna/post/101959533

dunavmost.com – Васил Велев: Икономиката отива надолу и никой не го забелязва

Публикувана: 07.03.2024 20:35

Този финансов министър смята, че трябва да се взимат заеми, да се харчи почти безразборно, коментира той

Икономиката отива надолу и никой не го забелязва. Имаме спад на продажбите в индустрията няколко поредни месеца. Има спад на заетостта за последното тримесечие с близо 70 000 души, има спад на експорта. Това каза Васил Велев – председател на АИКБ в „Денят на живо” по NOVA NEWS.

Според него отчитаният ръст в преките чуждестранни инвестиции е „пълна манипулация”. „Няма никакъв ръст, увеличава се печалбата на вече направените чуждестранни инвестиции”, каза Велев.

Запитан трябва ли да бъде сменен финансовия министър Асен Василев, представителят на работодателите обясни, че те имат кардинални различия с водената от него политика. „Този финансов министър смята, че трябва да се взимат заеми, да се харчи почти безразборно, да има помощи за всички – независимо имат ли нужда, или не”, обясни той.

Велев каза, че дори записаното в управленческата програма не е изпълнено. „Инвестициите са под 15% като разходи за дълготрайни материални активи към Брутния вътрешен продукт – това е под всякаква минимална граница”, каза Велев и припомни, че преди тези вложения са били 36%, а в другите европейски страни това перо е 25%.

„По-честно е да се отиде на избори и да се направи коалиция след вота, която да управлява 4 години – с програма, с ясни приоритети и с реформи, които да се заложат в предизборната кампания”, е мнението на Велев. Според него ротацията на кабинета не е добър вариант.

„Не е добре да продължаваме така. Управляващите трудно разговарят помежду си, а ние искаме да разговарят и с тези, които създават благата”, каза представителят на работодателите.

https://www.dunavmost.com/novini/vasil-velev-ikonomikata-otiva-nadolu-i-nikoi-ne-go-zabelyazva

3. Бизнес

trud.bg – Smart Lady 6 години успешно подкрепя българските жени предприемачи

Публикувана: 08.03.2024 12:50

За да реализират мечтите си, дамите получават достъп не само до редица банкови продукти с преференциални условия, но и до серия от обучения и уъркшопи, в които намират среда от единомишленици, вдъхновение и спокойствие. Близо 1000 дами са взели участие в специално създадени обучения, менторски сесии и бизнес събития, подкрепени от програмата.  За тези 6 години 15 дами с бизнес, подкрепен от Smart Lady, спечелиха приза за „Най-успешно женско предприемачество” в престижните национални конкурси „Най-добра българска фирма” и организирания от Съюз Произведено в България конкурс „Златна Мартеница”. Чрез създадения през 2021 г. Sustainable Lady Fund програмата застана зад 12 дами, чиито устойчиви бизнес проекти варираха от авиация, търговия, социални услуги, земеделие и дори до еко животновъдство със затворен цикъл: от отглеждането на месо до етапа на неговото приготвяне и консумация. Към момента 32% от отпуснатите кредити в сегмент „Малки предприятия” са в подкрепа на компании, чиито производствен процес е устойчив. С мисъл за отпечатъка на бизнеса върху околната среда ще се обучават и кандидатките в текущата Национална менторска програма – Менторите БГ, подкрепяна от Smart Lady. От старта си през 2023 г. до сега тя е притегателен център за обучение на над 110 участнички, сред които и три дами от  Йемен, Афганистан и Украйна, избрани да се обучават в програмата от Върховния комисариат за бежанците на ООН в България. През 2024 г. в менторската програма беше въведен и специален обучителен модул по „Устойчив бизнес“, разработен на база програмата на University of Cambridge, Institute for Sustainability Leadership.  В допълнение към мисията си да подкрепя българските жени предприемачи през 2023 г. Smart Lady създаде Smart Lady Club – формат, в който в серия от бизнес срещи менторите в Националната менторска програма – Менторите БГ, и участничките в нея обменят опит с финансисти, инвеститори, психолози и известни лица от спорта и изкуството. През 2024 г. стартира и Национална програма за жени предприемачи, в сътрудничество между Smart Lady и Дамска бизнес общност към Съвета „Предприемачество и стартъп” на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) и Менторите.БГ. В рамките на годината в 4 града в страната (Пловдив, Стара Загора, Габрово и Велико Търново) над 200 дами ще преминат обучение  по устойчив бизнес и проектно финансиране. .

https://trud.bg/smart-lady-6godini-uspeshno-podkrepya-balgarskite-jeni-predpriemachi/

boulevardbulgaria.bg – Vivacom има комбинирана оферта за малкия и среден бизнес

Публикувана: 08.03.2024 12:55

Vivacom предлага нова комбинирана оферта за малкия и среден бизнес, която е част от кампанията „Бизнес Великани“.

Собствениците на малък и среден бизнес могат да се възползват от специалното предложение, включващо мобилен план Unlimited 100, оптичен интернет със скорост до 200 Mbps и ТВ услуга за бизнеса EON Biz с над 120 канала с права за публично излъчване. Всичко това само за 1 лв. на месец за първите 4 месеца.

Офертата е валидна до 30 април за всички нови и съществуващи бизнес клиенти на телекома.

„С кампанията „Бизнес великани“ продължаваме да подкрепяме малките и средни фирми в страната, като им предлагаме най-важните услуги за ефективна работа в един цялостен пакет на достъпна цена. По този начин те могат да оптимизират разходите и да бъдат по-ефективни в оперативната си работа, разчитайки на нашите висококачествените продукти и услуги“, сподели Любомир Малоселски, Директор продукти и услуги.

Абонаментният план Unlimited 100 предлага всичко необходимо за максимално ефективна работа на малките и средни фирми. С него бизнес клиентите получават неограничени минути за разговори и SMS-и, неограничен мобилен интернет в България със скорост до 100 Mbps, както и 1000 допълнителни мегабайти за роуминг в Сърбия, Северна Македония и Турция. В тарифния план са включени още дигитален абонамент за Капитал, както и 128 GB облачно пространство в платформата pCloud.

EON Biz включва над 120 ТВ канала с права за публично излъчване, EON Smart TV App и мобилното приложение на EON. Високоскоростният оптичен интернет осигурява на малкия бизнес сигурна и стабилна интернет връзка с включен безплатен wi-fi рутер и антивирусна програма, както и възможност за добавяне на статичен IP адрес.

С тази оферта Vivacom продължава да следва своята политика за насърчаване на предприемачите в страната, като предлага на бизнеса висококачествени и достъпни телекомуникационни решения.

https://boulevardbulgaria.bg/articles/vivacom-ima-kombinirana-oferta-za-malkiya-i-sreden-biznes

industryinfo.bg – Българо-молдовски бизнес форум ще се проведе в Кишинев през март

Публикувана: 08.03.2024 11:25

От 26 до 27 март 2024 г. Българската търговско-промишлена палата (БТПП), съвместно с Молдовската агенция за инвестиции и с подкрепата на българското Министерство на икономиката и индустрията, организира в Кишинев българо-молдовски бизнес форум. Събитието ще се проведе в рамките на Деветото заседание на Междуправителствената българо-молдовска комисия за икономическо сътрудничество.

Във фокуса на вниманието ще бъдат секторите:

Енергетика;

Селско стопанство;

Туризъм;

Лека промишленост;

Текстилна промишленост;

Мебелна промишленост;

Фармацевтична промишленост;

Строителство и други.

По информация от МИИ водещите стокови групи в износа от България за Молдова през първата половина на 2023 г. са нефтени масла и масла от битуминозни минерали, масла и други продукти, получени при дестилацията на каменовъглени катрани, минерални или химични азотни и други торове и медикаменти, флоат стъкло и др. При вноса в България от Молдова през същия период водещите стокови групи са слънчогледови семена, жици, кабели и други изолирани ел. проводници.

Форумът ще включва представяне на актуална информация за икономиките на България и Молдова, подробни презентации на различни сектори с потенциал за развитие на икономическото сътрудничество, както и двустранни бизнес срещи между български и молдовски компании. Работният език на форума е английски.

БТПП кани български фирми да се включат в бизнес делегацията, която ще вземе участие в българо-молдовския бизнес форум. Заинтересованите компании могат да заявят интерес чрез предварителна регистрация най-късно до 14 март 2024 г. тук.

https://industryinfo.bg/article/32758-balgaro-moldovski-biznes-forum-shte-se-provede-v-kishinev-prez-mart

industryinfo.bg – Учредиха българска бизнес асоциация в Сърбия

Публикувана: 08.03.2024 11:25

На 22 февруари в Белград официално своята дейност стартира Българска бизнес асоциация (ББА) в Сърбия. Представянето се състоя в сградата на Посолството на Република България в сръбската столица в присъствието на посланика на Р България в Р Сърбия Н. Пр. Петко Дойков и ръководителя на Службата по търговско-икономически въпроси към Посолството (СТИВ Сърбия) Марин Николов.

На срещата визията и целите на новата организация представиха нейните основатели – проф. Николай Михайлов, председател на Надзорния съвет на Трейс Груп Холд, и Ивайло Борисов, главен изпълнителен директор на Евромаркет Груп, и председателят на ББА инж. Стойко Мешков, изпълнителен директор на Трейс Сърбия.

ББА е създадена от бизнеса за бизнеса, като основната й цел е да подпомага малките и средни предприятия от двете балкански страни да навлизат на ответния пазар и да се развиват устойчиво, посочиха от организацията. Сред целите й са да насърчава бизнес дейностите на своите членове, да спомага при справянето с трудности и преодоляването на пречки, пред които се изправят българските предприемачи в Сърбия.

Представителите на ББА изразиха увереност, че Асоциацията ще се превърне в работеща и ефективна платформа за правене на бизнес в Сърбия и България.

Членството в ББА е отворено за всички български фирми, опериращи в Сърбия, допълват от организацията.

Област: Бизнес

https://industryinfo.bg/article/32759-uchrediha-balgarska-biznes-asociaciia-v-sarbiia

в. Утро, стр. 2 – „Бадер” взе наградата за устойчив бизнес в конкурса „Инвеститор на годината”

Публикувана: 08.03.2024 01:40

Русенският производител на кожени тапицерии за автомобили „Бадер България” получи наградата в категория „Устойчив бизнес” в националния конкурс „Инвеститор на годината 2023″. Отличието бе връчено от изпълнителния директор на Българската банка за развитие Илия Караниколов.

„Бадер България” стартира дейността си в Русе в началото на 2019 г., като първоначално нае бившата база на „Аристон С” до Централния пазар, а по-късно се нанесе в опразнения магазин на „Техномаркет”. Миналата година компанията закупи главната сграда на „Аристон С” на бул.”Липник”, където откри второ производствено хале. Броят на работещите във фирмата нарасна от 320 в началото на 2023 г. до близо 500.

„Бадер България” е част от световния лидер в производството на автомобилен интериор – „Бадер Груп ГМБХ”, със седалище в Германия. Сред клиентите й са гиганти като БМВ, „Мерцедес” и „Ауди”. Фирмата има заводи и в други държави като Германия, Полша и Китай.

http://clippingpoint.net/article/09415d1909df67bcecede5e356125ae579bd934c