1. КРИБ
novini.vratsa.eu – Дипломат №1 на северната ни съседка: От Пловдив правим нова стъпка между България и Румъния СНИМКИ ВИДЕО
Публикувана: 05.04.2024 15:50
05 Април, 15:23 0 „От Пловдив правим нова стъпка в развитието на двустранните българо-румънски отношения. Градът с хилядолетна история става третият център след Бургас и Силистра, в който откриваме консулство на Румъния. Искрено вярвам, че интересите на румънските граждани ще бъдат достойно защитени от почетния консул, на който двете държави гласуваме доверие“. С тези думи посланикът на Румъния в България Брандуша Йоана Предеску, представи днес в Конгресния център на Международен панаир в Пловдив новоизбрания почетен консул на северната ни съседка под тепетата д-р инж. Димитър Белелиев. Освен област Пловдив, в неговата юрисдикция влизат областите Ловеч, Габрово, Хасково, Кърджали, Смолян, Пазарджик, Благоевград и Кюстендил.
Освен дипломатически представители на двете държави, сред официалните гости на събитието бяха зам.-председателят на 49-тото Народно събрание Никола Минчев, кметът на Пловдив Костадин Димитров, депутати, кметове и областни управители на съседни градове, почетни консули на други държави в Пловдив, представители на бизнеса, културната и образователната общност.
Дипломат №1 на Румъния подчерта, че партньорството между двете държави вече има ново измерение, както на европейско, така и на световно ниво. Предеску припомни важния документ, подписан на 15 март 2023 г. в София между президентите на България и Румъния – Румен Радев и Клаус Йоханис, който е ключов не само за двустранните ни отношения, но и за ЕС като цяло. Документът визира стратегическо партньорство, особено в контекста на агресивната война на Русия срещу Украйна. Новата рамка за сътрудничество отваря път към реализирането на нови проекти от двустранен и регионален интерес, включително в области от общ интерес в рамките на ЕС, НАТО и други формации.
„Нас ни дели само един мост с Румъния, двете страни заедно градим мостове на сближаване и преследваме общи цели, а сега от Пловдив вдигаме нов мост, който ни дава шанс за нови инициативи“, коментира в приветствието си градоначалникът Костадин Димитров. На свой ред в изказването си Никола Минчев подчерта, че да си почетен консул, не означава, че си брошка на ревера, а важен лост за бизнес, икономически, образователни, обществени, културни и др. връзки, които ще издигнат имиджа на Пловдив. Минчев направи лаконично, но точно представяне на Белелилев, като обяви, че е той е бизнесмен с широка палитра от бизнес начинания – от енергийния сектор до импорта на кибрит, на който е най-големият вносител в България.
Д-р инж. Белелиев обяви пред аудиторията, че вижда огромен потенциал в областта на образователния, културния и туристически обмен между Румъния и българските градове, които обхваща консулството. Той изтъкна, че за стратегическото партньорство, са важни трите принципа, които споделят двете страни – демокрация, човешки права и върховенство на закона.
Церемонията по представяне на почетния консул на Румъния в Пловдив приключи с прерязване на лента. Спомен от румънския трикольор си взеха посланик Брандуша Йоана Предеску, кметът на Пловдив Костадин Димитров и д-р инж. Димитър Белелиев. Офисът на консулството е бившата зала “Янтра” в Конгресния център на Международен панаир Пловдив.
Припомняме, че д-р инж. Димитър Белелиев е председател на УС на Българската асоциация на електротехниката и електрониката. Има близо 30-годишен опит като ръководител и инвеститор в енергетиката. През 2020 г. основава “АмонРа Енерджи” – един от най-големите сертифицирани центрове за доставка на продукти и предоставяне на решения за соларна енергетика на Балканите и първата фотоволтаична компания, листната на Българската фондова борса, сегмент BEAM. От 2002 г. досега е председател на Съвета на директорите на най-старото и най-голямо българско предприятие за поддръжка на големи генериращи мощности в енергетиката – „Централна енергоремонтна база“ (ЦЕРБ). Председател е на Контролния съвет на КРИБ (от 2014 г. до момента), оглавява УС на Сдружение за българско-украинска дружба и сътрудничество, член е на УС на Научно-техническия съюз на енергетиците в България. Магистър по икономика със специалност „Енергиен бизнес“ от УНСС в София. Има и докторска степен на тема „Оценка на енергийната сигурност на България“, защитена в УНСС. Автор е на публикации по теми, свързани с енергийната сигурност. Снимки от Валентина Биларева
2. Работодатели
focus-news.net – Предлагат да падне тайната на заплатата
Публикувана: 06.04.2024 18:20
България трябва да транспонира в законодателството си две нови директиви – за прозрачност на заплащането и за адекватните минимални работни заплати и насърчаване на колективното трудово договаряне, настояват от КНСБ. Те са изключително ценни, защото ще променят пазара на труда, дават възможности за справедлива и прозрачна цена на труда. Хората ще знаят как се определя, как се увеличава, обясни президентът на КНСБ Пламен Димитров.Тази за равното и прозрачно заплащане ще доведе до отпадане на т.нар. фирмена тайна на заплащането, тъй като фирмите ще са длъжни да публикуват на интернет страниците си стартовите заплати на своите служители и работници в отделните категории по длъжности. Оповестяването им ще изсветли пазара на труда, тъй като върху обявените заплати ще се плащат и съответните осигуровки, ще има яснота в кои компании преобладаващо заетите са на минимална работна заплата и това ще повдига и съответните въпроси, обясни Димитров.Стъпвайки върху Директивата за адекватните минимални работни заплати и насърчаване на колективното трудово договаряне, КНСБ предлага в Кодекса на труда да се създаде изцяло нова глава за заплащането – как се формира и договаря. Така опитът от Западна Европа може да се пренесе и в България.Конфедерацията предлага да се договарят нови равнища на минимални заплати за хора със специална квалификация – със средно и висше образование, изисквани за заеманата длъжност.Така ще имаме ангажимент по закон да договаряме с работодателите на национално ниво различни от сегашната МРЗ, която е за нискоквалифициран труд, равнища. След което трябва да се слезе на ниво предприятия, където да се договарят стартови равнища на заплащането по категории персонал, длъжности и икономически дейности. Договорени веднъж, те ще дадат достатъчно информация на хората колко струва техният труд с квалификацията за тази длъжност. Това е един опростен вариант на немския за договаряне на заплатите, обясни президентът на КНСБ, предава pariteni.bg.Той посочи, че предложенията за законодателните промени са предоставени на работодателските организации за обсъждане и по тези, по които вече има съгласие, може още следващата седмица да се поискат действия от страна на служебния министър на труда и социалната политика.
https://www.focus-news.net/novini/Bylgaria/Predlagat-da-padne-tainata-na-zaplatata-2069480
24chasa.bg – Българите, които работят в Германия, ще плащат данък и у нас
Публикувана: 06.04.2024 10:40
Предвиждат се промени в спогодбата за избягване на двойно данъчно облагане – българите, работещи в Германия, ще плащат данък у нас.
В промените, които се очаква да влязат в сила следващата година, ще има една група българи, които ще са ощетени. Причината е проста – България за разлика от Германия не предвижда една определена граница на дохода, която не се облага с данък.
Надя Клюге е адвокат и консултант в неправителствена организация „Справедлива мобилност”. Тя има изградени 11 центъра, в които помагат на сънародниците ни в Германия с правни съвети.
„Kaто консултант в център по трудово правни въпроси мога да кажа какво ще стане с трудещите се, които най-вече са сезонните работници. Поради простата причина, че наетите в Германия лица с трудов договор подлежат изцяло на данъчно и социално право на немската страна, когато тяхното постоянно местопребиваване е Германия. При сезонните работници постоянното местопребиваване не е Германия, а е България”, разказва адвокатът и консултант в „Справедлива мобилност” Надя Клюге.
По нейни думи работниците се завръщат в България за кратък период, а през останалото време работят в Германия.
Както при всички останали групи, така и при сезонните работници важи спогодбата за избягване на двойно облагане с данъци между Германия и България. При промяна ще се наблюдава и изменение на метода на изчисление на данъците.
“До този момент сезонните работници са плащали данък в Германия единствено, когато техните доходи надвишават свободната граница. Това означава, че изобщо не са плащали данък в България”, допълва тя.
За 2024 г. свободната граница е 11 604 евро. Ако досега българските сезонни работници са печелили за няколко месеца работа в Германия под тази сума и не са плащали данък в нито една от двете страни – сега това се променя.
„С новата промяна дори и да изкарат под 11 604 евро, сумата влиза в данъчната основа. Тя се взима предвид при изчисляване на дължимите данъци в България. Аз например, съм работила три месеца в Германия и съм изкарала 6 000 евро или 8 000 евро. Същевременно съм работила и в България и имам доходи от 20 000 лева. За да си изчисля дължимите данъци в България, се събира сумата, която съм получила като заплата в Германия, плюс сумата, която съм получила като заплата в България. И тази обща сума с облага с данък 10% в България”, допълва Клюге.
Съществува още една особеност, която сезонните работници трябва да имат предвид от следващата година. В момента, в който приключи трудовия договор и се връщат в България, е необходимо да вземат от работодателя в Германия документ за получени възнаграждения и заплатени данъци. Защото българската и немската данъчна система разменят информация междувременно. Съществува и задължението сезонните да подават данъчна декларация в България.
Надя Клюге е наясно и с обезщетенията, които получават у нас някои работили за кратко българи в чужбина. Отпускани от Национално осигурителния институт, те могат да достигат до 1 800 лева и срок до 12 месеца.
„Това не е схема, то е законно правило. То важи също за сезонните работници. Когато наетите лица работят в две страни на ЕС, един определен период от време са работили в България, а след това работят като сезонни работници, но за по-къс период от време в чужбина – те остават и подлежат на българското социално законодателство, на българската правна норма”
Тя обясни, че по този начин работниците получават парични обезщетения за безработица по българско право без зависимост от това, че те са работили един период от време в чужбина, съобщи NOVA.
„Необходимо е обаче, през по-големия период от време да са работили в България. Тази легална схема могат да я правят основно сезонните работници, защото тяхното обичайно местопребиваване остава в България”, каза още Крюге.
Според нея проблемът за българската държава се крие в разликата в размера на минималната работна заплата. „Тези хора обикновено получават минимална работна заплата, но тя в Германия в момента е 13,41 евро на час, което е значително повече от българската. Работейки по този метод като сезони работници, България се задължава да плати парични обезщетения за безработица въз основа на тази висока заплата. Въпреки, че преди това са заплатени сравнително ниски социални осигуровки, което е за сметка на бюджета и на хазната”, допълни още Крюге.
https://www.24chasa.bg/biznes/article/17575204
economic.bg – Къде е голямото разминаване на пазара на труда
Публикувана: 06.04.2024 10:10
Пазарът на труда днес е различен от вчера. Ако знаем какъв ще е утре, може отсега да започнем да се адаптираме, да учим нови неща, да насочваме децата си към професии, които ще са актуални и търсени. Ето как Георги К. Първанов, yпpaвитeл нa вoдeщaтa peгиoнaлнa НR ĸoмпaния СTеаm и член на УС нa Бългapcĸaтa acoциaция зa yпpaвлeниe нa xopa, вижда развитието:
Екологично инженерство и опазване на околната среда – интересът към тази специалност в университетите е толкова нисък, че на практика липсват студенти. Бумът на всичко, свързано с ESG, ще поражда огромно търсене на такива специалисти и те ще са високоплатени. Университетите този път показват навременно действие да създадат програми за бъдещите нужди на бизнеса, но пък подрастващите не са в крак с утрешния пазарен развой.
Следващата група дефицитни специалности е на техници за отоплителна и вентилационна техника, както и за асансьорна поддръжка. В нови сгради всяка година се добавят по няколко хиляди асансьора към съществуващите мощности, а едва 40-тина души годишно придобиват такива умения. На пазара се търсят автомонтьори и автомеханици, тъй като броят на автомобилите расте главоломно, а и в тази сфера има голям дефицит. Най-добрите или си отварят собствени сервизи, или заминават да работят в чужбина при несъпоставимо по-голямо заплащане. Завършващите техникуми по автотранспорт или отиват да следват, или се преориентират към друга професия, тъй като не искат да легнат под колите и да се занимават с ремонти. И се питаме защо към тези важни специалности няма интерес, макар после с лекота да се намира работа, при това с високо заплащане? Просто милениалите не искат „да си цапат ръцете“. Те не желаят да работят тежка работа, бягат и от производството. Счетоводството също е сфера с голям дефицит на хора. Там всичко е дигитализирано, работи се с компютри и таблети, от всяко кътче на България може да се включваш. Но младите не са ентусиазирани за такава реализация. Задава се голям недостиг на професии, свързани със селското стопанство – например, агрономи и механици на селскостопански машини. А Тракийският университет в Стара Загора е в ТОП 100 на най-добрите аграрни университети в света. Ще са нужни хора за производството на храни, сред които технолози и лабораторни специалисти. Младежите обикновено не искат да се посветят на специалности, в които има много да се учи. Полупразни са такива групи в университетите. Доскоро говорехме как държавата, системата на средното и висшето образование изостава от нуждите на пазара. Сега виждаме, че дори когато предвиждат развитието и създават нужните специалности, невинаги има интерес към тях. За области, за които се очертава дефицит на кадри, може да се дават стипендии, за да се насочи интерес натам.
Работодателите трябва по по-привлекателен начин да представят своите компании и възможностите, които предлагат. Същевременно е добре да спрат да говорят колко усилия хвърлят за развитие на работодателската си марка и колко са социално отговорни, а да покажат толерантност към служителите, които отглеждат деца и внуци. Ключова служителка в моята компания беше получила привлекателна оферта за нова работа и каза, че половината от задържащия я фактор освен екипа, е, че тя е с две малки деца и средно един ден от седмицата отсъства. Към това аз проявявам пълно разбиране. Нека всеки работодател да помисли колко е важен този аспект, но на действия, не на думи.
Бях гост лектор в УНСС и в група от 20 студенти 10 не работеха. Бях учуден. Разбрах, че на част от тях не им се работи, родителите им добре ги осигуряват. Но стряскащият факт е, че в университетите има близка до нулевата толерантност към студенти, които учат редовно обучение, и същевременно работят.
Мнозина са готови да работят, но явят ли се на интервю, работодателите ги отсяват още на първа среща, след като разберат, че са редовно обучение. Ако работодателите имат гъвкавост, то още повече студенти ще започнат да работят, докато учат.
През 2022 г. у нас са издадени 6 хил. разрешителни за работа на хора от трети страни. През миналата година техният брой е два пъти и половина повече. През тази година се очертава да отидат към 30 хил. Така във времето ще се съберат няколкостотин хиляди души, дошли от страни извън ЕС, за да се влеят тук в трудовата сила. България с бързи темпове настига заплатите на Гърция и Италия. Далеч сме от възнагражденията на Люксембург и Швейцария. Когато напълно се присъединим към Шенген, на хората, които са дошли с тригодишна работна виза, ще им бъде много лесно да се преместят в други страни от ЕС. Единични случаи са бежанците, които остават да работят тук. От украинците у нас малка част са се приобщили към пазара на труда, и то основно по морето. Голямата вълна мина и замина на Запад.
На ромите у нас се гледа като на недоизползван капитал, но според проучванията от началото на пандемията насам половината от тях са се преместили в Западна Европа и една част намират начин да се адаптират към социалните системи и живеят, без да работят. Но други имат умения и са добре приети в производствената и в обслужващата сфера.
В дългосрочен план автоматизацията, дигитализацията, роботизацията ще променят пазара на труда. Професията на автомонтьора, на водопроводчика, на човека, който умее да прави ремонти, ще продължи да се търси. Хората да погледнат в утрешния ден и да се готвят за времето, което се задава. Препоръката ми е да се насочат към професии, които ще се търсят, но също така е важно и на тях самите да им носят удовлетворение и радост.
В последните години се наблюдава интерес от 14-17 годишни, които искат да работят или желаят да карат стажове.
Има вълна на завръщане – от ЮАР, Аржентина и от други далечни страни си идват хора, които са второ поколение емигранти, родени там. Министърът на финансите Асен Василев се позова на статистика, според която 8 хил. души повече са се върнали, в сравнение с броя на тези, които са заминали да работят в чужбина.
Темата за дистанционната работа продължава да е на дневен ред и работодателите може да проявяват по-голяма гъвкавост в това отношение.
Много от компаниите имат добри продукти и услуги, но проявяват двуличие и неразбиране към своите хора. Независимо какви награди за най-добър работодател са получени, ако даден служител не е доволен от отношението, той си търси друга работа.
Текстът е част от бр. 119 на сп. „Икономика“. Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.
https://www.economic.bg/bg/a/view/kyde-e-goljamoto-razminavane-na-pazara-na-truda
в. 24 часа, стр. 10 – Изпълнителният директор на ОББ Питър Рубен с престижна награда
Публикувана: 06.04.2024 00:31
Френско-българската търговска и индустриална камера го отличи като „Бизнес личност на годината”
Питър Рубен – председател на кънтри тийма на КВС Group в България и главен изпълнителен директор на ОББ, бе отличен с наградата „Бизнес личност на годината”, съобщиха от финансовата институция. Това е станало по време на специална церемония за обявяване на победителите в конкурса Innovation Awards 2024. Събитието се организира от френско-българската търговска и индустриална камера и има за цел да привлече вниманието към иновативни решения и значими проекти, реализирани от бизнеса в България, да насърчи и подкрепи лидерите в сферата на иновациите, които са в основата на икономическото развитие и прогрес.
„Приемам тази награда от името на ОББ и целия екип на КВС Group в България. Това е признание за тяхната ангажираност и талант. Особено съм горд, че внедряването на нашия дигитален асистент Кейт от ОББ Мобайл беше един от основните фактори, които убедиха журито. В условията на сложна интеграция ОББ винаги държи нуждите на своите клиенти във фокуса на всичко, което прави. С Кейт ние предлагаме най-доброто, което дигиталните иновации могат да осигурят днес във финансовите услуги и ще има много повече”, подчерта Питър Рубен в своето обръщение към журито и организаторите на конкурса.
Това е поредно високо отличие за Питър Рубен след идването му в България през 2021 г. на позицията главен изпълнителен директор на ОББ.
В края на миналата година той бе удостоен с наградата „Банкер на годината 2023″ за стабилен растеж на ОББ в период на консолидация. Рубен има и лична награда „Лидер в устойчивото развитие” в конкурса ESG Awards на PwC за 2023 г., а по-рано същата година стана носител на специалната награда за устойчиво банкиране в международния конкурс 2023 SDG Pioneers към Глобалния договор на ООН.
Френско-българската търговска и индустриална камара е организация с нестопанска цел, която обединява над 270 френски, български и международни компании, които имат за цел да насърчават и развиват двустранните икономически и търговски отношения между двете страни.
КВС Груп е един от най-големите инвеститори у нас с над 2,4 млрд. евро преки вложения в банково-финансовия сектор за последните 15 г. Групата предлага цялата гама от финансови продукти и услуги в уникален за страната банково-застрахователен модел. Към края на 2023 г. в управляваните от „КВС Груп България” компании работят около 6000 души, които се грижат за интересите на близо 2,2 милиона клиенти. (24 часа)
***
Питър Рубен председател на кънтри тийма на КВС Group в България и главен изпълнителен директор на ОББ, бе отличен с наградата ..Бизнес личност на годината
http://clippingpoint.net/article/6f035925b90b4f7acf2f305ff89fcf0aeddefb2f
БТА – Университетът за национално и световно стопанство е носител на наградата “Бранд на България“ в категория “Иновативни университети”
Публикувана: 05.04.2024 20:40
Университетът за национално и световно стопанство (УНСС) беше отличен с наградата “Бранд на България“ в категория “Иновативни университети на България“ на второто издание на Годишните национални награди “Бранд на България“, съобщиха днес от висшето училище.
Тържествената церемония се състоя в Интер Експо Център, в София. Наградите бяха учредени през 2023 г. от ТВ1 България и предаването “Брандовете на България“, в стратегическо партньорство с Интер Експо Център.
Годишните национални награди “Бранд на България“ имат за цел да отдадат заслужено внимание и признание към брандове от цялата страна, установени на български пазар, за техния значителен принос към развитието на българската икономика. Фокус в селекцията, освен наложените и изявени брандове, които са двигатели на икономиката на страната, са и такива, които имат принос в малкия и среден бизнес, и дават пример и надежда на останалите, че златните години пред българската икономика предстоят.
От ръководството на УНСС пишат, че висшето училище е получило приза заради своята целенасочена стратегия за успешно интегриране на студентите в бизнес средата на България. Наградата е придружена с ваучeри за комуникационни и медийни услуги на обща стойност над 12 000 лева, допълват от университета.
“Нашата задача е да създаваме конкурентоспособни специалисти за българската икономика. Хора, които още от студентската скамейка се срещат с бизнеса и черпят опит от водещите компании в съответните области, и държавните институции. Нашите студенти се реализират почти 100 процента на пазара на труда и повечето от тях намират престижна работа още докато следват. Затова тази награда е особено ценна за нас. Тя е знак не само че усилията ни се забелязват, но и че това е необходимо на държавата ни“. Това каза проф. Димитър Димитров при получаването на статуетката – лъв, олицетворяващ просперитета на България, и основен елемент в герба на страната ни.
Ректорът припомни, че УНСС е получил най-високата акредитационна оценка сред българските университети и че няколко години подред e носител на наградата “Академичен Оскар“ за най-престижно висше училище в професионално направление “Икономика“. Проф. Димитров разказа и за бизнес академиите, които се организират в подкрепа на обучението, сред които тези с водещи компании като “Кока-Кола” и “Кауфланд”.
Целта на второто издание на Годишните национални награди “Бранд на България“ е да се даде възможност да се разкаже за предизвикателствата пред различните сектори на икономиката. Цел на форума е да бъдат наградени хората, които са двигатели на положителната промяна и са “градетели“ на новата бизнес среда на България, уточняват от висшето училище.
Организатор на събитието беше водещата на предаването “Брандовете на България“ по ТВ1 България, Мария Василева. Тя даде възможност на селектирани топ 20 бранда на България да разкажат повече за това какви са предизвикателствата, постиженията, и кои са хората зад логото, които градят устойчивите бизнес политики на България.
“Пазарният опит показва, че брандовете, които се отличават с устойчивост на бизнес процесите са тези, които инвестират, освен в иновации в производствените процеси, и в социално отговорни каузи, зелени линии на продуктово позициониране, както и в медийно отразяване на успехите, които постигат“, сподели Мария Василева.
Според нея това второ издание на Годишните национални награди “Бранд на България“ е от изключително значение за цялостната микроикономическа сцена на държавата, защото икономическата стабилност и промяната на цялостната предприемаческа среда зависят както от големите, така и от малките български брандове, и от техните пазарни успехи.
Ководещ на събитието беше Павел Владимиров – управител на бранда за производство на видео съдържание, рекламни клипове и филми “Синематика”.
forbesbulgaria.com – Състезание за студенти в решаване на реални бизнес казуси
Публикувана: 08.04.2024 13:45
За трета поредна година Американският университет в Благоевград организира състезание за студенти в бизнес специалности, с което цели за направи мост между учебната теория и реалната бизнес практика.
В състезанието 6 отбора от студенти разработват бизнес решения върху казус, предоставен от реална българска компания. Тази година целта на отборите беше да развият и представят стратегия в сферата на продажбите за компанията EnhanCV– стартъп за изграждане на автобиографии онлайн, който през 2016 г. бе част от селекцията на Forbes 30 под 30.
Отборите презентираха стратегиите си пред жури, а победителите бяха тези, чиито предложения допринасят пряко за бъдещото развитие на компанията, подобряването на нейните процеси и навлизането ѝ на нови пазари. За решаването на казуса участниците трябваше да приложат научените стратегии по време на събитието – изграждане на профил на купувача, cold calling стратегии, изграждане на стратегии за свързване с потенциални клиенти и изграждане на value proposition.
“С моето участие в състезанието придобих представа какво е да работиш в бързо променлива среда. Научих да управлявам времето си ефективно и да подбирам информацията, която ще бъде полезна в крайното представяне, и тази, която е по-добре да не бъде представена” – споделя Кремена Славкова, участник в събитията, организирани от клуба на студентите в бизнес специалности в Американския университет Associates Consulting Club.
Тазгодишното състезание Consultant For a Day се провежда в партньорство с MarketStar Bulgaria, а победителите имат възможност за посещение на компания и среща с визепрезидента – възможност, която се оказва най-високо оценена от участниците.
https://forbesbulgaria.com/2024/04/08/sastezanie-za-studenti-v-reshavane-na-realni-biznes-kazusi/
dbr.bg – Стоян Цветков, Инвестбанк: Бизнесът и институциите трябва да се адаптират към новата реалност
Публикувана: 08.04.2024 13:00
Европейските регулации в облатта на устойчивото развитие вече влияят на банковия сектор. Инвестбанк работи повече от година по темата. Ангажиран е ресурс, както човешки, така и финансов, за да можем да отговорим по най-добрия начин на новите изисквания. От друга страна, ESG ще промени в известна степен бизнес моделите на участниците на банковия пазар. Не на последно място, ESG ще има отражение върху капиталовите изисквания към банките и най-вероятно ще се отрази на цената към клиентите. Имаме много инициативи и проекти, по които се работи в момента и които са залегнали в нашите планове. В момента сме фокусирани върху серия обучения и изграждане на добре подготвен екип, който да обхване цялостното имплементиране на ESG регулациите във всички процеси и системи в банката. Имаме разписан план с конкретни дейности с цел намаляване на въглеродния ни отпечатък. Този план включва множество проекти. Продължаваме с комуникацията със заинтересованите страни. През 2023 г. стартирахме няколко ESG инициативи от обществено значение. Една от тях е проектът „Сезони“, който осъществихме с фондация Visionary. Основната цел бeше да бъде повдигнат въпросът за опазването на околната среда с фокус върху последиците от човешката дейност, климатичните промени и загубата на характерните за България четири сезона. Художници от 6 държави преобразиха в отворена галерия площ от над 400 кв. м в столичния пешеходен подлез на бул. „България“ и бул. „Тодор Каблешков“, привличайки вниманието към четирите сезона по един положителен, но някак носталгичен начин. В проекта взеха участие 12 художници от България, Бразилия, Колумбия, Испания, Австрия, Германия и Великобритания. Хората, работещи в Инвестбанк, искат да имат своя принос към подобряването на градската среда. Те вярват, че зад големите планове и добрите резултати стоят множество малки, но уверени стъпки, които правят крайната цел постижима. Затова, заедно с Таралеж Art & Design, започнахме проект за реставрация на стари ел. табла, като част от ангажираността на банката към обществото и заобикалящата ни среда. Комбинирахме креативност и отговорност в желанието ни да допринесем за превръщането на София в по-зелено и живописно място. С този проект се стремим да стимулираме обществената ангажираност към градската среда и да покажем, че с малки стъпки и целенасочени усилия столицата може да бъде по-приветлива и цветна. Инвестбанк се стреми да подкрепя различни зелени каузи, включително и такива, които насърчават активния начин на живот и спорта. Ето защо застанахме зад инициативата на “Школата по алпинизъм и катерене” за изграждане на спортен обект за катерене. Новият терен за алпинисти се намира близо до село Дорково, в местността “Острата скала”. Обектът е разположен на скален нос, ограден от трите страни от река Мътница. Към момента отговорно мога да кажа, че темата все още не се разбира от голяма част от бизнесите. По-скоро са единици тези, които разбират и работят активно по тази тема. Ако под институции имате предвид в цялост държавата, отговорът ми е същият. Темата не се разбира и все още не се работи с необходимото темпо и резултати. Давам ви пример – все още не е транспонирана директивата, приета през декември 2022г., да не говорим за липсата на комуникация от страна на държавата към бизнесите и хората. Устойчивият начин за правене на бизнес вече се наложи като модел в повечето европейски държави. Въпрос на време е всеки бизнес, който не се е адаптирал към новата реалност, да започне да търпи загуби от това, било то чрез санкции или чрез по-труден достъп до финансиране. Отговорът е “да”, но технологиите и дигитализацията не трябва да са самоцел в контекста на ESG. Целта е устойчивост и ако технологиите и дигитализацията допринасят за постигането на тази цел, то значи ще вървят ръка за ръка.
24chasa.bg – Интегрираният доклад за устойчиво развитие на Филип Морис Интернешънъл за 2023 г. представя прогреса на компанията в мисията й за бъдеще без дим
Публикувана: 08.04.2024 09:05
Aкцентът е върху непрекъснатото разширяване на портфолиото от бездимни алтернативи
Потребителите на бездимни алтернативи на Филип Морис Интернешънъл са вече 33 милиона, показват бизнес резултатите, отчетени в най-новия Интегриран доклад за устойчиво развитие на Филип Морис Интернешънъл, с който компанията за 5-а поредна година отчита напредъка си в посока пълна замяна на цигарите с потенциално по-малко вредни алтернативи, които са по-добър избор за всички онези пълнолетни пушачи, които иначе биха продължили да пушат. Докладът има за цел да представи обективно описание на бизнес модела, стратегията, резултатите и перспективите на компанията във връзка с приоритетните икономически, социални, екологични и управленски теми.
Интегрираният доклад за 2023 г. поставя акцент върху непрекъснатото обогатяване на портфолиото от бездимни алтернативи на компанията, както и върху изпълнението на амбициите й за устойчиво развитие. Във фокуса на доклада попадат теми, свързани с въздействието на продуктите на компанията и въздействието на бизнес операциите й.
„2023-та беше година на постоянен ангажимент към нашата визия за бъдеще без дим. Благодарение на таланта и целенасочеността на нашите служители, продължаваме напред, налагайки иновации и насърчавайки устойчивото развитие”, казва Яцек Олчак, главен изпълнителен директор на Филип Морис Интернешънъл.
Потребителите на IQOS по света са вече 28.6 милиона, по данни на компанията, която от 2008 г. до днес е инвестирала над 12.5 милиарда в научни изследвания, разработка и предлагане на бездимни алтернативи, нетните приходи от които са вече 36.4%. Водещата бездимна алтернатива от портфолиото на Филип Морис Интернешънъл е вече на 84 пазара по света, като на 25 от тях нетните приходи от нея надвишават 50%.
В началото на месец март, като част от изпълнението на мисията за изграждане на бъдеще без дим, компанията пусна на пазара в Япония IQOS ILUMA i – най-новото и най-иновативно допълнение към нарастващото портфолио от бездимни алтернативи на Филип Морис Интернешънъл. Това съвпада и с 10-годишнината от пускането за първи път на IQOS на пазара в Нагоя, Япония през 2014 година.
По отношение на въздействието на бизнес операциите си компанията показва напредък в посока насърчаването на приобщаваща работна среда като отчита, че продължава да преизпълнява целта си за 40% жени на мениджърски позиции и през 2023 г. резултатът в тази посока е вече 41.8%.
Докладът поставя още акцент върху усилията на компанията за подобряване на живота на хората по веригата на доставки, декарбонизацията на операциите и веригата на стойността, и опазване на природата и биологичното разнообразие.
„С Интегрирания доклад за 2023 г. слагаме ударението върху това, че изграждането на бъдеще без дим не е просто приоритет, то е в сърцето на нашата мисия. Пътят, по който вървим, е белязан от амбицията ни да бъдем лидери, от обещанието да работим по прозрачен начин и от решимостта ни да изпратим цигарите в миналото“, споделя Дженифър Мотълс, главен директор „Устойчиво развитие“ във Филип Морис Интернешънъл. “Запазваме ангажимента си да прилагаме прозрачни, последователни и надеждни практики за отчитане, които дават възможност на външните заинтересовани страни да се запознаят не само с нашите резултати, но и с начина, по който реагираме на бързо променящата се среда и планираме в дългосрочен план, спомагайки за създаването на по-устойчива и прозрачна бизнес среда.“
Повече за усилията на Филип Морис Интернешънъл в областта на устойчивото развитие можете да научите на pmi.com/sustainability, където ще откриете и пълния Интегриран доклад на компанията за 2023 г.
При изготвянето на Интегрирания доклад на Филип Морис Интернешънъл за 2023 г. са взети предвид насоките, залегнали в международни стандарти и рамки, включително: Глобалната инициатива за отчетност (GRI); Глобалният договор на ООН (UNGC); Целите за устойчиво развитие на ОНН; Фондацията IFRS, включително прилагане на стандартите на Съвета за стандарти за отчитане на устойчивото развитие (SASB), Интегрирани принципи за осмисляне и Интегрирана рамка за отчетност.
Материалът се публикува с подкрепата на Филип Морис България.
https://www.24chasa.bg/biznes/article/17569058