1. Работодатели
bloombergtv.bg – Обща платформа на ЕС улеснява наемането на кадри от трети страни
Публикувана: 08.05.2024 13:20
Трудностите пред европейската икономика са свързани с достъпа до хора. Онлайн платформа може да помогне в премахването на административните пречки пред привличането на кадри от трети страни. В ЕС до сега това бе на национално ниво, като общо европейско решение би дало конкурентно предимство на блока в привличането на кадри. Това ще се отрази добре и на бизнесите, които целят набора на кадри и административните изисквания да се случват по-бързо, това коментира Мария Минчева, зам.-председател на БСК, в предаването “Бизнес старт” с водеща Роселина Петкова.
Резервът за таланти на ЕС представлява онлайн платформа, която би стъпила върху националните служби по заетост, чрез която хората от трети страни ще могат да кандидатстват по-лесно за работа в блока, каза Минчева. В момента работодателите изпитват трудности при намирането на кадри, от части и заради административните тежести на отделните държави-членки. Това предложение не дава нови начини за влизане в ЕС, но дава възможност на публичните агенции за заетост от различните страни да публикуват обяви на едно място. Този инструмент би помогнал търсенето и предлагането на работна ръка.
Цели се улесняване на връзката между търсещите и предлагащите работа, като гостът обясни, че в други държави има усъвършенствани портали, през които се прави търсенето и предлагането на работа. В ЕС до сега това бе на национално ниво, като общо европейско решение би дало конкурентно предимство на блока в привличането на кадри.
Трудностите пред европейската икономика са свързани с достъпа до хора – застаряване на населението, естествените миграционни потоци. Зеленият и дигитален преход създават различно търсене и преориентиране на икономиките, като всички тези компоненти са предизвикателство за компаниите и трябва да бъдат адресирани от ЕС.
Поставяйки цялата информация на едно място Европа ще успее да се конкурира с други големи страни, привличащи кадри. Европа остава най-доброто място за живеене и притегателно място за много мигранти, но проблемът идва от това, че всяка от държавите-членки има различни регулации и закони за работата и миграцията, което усложнява достъпа. Това пречи на компаниите, които искат по-бърз достъп, а подобен онлайн инструмент ще премахне административните пречки.
Целия коментар гледайте във видеото.
Всички гости на предаването “Бизнес старт” може да намерите тук.
economynews.bg – По-големи отпуски в IT сектора
Публикувана: 08.05.2024 07:35
През 2024 г. 48% от IT работодателите предоставят задължителния според Кодекса на труда платен годишен отпуск от 20 дни на служителите си, като 60% от тях са с централен офис в страната. Това сочат данни на специализирания Job Board за IT обяви на DEV.BG. Те разглеждат платените възможности за почивка, които предлагат 1447 IT компании в страната към средата на месец март 2024 г., като взимат предвид, че данните отразяват ръста на организациите в платформата през последните три години.
20 дневният отпуск се среща най-често при микро организациите с под 10 IT служители (55%) и малките компании с между 10 и 30 IT служители (54%), следвани от средните фирми с 31 – 70 IT служители (42%) и големите работодатели с над 70 IT служители (26%). От регионална гледна точка IT компаниите в гр. Русе предлагат 20-дневен годишен отпуск най-често (59%), а след тях се нареждат работодателите в градовете Варна (57%), Пловдив (56%), Бургас (53%) и София (46%).
По отношение на дейността, над половината (54%) от тех компаниите, предоставящи традиционния 20-дневен годишен отпуск, са service фирмите, следвани от компаниите за IT консултиране (49%), продуктовите фирми и организациите за внедряване на софтуерни системи (по 48 процента).
„Не трябва да забравяме, че в България има 11 официални неработни, но платени празници, което автоматично увеличава годишния отпуск от 20 на 31 дни. Това ни нарежда в „златната среда“ редом до държави като Сърбия, Саудитска Арабия, Норвегия, Нова Зеландия, Унгария, Финландия и Естония“ – коментира Светослав Димов, главен изпълнителен директор на DEV.BG.
IT работодателите, които през 2024 г. предлагат между 21 и 25 почивни дни в допълнение на официалните празници, са се увеличили с 3% – до 37 процента. Тази практика се среща по-често при чуждестранните компании. Тя е възприета най-вече в компаниите с над 70 IT служители (49%), следвани от средните фирми (42%), малките организации (35%) и микро фирмите с 32 процента. Сред различните технологични подсегменти най-щедри в това отношение са компаниите за IT консултиране с 39%, следвани от продуктовите и организациите за услуги – съответно с по 37% и 36 процента.
Друга позитивна новина е, че 19% от технологичните компании у нас осигуряват повече от 25 дни платен годишен отпуск. Тази възможност отново се среща най-често при големите компании — 30% или с 5% повече в сравнение с миналата година. Тя е политика и на 21% от средните фирми, 17% от микро организациите и 15% от малките фирми. И при трите групи се наблюдава увеличение с между 2% и 3% в сравнение с предходните дванадесет месеца.
Най-дълга почивка осигуряват чуждестранните компании (27% от тях, което е ръст от 1% спрямо миналата година), докато българските IT работодатели, които предлагат над 25 дни отпуск, са се увеличили с три процента, до 13 процента. В регионално отношение очаквано тази практика е най-широко разпространена в София (20%), Пловдив и Бургас (17%), Варна (12%) и Русе (9 процента).
http://www.economynews.bg/по-големи-отпуски-в-it-сектора-news112433.html
dnes.bg – За какво да внимават работниците при сезонната работа?
Публикувана: 07.05.2024 17:45
Сънародниците ни най-често берат ягоди във Великобритания
Васильонова уточни, че допълнителните часове работа трябва да бъдат възнаградени по начин, който е разписан в договора.
“Преди три години беше създаден Европейски орган на труда – агенция към ЕК, която трябва да следи за превенция на злоупотреба с трудови права. Като наднационална институция има за цел да координира всички трудови инспекции на територията на страните и да подкрепя страните членки в свободното движение. Сезонната работа е част от свободното движение на работната ръка. Всички хора заминават с една задача – да се подпомогнат финансово”, коментира Васильонова пред Bulgaria ON AIR.
Пред телевизията Васильонова каза още, че работата, която се приема, трябва задължително да бъде обвързана с договор. В него трябва да бъдат упоменати работното време, трудовото заплащане, извънредният труд, почивката и социалното осигуряване. В голяма част от страните има и колективни трудови договори, които договарят по-висока минимална ставка, ако работим на полето. Васильонова обясни, че ако подписваме договора в България, трябва да сложим подписа си върху документ на български език, но ако вече сме в чужбина, е редно да има някой, който да говори езика ни и да ни обясни условията.
“В голяма част от държавите членки, където има остра необходимост от работна ръка в сектор “Земеделие”, работодателите предлагат възможност за настаняване – това работникът трябва да го знае преди да е тръгнал и да е се е информирал ясно”, подчерта Васильонова. Тя отбеляза, че българите проявяват интерес да работят най-вече в Германия, Италия, Франция и Испания, но все по-често виждаме и хора, които заминават за Холандия и Белгия. Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase
2. Бизнес
dobrudjabg.com – 3,3 милиона българи пазаруват в Интернет
Публикувана: 08.05.2024 15:10
Социалните медии са вдъхновител на онлайн потреблението. Това сочат данни от проучване “Пулсът на онлайн потреблението в България”.Кратките клипове са изключително атрактивни за младото поколение. Потребителите очакват автоматизация на маркетинга. Добромир Живков от “Маркет линкс” изтъкна, че над 1300 души са анкетирани и проучването е много сериозно. Тези данни ще помогнат на българския бизнес, който продава онлайн, как да продава по-добре, по мнението му. Това е доста сериозен опит, подчерта Живков.У нас потребителите искат да имат доверие на онлайн търговеца. 81% от българите ползват Интернет всеки ден. 3,3 милиона потребители са направили поне една покупка в Интернет. 4,8 милиона българи са потребителите на Интернет, това са пълнолетни граждани. Жените малко повече пазаруват онлайн от мъжете. Хората в селата и малките населени места по-малко ползват Интернет. От над 60 годишните едва половината са направили поне една покупка в Интернет. По-младите по-често пазаруват в нета. 71% са сравнявали цените. 52% са сравнявали сходни продукти.Потребителят търси лично отношение, засилва се инфлуенсър маркетингът, като се търси разнообразие от възможностите за плащане. Потребителите искат да бъдат чути.Онлайн пазарът е доста ценово чувствителен, сочи проучването на “Маркет линкс”. 2/3 от хората четат отзиви за продукта. 42%планират какво ще закупят онлайн. 19% пазаруват изцяло емоционално. 75% избират продукта спрямо цената, това е най-важният фактор.Други фактори за избор са промоциите и доверието в магазина. 3,3% избират продукт, ако има възможност за връщане на стоката. Най-много се пазарува обувки, дрехи, аксесоари. 35% пазаруват основно козметика. 25% залагат на домакински уреди.
http://dobrudjabg.com/novina/3-3-miliona-bylgari-pazaruvat-v-internet/96350
novini.bg – С над 10% поевтинява токът за българския бизнес за утре – Пазари – Новини Бг
Публикувана: 08.05.2024 15:00
При средна цена от 156,31 лева (без ДДС) за мегаватчас е търгувана днес електроенергията на Българската независима енергийна борса (БНЕБ), сочат данните от търговията в пазарен сегмент “Ден напред” след затварянето на борсата. Сделките са на база утрешен ден на доставка (9 май).
Енергийната борса затвори вчера при средна цена от 174,51 лв. за мегаватчас. Това означава, че токът за българския бизнес за утре ще е по-евтин с 10,43 процента в сравнение с цената му с ден на доставка за днес.
Средната цена на пиковата енергия (09:00-20:00 часа) за утре e 133,83 лв. за мегаватчас. Извънпиковата енергия (01:00-08:00 ч.; 21:00-24:00 ч.) е изтъргувана при средно 178,79 лв. за мегаватчас.
Най-ниската цена в рамките на днешната сесия, при утрешен ден на доставка, е 114,81 лева за мегаватчас, достигната за периода 9:00-10:00 ч., а най-високата е 270,41 лева за мегаватчас – за 20:00-21:00 часа.
С над 12% поевтинява токът за българския бизнес за утре
Данните от БНЕБ показват, че са продадени общо 71 117,40 мегаватчаса електроенергия.
В пазарния сегмент “В рамките на деня” БНЕБ отчита до момента в 60-минутните продукти общ изтъргуван обем от 3291,80 мегаватчаса, като среднопретеглената дневна цена е 171,89 лева (без ДДС) за мегаватчас. В 15-минутните продукти среднопретеглената цена е 186,88 лева (без ДДС), а общото количество продадена електроенергия е 802,23 мегаватчаса, отбелязва БТА.
https://novini.bg/biznes/pazari/843898
expoworld.bg – Интегрираната платформа Smart Burgas с балканска номинация
Публикувана: 07.05.2024 17:45
Партньорското взаимодействие между местна власт и бизнеса за подобрено местно икономическо развитие е сред главните приоритети на Европейския съюз, посочва журито на д есетото юбилейно издание на Balkan Business Awards.
Церемонията ще се състои на 07.05.2024 г. в 5-звездния Hyatt Regency Sofia.
Финалист за златните статуетки в категория Голяма община с принос в развитието на бизнеса е Бургас – това е първата община в България, която обедини въведените интегрирани интелигентни системи и градски решения, свързани с мобилност, управление на отпадъците, мониторинг на околната среда, ранно оповестяване при наличие на риск от наводнения, видеонаблюдение на градски пространства, публични обекти и транспортни обекти в интегрираната платформа Smart Burgas.
Целта на платформата е да дигитализира различни аспекти и услуги, свързани с градската среда, за да ги подобри, да оптимизира контрола и да предоставя информация в реално време на местния бизнес, на жителите и посетителите.
Отреден е специален раздел, посветен на бизнеса. Там се съдържа информация за свободни терени в индустриалните зони, статистически данни, визуализирани са местните компании по икономическа дейност местоположение и брой служители в бизнес карта. Публикувана е информация за местни професионални гимназии и университети, за да се осигури лесна връзка с компаниите, които търсят кадри. Осигурена е и възможност за обявяване на свободните работни места, за да се улесни процесът на намиране на кадри.
Платформата обединява видеосигналите от всички обществени камери и дава информация за пътна обстановка, градски трафик, места в ремонт, локации на свободни места за паркиране, спорт, прогноза за времето, нивото на водните басейни, чистотата на въздуха, как и къде могат да се изхвърлят разделно битови отпадъци.
Удобство са опциите за заплащане на местни данъци и такси, подаване на електронни заявления или услуги с КЕП. Осигурена е възможност за подаване на сигнали за нередности
Вграденият чатбот Smarty любезно съдейства с отговори на често задавани въпроси и предоставя информация за услуги, събития, градски транспорт, обхват и правила в синя и зелена зона, разположение на общински паркинги и др.
Smart Burgas дава директна връзка към дигиталната туристическа платформа GotoBurgas която освен информация и календар със спортни, туристически и бизнес събития, осигурява директна връзка с местни хотели, ресторанти и туристически обекти.
Допълващо решение към дигиталната платформа Smart Burgas е вайбър канал Бургас, който е изцяло изграден върху популярната мобилна апликация за съобщения и разговори Viber.
От всяко мобилно устройство, само с няколко клика са достъпни всички актуални събития, атракции и занимания в града. GotoBurgas позволява и закупуване на ваучери за паркиране, които се активират с приложението URBO Parking.
От този сезон платформата Smart Burgas ще бъде надградена с функционалност за бързо и лесно разплащане чрез QR код. Предстои въвеждане на CityCard, която ще обедини входните билети за туристически обекти, бизнес, културни и спортни събития с пакети за паркиране, градски и вело транспорт.
Партньорите на събитието, изготвили за поредна година безупречната селекция за наградите , са: ЗОНТА Клуб София, Българската Търговско-Промишлена Палата, Асоциацията на Индустриалния Капитал, Асоциацията на българските лидери и предприемачи, Македонско-Българската Стопанска Камара, Българо-Турската Търговско-Индустриална Камара, Българо-Македонската Търговска Палата, Българо-Китайската Търговско Промишлена Палата, Международният Институт за Сигурност и Сътрудничество и др.
на форума са Global Media, част от международната платформа за сътрудничество – GLOBAL LEADERS.
http://www.expoworld.bg/archives/33585
novini.bg – Индустриалните зони привличат все повече чужди инвестиции у нас
Публикувана: 08.05.2024 12:40
община Казанлък
Развитието на индустриалните зони превръща България в привлекателна зона за чуждестранните инвестиции, които вече бележат ръст, отчитат от Националната компания “Индустриални зони”.
Общините, които са основни двигатели в развитието на тези зони, са във фокуса на десетото юбилейно издание на Balkan Business Awards, посочват организаторите на форума Global Media, част от международната платформа за сътрудничество – GLOBAL LEADERS, който се състоя снощи в голям столичен хотел.
Финалист за златните статуетки е най-големият необластен град в България – Казанлък,
с население близо 80 000 души на площ от 640 кв. км. и с мрежа от 20 селища. Водещ сектор в общината е преработваща промишленост, а предприятията в сектора са създали 74.78% от общата произведена продукция.
В изминалите години Казанлък се утвърди като индустриален град, създадена е индустриална зона от ново поколение. Тя е публично съвместно дружество между община Казанлък и Националната компания Индустриални зони.
Индустриалната зона Казанлък се очаква да създаде условия за развитието на бъдеща производствена и бизнес инфраструктура, което ще допринесе за засилване на инвестиционната активност на региона ще подпомогне дългосрочното развитие на общината.
Зоната създава инвестиционен стимул и институционална подкрепа,
цялостно повишаване на ефективността, осъществяване на дейност в бизнес среда с концентрация на финансови, производствени и човешки ресурси, повишена достъпност до транспортни канали за дистрибуция, достъп до технологии, обмяна на информация и опит, първокласна локация с транспортни връзки, както и добре развита бизнес и градска инфраструктура.
Тя е подходяща за правене на бизнес с висока добавена стойност, развитие и прилагане на иновативните технологии и разработването на нови продукти, като съществено предимство е наличието на квалифицирани и професионално добре подготвени кадри.
Туризмът също е отрасъл на общинската икономика,
който се развива интензивно в последните години, като се базира на живописното разположение на общината, историческите и природни забележителности и културните традиции.
Неотдавна бе открит мащабният проект “Светът на траките”, осъществен от Община Казанлък по програма “Региони в растеж” 2014 – 2020, а целта му е да се подобри достъпа до историческите артефакти в региона. Той е портал към културно-историческите забележителности в Долината на тракийските царе.
https://novini.bg/bylgariya/obshtestvo/843843
24chasa.bg – Искра Михайлова: Малките и средните предприятия бяха във фокуса на работата ми по Зеления пакт
Публикувана: 08.05.2024 11:35
Благодаря на представителите на бизнеса и на браншовите организации, които са двигатели на иновации, казва евродепутатът от ДПС/”Обнови Европа”
Искра Михайлова е член на Европарламента от 2014 г.
Получила е образованието и следдипломните си квалификации в Санкт Петербург, САЩ и Германия. Работила е в Националната библиотека, в министерствата на културата, а след това и на регионалното развитие и благоустройството, като в последното е била и зам.-министър при тройната коалиция. Депутат от 2009 до 2013 г.
Министър на околната среда и водите в кабинета “Орешарски”.
От 2014 г. насам е в Европарламента. През годините е заемала различни позиции, била е председател на комисията по регионално развитие. От 2019 г. насам е вицепрезидент на групата “Обнови Европа”.
Един от основните приоритети в работата на ЕП през мандат 2019-2024 беше Европейският зелен пакт – новата стратегия за растеж, неразривно свързана с дигиталната трансформация на ЕС и неговата икономика. Няколко са основните направления на действие на Зеления пакт: климат, енергия, сграден фонд, индустрия, мобилност, земеделие.
Като зам.-председател на групата “Обнови Европа” през мандата ръководех работната група за структурни политики и инвестиции, която изгради позициите ни по тези направления. За мен беше чест и голяма отговорност да работя за общите позиции на групата, да включа в тях българските национални интереси и да допринеса в работата по конкретни законопроекти, изменения на директиви и доклади. Ето някои от тях:
Приемането на Закона за климата беше първа крачка в правното регламентиране на Зеления пакт. Целта – намаляване на парниковите емисии от въглероден двуокис с 55% до 2030 г., определя работата на европейските институции и предопределя необходимостта от пакета законодателни досиета “Подготвени за 55”. Това е предложение на ЕК, което съдържа 14 законодателни акта, които засягат всички сфери на европейската икономика и изпълват със съдържание и конкретика реализацията на Зеления пакт. Законодателните инициативи взаимно се допълват и надграждат, като коренно променят регулацията на редица икономически области.
Основните принципи, които следваше делегацията на ДПС и аз като докладчик в сянка и ръководител на работна група по “Подготвени за 55”,
бяха ясни и дадоха резултат в крайните постигнати договори със Съвета на ЕС:
– технологична неутралност, която да позволи технологичните решения, които ще се предложат до 2050 г., да бъдат ефективно включени в реализацията на законодателството;
– гарантиране на междинен анализ и оценка на постигнатите резултати, който да определи действията на европейско ниво в зависимост от постигнатото и отчетените проблеми – геополитически, икономически или регионално политически;
– ясен фокус върху ефекта на законодателството върху малкия и средния бизнес, за да не се развие ненужна административна тежест;
– подчертаване на ролята на партньорството на централните, регионалните и местните власти;
– засилване на ролята на научните изследвания и партньорството в сферата на иновациите;
– изработване на национални планове за реализация, които биха помогнали на страните членки да анализират и отчетат националните специфики и да ориентират целите според тях и в контекста на общата европейска политика;
– гарантиране на информираност на гражданите за целите и за резултатите;
– търсене на връзка с политиките на европейските финансови институции като ЕИБ и ЕБВР, за да се обезпечат финансовите инструменти, когато е необходимо.
Работих по: Актуализирана директива относно енергийна ефективност и свързаните с нея директиви за енергийните характеристики на сградите и за пазара на строителни материали; Преразгледана директива за възобновяема енергия; Социален фонд на ЕС за климата; REPowerEU.
Споразумението за създаване на Социален фонд за климата през 2026 г., за да се гарантира, че климатичният преход ще бъде справедлив и социално приобщаващ, беше прието с мнозинство в ЕП.
То ще бъде в полза на уязвимите домакинства,
на микропредприятията и на потребителите на обществен транспорт, които са особено засегнати от енергийна и от транспортна бедност. Когато бъде изцяло въведен, Социалният фонд за климата ще бъде финансиран от тръжна продажба на квоти по СТЕ II в размер на 65 млрд. евро, като допълнителни 25% ще бъдат покрити от национални ресурси (приблизително общо 86,7 млрд. евро). Фондът ще се прилага от 2025 до 2032 г. От средата на 2023 г. държавите членки могат да представят проекти на своите планове за използване на фонда. Финансирането за България e 2 778 104 958 за периода 2025-2032 г., в евро по текущи цени.
Работата ми по изброените актове изгради у мен категоричното убеждение, че:
– Политиката на ЕС в областта на енергетиката, енергийната ефективност и възобновяемата енергия е последователна, комплексна и основаваща се на съществуващи технологични решения, последователни финансови мерки и ясно дефиниран времеви график;
– Задължение на страните е да изработят национални планове и графици за прилагане на общите европейски мерки;
– Комплексният подход е задължителен и на ниво страна член, което е истинско предизвикателство за българските правителства през последните 3 г. Неслучайно страната ни няма готовност по нито една от посочените теми.
С голям интерес работих като докладчик в сянка по инициативата “Подобряване на енергийните характеристики на сградния фонд на Европа”. Докладът подготви прехода от инициативата “Вълна за реновиране към промени в законодателството за енергийна ефективност на сградния фонд в Европа”.
Механизмът за заеми за публичния сектор е третият стълб на Механизма за справедлив преход. Той
ще подпомага публичните инвестиции чрез преференциални условия за отпускане на заеми
Териториите, които са най-силно засегнати от климатичния преход, ще се възползват от него. С 1,525 млрд. евро като безвъзмездни средства от ЕС и заемането на 10 млрд. евро от ЕИБ, кредитният инструмент за публичния сектор има за цел да мобилизира между 25 и 30 млрд. евро публични инвестиции за периода 2021-2027 г. Прогнозното финансиране за България по Фонда за справедлив преход е 1,178 млрд. евро.
Искра Михайлова е евродепутат от ДПС/”Обнови Европа”
Активно работих по Новия европейски Баухаус (НЕБ) – интердисциплинарен проект- екологичен, икономически и културен, целящ да съчетае дизайн, устойчивост, достъпност и инвестиции, транспонирайки философията на Зеления пакт в ежедневието ни. Специфичен елемент в НЕБ е интегрирането на културното и историческо наследство в съвременната урбанизирана среда. Убедена съм, че НЕБ дава огромни възможности за българските градове и общини.
Предизвикателство беше работата ми като докладчик в сянка по Регламента за гарантиране на сигурни и устойчиви доставки на суровини от критично значение. Критичните суровини са незаменими за широк кръг от стратегически сектори, включително възобновяема енергия, цифрова индустрия, космически и отбранителен сектор, здравния сектор. Освен преосмислянето на договорите от трети страни ЕС и страните членки ще разгледат възможностите за подобряване на вътрешния капацитет по стратегическите вериги за доставка на суровини и за разнообразяване на доставките в ЕС до 2030 г. Трябва да го направи и България.
“Обнови Европа” създаде постоянна работна група за малките и средните предприятия, която да разглежда предложенията на ЕК, законодателството и други действия на ЕС с фокус върху тези предприятия, както и да ги насърчава при изготвянето на политиките. С удоволствие участвах в работата на групата. Малките и средните предприятия представляват повече от 95% от всички предприятия в ЕС, което ги прави ключов двигател за растеж, заетост и конкурентоспособност в целия ЕС. Въпреки това
достъпът им до европейско финансиране остава ограничен и неефективен
Все още европейското законодателство за тези предприятия не е достатъчно кохерентно и не им позволява в пълна степен да разгърнат потенциала си за възстановяване на Европа след кризата от COVID-19 и в контекста на последствията от войната в Украйна.
Това е кратък преглед на основните теми и политики, по които имах честта да работя като член на ЕП, част от делегацията на ДПС и зам.-председател на групата “Обнови Европа” за периода 2019-2024 г. Благодаря на колегите и екипа, с който работих.
Благодаря на представителите на българския бизнес и на българските браншови и бизнес организации, които са креативни партньори и двигатели на иновации. Те ще реализират всичко, споменато по-горе, в България.
https://www.24chasa.bg/bulgaria/article/17823168
business.dir.bg – Устойчива бизнес трансформация: Новото конкурентно предимство | Бизнес.dir.bg
Публикувана: 08.05.2024 09:45
Нужна е стратегическа и реалистична визия, която да осигури предсказуемост, дефинирайки какви са бъдещите цели и как могат да се постигнат
279 Снимка: iStock by Getty Images
В съвременния бизнес пейзаж устойчивата трансформация е основен фактор за постигане на успех и конкурентно предимство. Бизнесът е подложен на непрекъснати промени в технологиите, регулаторните изисквания, потребителските предпочитания и климатичните предизвикателства. Това налага нуждата от изграждане на устойчив бизнес модел, който ще направи компанията стабилна и способна да се възстанови и развие въпреки предизвикателствата.
За да бъде една трансформация успешна, компанията трябва да има ясна стратегическа визия, която да бъде реалистична и да осигури предсказуемост, дефинирайки какви са бъдещите цели на компанията и как могат да се постигнат.
Участвай в най-голямата дискусия за зеления преход в Централна и Източна Европа – Green Transition Forum 4.0, София 26-28 юни 2024 г. >>
В основата си устойчивата бизнес трансформация се отнася до промени в бизнес моделите, практиките и фирмената култура. Важно е да се следи накъде се движи пазарът, какви предизвикателства се появяват и как даден бизнес може да посрещне тези предизвикателства и да се възползва от нови възможности.
Интегриране на иновации и технологии
Технологиите променят драстично начина, по който фирмите функционират. Използването на нови технологии и иновации е ключов елемент от бизнес трансформацията. Това включва внедряването на цифрови решения, използването на изкуствен интелект за вземане на решения, както и развитието на нови продукти и услуги.
Предлагането на разнообразни продукти/услуги гарантира, че спад в продажбите в една област може да бъде компенсиран от печалби в друга. Разширяването на нови пазари и пускането на нови продукти също така помага на бизнеса да привлече по-широка клиентска база и да бъде по-конкурентоспособен.
Успешната трансформация изисква културна промяна в организацията. Бизнесите, които дават приоритет на непрекъснато учене и развитие на уменията са по-адаптивни към промените и се позиционират като по-предпочитан работодател.
Научи за предизвикателствата и възможностите от зеления преход – Green Transition Forum 4.0 >>
Също така много професионалисти, особено по-младото поколение, предпочитат да работят за компании, които дават приоритет на екологичните и социални ценности.
Компаниите, които показват истински ангажимент към устойчивостта, се възприемат по-положително, създавайки ясна идентичност на марката. Бизнес пейзажът днес не се ръководи само от печалбата за дадена компания, но и от нейният подход към околната среда и обществото като цяло.
Заинтересованите страни, включително служители, потребители, инвеститори и други, ценят все повече отговорното корпоративно поведение.
Сътрудничеството и партньорствата стават все по-важни за компаниите. Сътрудничеството с други организации може да предостави изобилие от възможности, ресурси и нови перспективи. Партньорствата могат да помогнат на бизнеса да получи достъп до ресурси, които може да няма, като например технологии, изследователски съоръжения или човешки капитал.
Компаниите, които се ангажират с устойчива бизнес трансформация и са готови да инвестират в нея, стават по-адаптивни към промените в околната среда и могат да се приспособят бързо към тях и да извлекат полза от новите възможности. Бизнес трансформацията се превръща в основен фактор за оцеляване и растеж в днешния бизнес климат и основа за изграждане на устойчиви бизнес модели, които ще ги отличават на пазара.
Повече за устойчивата бизнес трансформация може да научите по време на четвъртото издание на най-голямата и значима конференция за зелената сделка в Централна и Източна Европа “Green Transition Forum 4.0: Новите перспективи пред Централна и Източна Европа (ЦИЕ)”, организирана от Dir.bg и 3E-News.net.
Конференцията ще се проведе от 26 до 28 юни в София, а в нея ще вземат участие над 2500 участници, сред които представители от над 18 държави, от които над 750 топ мениджъри. Всички те ще проведат ключовия разговор за утрешния ден и ще очертаят пътя към постигане на заложените цели.
Срещата на върха “Green Transition Forum 4.0: Новите перспективи пред Централна и Източна Европа (ЦИЕ)” ще се проведе от 26 до 28 юни. От конферентните сцени в Sofia Event Center ще говорят представители на над 18 държави, като общо над 2500 участници, от които над 750 топ мениджъри, ще проведат ключовия разговор за утрешния свят.
Бъди част от разговора за по-зелено бъдеще >>
Събитието е организирано от Dir.bg и 3Е-news в партньорство с ACT Commodities, ПроКредит Банк, Visa, European Investment Bank, Електрохолд, Артекс Инженеринг АД, ОББ, Енергео, Аурубис България, АЕЦ Козлодуй, Българска Фондова Борса, УниКредит Булбанк, МЕТ Енерджи Трейдинг България, Дънди Прешъс Металс, Фонд ФЛАГ, Българска банка за развитие, ICGB, The Oil and Gas Employers” Federation, Главболгарстрой, Електроенергиен Системен Оператор, Булгартрансгаз, Фонд на фондовете, Български Енергиен Холдинг ЕАД.
Green Transition 2024 се осъществява с медийната подкрепа на БНТ, БТА, БНР, bTV Media Group, Дарик Радио, Darik Business Review, Euroactive, Economic.bg, ESGnews.bg и The Recursive.
Статията може да бъде прочетена още в:
newsmaker.bg – Малката община Родопи настига София по разрешителни за строеж и е първа по прираст — Newsmaker.bg
Публикувана: 08.05.2024 06:05
Лидерите в бизнеса ще бъдат отличени тази вечер от Balkan Business Awards 2024
Лидерите в бизнеса и местната власт, допринасяща за развитието на регионите ще бъдат отличени от д есетото юбилейно издание на Balkan Business Awards. Организатори на форума са Global Media, част от международната платформа за сътрудничество – GLOBAL LEADERS.
Церемонията ще се състои на тази вечер – 07.05.2024 г. в 5-звездния Hyatt Regency Sofia.
Финалист за златните статуетки е малката община „Родопи“ – една от най-динамично развиващите се в страната. По статистиката на НСИ Родопи е на първо място по механичен прираст на населението през последните четири години. В Община „Родопи“ се издават над 900 разрешителни за строеж на нови жилищни сгради за година, а населението е нараснало с над 10% през последните 10 години.
Така по разрешителни за строеж „Родопи“ се нарежда на второ място по ново строителство след Столична община и на първо място по глава на населението.
Община „Родопи“ обхваща 21 села, като всяко от които е съхранило спомени от далечното минало под формата на ценни археологически находки и паметници, предания и легенди, пазени и предавани от човек на човек. Някои са познати далеч извън общината и областта и с атрактивната среда за бизнес и туризъм. Крумово с международното летище, Маково- известно като пловдивския Бевърли Хилс, Цалапица-най-многолюдното село, където се намират единствените Френско-български разсадници за овошки, рози и тополи, а Белащица с действащ девически манастир „Свети Георги Победоносец“.
Община „Родопи” paзпoлaгa c вcичĸи пpeдпocтaвĸи дa зaщити пoзициитe cи ĸaтo peгиoн c виcoĸa cтeпeн нa paзвитиe. На нейна територия има няĸoлĸo пepcпeĸтивни зони, ĸъдeтo би мoглa дa ce oфopми индycтpиaлнa зoнa: Зона Крумово с летище „Пловдив”, индустриален парк „Родопи”, разположен на територия от над 5 хиляди декара, село Златитрап, в което се намира единствения трансмодален терминал в страната и зона Цалапица с основна връзка към АМ „Тракия”.
Всичко това като визия за развитие е залегнало в стратегията за развитие на общината. Обособяването на индустриални зони ще бъде включено в Общия устройствен план на общината, а за изработването му вече тече процедура. Документът залага основните параметри за развитие на „Родопи” в следващите години.
С други думи -селата в Родопската яка да се превърнат в уютни места за живеене, а тези в равнината да предоставят терени за индустриални и логистични паркове, като това да не пречи на изграждането на нови жилищни сгради, да се развива малкия и среден бизнес и да се отварят обекти от туристическата инфраструктура.
Партньорите на събитието, изготвили за поредна година безупречната селекция за наградите , са: ЗОНТА Клуб София, Българската Търговско-Промишлена Палата, Асоциацията на Индустриалния Капитал, Асоциацията на българските лидери и предприемачи, Македонско-Българската Стопанска Камара, Българо-Турската Търговско-Индустриална Камара, Българо-Македонската Търговска Палата, Българо-Китайската Търговско Промишлена Палата, Немската федерална асоциация на средния бизнес, Международният Институт за Сигурност и Сътрудничество и др.
Снимки: Община Родопи