1. КРИБ
168chasa.bg – Румен Радев още чака експертите си за Закона за хазарта, промените не са в сила
Публикувана: 09.05.2024 10:45
Промените в Закона за хазарта, които парламентът прие спешно на извънредно заседание в последния ден на април, все още не са в сила. А президентът Румен Радев не е взел окончателно решение дали да ги обнародва или да наложи вето.
В последните работни дни на 49-ото Народно събрание депутатите приеха забрана за реклама на хазартни игри във всички видове медии, въпреки реакциите срещу промените от страна на най-голямата работодателска организация КРИБ и спортни организации. Тази забрана ще доведе до бум на нелегалните залози, гласяха техните становища, с които депутатите не се съобразиха.
Президентът Румен Радев обаче нарече промените прибързани и загатна, че може да наложи вето. Днес стана ясно, че държавният глава все още не е взел своето окончателно решение, а изчаква мнението на своите съветници.
“Съвсем скоро ще видите моя указ. Очаквам доклад от моите експерти и правния съвет, за да взема окончателно решение”, заяви Румен Радев тази сутрин.
Така промените, приети по спешност на депутатите все още не са влезли в сила. Те трябваше да заработят 3 дни след обнародването на закона, което все още не се е случило.
https://www.168chasa.bg/article/17841143
Статията може да бъде прочетена още в:
https://www.24plovdiv.bg/novini/article/17838461
https://www.dotbg.bg/article/17838463
2. Работодатели
tvstz.com – Община Стара Загора свързва работодатели с работници от ТЕЦ „КонтурГлобал Марица изток“ 3 с предизвестия за съкращения
Публикувана: 09.05.2024 13:45
Община Стара Загора организира среща с участието на работодатели от областта ни и работници от ТЕЦ „КонтурГлобал Марица изток“ 3, които са с връчени предизвестия за съкращения. Инициатори на събитието са още Министерството на труда и социалната политика, както и двата крупни български синдиката КНСБ и КТ „Подкрепа“.
Община Стара Загора ще бъде представлявана от кмета Живко Тодоров. Срещата ще се проведе утре, 10 май 2024 г., от 10.30 часа в зала „Христо Танев“ на Парк-хотел Стара Загора. Нейната цел е да се представят конкретни възможности за работа на територията на област Стара Загора, която отговаря на знанията и уменията на работниците.
По време на срещата ще бъдат представени фирми, които разполагат със свободни работни места, изискванията за заемането им и условията от гледна точка на заплащане и социален пакет.
bta.bg – БТА :: Германците са положили през 2023 г. 1,3 милиарда часа извънреден труд, половината от тях неплатени
Публикувана: 09.05.2024 14:10
През 2023 г. германците са положили около 1,3 милиарда часа извънреден труд, като повечето от половината – 775 милиона часа, са били неплатени, сочат новооповестени правителствени данни, цитирани от ДПА.
Средно всеки работещ и положил 31,5 часа извънреден труд през миналата година, като 18,4 от тях са били неплатени, съобщава Министерството на труда в отговор на парламентарен въпрос от депутатката от крайнолявата партия “Леви” Зузане Фершл.
“Работодателите спестяват милиарди от заплати като не плащат извънредния труд, а работещите страдат от удължаване на работното време и постоянните изисквания за гъвкавост”, казва Фершл.
Отговорът на министерството цитира данни от февруари от Института за проучване на заетостта (IAB), станал достояние на ДПА. Първи за тези данни писа в. “Райнише пост”.
Според данни общото количество неплатени изработени часове отговаря на 835 000 работни места на пълен работен ден.
Все пак през 2023 г. извънредният труд е бил със 100 милиона часа по-малко от предходната година, когато работещите са положили общо 1,4 милиарда часа такъв труд.
razgradnews.net – Близо 10 000 безработни ще започнат работа по Националния план за действие по заетостта
Публикувана: 09.05.2024 09:15
Правителството прие Националния план за действие по заетостта през 2024 г. В него се предвижда 9 926 безработни да започнат работа по програми, проекти и мерки, а над 9 000 души да бъдат включени в обучения, за да станат по-конкурентоспособни на пазара на труда. Финансирането на заложените дейности ще бъде. в рамките на утвърдените средства от държавния бюджет за активна политика на пазара на труда – 88 млн. лева, които са с 15 млн. лв. повече в сравнение с 2023 г. В резултат от изпълнението на заложените в плана действия, програми, проекти и мерки през 2024 г., се очаква коефициентът на безработица да се понижи до 4%, а заетостта във възрастовата група 20-64 години да достигне 77%. Ключовите приоритети на политиката по заетостта през 2024 г. включват насърчаване на заетостта и намаляване на безработицата, включително сред неравнопоставените групи на пазара на труда. Важен, акцент е повишаване на качеството на работната сила в контекста на дигитализацията на икономиката и справедливия преход към климатична неутралност. Трудовите възнаграждения на включените в субсидирана заетост на пълен работен ден безработни ще бъдат съобразени с минималната работна заплата и ще бъдат увеличени от 780 лв. на 933 лв. Ще се повишат и заплатите на младежите, включени в програма „Старт на кариерата“ (от 920 лв. на 1 100 лв.); на младежките и ромските медиатори (от 950 лв. на 1 140 лв.); на психолозите и мениджърите на случай, работещи по Национална програма „Активиране на неактивни лица“ (от 1 070 лв. на 1 280 лв.). През 2024 г. стартира изпълнението на насърчителната мярка по чл. 36 от Закона за насърчаване на заетостта. По реда на мярката се насърчават работодателите да наемат безработни лица от групите в неравностойно положение на пазара на труда, чрез предоставяне на средства за трудови възнаграждения, социални и здравни осигуровки, средства за професионално обучение и средства за отговорно лице (ментор). По тази мярка се предвижда заетост за срок до 9 месеца на 1 000 безработни и обучение на 100 души. По Регионалните програми за заетост на 28-те области се предвижда работа да започнат 1 950 безработни. По проект. „Красива България” ще се осигури заетост в областта на строителството на 300 души. Изпращайте ваши снимки и информация на [email protected] facebook Присъединете се към нашата Facebook група за новини от Разград и региона.
investor.bg – Обща платформа на ЕС ще улеснява наемането на кадри от трети страни
Публикувана: 08.05.2024 19:30
Инициативата дава конкурентно предимство на блока в привличането на таланти, каза Мария Минчева, зам.-председател на БСК
Обща платформа на ЕС ще улеснява наемането на кадри от трети страни, премахвайки административните пречки пред привличането им. Това общо европейско решение би дало конкурентно предимство на блока в привличането на кадри, коментира Мария Минчева, зам.-председател на БСК, в предаването “Бизнес старт” по Bloomberg TV Bulgaria.
Резервът за таланти на ЕС представлява онлайн платформа, която би стъпила върху националните служби по заетост, чрез която хората от трети страни ще могат да кандидатстват по-лесно за работа в блока, поясни Минчева. По думите й инициативата ще се отрази добре и на бизнесите, които целят набора на кадри и административните изисквания да се случват по-бързо.
В момента работодателите изпитват трудности при намирането на кадри отчасти и заради административните тежести на отделните държави членки. Това предложение не дава нови начини за влизане в ЕС, но дава възможност на публичните агенции за заетост от различните страни да публикуват обяви на едно място. Този инструмент би помогнал търсенето и предлагането на работна ръка.
Цели се улесняване на връзката между търсещите и предлагащите работа. Поставяйки цялата информация на едно място, Европа ще успее да се конкурира с други големи страни, привличащи кадри.
Европа остава най-доброто място за живеене и притегателно място за много мигранти, но проблемът идва от това, че всяка от държавите членки има различни регулации и закони за работата и миграцията, което усложнява достъпа. Това пречи на компаниите, които искат по-бърз достъп, а подобен онлайн инструмент ще премахне административните пречки.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
dnes.bg – Четиридневна работна седмица у нас? Възможно е, но на практика – трудно
Публикувана: 08.05.2024 18:50
Bloomberg TV Bulgaria попита експертите Въвеждането на четиридневна работна седмица става все по-актуално в западния свят. Много държави вече експериментират с идеята, която идва на дневен ред и за българските предприятия. Попитахме петима експерти дали четиридневната работна седмица е възможна в България.
Георги Първанов, експерт човешки ресурси
“В следващите две-три години е въпрос на време това да се случи. Много е важно дали ще минем на четиридневна седмица с десет часа работен ден или по осем, дали ще запазим същото заплащане. Към днешна дата законодателството в България позволява преминаването към четиридневна работна седмица, но ако само единични компании от отделни браншове минат на такава схема, това ще доведе най-вероятно до проблеми. Цели браншове и компании трябва да минат организирано към четиридневна работна седмица.”
Васил Караиванов, макроикономист и преподавател в СУ
“Теоретично е възможно, на практика обаче няма да бъде толкова възможно. Икономиката на България е с относително по-ниска добавена стойност; имаме трудови процеси, които не са чак толкова с много висока специализация и дигитализация, така че да позволяват намаляването на работата като време и като място на извършване на работата. Отдалечената работа все още не е най-възможното нещо за българската икономика. Затова си мисля, че четиридневна работна седмица е едно пожелание, но де факто няма икономическо основание и възможност, която българската икономика да може да предложи. Не ни е такава структурата на икономиката.”
Жасмина Саръиванова, експерт “Социален диалог” в Българска стопанска камара
“В България и към момента няма абсолютни никакви законови пречки едно предприятие да въведе четиридневна работна седмица. Кодексът на труда не слага каквато и да е забрана или пречка за това. Мнението ми, а и на БСК, е че този избор трябва да бъде оставен на ниво предприятие. Ако екипът на едно предприятие прецени, че може да си позволи такава организация, че да въведе четиридневна работна седмица, да го направи. Но не мисля, че това е добре да бъде направено на национално ниво. Има сектори, в които това е трудно, особено в контекста на недостига на кадри. Клиентите имат определени потребности – как, ако всички не работят в петък, работодателят да намери допълнителен работник, който да осъществява услугите. В сектори като образование, медицина, непрекъсваемите производства също е трудно да бъде направена подобна работна седмица.
Трябва да се има предвид какво ще бъде трудовото възнаграждение и осигуровките – дали няма да пострада осигурителната система, защото производителността на труда също е от значение. Дали ако някой работи четири дни, той ще има същата производителност като при пет дни, и дали ще може да му се запази трудовото възнаграждение и осигуровки… Четиридневната работна седмица е осъществима; за много работодатели и работници може да донесе ползи, но изборът трябва да бъде оставен на ниво предприятие.”
Йордан Димитров, председател на Балкански институт по труда и социалната политика
“Това е доста интересна и нова идея, която ще отнеме доста време да се въведе не само в България, но и в целия свят. Дали ще се въведе повсеместно за цялата икономика или за отделни сектори и компании – поне за момента нямаме достатъчно факти, че четиридневна работна седмица би могла изведнъж да се въведе навсякъде. Но винаги би могло да има определено събитие като Covid и ефекта от хибридния начин на работа. Ако някой ден тук се получи нещо подобно, бихме могли да имаме допълнителен стимул за въвеждането на четиридневна работна седмица.
Защо си мисля, че не може изведнъж да се въведе? Не всяка компания и индустрия са подходящи – има професии и работни места, които са обвързани не толкова с производителността, а с работното време. Намаляването на работното време на четиридневна работна седмица ще изисква допълнителен персонал – за страна като България, където имаме недостиг на работна сила и този проблем ще се задълбочава, ако тези индустрии въведат четиридневна работна седмица, ще трябва да намерят отнякъде хора.
Но има много други сектори и индустрии, където това е напълно възможно. Може би в не много близко бъдеше, когато започне да се въвежда в по-голяма степен, то ще бъде по модела на отделни сектори и компании.
Дали намаляването на четиридневна работна седмица би довело до намаляване на заплащането. Могат да се приемат регулации, които да не позволят такова намаляване, но за хората, обвързани с работно време, не само ще трябва да се запази дневната им ставка, ами ще трябва да бъде увеличена, за да се запази същата сума, която те получават за месец.
Със сигурност би могло да се обмисли. Със сигурност има положителни ефекти върху работниците като по-малко стрес, повече производителност, баланс работа-личен живот.”
Мария Шишкова, управляващ съдружник в Aims Human Capital
“За много хора въвеждането на четиридневна работна седмица е мечта, за други е химера. Не е невъзможно да се случи, даже в средносрочен до дългосрочен план е доста реалистичен сценарий. Много хора не си дават сметка, че даже и сега, абсолютно законно, могат да минат на четиридневна работна седмица – като трябва да направят избор с възнаграждението, което ще получават. Пазарът предлага най-разнообразни възможности, една от които е да се работи за компании в чужбина на намалено работно време с доста добър доход.
Дали повсеместно можем да минем на четиридневна работна седмица? По принцип е възможно в средносрочен към дългосрочен план в България.” Разговорът вижте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase
darik.bg – КНСБ предлага мярка 60:40 за запазване на работни места при рецесия
Публикувана: 08.05.2024 18:40
Заради рецесията в Западна Европа и спада на поръчки преди две седмици от КНСБ и работодателските организации са предложили промяна в Кодекса на труда, която да гарантира подкрепа на фирмите, изпаднали временно в затруднение, така че да не съкращават работници. Това обяви в Пловдив президентът на КНСБ Пламен Димитров, позовавайки се на провела се във вторник среща със служебния премиер Димитър Главчев и министъра на финансите Людмила Петкова.
„Мярката ще е подобна на 60:40, която по време на ковид пандемията запази 120 хил. работни места“, обясни Димитров и посочи, че вече има информация за съкращения във фирми в Русенско, Казанлъшко, както и в Пловдив.
През следващите седмици до “Мини Марица Изток” ще стигне първата част от предвидените за тази година 250 млн. лв. за рекултивация на терените. От КНСБ са изразили и притесненията си от липсата на прозрачност по проектите в Плана за възстановяване и устойчивост.
Друга повдигната тема в разговора със служебния премиер е била свързана с компенсацията на хората от засегнатите от енергийния преход региони. Този петък изтичат предизвестията на 160 души от сектора в Стара Загора и те остават без работа. Затова на 10 май от синдиката ще са там, заедно със социалния министър, енергийния министър и 26 фирми от региона, които да предложат работа.
От синдиката искат да получат и гаранция, че необходимото финансиране, особено в социалната сфера, ще бъде осигурено и бюжетът на държавата за 2024 година няма да бъде актуализиран в негативен план, т.е. да се режат разходи.
https://darik.bg/knsb-predlaga-marka-60-40-za-zapazvane-na-rabotni-mesta-pri-recesia
starozagorskinovini.com – Над 20 фирми предложиха 320 работни места за останалите без работа енергетици
Публикувана: 08.05.2024 17:30
Трудова борса с фокус към съкратените от ТЕЦ „КонтурГлобал Марица изток 3“ се проведе днес в Стара Загора. Събитието, организирано от Бюрото по труда и Агенцията по заетостта, събра близо 25 фирми от града и региона. На няколко щанда първите засегнати от енергийния преход по линия на европейската „Зелена сделка“ можеха да получат информация за работни места по подобни на техните специалности и профили, както и да проучат начините за придобиване на допълнителна квалификация. Работодателите, включили се в трудовата борса, представиха повече от 320 работни места. Някои от енергетиците, които предстои през настоящата седмица официално да останат без работа, получиха предложения за такава от частни фирми от Стара Загора, от съседни общини и области. Изпълнителният директор на Агенцията по заетостта Смилен Вълов припомни, че проведената Трудова борса е шестата по ред в Стара Загора. „В региона има голямо търсене на кадри. Смятам, че пазарът на труда ще поеме тези 160 енергетици, които остават без работа“, коментира Вълов. Той уточни, че част от предложенията за работа на трудовата борса са за сходни професии и с добро заплащане. В рамките на събитието представители на Бюрото по труда в Стара Загора отново разясниха възможностите и важните срокове, свързани с получаването на обезщетение за безработица, пред засегнатите от съкращенията в ТЕЦ „КонтурГлобал Марица изток 3“. Част от енергетиците споделиха, че виждат добри възможности за намиране на работа. Според Смилен Вълов още през юни ще стане ясно колко от тях ще започнат нова работа. По думите му някои от енергетиците проявяват интерес и към възможностите за предприемачество. Ако изберат тази опция, те трябва да подготвят бизнес план, на база на който ще получат накуп полагащите им се обезщетения за безработица. Вълов обърна внимание, че Агенцията по заетостта разполага с програми за субсидирана заетост, чрез които работодателите могат да бъдат подпомогнати за период от 6, 9 или 12 месеца, в случай че наемат съкратени енергетици. По програма „Развитие на човешките ресурси“ има отделна възможност за осигуряване на работа на още 4 000 души. Агенцията по заетостта предлага също безплатни обучения и други възможности за преквалификация на работниците, както и кариерно консултиране и психологическо подпомагане. „Ще съдействаме на засегнатите, за да осигурим този плавен преход“, заяви още Смилен Вълов. Eдва ли обаче бъдещите работодатели ще осигурят заплащането, което енергетиците от ТЕЦ „КонтурГлобал Марица изток 3“ са получавали досега. Живко ИВАНОВ
3. Бизнес
novini.bg – Свиване на търговията на дребно и слабо повишаване на производството в бизнес услугите
Публикувана: 09.05.2024 13:20
Novini.bg/ Canva
Оборотът при търговията на дребно в България се свива през март 2024 г. с 0,6% спрямо предходния месец, когато беше отчетено повишение с 0,3%, а производството в сферата на бизнес услугите се повишава слабо през февруари с 0,1 на сто, показват данни на Националния статистически институт (НСИ).
През март е регистрирано намаление на оборота при търговията на дребно с нехранителни стоки, без търговията с автомобилни горива и смазочни материали с 2,3%, както и при хранителните стоки, напитки и тютюневи изделия – с 0,8% и при автомобилните горива и смазочните материали – с 0,4 на сто.
По-съществен спад с 4% е отчетен при търговията на дребно с компютърна и комуникационна техника, при търговията на дребно чрез поръчки по пощата, телефона или интернет има понижение с 3,8%, а при търговията с фармацевтични и медицински стоки, козметика и тоалетни принадлежности – с 3,3 на сто.
Повишение с 1,3% се наблюдава при търговията на дребно с текстил, облекло, обувки и кожени изделия, посочва НСИ.
Общият индекс на цените на производител се понижава
Спрямо година по-рано се наблюдава слабо увеличение на оборота в търговията на дребно с 0,3% през март след ръст с 3,2% през февруари.
Солидно увеличение с 8,6% е отчетено при търговията на дребно с нехранителните стоки, напитки и тютюневи изделия, докато при търговията с автомобилни горива и смазочни материали има спад с цели 15,5 на сто спрямо март 2023 г.
Ръст с 22,3% на годишна база е отчетено при търговията с текстил, облекло, обувки и кожени изделия, докато при търговията на дребно с компютърна и комуникационна техника има спад с 9,2%, а чрез поръчки по пощата, телефона или интернет – понижение с 5,7 на сто.
https://novini.bg/bylgariya/ikonomika/844082
forbesbulgaria.com – Ана Габровска: Ако фокусът е да имаме най-добрите бизнес резултати, е важно да се погрижим за хората, които реално ги постигат
Публикувана: 09.05.2024 12:00
BRANDVOICE | Партньорска програма
Анна Габровска, ръководител на отдел „Култура и човешки капитал“ във „Филип Морис България“, разказва за културата и възможностите, които компанията предоставя.
Какво отличава „Филип Морис България“ като работодател?
С визията ни за бъдеще без дим ние сме пионер в нашата индустрия. А лидерското си място защитаваме с бързината в иновациите на нашите продукти и фокуса върху това какво ни казват потребителите ни. Според мен най-голямата притегателна сила на „Филип Морис Интернешънъл“ като работодател е именно това – че знаем какво искаме да постигнем, и доказваме, че можем да го направим.
Докато променяме бизнеса си, променяме и компанията като място за работа, обновяваме вътрешните си процеси, включително и тези, свързани с развитието на хора, правим структурата си все по-ефективна, надграждаме уменията си, за да запазим лидерската си позиция и устойчивостта на бизнеса си, полагаме големи грижи за служителите ни, с пълното съзнание, че те са двигател на нашия успех. И знаете ли, именно тяхната вяра в това, което имаме като стратегия, ни прави устойчиви в развитието ни.
Компанията ви беше наградена като Top Employer от Тop Employers Institute за 8-а поредна година. Кои добри практики са в основата на това признание?
Наградата се дава от независима организация, която прави одит на множество вътрешни практики, свързани с хората ни. Тези практики се подлагат на проверка всяка година и включват области като стратегия по отношение на развитие на таланти, планиране и набиране на персонал, въвеждане, обучение и развитие, управление на представянето и развитие на лидерски умения, управление на кариерата и осигуряване на приемственост, управление на заплати и придобивки, развитие на културата… И ние успяваме да заслужим тази награда всяка поредна година. Изборът да се сравняваме с най-добрите е наш, изборът да бъдем най-добър работодател също е наш.
Примери за такива практики са програмите ни за развитие на две нива – едното е за току-що започващи млади хора, другото – за професионалисти на високо ниво. Въвеждаме нови методи за привличане и подбор на персонал. Практиките ни по отношение на управление на таланти също са на високо ниво. България е „износител на таланти“ – за около година петима наши колеги започнаха работа на глобално и европейско ниво или в други пазари.
Стратегията ни за ангажираност на служителите се основава на проучвания на тяхното мнение, но също така и на разговори, в които събираме техните идеи и ги въвеждаме. Нашата вътрешна култура е на първо място, ценностите около които се обединяваме, са в основата на начина, по който се държим в екипите ни и на пазара. Трите ни ценности резонират напълно с всеки от служителите ни: We care (Грижа ни е), We are better together (По-добре сме заедно) и We are game changer (Ние променяме играта). Изграждаме привлекателно място за работа с цялостната ни стратегия по отношение на Wellbeing и т.н.
Защо wellbeing, благосъстоянието на служителите, е толкова важно в днешни дни и какви други тенденции виждате в управлението на човешките ресурси?
Ако фокусът ни е да постигаме най-добрите бизнес резултати, е важно да се погрижим за хората, които реално ги постигат. Затова правим големи инвестиции в т.нар. слушане на служителите (employee listening). Стандартни проучвания два пъти в годината, фокус групи, неформални, но целенасочени разговори с тях, вътрешен бенчмарк с колегите ни от филиалите на ФМИ в света ни дават възможност да правим най-доброто.
Продължаваме стратегията ни от предишните години – фокус в три области – физическо благосъстояние, благосъстояние на ума и цел (body, mind and purpose). Нека ви дам примери: вътрешната ни Смарт уърк политика позволява на служителите да работят 60% от времето вкъщи от две години насам. Тази година поставяме фокус върху това да споделяме качествено време заедно. Черпим вдъхновение от Олимпийските игри 2024 в Париж и Евро 2024, като ще създадем нашето олимпийско лято. Имаме много колеги, които са ентусиазирани да участват в Legion Run 2024! Също така подкрепяме футболната общност в организацията и поставяме забавлението и усмивките в центъра на нашата WELLBEING програма.
Правим семинари за родители, за да ги съветваме как да управляват финансите си, така че да осигурят обучението на децата си в бъдеще. Срещаме колегите си със специалисти от различни области, които споделят опит и дават насоки – ментално здраве, здравословно хранене, физическа активност, работа и деца. Имаме Employee Assistance програма с анонимна телефонна линия, с възможност за много разнообразни видове консултации с различни специалисти – психолози, юристи и др. През 2024 г. създаваме група от колеги, които ще са wellbeing шампиони, ще познават всичките ни източници на информация и ще насочват колегите.
Тази година ще направим и Групи по интереси (Employee Resource Groups), като инициативата е от служителите – ще имаме група на родителите, група на жените-лидери и пр. Празнуваме национални празници заедно. Развиваме и работим активно в посока всеки служител, който има желание, да може да подкрепя каузи, близки до сърцето, чрез дарителство по ведомост.
Вашата стажантска програма IMPACT Graduate Program наскоро претърпя редизайн. Какво променихте в нея и защо?
Организацията, в която работим, е структурирана така, че дори и за най-младите ни позиции имаме нужда от хора с опит. Това ни насочи към промяна на профила на млади хора, които търсим. Сега за програмата ни могат да кандидатстват не само студенти, но и млади хора с една-две години опит. Търсим амбиция, вътрешна дисциплина, любопитство, логика и щипка хъс. Правим много сериозни усилия в самото начало на програмата да осигурим доброто навлизане и разбиране на вътрешните ни процеси и стратегията ни.
С тази програма подпомагаме бързото навлизане на младите хора в бизнеса и им даваме възможност впоследствие да заемат позиции в компанията. Те работят по реални проекти и виждат реализацията им на пазара, работят с потребителите ни, разбират какво означава изпълнението на стратегията на практика. Процентът на стажанти, които остават при нас, в последната година беше 40.
Какви са възможностите за кариерно развитие във „Филип Морис България“ за настоящите колеги и утвърдените професионалисти?
Най-добрият пример е програмата, която наричаме Game Changers. България беше пионер в създаването й преди повече от две години. Тогава стартирахме с фокус в привличането на трима професионалисти в нашите търговски и маркетинг екипи, които бяха с опит над 10 години в работа за международни и български компании.
Предложихме им възможност на всеки 8 месеца да правят ротация на нова позиция, с основна цел да се включат в стратегическите решения, но заедно с това да преминат през три от основните функции в организацията. Тези наши колеги вече заемат ключови позиции в новата ни структура и така доказахме, че програмата работи. Въз основа на успешния ни тест тази година програмата става международна и ще правим ротации в съседните ни страни – Румъния и Гърция.
Според вас, колко е важно за един професионалист да работи в компания, която устоява ценностите на устойчивото развитие?
Изключително важно е. Но трябва да разбираме добре какво означава устойчиво развитие. Ние си задаваме въпроса: Кое е най-голямото въздействие, което оказваме върху средата и обществото? Като тютюнева компания, на първо място, разбира се, поставяме негативното въздействие върху здравето от употребата на нашите конвенционални продукти.
Не бихме могли да говорим за устойчиво развитие, без да поставим решението на този проблем в основата на стратегията ни. За това фокусът ни е да осигурим по-добра алтернатива за пушачите и да оставим цигарите в миналото. Именно затова преобърнахме изцяло бизнес модела си и променихме фундаментално естеството на нашия бизнес. Поехме ангажимент до 2030 г. 2/3 от нашите нетни приходи да идват от бездимните ни продукти. И напредваме в тази посока.
в. Труд, стр. 12 – ФИНАНСОВИТЕ НЕВОЛИ НА СЛУЖЕБНОТО ПРАВИТЕЛСТВО
Публикувана: 09.05.2024 00:34
„Свежи пари” за бизнеса и науката няма нито по програмите на ЕС, нито по Плана за възстановяване и устойчивост
В началото на май България се озова с ново поредно служебно правителство, което участват общо шест министри й зам. министри от предходния ни кабинет, който не успя да изкара и десет месеца. Положително е, че основни приоритети на финансовата политика на кабинета „Денков” бяха възприети и от сегашния състав на Министерския съвет, като: членството в най-кратки срокове на България в еврозоната; в Шенген (и със сухоземната ни граница), както и в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).
Служебният ни кабинет същевременно завари и някои т.нар.„ подводни камъни” при разходване на публичните финанси, наследени от предходния Министерски съвет. В това отношение на служебното правителство се наложи да отменя гласуваните от кабинета „Денков” 1,5 млрд. лв. от бюджета за покриването на дълговете на „Топлофикация” АД, София.
Според автора са наложителни и други екстрени мерки, които следва да предприеме служебното ни правителство във финансовата област, както и в планирането и програмирането на еврофондовете, като най-наложително е ревизия на предвидените 11,2 млрд. лв. за обекти в т.нар. водородна долина с център в Стара Загора (налице е регистрирана в Агенцията по вписвания такова НПО с участието на общинската администрация на този град). Използването на водорода като енергиен източник и у нас е много добро начинание, но тази огромна сума е възможно да се редуцира от една страна, а от друга – да се преразгледа участието на някои от фирмите, тъй като голяма част от тях нямат необходимия капацитет и опит в енергетиката и в химическия отрасъл.
Направени са и други спорни „харчове” от кабинета „Денков”. Независимо, че фискалния резерв според думите на сегашния служебен премиер, е 10,9 млрд. лв, то пари за т.нар. Великденски добавки (100 лв.) на пенсионерите имаше само за тези, с най-ниски пенсии до 526 лв. включително или едва за 534 хиляди пенсионери. Според автора бе справедливо да получат такива добавки пенсионерите с пенсии поне до 1500 лв., приблизително колкото е минималният размер на дохода за издръжка на живот у нас.
Един от най-големите проблеми пред служебното правителство в областта на финансовата политика е, че предходния кабинет твърде сериозно изостана по отношение на работата с оползотворяването на средствата по оперативните програми (ОП) на ЕС за бизнеса и за науката от една страна, а от друга страна – с ресурса за България по Плана за възстановяване и устойчивост, т.нар. План „Ри Пауър Ю”, План „Свързана Европа” и др. Вече сме в петия месец на четвъртата година от програмен период 2021 -2027 г. и в края на месец юни т.г. настоящия програмен период ще бъде преполовен, тъй като ще са изминали три години и половина от 7-годишния програмен период.
За съжаление на потенциалните бенефициенти на повечето мерки от ОП на ЕС в посочените две области не са пуснати, а някои от тях дори не са програмирани и не се знае от представителите на бизнеса кога ще бъдат обявени. Преди няколко дни новият министър на иновациите и растежа (той отговаря за две от ОП, а именно на Министерството на икономиката и индустрията и на Министерството на иновациите и растежа) по една от националните телевизии спомена няколко пъти думата „ще” при разпределението на няколко милиарда, които трябва да достигнат някой ден до представителите на бизнеса ни, но не се ангажира с конкретни срокове. Очевидно този огромен ресурс ще бъде оползотворен в мандата на следващия или на по-следващия министър на иновациите и растежа или „Някога, но не сега”, както се пее в една естрадна песен от близкото минало.
Известно е, че част от парите на ОП „Иновации и конкурентоспособност” от Програмен период 2014-2020 г. не достигнаха до представителите на бизнеса и преди всичко до тези от малкия и средния бизнес, тъй като бяха отклонени за т.нар. Ковид мерки в средата на 2020 г. Посочените предприемачи преди повече от четири години бяха готови със свои проекти, които тогава не бяха подадени, но им бе обещано, че това ще стане в началото на 2021 г. или през настоящия програмен период, но това не стана и досега.
Към настоящия момент още в края на 2022 г. по време на мандата на попредишното служебно правителство постъпи у нас само първия транш в размер на 2,7 млрд. лв. на парите по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). Ресурсът от втория транш на ПВУ е планиран в Бюджет 2024, но не е постъпил досега по сметката на Министерството на финансите, поради неприемането от парламента на няколко закона (между тях е законопроекта за личния фалит), които са отдавна изготвени, но неглижирани от народните ни представители във все още действащото Народно събрание! В някои от останалите страни от ЕС, през тази година се очаква четвъртия транш от своя дял от ПВУ, а България е получила само първия транш.
С ресурс от ОП „Наука и образование за интелигентен растеж” (НОИР) в предходния програмен период 2014-2020 г. бяха образувани няколко центрове за върхови технологии и няколко центрове за компетентност. Те по правилото N+3 (три години след края на програмен период 2014-2020 г.) разходваха изцяло своя ресурс до края на 2023 г. и тази година за дейността им не е предвиден никакъв ресурс. На ръководствата на тези модерни научно-приложни звена им е даден срок до 1 октомври 2024 г. да кандидатстват за нов допълнителен ресурс от програмен период 2021-2027 г., но оценката на новите проекти, която ще се извършва от експертите на Програма „Джаспърс” България” ще бъде готова в началото на следващата 2025 г., а „свежи пари” за посочените центрове ще има поне два-три месеца по-късно. Едва ли такова отношение към представителите на науката от БАН и от над 10 големи държавни университета е справедливо.
В заключение могат да се посочат още две пропуснати засега възможности за получаване на национален паричен ресурс от представителите на българския бизнес и на българската наука. Все още пети месец след началото на календарната 2024 година няма яснота дали през тази 2024 година ще се проведе сесия на Националния иновационен фонд, който се администрира от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия, която е с принципал министъра на иновациите и растежа. Няма яснота и кога ще бъде отворена покана за приемане на научно-изследователски проекти от Фонд „Научни изследвания” за представителите на науката от университетите, висшите училища и БАН. Приет е бюджета на този фонд за настоящата година, а вероятно и годишната оперативна програма за 2024 г., но не е ясно защо в петия месец на тази календарна година тя не е приведена в действие?!?
За посочените проблеми във финансовата политика на българската държава са отговорни както министрите в редовния кабинет „Денков”, така и тези от предходните два служебни кабинета „Донев”, от редовния краткотраен кабинет „Петков” и от двата служебни кабинета „Янев” или общо от шест редовни и служебни кабинета. Независимо от визираните съществени неуспехи и пропуски във финансовата им политика, то за частичен успех следва да се отбележи, че през мандата на тези шест състава на правителства на Република България се случиха и добри неща, като: фиксирането от ЕК и от ЕЦБ на годината (2025 г.) за влизане на България в еврозоната, влизането ни на 31 март т.г. в Шенген (засега само по въздух и вода), а от началото на месец май т.г. България има и фиксирана дата за влизане на България в ОИСР (края на 2025 г.). БВП на страната ни значително е нараснал през последните три години и се доближава до 200 млрд. лв. Това не е малко, но не е и достатъчно, а и тези частични успехи не повлияват чувствително, както на „джоба” на по-голямата част от българския народ, така и на представителите на българския бизнес, българската наука и образование, които перманентно са недофинансирани.
http://clippingpoint.net/article/8481086ca282df662ca754cd89e7cedb8268ca85