03.10.2024

Преговарящите се доближават до глобален данък за емисиите от корабоплаването

Страните, които подкрепят глобален данък за емисиите на парникови газове от корабоплаването, се увеличиха след началото на финалните преговори в Лондон миналата седмица, като преговарящите трябва да настояват за по-голям консенсус, докато разговорите продължават тази седмица, предава Euractiv.

Работна група на Международната морска организация (IMO), агенция на ООН, се срещна в Лондон миналата седмица (от понеделник, 23 до петък, 27 септември) и отбеляза увеличаване на броя на страните, подкрепящи глобален данък върху парникови газове, генерирани при транспортиране.

„На преговорите за климата и корабите тази седмица видяхме нарастваща подкрепа за данък върху парниковите газове и стандарт за гориво. Те трябва спешно да бъдат съгласувани“, заяви Делейн Маккълоу, президент на Коалицията за чисто корабоплаване.

Според мрежата на неправителствените организации GSCC 39 държави са изявили подкрепа за глобален данък върху парниковите газове върху корабоплаването в преговорите от миналата седмица, в сравнение с 34 поддръжници в дискусиите през март 2024 г.

Въпреки това около 15 държави от IMO продължават да се противопоставят на таксата или предпочитат по-слаби механизми – например те слагат по-голям акцент върху стандартите за гориво.

Тази седмица дискусиите ще продължат в Лондон в рамките на Комитета за защита на морската среда (MEPC) на IMO с цел постигане на по-голям консенсус относно конкретния дизайн на мярката. Това са последните дебати, планирани преди срещата през пролетта на 2025 г., на която страните трябва да се споразумеят за договорен механизъм.

Корабоплавателната индустрия е отговорна за приблизително 3% от глобалните емисии, въпреки че се очаква тази цифра да нарасне значително при липса на действия.

През юли 2023 г. страните от IMO се ангажираха с нулеви нетни емисии от корабоплаването „до или около“ 2050 г., с междинни цели за намаляване на парниковите газове за 2030 и 2040 г.

Държавите от IMO вече се съгласиха на пакет от мерки на високо ниво за постигане на тези цели, които включват механизъм за определяне на цена на емисиите от корабоплаването и стандарти за намаляване на въглеродния интензитет на морските горива.

Държавите сега трябва конкретно да се споразумеят как трябва да изглежда механизмът за ценообразуване на практика, включително начална цена и обхват.

„Понастоящем се разглеждат различни предложения за механизми за ценообразуване, а именно различни варианти за фиксирана такса за парникови газове върху емисиите от международния транспорт и опции за механизъм за такси и отстъпки. Въпреки че все още не е взето решение по този въпрос, ние отбелязваме ясно нарастващата подкрепа за данък върху парникови газове върху всички емисии от международния транспорт“, заяви Ана Ларанжейра, старши мениджър в Opportunity Green.

Канализиране на приходите

Все още се обсъжда как да се разпределят приходите от всяка такса. Вариантите включват използване на приходите за ускоряване на приемането на модерни горива и технологии с нулеви емисии или за подкрепа на усилията за декарбонизация на корабоплаването в развиващите се страни.

„Призоваваме IMO да приеме висок данък, позволяващ на уязвимите страни да се възползват от приходите, за да декарбонизират своята корабна индустрия и да намалят ефектите от изменението на климата“, заяви Анаис Риос, служител по политиката на корабоплаването в Seas at Risk.

Усилията за декарбонизация трябва да засегнат световния флот като цяло и всички държави-членки на IMO, но се очаква най-слабо развитите страни и малките острови да почувстват най-голямо въздействие.

За насочване на процеса на вземане на решения на IMO беше изготвена цялостна оценка на въздействието, фокусирана върху тези държави, която също ще бъде обсъдена на срещата на MEPC тази седмица.

IMO има за цел да постигне съгласие относно такса за парникови газове и други мерки за намаляване на емисиите през април 2025 г., като окончателното приемане се очаква в края на 2025 г.