17.08.2024

Производството на картофи в ЕС е спаднало с 37% заради регулации и изменението на климата

Нов доклад на Евростат сочи рязък спад в производството на картофи в ЕС от 2000 г. до 2023 г. Според представител на сектора по-строгите разпоредби на ЕС относно пестицидите, промените в европейския климат и променящите се потребителски навици са сред основните причини за това, предава Euractiv.

През въпросния период годишното производство е спаднало с 36,7%, което означава, че страните от ЕС произвеждат 27,9 милиона тона по-малко, отколкото през 2000 г. Това сочат публикуваните от Евростат данни.

През 2023 г. страните от ЕС са събрали обща реколта от 48,3 милиона тона картофи спрямо 47,5 милиона тона през 2022 г., година, белязана от тежка суша.

Германия е водеща по отношение на производството, което представлява 24% от общото количество през 2023 г., следвана от Франция с почти 18% и Холандия с 13,4%. В същото време Румъния (32,4%) и Полша (25,1%) имат най-много ферми за картофи.

Берта Редондо, генерален секретар на Europatat, базирана в Брюксел лобистка група, представляваща търговците на картофи, заяви, че множество фактори обясняват спада в производството. Подчертавайки радикалните промени в европейския климат, тя посочи сушата през 2022 г. и прекомерните валежи в Западна Европа миналата есен и пролет. Друг допринасящ фактор е затягането на ограниченията на ЕС върху пестицидите, особено тези, които са важни за контрола на вредителите в отглеждането на картофи.

„Нашите фермери имат все по-малко инструменти за борба с вредителите и болестите по растенията“, заяви Редондо.

През 2019 г. Европейската комисия не поднови одобрението за етопрофос, активно вещество, използвано в растителни продукти срещу червеи в картофени култури, позовавайки се на опасения за токсичност.

През 2018 г. ЕС забрани всички употреби на открито на три неоникотиноида – имидаклоприд, тиаметоксам и клотианидин – поради вредното им въздействие върху опрашителите.

Като допълнителен удар за сектора Редондо също посочи нарастващите производствени разходи, особено за гориво и енергия, повлияни и от инвазията на Русия в Украйна.

„Всичко това може да тласне фермерите към по-малко рискови култури“, заяви Редондо.

Промяна и в навиците на потребителите

Променящите се потребителски навици също оказват влияние върху производството на картофи в ЕС.

„Младите потребители намаляват въглехидратите от диетите си или заменят картофите с по-екзотични алтернативи“, обяснява Редондо.

За да се справи с това, Europatat стартира през 2020 г. промоционална кампания на стойност 3,4 милиона евро, съфинансирана от Европейската комисия, насочена към милениали – хора, родени между 1981 и 1996 г. Инициативата се провежда във Фландрия (Белгия), Франция и Ирландия.

Кампанията, която трябва да продължи до 2025 г., включва повече от 300 рецепти, предназначени да интегрират картофите в съвременния начин на живот. Влиятелни личности и знаменитости са наети да рекламират картофите, за да променят имиджа им на „традиционна храна“.