Първият в света търговски пътнически ферибот, задвижван с водород, ще започне да оперира в залива на Сан Франциско като част от плановете за постепенно премахване на корабите, задвижвани с дизелово гориво, и намаляване на затоплящите планетата въглеродни емисии, съобщава euronews.com.
21-метровият катамаран, наречен MV Sea Change, ще транспортира до 75 пътници по брега между Pier 41 и фериботния терминал в центъра на Сан Франциско от 19 юли. Услугата ще бъде безплатна за шест месеца, докато се изпълнява като част от пилотна програма.
Проектът Sea Change е финансиран и управляван от инвестиционната компания SWITCH Maritime. Корабът е конструиран в Bay Ship and Yacht в Аламеда, Калифорния, и All-American Marine в Белингам, Вашингтон.
„Ако успеем да управляваме това успешно, ще има повече от тези кораби в нашия флот и във флотовете на други компании в Съединените щати и според нас в света”, казва Джим Вундерман, председател на Службата за спешен транспорт на водата в района на залива на Сан Франциско, която управлява фериботи през залива.
Може ли тази технология да помогне за намаляване на емисиите в корабоплаването?
Sea Change може да измине около 550 километра и да работи 16 часа, преди да се наложи да зареди гориво. Горивните клетки произвеждат електричество чрез комбиниране на кислород и водород в електрохимична реакция, която отделя вода като страничен продукт.
Технологията може да помогне за изчистване на корабната индустрия, която произвежда близо 3 процента от общите емисии на парникови газове в света, според служители. Това е по-малко, отколкото от автомобили, камиони, железопътен транспорт или авиация, но все пак е много – и расте. Поддръжниците също се надяват, че водородните горивни клетки в крайна сметка могат да захранват контейнеровозите.
Международната морска организация, която регулира търговското корабоплаване, иска да намали наполовина изпускането на парникови газове до средата на века. Тъй като емисиите от изкопаеми горива продължават да затоплят земната атмосфера, администрацията на Байдън се обръща към водорода като източник на енергия за превозни средства, производство и генериране на електричество. Той предлага 8 милиарда долара (7,3 милиарда евро), за да привлече националните индустрии, инженери и плановици да разберат как да произвеждат и доставят чист водород.
Водородът създава ли рискове за климата?
Екологичните групи казват, че водородът представлява риск за климата. Засега водородът, който се произвежда в световен мащаб всяка година, главно за рафинерии и производство на торове, се произвежда с помощта на природен газ. Този процес затопля планетата, вместо да я спасява.
Ново проучване на изследователи от университетите Корнел и Станфорд установява, че по-голямата част от производството на водород отделя въглероден диоксид, което означава, че задвижваният с водород транспорт все още не може да се счита за чиста енергия.
И все пак привържениците на транспорта, задвижван с водород, казват, че в дългосрочен план производството на водород е предназначено да стане по-безопасно за околната среда. Те предвиждат нарастващо използване на електричество от вятърна и слънчева енергия, което може да раздели водорода и кислорода във водата. Тъй като такива възобновяеми форми на енергия получават по-широко приложение, производството на водород трябва да стане по-чист и по-евтин процес.