06.12.2024

Седем държави искат забавяне на по-строгите ограничения на емисиите в атомобилния сектор

Група правителства призовават за спешно преосмисляне на затягането на стандартите за емисиите от превозните средства, тъй като производителите на автомобили засилват твърденията си, че политиката за околната среда в областта на климата представлява екзистенциална заплаха за автомобилната индустрия, съобщава Евронюз. Лидер на страните е Италия, а в групата са още България, Австрия, Чехия, Полша, Румъния и Словакия. Държавите призовават за планирано преразглеждане на стандартите за емисии на CO2, което да бъде изтеглено преди крайния срок за съответствие в края на 2025 г.

„Автомобилната индустрия е в критичен момент, изправен пред значителни предизвикателства, свързани с производството, заетостта и глобалната конкуренция, които изискват спешни и координирани действия на ниво ЕС. Следователно е спешно да се направи необходима оценка на стандартите за емисии на CO2 за нови пътнически автомобили и нови леки търговски превозни средства, за да се поддържа конкурентоспособността на европейската автомобилна индустрия и да се предотврати изтичането на инвестиции от научноизследователска дейност в зелени технологии“, се казва в съвместна позиция на страните.

Огромни глоби

Седемте правителства също призовават за преразглеждане на потенциалните глоби, пред които са изправени производителите на автомобили, които не са успели да приведат годишното си производство в съответствие с по-строгите стандарти за емисии, които влизат в сила през следващата година, предупреждавайки, че глобите могат сериозно да ограничат способността на индустрията да реинвестира в иновации и развитие и по този начин да се повлияе на конкурентоспособността на Европа.

Те посочват позицията на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA), която предупреди за потенциално пагубни глоби от няколко милиарда евро поради спад в продажбите на електрически автомобили, което означава, че средните емисии от техните годишни продажби на автомобили ще бъдат по-високи от законовия максимум, който се очаква да спадне от 115,1 грама на километър до 93,6 грама през следващата година.

Европейската комисия досега се съпротивлява на призива, предполагайки, че производителите на автомобили са имали години да се подготвят за по-строгите ограничения на емисиите и все още имат време да се съобразят. Забележително е отсъствието от групата на поддръжниците на съвместното предложение на трите най-големи страни производители на автомобили в ЕС Германия, Франция и Испания.