Екипът на бъдещия президент на САЩ Доналд Тръмп препоръчва радикални промени за прекъсване на поддръжката за електрически превозни средства и станции за зареждане и за засилване на мерките, блокиращи автомобили, компоненти и материали за батерии от Китай, твърди Ройтерс.
Препоръките, които не са били докладвани по-рано, идват в момент, когато преходът към електрическите превозни средства в САЩ спира, а силно субсидираната EV индустрия в Китай продължава да се развива, отчасти поради веригата си за доставки на батерии. По време на предизборната си кампания Тръмп обеща да облекчи регулациите за автомобилите с двигатели с вътрешно горене и да отмени, както той го нарече, „електромобилния мандат на Джо Байдън“.
Същият екип също така препоръчва налагане на мита върху всички материали за батерии в световен мащаб, опит за увеличаване на производството в САЩ и след това договаряне на отделни договори със съюзниците.
Взети заедно, препоръките са рязко отклонение от политиката на администрацията на Байдън, чиято цел бе да балансира насърчаването на вътрешна верига за доставки на батерии, както и да осъществи бърз преход към EV. Планът на екипа ще пренасочи парите, които сега са определени за изграждането на станции за зареждане, вкарването на електромобилите в приоритетни програми на националната отбрана и осигуряването на доставки на батерии и важни минерали за изграждането им.
Предложенията идват от екипа на Тръмп, който трябва да осъществи прехода в политиките при смяната на администрациите и който бе натоварен с изработването на стратегия за бързо прилагане на нови автомобилни политики. Екипът също така призовава за премахване на данъчния кредит от 7500 долара на администрацията на Байдън за потребителски покупки на електромобили.
Политиките могат да нанесат удар върху продажбите и производството на електромобили в САЩ в момент, когато много стари автомобилни производители, включително General Motors и Hyundai, наскоро представиха по-широка гама от електрически предложения на пазара в САЩ.
Намаляването на правителствената подкрепа за електромобили също може да навреди на продажбите на Tesla на Илон Мъск. Компанията е доминираща на пазара на електромобили в САЩ. Според самия Мъск, който похарчи повече от четвърт милиард долара, за да помогне за избирането на Тръмп, загубата на субсидии ще навреди повече на конкурентите, отколкото на Tesla.
Говорителят на екипа Каролайн Ливит посочи, че гласоподавателите са дали на Тръмп мандат да изпълни предизборните си обещания, включително спиране на политиката на Байдън срещу колите, задвижвани с газ.
„Когато встъпи в длъжност, президентът Тръмп ще подкрепи автомобилната индустрия, позволявайки място както за автомобили, задвижвани с газ, така и за електрически превозни средства“, заяви Ливит.
Какво включват предложенията:
- Въвеждане на тарифи върху вноса на „електрическа верига за доставки“, включително батерии, критични минерали и компоненти за зареждане. В предложението се казва, че администрацията трябва да използва тарифите по раздел 232, които са насочени към заплахите за националната сигурност, за да ограничи вноса на такива продукти. Администрацията на Байдън наскоро увеличи митата върху китайския внос на литиево-йонни батерии, графит и магнити, използвани в двигатели за електромобили и военни приложения. Тези тарифи бяха издадени по-скоро от икономически съображения, отколкото от съображения за сигурност.
- Отказ от прегледи на околната среда за ускоряване на „федерално финансирани проекти за EV инфраструктура“, включително рециклиране и производство на батерии, станции за зареждане и производство на критични минерали.
- Разширяване на ограниченията за износ на технологията за батерии за EV към враждебни нации.
- Осигуряване на подкрепа за износа на произведени в САЩ батерии за електромобили чрез Export-Import Bank на Съединените щати.
- Използване на тарифите като инструмент за преговори за отваряне на чуждестранни пазари за износ на автомобили от САЩ, включително електромобили.
- Премахване на изискванията федералните агенции да купуват електромобили. Политиката на Байдън изисква всички федерални поръчки на автомобили и по-малки камиони да бъдат превозни средства с нулеви емисии до края на 2027 г.