22.05.2024

Трябва ли да се въведе задължителна „Гражданска отговорност“ за велосипедисти?

Градският съвет на Сарагоса обяви, че възнамерява да въведе задължителна застраховка за всички велосипедисти и потребители на електрически скутери, предава Евронюз.

Мярката беше предложена от крайнодясната партия Vox и одобрена от консервативната Народна партия (РР). Те казват, че искат да сложат край на „правната несигурност“, когато велосипедист участва в инцидент.

Ако мярката бъде приета, североизточният испански град ще бъде първият в Европа, който принуждава велосипедистите да сключват застраховка гражданска отговорност.

Велосипедисти отхвърлят предложената задължителна застраховка

Колоездачните организации се обявиха категорично против идеята.

„Сарагоса би била изключение в света“, казват от Colectivo Pedalea, протестна група от градски велосипедисти.

От групата поставят под въпрос законността на подобен ход и призовават съветника, който стои зад него, да подаде оставка.

Лаура Вергара, мениджър в Conbici, група за защита на колоезденето в Испания, заяви, че това е непропорционална мярка, тъй като няма статистика за произшествията, която да демонстрира необходимостта от предоставяне на задължителна застраховка.

Тя казва още, че повечето хора вече са осигурени за злополуки с велосипед чрез други полици и че това би демотивирало екологичните форми на пътуване.

Колко ще струва застраховката на велосипедистите?

Ако мярката се приеме, застрахователите изчисляват, че гражданската отговорност ще струва около 20 евро на година за велосипедистите.

Все пак още не е ясно дали мярката ще получи окончателно одобрение. PP и Vox я поставиха в наредбата за мобилност на града, обявена миналата седмица. Тази наредба е отворена за 30-дневен период на обществено обсъждане, преди да може да бъде официално приета.

Съветникът от PP Хосе Мигел Родриго обяви, че текстът не е окончателен и е отворен за промени, съобщи испанският вестник Heraldo.

Вергара от своя страна вярва, че

„нежизнеспособната мярка, която предизвика голям обществен шум и объркване сред хората, няма да мине“.

Къде другаде в Европа се изисква застраховка за велосипедисти?

Преди в Швейцария имаше форма на задължителна застраховка за велосипедисти, но тя бе премахната през 2012 г. и повечето застрахователи автоматично са включили отговорността за злополуки с велосипеди в застраховката “Гражданска отговорност”.

Никъде другаде в Европа не се изисква подобна застраховка.

Независимо дали планът на Сарагоса бъде одобрен или не, критиците казват, че той е още един символ на ескалиращата културна война в Испания и други части на Европа срещу политиките за устойчив транспорт и планиране на околната среда.

Защо градовете премахват велосипедните алеи?

Голяма част от реакцията в Испания е насочена към закон за климата, приет през 2021 г., който задължи всеки град да въведе зони с ниски емисии. За да направи това и да подобри устойчивата транспортна инфраструктура, ЕС предостави 1,5 милиарда евро финансиране.

Някои градски съвети, контролирани от десните, обаче отказват да приложат изцяло закона. Валядолид дори е похарчил стотици хиляди евро, за да премахне новите велоалеи в града, за да се отвори място за повече автомобили. Това накара Европейската комисия да започне предварително разследване за потенциална злоупотреба със средства.

Испанският министър на околната среда Тереза Рибера заяви, че премахването на велосипедните алеи е директна атака срещу качеството на живот в тези градове. Тя твърди, че това се случва по догматични, идеологически и произволни причини и че тези градове ще трябва да върнат финансирането от ЕС.

Къде другаде в Европа велосипедните алеи са спорни?

Извън Испания също съществуват противоречия относно мерките за екологичен транспорт. Консервативният премиер на Обединеното кралство Риши Сунак обеща да спре „мерките срещу автомобилите“ в британските градове миналата година като част от опита си да сложи край на „войната срещу шофьорите на коли“.

В съобщение за пресата на правителството относно плановете се казва, че ще се проучи как „да се предотвратят схеми, които агресивно ограничават къде хората могат да шофират“.

В Берлин също имаше подобни дискусии. Миналата година дясноцентристките Християндемократи (CDU) дойдоха на власт в града като водещ партньор в коалиция с лявоцентристката SPD и започнаха да спират проектите за велоалеи, за да си осигурят повече места за паркиране. В изявление по-рано тази година гражданската група Changing Cities осъди ситуацията.

„През 2023 г. не беше построена нито една автобусна лента, проектите за трамваи бяха спрени, разширяването на велосипедните алеи беше забавено и сега пространствата се препланират, за да бъдат по-удобни за автомобили. Обещаха ни функциониращ град – това, което получихме, са мръсен въздух и опасни улици“, се казва в изявлението.