12.08.2024

Характеристики на токсичното работно място ‎

Все по-често хората от поколенията Y и Z се оплакват или напускат работното си място, защото го определят като токсично. Но какво всъщност означава това и дали такъв етикет се поставя на работодателя справедливо?

Токсични поведения

Дали определено място е токсично много зависи от личното усещане на човек. Понякога дадени поведения могат да бъдат описани като токсични, а всъщност да не са. Може да се получи различен отговор на въпроса дали се работи трудно с някой колега ако бъдат попитани хора, с които тя или той работи.

Поведения, които категорично са токсични, са крещенето на работното място, използването на прякори и други имена или неуместни шеги. Тези невключващи поведения карат хората да се чувстват не на място, демотивират се и в крайна сметка могат да напуснат.

Еднократно или тенденциозно

Професор Консън Лок, преподавател по Управление в Лондонско училище по икономика и политически науки, акцентира, че имаме нужда от повече информация, за да определим даден човек като токсичен. Не е достатъчно еднократната проява на дадено поведение. Важно е да се разбере дали поведението е тенденциозно, целящо изключване на даден човек, или това е типичното поведение. За служителите, които са нови в компанията, начин да разберат е като говорят с колеги с повече стаж във фирмата, или като си дадат време да се сдобият с повече информация.

Като правило, ако поведението е насочено срещу даден човек, това го прави токсично. Ако това е нещо, което човека прави редовно и се отнася еднакво с всички, това не го прави задължително токсично, но с разговор може да се стигне до изясняване на ситуацията и дори до промяна.

Неразбиране и културни различия

Възможно е човекът, чието поведение е изключващо, да не осъзнава, че това, което прави, кара другите да се чувстват некомфортно. В такива ситуации се препоръчва приятелски разговор и питане на ключови въпроси като „Какво имаш предвид като казваш това?“ Не бива да се предполага какво човека е имал предвид със своя коментар, затова задавайки му/ѝ този въпрос, се дава възможност да обясни.

Разлика в културата може да доведе до неразбиране и усещане за пренебрегване. Ако в една култура дадено поведение е нормално и общоприето, то в друга същото може да се възприеме като обидно.

Независимо дали човек е на по-старша или на стартираща позиция, винаги е добре да се проведе разговор преди да се стигне до формални обвинения или оплаквания към отдела по човешки ресурси.