В края на март Министерството на транспорта и морското дело на Черна гора ще приеме изменения в Наредбата за техническите изисквания за превозни средства, които се внасят или пускат на пазара за първи път. Промените ще забранят вноса в страната на превозни средства, по-стари от 15 години.
Прилагането на тази мярка ще започне от 1 юли тази година, като ще бъде забранен вносът на превозни средства от категория “Евро 4”, а минималният стандарт за внос ще бъде “Евро 5”, който включва автомобили, произведени от 2009 до 2013 г., предава vijesti.me.
Черна гора в момента има ограничения, според които вносните нови автомобили трябва да отговарят на стандарта „Евро 6“, а колите втора употреба трябва да отговарят на стандарта „Евро 4“.
От министерството подчертават, че целта на тази мярка е обновяване на автомобилния парк и че ограничението за внос не се прилага за съществуващи по-стари превозни средства по вътрешните пътища, така че те могат да се движат, стига да преминат през процеса на регистрация.
Анализ – автопаркът в Черна гора е застаряващ
Анализ, който е бил направен съвместно с Факултета по машинно инженерство, показва, че средната възраст на превозните средства в Черна гора е около 16 години. В министерството очакват, че до 2020 г. голяма част от вноса ще бъдат превозни средства на възраст от 12 до 15 години – до 60 процента. През последните три години това се е променило и сега има спад на вноса на автомобили „Евро 4” до 35 на сто, като тази разлика се прехвърля в полза на автомобили със стандарт „Евро 6”.
През миналата година са били регистрирани 242 590 леки коли. Около 9,5 процента от общия брой регистрирани през миналата година пътнически превозни средства са произведени през 90-те години. Те са 22 850 хиляди, което означава, че всеки десети пътнически автомобил е произведен през миналия век.
Миналата година „Екофонд” е предложил субсидии в размер на 253 500 евро на граждани, бизнесмени и обществения сектор за електрически и хибридни превозни средства.
През миналата година също така е имало общо четири обществени поръчки или програми, по които са били налични общо 400 000 евро. Чрез тези програми всеки потребител може да получи 7 500 евро за електрически превозни средства, докато сумата за хибридни превозни средства е 4 000 евро.