10.09.2024

Швеция планира да премахне данъка върху авиацията

Швеция обяви противоречиви планове за премахване на данъка върху самолетните билети от 2025 г. Докато Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) е възхитена от избора, фокусираните върху околната среда политици и организации са против решението, пише euronews.com.

Шведското правителство реши, че отрицателните страни на данъка надвишават положителните. От 2022 г. партията на Шведските демократи – националистическа и дяснопопулистка организация – е най-големият член на десния управляващ блок на страната. Тази седмица техният депутат каза на пресконференция, че премахването на данъка „ще доведе до по-ниски цени за пътниците и нарастващо търсене, което ще повиши конкурентоспособността на авиокомпаниите“.

Шведският министър на инфраструктурата и жилищното настаняване Андреас Карлсон, член на християндемократите, похвали решението, като каза, че то „ще даде възможност за инвестиции в шведската авиация и ще направи Швеция по-конкурентоспособна“.

Какво представлява данъка върху авиацията в Швеция?

Понастоящем авиационният данък е приложим за всички търговски полети за превоз на пътници, заминаващи от шведско летище с 10 или повече места.

Първоначално въведена през 2018 г., тaксата варира от 76 шведски крони (6,70 евро) за европейски дестинации до 504 шведски крони (44 евро) за по-отдалечени дестинации и леко се повиши, откакто влезе в сила.

След като чу съобщението за премахването на данъка, IATA, която представлява авиокомпаниите, пусна изявление, в което похвали „отличната новина, която признава, че данъчното облагане на пътниците във въздушния транспорт е контрапродуктивно от икономическа гледна точка и неефективно от гледна точка на околната среда“.

Те добавиха, че възстановяването на въздуха в Швеция след пандемията е значително по-лошо, отколкото в голяма част от останалите страни от Европа, и казаха, че това е проблем, който „се влошава с данъка“.

“Отмяната показва, че шведското правителство е сериозно за възстановяване на достъпа до въздушен транспорт за всички свои граждани в цялата страна“, каза Рафаел Шварцман, регионален вицепрезидент на IATA за Европа.

Той също така твърди, че целта на авиационната индустрия да достигне нетна нула до 2050 г. „няма да бъде постигната чрез ценообразуване на хората извън самолетите“. Решението е вместо това да се „инвестира в устойчиви авиационни горива и други технологии“.

Данъкът има по-голям ефект върху климата от прогнозирания

Изследователи, включително тези от инженерния и технологичен отдел на университета Чалмърс и шведския Кралски технологичен институт KTH, разкриха, че предложението за премахване на данъка изцяло „почива на много съмнителни основи“.

Те откриха, че съществуващият данък върху полетите вероятно има по-голям ефект върху климата от прогнозирания и предполагат, че правителството силно подценява увеличенията на емисиите, които биха били ефектът от намален наполовина данък върху авиацията, да не говорим за пълно премахване.

Както Шведската агенция за опазване на околната среда, така и Зелената партия изразиха загриженост относно решението.

„Това е още един пример за безотговорната климатична политика на това правителство. Те затрудниха вятърната енергия, влошиха задължението за намаляване и сега това, в ситуация, когато трябва да инвестираме в изменението на климата“, казва Аманда Линд, Говорителят на Зелените, които участваха във въвеждането на данък върху полетите.