08.06.2024

Шефът на ООН поиска забрана на рекламите на изкопаеми горива в световен мащаб

Генералният секретар на ООН Антониу Гутериш призова рекламните агенции и PR компаниите да спрат да работят с предприятията за изкопаеми горива, предава Евронюз.

„Мнозина в индустрията за изкопаеми горива безсрамно се възползваха от грийнуошинг, дори когато се опитваха да забавят действията в областта на климата – с лобиране, правни заплахи и масивни рекламни кампании. Те са били подпомагани и подстрекавани от рекламни и PR компании – това са луди мъже, подклаждащи лудостта“, каза той.

Гутериш заяви, че рекламата на изкопаеми горива трябва да бъде забранена по същия начин, по който бяха забранени рекламите на тютюневи изделия поради заплахи за здравето.

„Много правителства ограничават или забраняват рекламирането на продукти, които вредят на човешкото здраве, като тютюна. Призовавам всяка страна да забрани рекламата на компании за изкопаеми горива. И призовавам новинарските медии и технологичните компании да спрат да приемат реклами на изкопаеми горива“, каза още той.

Генералният секретар на ООН направи забележките по време на реч за Световния ден на околната среда, в която обяви нови данни от Световната метеорологична организация, които показват, че има 80 процента шанс светът да надмине 1,5C над прединдустриалното време поне през една от следващите пет години.

Той нарече компаниите за изкопаеми горива „кръстници на климатичния хаос“. Изгарянето на нефт, газ и въглища е основният фактор за глобалното затопляне, причинено от човешката дейност.

„Повратна точка“ за рекламната и PR индустрията

Борци за климата и експерти в рекламната индустрия приветстваха призива на генералния секретар.

„Днес е повратна точка в отношенията на рекламната и PR индустрията с изменението на климата и изкопаемите горива – вече няма покритие за агенциите да кажат, че постъпват правилно, когато работят със замърсителите. Всеки знае, че това е грешно и всеки трябва да действа. Над 1100 рекламни, PR и творчески компании вече са поели обещание да се откажат от работа с големите петролни компании“, заяви Дънкан Мейзъл, изпълнителен директор на Clean Creatives – водеща група за кампании срещу изкопаемите горива.

Но забраните могат да стигнат по-далеч от просто отхвърляне на реклами, които директно популяризират изкопаеми горива.

Лио Мъри, директор на климатичната благотворителна организация Possible, казва, че е време да се предприемат действия срещу всички реклами, които „съсипват нашето бъдеще“.

„За да има реално въздействие, трябва да мислим по-широко от изкопаемите горива – които относително рядко се рекламират директно. Истинското гориво за пламъците на климатичната криза са рекламите за високовъглеродни стоки, от SUV до полети на дълги разстояния. Трябва да видим действия и по отношение на тях“, категоричен е Мъри.

Къде вече са забранени рекламите за изкопаеми горива?

На някои места вече е забранена рекламата на изкопаеми горива.

„Видяхме няколко смели местни съвета, които водят пътя в това – сега е време националните правителства да се засилят“, казва Мъри.

През 2022 г. Франция стана първата страна в света, която забрани рекламите на компании за изкопаеми горива, но критиците казаха, че законът не е достатъчно обхватен. Природният газ, например, е освободен и забраната се прилага директно само за насърчаването на изкопаемите горива.

Законът, първоначално предложен от организацията Граждани на страната, отиде много по-далеч, като включи реклами за автомобили, работещи с изкопаеми горива, както и пътуване със самолет.

Подобни забрани се обмислят и в Канада и Ирландия. Отделни градове и общини също въведоха инициативи за забрана на рекламата на нефт, газ и въглища. Рекламите на изкопаеми горива са забранени в Амстердам, Нидерландия.

По-строги действия срещу замърсяването предстоят и на други места. Град Единбург в Шотландия иска да забрани рекламите на компании за изкопаеми горива, авиокомпании, летища, SUV, круизни кораби и бензинови и дизелови автомобили в общински пространства.