11.08.2024

Япония планира да намали емисиите от транспорта с автоматизирана система между Токио и Осака

Изграждането на път с конвейер може да помогне на Япония да се справи с два проблема едновременно: емисиите на парникови газове и недостига на шофьори на камиони, пише euronews.com. Последните планове за 500-километровия маршрут между Токио и Осака бяха разкрити миналия месец от Министерството на земята, инфраструктурата, транспорта и туризма (MLIT).

Плановете на Япония предвиждат транспортиране на стоки по ленти, минаващи по средата на магистрали, или през подземни тунели в автоматизирани електрически превозни средства без шофьор. 24-часовият „Autoflow-Road“ може да превозва същото количество товари на ден като 25 000 камиона.

Системата може да заработи в рамките на едно десетилетие при приблизителна цена от около 80 милиарда йени (512 милиона евро) на участък от 10 километра, според оценки на вестник Yomiuri.

Недостигът на шофьори в Япония

“Предложените автоматизирани пътища ще отговорят на логистичната криза и ще намалят парниковите газове, като същевременно ще използват напълно пътното пространство”, коментират от MLIT.

Основната цел на проекта е да се справи с нарастващия недостиг на шофьори на камиони в Япония, който е стимулиран от бързо застаряващото население на страната и нежеланието на по-младото население да навлезе в индустрия, известна с ниските заплати и дългите работни часове.

Новите правила, намаляващи извънредния труд, който шофьорите могат да работят, допринасят за забавянето на доставките. Това е особен проблем при пресните продукти като ягоди и китайско зеле, които трябва да бъдат транспортирани веднага щом бъдат прибрани или рискуват да бъдат похабени или да намалят стойността си.

Повече от 90% от товарите в Япония в момента се транспортират по шосе. Скорошно проучване на Nomura Research Institute предполага, че до 2030 г. в Япония ще има 35% недостиг на шофьори на камиони в сравнение с количеството товари, които трябва да бъдат транспортирани.

Селските райони ще бъдат най-силно засегнати. Макар и в много по-голям мащаб, те биха могли да бъдат моделирани по съществуващи системи от транспортни ленти, използвани в мините.

Въглеродни емисии от товарния транспорт

Международният транспортен форум (ITF) изчислява, че свързаният с търговията товарен транспорт допринася за повече от 7% от общите емисии на CO2 в световен мащаб – и представлява около 30% от всички свързани с транспорта емисии.

САЩ, Китай и ЕС са най-големите замърсители в сухопътния товарен транспорт, докато делът на Япония е около 3%, според данни на Международната агенция по енергетика (IEA).

Япония има за цел да намали своите емисии на парникови газове с 46% до 2030 г. Докато тежките превозни средства, дългите часове и дългите разстояния на товарния транспорт затрудняват индустрията да използва електрически превозни средства (EV), те са въведени от някои компании за по-къси маршрути и по-малки камиони.

Изпробват се и други начини за декарбонизиране на товарния транспорт, като например използването на японските влакови линии, комбиниране на камиони с корабоплаване и подобряване на ефективността.