На фона на срива на продажбите на термопомпи в Европа, от индустриалната асоциация EHPA заявиха, че искат да се съсредоточат върху това да направят продукта по-привлекателен, за да могат европейските производители да се противопоставят на техните конкуренти от чужбина.
Термопомпите се разглеждат като важна стъпка към чистото отопление и охлаждане на домакинствата, неутрална по отношение на климата, предава Euractiv. През 2022 г. производителите на термопомпи в Европа успяха да продадат 3 милиона единици, което е рекорд за бързо развиващата се индустрия. Така те утроиха 1 милион единици, продадени през 2016 г. След това през 2023 г. обаче бе отчетен лек спад на продажбите, отбелязващ края на периода на възход в индустрията.
Продажбите тази година ще се окажат значително по-лоши, според пазарни данни, събрани от EHPA. В сравнение с 2023 г. продажбите през първата половина на 2024 г. са намалели с 47%, поставяйки индустрията на път да продаде по-малко от 1,5 милиона единици тази година, ниво, наблюдавано за последно през 2019 г. Трудно начало тогава за Пол Кени, новият директор на асоциацията и бивш съветник на Иймън Райън, ирландски министър на енергетиката, който встъпи в длъжност на 1 септември.
„Положението изобщо не е добре. Спадът се дължи на четири основни фактора: липса на квалифицирани монтажници, твърде високи цени на електроенергията в сравнение с газта, трудности при работата с клиенти и високите първоначални разходи за термопомпи, които често са скъпи за закупуване, но евтини за работа. Хората, които нямат термопомпа и искат термопомпа, се сблъскват с бариерата на една наистина лоша верига за доставки“, казва новият директор на EHPA Пол Кени.
Дебат за Китай
Производителите на термопомпи, подобно на други сектори на чисти технологии, се притесняват от китайските конкуренти, които поглъщат пазарния им дял. Днес делът на производството на Европа в глобалния капацитет на термопомпите възлиза на 20%, според Международната агенция по енергетика (МАЕ). До 2030 г. този брой се прогнозира да достигне 30% въз основа на инвестиции, обявени за обслужване на нарастващия вътрешен пазар.
„Всички наши производители трябва да се конкурират, но дали се конкурират честно е въпросът, който трябва да зададем на европейско ниво. Но предвид сложните вериги за доставки, обхващащи целия свят, дори членовете на EHPA, които произвеждат всичко в Европа, вероятно все още имат доста компоненти, които идват от Китай“, обяснява Кени.
Според EHPA, китайските компании се възползват от своите големи вътрешни пазари, които ускоряват иновациите и създават натиск да се конкурират, докато множество фирми се борят за господство.
„Това, което Европа трябва да научи е, че ако искате европейски производители, трябва да има европейски клиенти“, посочва още Кени.
Урокът от Германия
Първоначално Брюксел работеше върху План за действие за термопомпи, за да увеличи търсенето с хоризонт края на 2023 г. Тогава германски проектозакон, който трябваше да направи термопомпите задължителни от 2024 г., причини сериозна криза в крехката правителствена коалиция в Берлин. В крайна сметка законът изпадна от дневния ред.
„Гледахме как се развива ситуацията с малко ужас, ако трябва да бъда честен. Мислехме, че политиката на германските Зелени е наистина глупава и опасна“, казва Кени.
Според него вместо това, правителствата трябва да прибягнат до стимули.
Планиране на бъдещето
Занапред Кени иска да предостави по-подробни съвети за страните от ЕС за насърчаване на използването на термопомпи.
„Много е лесно да посочим решенията на високо ниво, но това, от което се нуждаем, е огромно количество работа по всички детайли във всяка страна“, казва той.
Той обещава много по-подробен анализ на действителните задачи, които трябва да бъдат извършени във всяка отделна държава, във всяка отделна юрисдикция.