20.06.2024

5 промени, които накараха парижани да се откажат от колите си

4000 парижани участваха в годишния пикник на легендарния булевард „Шан-з-Елизе“, който се проведе на 26 май. Късметлиите имаха възможността да се наслаждават на новостта да си почиват по пътя, по който обикновено карат колело за работа, избягвайки колите и тълпите от туристи, предава Евронюз.

На събитието присъства и кметът на френската столица Ан Идалго. Общината не е организатор на това частно събитие, но то е част от визията на Идалго за града – справяне със замърсяването и преосмисляне на улиците за пешеходци и велосипедисти.

А тъй като Париж е домакин на Олимпиадата това лято, градският съвет се стреми да покаже зелените си инициативи в най-добра светлина.

„Искаме да покажем на света визията ни за нов начин за домакинство на игрите и визията ни за живот в града до 2040 г. при настоящото изменение на климата“, обяснява Идалго.

Кои обаче са големите пет промени, които правят Париж по-зелен град?

Велосипедите стават хит

Ако си проправяте път в Париж от Gare du Nord, ще видите много специални зелени алеи за велосипедисти, движещи се успоредно с трафика – картина, не по-различна от Амстердам.

Сега Париж може да се похвали с повече от 1300 километра велосипедни алеи, 500 километра от които бяха разгърнати между 2014 г. и 2020 г. 30 км нови алеи бяха добавени както в центъра на града, така и извън него за Олимпиадата.

Инициативата включваше съвместни действия от кметството, което контролира само централната част на Париж и кметовете на предградията.

„Комуникацията е ключова. Най-добрият начин да обясним на хората е да покажем, че не правим живота по-труден. Шофирането на кола в Париж изисква много търпение. За разлика от това, колоезденето е бързо и безопасно, тъй като увеличаването на лентите означава, че хората не са изгубени в океан от автомобили. Трябва да помогнем на децата да се научат да карат колело в училищата и да отделим време, за да обясним на хората, че времето на целия автомобилен град е свършило“, казва говорителят от кметството на Париж Еманюел Грегоар.

А съобщението, изглежда, е възприето добре. Повече парижани сега карат колело, отколкото шофират през центъра, според скорошно проучване на агенцията за градско планиране Institut Paris Region.

Пешеходни улици и площади

Все още има някои никнещи проблеми с превръщането на Париж в град, който може да бъде изцяло велосипеден. Но със своите свързани райони, той винаги е бил проходим. През последните години пешеходците получиха повече място. През 2013 г. и през 2016 г. кметството забрани движението съответно по левия и десния бряг на Сена.

Площадът на нацията, който преди беше кръгово кръстовище с осем платна, сега функционира предимно като „градина“, където децата могат да играят и да се учат да карат колело на безопасно разстояние от пътя. Площадът на Бастилията, важно място за публични събирания и протести, също беше разчистен за хора. Улица „Риволи“, пътната артерия, която минава от кметството до двореца Тюйлери, сега се използва само от коли за спешни случаи.

Освен инициативата за ден без автомобили, която се провежда веднъж годишно, в момента е в действие и схемата Paris Respire, която предвижда части от столицата да бъдат затворени за моторно движение за една неделя в месеца.

Сбогуване с най-замърсяващите превозни средства

Париж предприе мерки срещу най-замърсяващите превозни средства. Столичани гласуваха на референдум да утроят таксите за паркиране за шофьори на джипове от други градове през февруари.

„Дойде време да скъсаме с тази тенденция за автомобили, които винаги са по-големи, по-високи, по-широки. Вие имате силата да си върнете собствеността върху нашите улици“, заяви преди референдума кметът Идалго.

Създаване на градски гори

Друго кръгово кръстовище, което се преобразява още по-зелено, е Площад Каталония, близо до гара Монпарнас. Кметът има големи амбиции това да бъде първата „градска гора“ на Париж, трансформираща се от площ от еднороден бетон в такава с 478 дървета. Голяма тревна част е предназначена само за сядане на хората, хранене и игра.

Освен това градът инвестира в повече от 400 000 квадратни метра нови зелени площи до 2026 г.

Визията „15-минутен град“

Моделът на 15-минутен град – концепция за градско планиране, при която хората живеят на пешеходно или велосипедно разстояние от всичко, от което се нуждаят – беше прегърнат от Идалго преди години.

Според новите правила за градско планиране собствениците на сгради са длъжни да гарантират, че разполагат с комбинация от магазини на приземния етаж, както и домове и офиси.

Подходът на Париж към Олимпийските игри също акцентира върху близостта. За първи път се провежда предимно във вътрешния град, а 26 фен зони, разпръснати из квартали, означават, че на местните жители няма да се налага да пътуват, за да гледат състезанията с приятели и семейство.

„Това е начин да направим игрите за всички хора и да покажем, че по време на климатичните промени можем да продължим да организираме Олимпиадата по различен начин“, казва Идалго.