Консумирането на бира с приятели ни създава приятни емоции, прави ни щастливи и удовлетворени. Това твърдят редица съвременни проучвания, според които пивото въздейства положително като сплотяващ елемент между различните хора, което на свой ред е благоприятно за духа и здравето. Защо обаче бирата се възприема като толкова социално питие?
Проучване, публикувано наскоро в British Medical Journal, показва, че различните видове алкохол стимулират емоциите по различен начин. Чувствата и доброто настроение, които предизвиква пивото, носят далеч по-позитивно преживяване, защото у хората се създава усещане за общност, докато се забавляват, се посочва в публикацията.
В тази връзка могат да се разгледат и данните от ежегодните национални и европейски изследвания за нагласите на сънародниците ни към бирената категория, които Съюзът на пивоварите редовно публикува и обсъжда в комуникациите на Националната бирена академия. Според проучванията, възприятието и оценката на българските потребители за категорията e с висок рейтинг на одобрение, като традиционно след бутилираните води, пивото е най-често консумираната напитка у нас.
Според проведеното от Ипсос национално представително проучване в периода 21 октомври – 3 ноември тази година, 53% от българите консумират бира поне веднъж седмично. През зимните месеци средната честота на потребление на пенливата напитка у нас е 8 пъти в месеца. Оказва се, че по този показател за пореден път Русе е първенец. Русенци посягат към халбата с пиво поне 11 пъти месечно, плътно следвани от биролюбителите в Плевен и Варна – 10 пъти. Традиционно пивото е предпочитано от господата, но напоследък все повече дами също го харесват. Дори английската кралица Елизабет II е известна с това, че е запален любител на традиционния английски ейл. У нас най-изявените почитателки на бирата са младите жени във възрастовите групи 30-39 години и 20-29 г.
30% от сънародниците ни възприемат умерената консумация на пиво като част от здравословния начин на живот. При активните потребители, които пият бира поне веднъж седмично, на това мнение са дори 43%. Интересно е, че все повече хора възприемат кехлибарената напитка (с над 8-хилядна история!) и като модерно, съвременно питие – виждане, което споделят 30% от редовните потребители и 20% от всички респонденти.
Ежегодно и устойчиво обаче, всеки трети българин (33% от хората над 18 г.) твърди, че бирата е подходящата за него напитка, а при активните консуматори това важи за почти 60% от запитаните. Вероятно тези нагласи индиректно оказват влияние върху процесите на социализация, с които от векове се свързва употребата на пенливата напитка.
Според изследване, проведено неотдавна от организацията „Инициатива за истински ейл” (CAMRA) и публикувано в американското списаниe Time, редовната консумация на бира подобрява социалните умения и така увеличава удовлетвореността на хората от техния живот. Създаденото чувство за общност помага за виталността и поддържането на физически контакти. Е, ако не се има предвид, разбира се, сегашната безпрецедентна пандемична обстановка, когато се налага да се спазва дистанция, да се ограничават общуването и срещите с хора.
Всеизвестните приятни емоции от консумацията на бира са отразени и в името на едно от най-старите видове пиво – ейл-а, който произлиза от староанглийската дума ealu. Тя означава магия или вълшебство, така както нашата дума ,,мая“, идва от гръцката magia. Затова насладата от кехлибарената напитка в компанията на приятели играе магическа роля за свързване на културите и изграждане на общности. Това потвърждава и мисълта на екстравагантния Франк Запа: „Не можеш да си истинска държава, ако нямаш бира и авиокомпания. Полезно е и да имаш някакъв футболен отбор или пък ядрено оръжие, но като минимум ти трябва бира.”, допълва с усмивка прочутият музикант.
Допълнителна информация:
Съюзът на пивоварите е представителната организация на производителите на бира в страната. Членове на сдружението са: ”Болярка – ВТ” АД, „Бритос” ЕООД, „Загорка” АД, „Каменица” АД, „Карлсберг България” АД, „Ломско пиво” АД, „Доровски инвест“ ООД.
Ежегодно СПБ се включва в специализираните изследвания тип омнибус на агенцията за маркетингови проучвания ИПСОС с въпроси, измерващи нагласите на българските потребители към бирената категория. Тези количествени проучвания са национално представителни, с покритие територията на цялата страна (градско и селско население) и с 966 респондента – лица на възраст 18 – 69 г. и техните доставчици на суровини, материали и оборудване. Приоритет за СПБ са инициативите за прозрачно и отговорно информиране на потребителите, комуникирани чрез образователната кампания „Национална бирена академия“.