05.12.2024

Coca-Cola тихомълком се отказа от целта си от 25% опаковки за многократна употреба

Coca-Cola беше обвинена, че тихомълком се е отказала от обещанието си да постигне целта за 25% опаковки за многократна употреба до 2030 г. Според активистите компанията е дала пример за „​шедьовър в грийнуошинга“, съобщава Гардиън.

Компанията е сред най-замърсяващите световни марки, когато става дума за пластмасови отпадъци. През 2022 г. Coca-Cola даде обещание да продава 25% от своите напитки в стъклени или пластмасови бутилки за многократна употреба. Но малко преди тазгодишната глобална среща на върха в Бусан за проблема с пластмасата, компанията изтри страницата от уебсайта си, в която се ангажираше с това обещание и вече няма цел за опаковки за многократна употреба.

Вместо това сега от Coca-Cola казват, че „ще се стремят да използват 35% до 40% рециклиран материал в първичните опаковки (пластмаса, стъкло и алуминий), както и да увеличат употребата на рециклирана пластмаса от 30% до 35% в световен мащаб“. Предишната цел обещаваше да се използва 50% рециклиран материал в опаковките до 2030 г. Сегашното обещание също така казва, че компанията ще помогне да се гарантира събирането на 70% до 75% от еквивалентния брой бутилки и кутии, пуснати на пазара годишно.

Когато първоначалната цел беше обявена през 2022 г., Илейн Бауърс Ковънтри, главен търговски директор на компанията, заяви:

„Ускоряването на използването на опаковки за многократна употреба осигурява добавена стойност за потребителите и клиентите, като същевременно поддържа нашата цел за свят без пластмасови отпадъци.“

Първоначалното обещание беше премахнато от уебсайта на компанията след 20 ноември, когато започнаха преговорите за глобалния договор за пластмасата. Новото съобщение на компанията не включва споменаване на нейния ангажимент за многократна употреба.

„Последният ход на Coca-Cola е шедьовър в грийнуошинга, отказ от предварително обявени цели за повторна употреба и избор да наводнят планетата с повече пластмаса, която дори не могат да събират и рециклират ефективно. Това само укрепва репутацията на компанията като най-големия замърсител с пластмаса в света. Ако дори не могат да спазят ангажиментите си, как могат да твърдят, че са сериозни в справянето с глобалната пластмасова криза“, запита Вон Ернандес, глобален координатор на кампанията Break Free from Plastic.

Провал на преговорите в Бусан

Тази седмица близо 200 държави не успяха да постигнат споразумение за намаляване на производството на пластмаса на среща в Бусан, Южна Корея. Седмицата на преговори не успя да разреши дълбоките разделения в позицията на две големи групи страни – първите, търсещи глобално обвързващо споразумение за ограничаване на производството и постепенно премахване на вредните химикали, и вторите, които искат да се съсредоточат върху управлението на отпадъците.