Магистралите и пътните отсечки са описани в пътната стратегия на правителството до 2020 г., но за повечето от тях няма проекти, а някои дори не са обезпечени и с предпроектни проучвания, каза министър Плевнелиев пред членовете на КРИБ на среща, която се проведе на 24 февруари т.г. Имам притеснения дали не създавам балон, като обещавам 7 магистрали и 7 скоростни отсечки при положение, че нямаме проекти за повечето от тях, отбеляза министърът.
Той обясни, че много сериозен проблем е свръх децентрализацията при работата по проектни с национално значение. По думите му, не се давали почти никакви правомощия на кметовете, областните управители и ръководителите на местно ниво да вземат по-сериозни решение и да дават предложения за реализация на проекти. Росен Плевнелиев посочи, че затова е инициирал нов модел за тунела под "Шипка" е сформирана работна група с участието на областния управител на Габрово, представители от общината и няколко министерства. "На месно ниво хората са изключително мотивирани да си свършат работата, но в повечето случаи нямат правомощия, а това трябва да бъде променено", каза още министърът.
Членове на КРИБ препоръчаха от МРРБ да се насочат към поръчките за инженеринг, при които фирмата изпълнител изготвя и проекта, вместо да работи по вариант на възложителя. Два от лотовете на магистрала "Струма" ще бъдат възложени по този начин, каза г-н Плевнелиев. Той допълни, че по някои отсечки на метрото се работи на инженеринг. Председателят на строителната камара Светослав Глосов изтъкна, че за разлика от държавата, която има механизъм, за да се разплати със строителните компании, общините продължават да дължат на бранша над 100 млн. лева.
Министър Плевнелиев посочи, че в края на 2009 г. МРРБ и пътната агенция са дължали 274 млн. лева на строителни фирми и вече 230 млн. от тях са разплатени през Българската банка за развитие, която удържа 7-8% от стойността на договора. От остатъка 24 млн. лева са за т.нар. Водно огледало в Кърджали, а 19.1 млн. лева са непотърсени и вероятно фирмите ще съдят държавата, каза Росен Плевнелиев. Той покани членовете на КРИБ да се включат с идея и в подготовката на новия закон за обществените поръчки, както и да подават сигнали до него в случай, че открият дискриминационни условия в тръжни процедури.