Nissan Motor ще съкрати 9000 работни места и 20% от глобалния си производствен капацитет. Това съобщи автомобилният производител в четвъртък, който се бори да намали разходите с 2,6 милиарда долара през текущата фискална година на фона на спад на продажбите в Китай и САЩ, предава reuters.com.
Плановете подчертават уязвимостта на третия по големина производител на автомобили в Япония, след като не успя да се възстанови напълно от хаоса, довел до отстраняването през 2018 г. на бившия президент Карлос Гон и намаляването на партньорството с Renault SA.
Nissan намали годишната си перспектива за печалба със 70%
Автомобилният производител намали своята прогноза за печалба със 70% до 975 милиона долара. Това е втори път, в който компанията понижава прогнозата си през тази година. Подобно на много чуждестранни автомобилни производители, той се бори в Китай, а други местни производители поглъщат пазарен дял с достъпни електромобили и хибриди, които се гордеят с напреднала технология.
Но по-сериозният проблем на Nissan може да е в Съединените щати, където липсва надеждна гама от хибридни автомобили. Това е в контраст с японския съперник Toyota, при който се наблюдава бум в търсенето на хибридни бензинови автомобили.
“Nissan е разбрал погрешно търсенето на хибриди в Съединените щати. Не предвидихме, че HEVs ще нараснат толкова бързо (имайки предвид хибридните EVs). Започнахме да разбираме тази тенденция към края на миналата фискална година“, каза главният изпълнителен директор Макото Учида на пресконференция.
Компанията, базирана в Йокохама, планира да съкрати 9000 работни места, което се равнява на 6,7% от нейните 133 580 глобални служители. Тя отмени прогнозата си за нетната печалба поради продължаващите усилия за преструктуриране, което според нея ще намали разходите с 400 милиарда йени (2,6 милиарда долара) през тази фискална година.
Намаляване на производствения капацитет
Учида каза, че доброволно ще се лиши от 50% от месечната си компенсация, считано от този месец, а останалите членове на изпълнителния комитет също доброволно ще намалят заплатите си. Nissan ще намали производствения си капацитет с 20%, ще намали времето за разработване на превозни средства до 30 месеца и ще задълбочи сътрудничеството с партньорите си, включително Renault и Mitsubishi Motors.
Учида отказа да даде каквито и да е подробности относно времето или местоположението на работата и съкращенията на производството. Nissan също така продава до 10% от дела си в Mitsubishi Motors, за да събере до 445,45 милиона долара.
“Автомобилният производител има 25 производствени линии за автомобили в световен мащаб и планира да намали максималния им капацитет”, каза пред репортери главният директор на Monozukuri Хидеюки Сакамото.
По думите му един от методите би бил да се променят скоростите на линиите и моделите на смяна във фабриките.
Глобалните продажби на Nissan са спаднали с 3,8%
Оперативната печалба за второто тримесечие юли-септември се срина с 85% до 31,9 милиарда йени, далеч под консенсусната оценка на LSEG от 66,8 милиарда йени. Глобалните продажби на Nissan са спаднали с 3,8% до 1,59 милиона автомобила за първата половина на финансовата година, до голяма степен поради спад от 14,3% в Китай.
Продажбите в САЩ са паднали с почти 3% до около 449 000 автомобила. Заедно двата пазара представляват почти половината от глобалните продажби на Nissan по обем.
Honda Motor отчете в сряда изненадващ спад от 15% в оперативната печалба през второто тримесечие поради тежък спад на продажбите в Китай, изпращайки акциите на втория по големина производител на автомобили в Япония надолу с 5%.