Volkswagen затваря три свои завода в Германия и съкрaщава десетки хиляди служители. Най-големият производител на автомобили в Европа от седмици води преговори със синдикатите относно плановете си за обновяване на бизнеса си, които включват намаляване на разходите. Компанията за първи път затваря заводи на родна земя, а решението ѝ е удар върху индустриалната мощ на Германия, пише reuters.com.
От Volkswagen коментираха в понеделник, че е необходимо преструктуриране и ще направят конкретни предложения в сряда.
“Ръководството е напълно сериозно за всичко това. Това е планът на най-голямата индустриална група в Германия да започне разпродажба в родната си страна“, каза Даниела Кавало, ръководител на работническия съвет на Volkswagen, пред служителите в най-големия завод на автомобилния производител Волфсбург, заплашвайки да прекъсне преговорите.
Кавало не уточни кои заводи ще бъдат засегнати или колко от около 300 000 служители на Volkswagen Group в Германия могат да бъдат съкратени.
Ескалация на конфликта
Коментарите на Кавало отбелязват голяма ескалация на конфликта между работниците и ръководството на Volkswagen, тъй като компанията е изправена пред сериозен натиск от високи разходи за енергия и труд, силна конкуренция в лицето на Китай, отслабващо търсене в Европа и Китай и по-бавен от очакваното енергиен преход.
Те също така оказват допълнителен натиск върху германското правителство да работи за съживяване на икономиката, която изглежда за втора поредна година отбелязва свиване с коалицията на канцлера Олаф Шолц, който търси начини за стимулиране на растежа. Шолц изостава в социологическите проучвания с федералните избори, предстоящи догодина.
Намаляване на заплатите с 10%
“Volkswagen също планира да намали заплатите в марката с най-малко 10% и да замрази заплатите както през 2025 г., така и през 2026 г.”., каза още Кавало.
Хиляди работници се събраха във Волфсбург, където се намира седалището на компанията от близо девет десетилетия. Работниците настояват нито едно предприятие на VW да не затваря.
От компанията обявиха в свое изявление, че ще направят предложения за намаляване на разходите за труд в сряда, когато работниците и ръководството се срещнат за втория кръг на преговорите за заплатите и автомобилният производител публикува резултатите за третото тримесечие.
„Ситуацията е сериозна и отговорността на преговарящите партньори е огромна. Без цялостни мерки за възстановяване на конкурентоспособността няма да можем да си позволим съществени инвестиции в бъдеще“, каза членът на борда на Volkswagen Group Гунар Килиан.
Томас Шефер, който ръководи подразделението на марката Volkswagen, коментира, че германските фабрики не са достатъчно продуктивни и работят с 25-50% над целевите разходи, което означава, че някои обекти са два пъти по-скъпи в сравнение с конкуренцията.
Акциите на Volkswagen паднаха с повече от 1%
След обявяване на новината за затваряне на заводите акциите на VW паднаха с повече от 1%. През последните пет години те са загубили над 44% от стойността си, в сравнение със спад от 12% за Renault и печалба от 22% за Stellantis.
Ситуацията на Volkswagen отразява по-широка тенденция в третата по големина икономика в света, която вижда господството си, оспорено от по-пъргави и по-евтини конкуренти в ключови области, включително в автомобилната индустрия, нейният индустриален гръбнак.
„Ако VW потвърди антиутопичния си път в сряда, бордът трябва да очаква съответните последствия от наша страна“, каза преговарящият на синдиката IG Metall Торстен Грьогер, обещавайки яростна съпротива.
Кавало заяви, че Берлин трябва спешно да излезе с генерален план за германската промишленост, за да гарантира, че тя няма да “се разпадне”.
Говорител на правителството каза, че Берлин е наясно с трудностите на Volkswagen и остава в тесен диалог с компанията и представителите на работниците.
„Позицията на канцлера по този въпрос обаче е ясна, а именно, че възможните грешни управленски решения от миналото не трябва да са в ущърб на служителите. Сега целта е да се запазят и осигурят работни места“, каза говорителят на редовен брифинг.
Шолц и неговият финансов министър Кристиан Линднер са домакини на отделни бизнес срещи във вторник, докато министърът на икономиката Робърт Хабек миналата седмица представи голям план за стимулиране на инвестициите.
Германските производители на автомобили също се страхуват да не бъдат хванати в прицела на търговска война между Европейския съюз и Китай, тъй като високите мита на ЕС върху китайските електрически превозни средства трябва да влязат в сила тази седмица.