Volvo Cars пуска първия в света паспорт на батерията за електромобили (EV), записващ произхода на суровините, компонентите, рециклираното съдържание и въглеродния отпечатък за своя водещ EV – SUV EX90, чието производство е на път да започне.
Това съобщиха от шведския автомобилен производител пред Ройтерс.
Паспортът е разработен от Volvo в партньорство с британския стартъп Circulor, който използва блокчейн технология за картографиране на веригите за доставки за компаниите.
Процесът на разработване е отнел над пет години.
Паспортите на батериите ще бъдат задължителни за електрически превозни средства, продавани в Европейския съюз от февруари 2027 г. Те ще показват състава на батериите, включително произхода на ключовите материали, техния въглероден отпечатък и рециклирано съдържание.
По-голяма прозрачност
Ръководителят на отдела за глобална устойчивост на Volvo Ванеса Бутани заяви, че въвеждането на паспорта почти три години преди влизането в сила на регулациите е имало за цел по-голяма прозрачност. Автомобилният гигант цели да произвежда единствено изцяло електрически автомобили към 2030 г.
„За нас е наистина важно да бъдем пионери и лидери“, каза Бутани.
SUV EX90 с паспорт на батерията трябва да започне производство скоро в завода на Volvo в Чарлстън, Южна Каролина, и ще бъде доставен на клиенти в Европа и Северна Америка от втората половина на годината.
Собствениците на Volvo могат да получат достъп до опростена версия на паспорта, като използват QR код от вътрешната страна на вратата на водача.
Бутани добави, че паспортът ще бъде въведен постепенно във всички електромобили на Volvo.
По-пълна версия на паспорта ще бъде предадена на регулаторите.
„Сертификатът също така ще включва актуална информация за изправното състояние на EV батерията (жизненоважна за оценка на използваните стойности на EV) за 15 години и ще струва около $10 на кола“, каза главният изпълнителен директор на Circulor Дъглас Джонсън-Понсген.
Системата на Circulor проследява материалите за батерии от мината до отделните автомобили, използвайки производствените системи на доставчиците, за да проследява материалите по цялата верига на доставки и проверява месечните сметки за енергия на доставчиците и каква част от тяхната енергия идва от възобновяеми източници. По този начин се изчислява общия въглерод отпечатък.
„Ако Volvo включи доставчик, Circulor ще трябва да го одитира, за да поддържа информацията актуална“, каза Джонсън-Понсген.
Паспортът също изисква промени в начина, по който Volvo проследява частите през своя производствен процес, за да разбере произхода на всяка част във всяко превозно средство.
„Производството на автомобили никога не е било свързано с това коя част е влязла в кой компонент и кой е свързан с коя кола. Отне много време, за да разбера това. Въпреки че няма такъв мандат в Съединените щати, производителите на автомобили проявяват интерес там, защото може да се наложи да докажат, че отговарят на условията за субсидии за EV съгласно Закона за намаляване на инфлацията в САЩ“, добавя Джонсън-Понсген.