21.09.2020

Андреана Павлова, АНДИП 92: Българското птицевъдство е все по-модерно

Покриваме най-високия международен стандарт за производство на храни и това позволява да работим с големите вериги, казва Андреана Павлова пред СПИСАНИЕ "ИКОНОМИКА"

Г-жо Павлова, бихте ли разказали за историята на вашата компания? Как решихте да се занимавате с производство на яйца?

– Компанията ни е с дългогодишен опит в производството на яйца. Вече 21 години сме на пазара и следваме изградена семейна традиция. Решението за започване на този тип дейност възниква от идеята за създаване на качествен и достъпен български продукт. Яйцето е важен хранителен компонент в менюто на българина, и не само. Струва ми се, че и с годините, в които хранителната култура на българите претърпя съществени трансформации и еволюции, яйцето повиши своето значение.

– Какви са основните предизвикателства пред бранша според вас?

– Всеки един бранш и бизнес е изправен пред трудности и предизвикателства. Спецификата пред нашия бранш е продиктувана от факта, че в основата на производството е живата стока. Определено това е най-голямото и най-сериозното предизвикателство. Друг важен фактор е голямата конкуренция, която не позволява изоставянето от налагащия се тренд.

– Има ли добри условия в България за осъществяване на тази дейност?

– Определено има добри условия за осъществяване на дейността. Благоприятните условия у нас за отглеждане на зърнени култури ни позволяват да работим изцяло с български суровини. А в основата на качественото яйце стоят качествената суровина, съответно и качественият фураж. Именно поради желанието ни за създаване на още по-качествен продукт през 2013 г. насочихме усилията си за разработване на обогатена формула на яйцата.

– Бихте ли ни разказали повече за обогатената формула?

– Технологията е разработена при волиерно отглеждане на кокошки носачки, или както е по-познато – подово отглеждане. Пълноценното хранене е основополагащо за постигане на добър здравен статус на птиците, както и за производството на качествен продукт. Водени от идеята за още по-добър продукт, стигнахме и до концепцията за три вида формули на обогатени яйца – яйца обогатени със селен, селен и витамин Е, както и селен и Омега 3. Обогатяването става по естествен начин чрез процеса на хранене на кокошките и чрез натрупването на тези елементи в организма им. През годините срещаме все повече положителни отзиви относно този наш обогатен продукт, а това ни насърчава да продължаваме да работим за развитие в тази посока, както и ни държи отговорни за вече създадените високи очаквания.

– Модернизира ли се българското птицевъдство? Във вашата компания прилагате ли например европейски практики, норми, освен задължителните, за които е ясно?

– Българското птицевъдство върви с все по-големи темпове към модернизацията. От технологична гледна точка волиерното отглеждане на кокошки носачки вече се среща във все повече български ферми. Българският производител се ориентира все повече към по-ефективни и високотехнологични машини. Бих казала, че част от модернизирането е и покриването на различни нива на стандарти за качество. В нашата компания освен задължителните европейски норми за хуманно отглеждане на птиците, фирмата покрива най-високия международен стандарт за производство на храни IFS. Той позволява модернизация на производството благодарение на ефективните си практики, както и максималното постигане на добри резултати, подобряване на работните процеси и най-важното – дава оценка за качеството на продукта. От друга страна, ежегодното защитаване на този сертификат те държи във форма, защото знаеш, че на международно ниво контролът е безкомпромисен по отношение на спазване на стандартите, а това те кара да даваш всичко от себе си, непрекъснато да правиш подобрения и да търсиш решения.

– Взаимодействат ли добре според вас българските производители с чуждите вериги у нас?

– Точно този процес на модернизация позволява навлизането на повече български производители в чуждите вериги. Обаче за постигане на това взаимодействие е необходимо покриването на всички гореспоменати фактори. Условията за работа с този тип клиенти са изцяло ориентирани към най-качествения продукт, създаван при високотехнологичен процес, което да се удостоверява със сертифициране на международно ниво от международни одитори. Като български производител, работещ с чужди вериги, бих казала, че покриването на всички условия за работа с тях не е лесно, но благодарение на това вървим по пътя на модернизация и следваме европейските тенденции.

– Накрая, кое е това, което истински ви носи удовлетворение във вашия бизнес?

– Много неща. Всяка една оптимизация, модернизация, водеща до подобряването на производствения ни процес, естествено. Но понякога и малките неща. Например, да чуеш обратна връзка от непознат човек, който ти споделя, че си купува от твоите яйца, защото са му вкусни. И не на последно място, да знаеш, че до българина достига пълноценен хранителен продукт.